Gå til innhold

Er det ufint å komme med ønsker til hva barnet ønsker seg til bursdag og jul?

Anbefalte innlegg

Svigers spør aldri hva barnet eller vi ønsker oss til barnet. Kommer mye ullklær. Og barnet bruker ikke ull..

Blir for tykt under dressen. Og blir svett som fy. Har prøvd å hintet, men går ikke inn.

Hva er poenget med å gi noe som mottaker ikke vil bruke, bli glad for eller har fra før? Ja, det er giver som gir, og man skal være glad for det man får. Men samtidig så vet jeg at jeg som giver vil gi noe jeg vet mottaker blir glad for! Er ikke det like viktig?

Dette handler ikke om utakknemlighet, selv om jeg vet mange her inne vil vri det til det.

Er det ok å si til besteforeldre hva som ønskes? Gir dere ut ønskelister? Spør giverne om barnet/dere har ønsker? Gir de kun ut fra eget ønske om å gi?

(Nå er det ikke ønsker i tusenkronersklassen altså! ) og, vil presisere at en ønskeliste heller ikke låser en i hva man mååå kjøpe, men det må nå være fint å kunne ha en pekepinn på hva som vil glede mottaker?

Svarte i en annen lignende tråd her inne, men kan jo begynne min egen tråd om temaet.

Anonymous poster hash: 2f1a8...5e5

Fortsetter under...

Dette er svaret mitt i den andre tråden, der hi hadde et barn som bare fikk dukker.

"svigers her er likedane, de spør ikke hva barnet ønsker seg. Hvor mange ullbukser trenger en treåring som ikke bruker ull?

Og ja, det er lett å bli oppfatta som uhøflig når man sier hva man ikke ønsker seg. For det er jo opp til giver hva som skal gis. Og det er jeg forsåvidt enig i. Men jeg vet at jeg selv som giver heller villa gitt noe som jeg vet mottaker vil sette pris på! Og som vil bli brukt. Det er jo litt av poenget det også? At giver skal bli glad?!? Men så kommer jo argumentet at man må tross alt være glad for å få noe, for noen får jo ingenting, og da er man utakknemlig å ikke være glad for det man får...

Sitter og har samme 'problemet' da vår så inderlig ønsker seg sabeltannting til bursdagen i august, og ikke mer ull...."

Er det ikke bra å gi ut ønskeliste, da slipper folk å tenke så mye på hva de skal kjøpe. For min del tenker jeg det gjør det lettere for alle

Anonymous poster hash: 743c5...ed1

Nei det er det ikke.

Men en bekjent sendte ut en melding til alle på hvilket varenummer i briokatalogen de SKULLE kjøpe til jul. Det var litt drøyt. Og den bortskjemte guttungen hennes bare kastet legoen han fikk i en haug. Sa bare åh... Takket aldri for gaver eller noe.

Glad når den dama røyk ut av livene våre. 🙊

Anonymous poster hash: a615a...997

Nei det er det ikke.

Men en bekjent sendte ut en melding til alle på hvilket varenummer i briokatalogen de SKULLE kjøpe til jul. Det var litt drøyt. Og den bortskjemte guttungen hennes bare kastet legoen han fikk i en haug. Sa bare åh... Takket aldri for gaver eller noe.

Glad når den dama røyk ut av livene våre. Anonymous poster hash: a615a...997

vel, om du leste hovedinnlegget mitt, så var det ikke slik jeg kom til å gjøre det da....

Her spør alle om hva jenta ønsker eller trenger så denne problemstillingen har jeg aldri vært i, men når de faktisk gir ting dere ikke bruker så ville jeg sagt det til dem. Det er ikke sikkert de vet at barnet ikke bruker ull, og gjør de ikke det så tror de nok at de gir en veldig fin gave. 

Jeg tror vi rett og slett må bli litt mindre redd for å virke frekke eller å skulle fornærme noen.

Det er jo bare å si ifra på en fin måte så burde det være uproblematisk.

Anonymous poster hash: 5b656...f4b

Annonse

Nei det er det ikke.

vel, om du leste hovedinnlegget mitt, så var det ikke slik jeg kom til å gjøre det da....

Og jeg svarte på ditt innlegg at NEI det var det ikke helt på starten av svaret mitt.

Er det ikke lov å komme med eksempler på hva som ikke er ok?

Her spør alle om hva jenta ønsker eller trenger så denne problemstillingen har jeg aldri vært i, men når de faktisk gir ting dere ikke bruker så ville jeg sagt det til dem. Det er ikke sikkert de vet at barnet ikke bruker ull, og gjør de ikke det så tror de nok at de gir en veldig fin gave. Jeg tror vi rett og slett må bli litt mindre redd for å virke frekke eller å skulle fornærme noen.Det er jo bare å si ifra på en fin måte så burde det være uproblematisk. Anonymous poster hash: 5b656...f4b

skulle ønske de spurte...

Jeg er redd de vil ta det ille opp om jeg sa at poden ønsker seg sabeltann om to uker.. Vet ikke hvordan jeg skal ordlegge meg. De bor 35 mil unna, så det må bli på tlf eller sms..

Nei det er det ikke.

vel, om du leste hovedinnlegget mitt, så var det ikke slik jeg kom til å gjøre det da....Anonymous poster hash: 2f1a8...5e5

Og jeg svarte på ditt innlegg at NEI det var det ikke helt på starten av svaret mitt.

Er det ikke lov å komme med eksempler på hva som ikke er ok?Anonymous poster hash: a615a...997

du kunne like gjerne ha svart på innlegget rett over ditt... Vanskelig å vite når man ikke er synsk.

Bare bra med eksempler

Nei, det er ikke ufint.. Hos oss, både på min og samboerens side, så er det heldigvis slik at alle spør hva de og vi ønsker seg/oss.

Anonymous poster hash: 30ba5...c70

Her spør alle om hva jenta ønsker eller trenger så denne problemstillingen har jeg aldri vært i, men når de faktisk gir ting dere ikke bruker så ville jeg sagt det til dem. Det er ikke sikkert de vet at barnet ikke bruker ull, og gjør de ikke det så tror de nok at de gir en veldig fin gave. Jeg tror vi rett og slett må bli litt mindre redd for å virke frekke eller å skulle fornærme noen.Det er jo bare å si ifra på en fin måte så burde det være uproblematisk. Anonymous poster hash: 5b656...f4b

skulle ønske de spurte...

Jeg er redd de vil ta det ille opp om jeg sa at poden ønsker seg sabeltann om to uker.. Vet ikke hvordan jeg skal ordlegge meg. De bor 35 mil unna, så det må bli på tlf eller sms..

Men her må du ta noen valg. Enten lar du være å si ifra hva han ønsker seg, og da risikere å få noe han absolutt ikke trenger eller ønsker seg. Eller så tar du risikoen ved at de kan bli fornærmet og da kanskje oppnå at han får noe han ønsker seg. Det er kun to muligheter her, og det finnes ingen annen måte å få frem budskapet enn å si det dirkete til dem. Å hinte vil nok ikke fungere og sannsynligvis vil du/han bli enda mer skuffet da dere håper at hint skal gi resultater.

Jeg ville ringt dem og hatt dette som hovedtema. Sagt at nå er det snart bursdag til xxx og han har et stort ønkse til bursdagen sin. Jeg vet dere pleier å kjøpe xxx, men vi ville satt stor pris på om dere vurdere å kjøpe hans store ønske. 

Anonymous poster hash: 5b656...f4b

skulle ønske de spurte...Jeg er redd de vil ta det ille opp om jeg sa at poden ønsker seg sabeltann om to uker.. Vet ikke hvordan jeg skal ordlegge meg. De bor 35 mil unna, så det må bli på tlf eller sms..Anonymous poster hash: 2f1a8...5e5

Men her må du ta noen valg. Enten lar du være å si ifra hva han ønsker seg, og da risikere å få noe han absolutt ikke trenger eller ønsker seg. Eller så tar du risikoen ved at de kan bli fornærmet og da kanskje oppnå at han får noe han ønsker seg. Det er kun to muligheter her, og det finnes ingen annen måte å få frem budskapet enn å si det dirkete til dem. Å hinte vil nok ikke fungere og sannsynligvis vil du/han bli enda mer skuffet da dere håper at hint skal gi resultater.Jeg ville ringt dem og hatt dette som hovedtema. Sagt at nå er det snart bursdag til xxx og han har et stort ønkse til bursdagen sin. Jeg vet dere pleier å kjøpe xxx, men vi ville satt stor pris på om dere vurdere å kjøpe hans store ønske.  Anonymous poster hash: 5b656...f4b
du har helt rett, og jeg vet det. Bare så vanskelig å få sagt det, for redd det kommer skjevt ut. Det er fra før stor forskjellsbehandling på vårt barn og de andre barnebarna de har(de bor nærmere) da disse får strikkeklær utenom bursdager og vanlige gaver til bursdag og jul. Er redd om svigers blir sure så vil det bli verre...

Argh, så komlisert ting må være.

Prøver å ordlegge meg litt annerledes. I stedet for julegaveønsker skriver jeg julegavetips.

Ingen som sier noe på det. Alle er fornøyd med å både få og gi noe det er behov for.

Startet med dette pga av at svigers hadde en lei tendens til å tro at det var antall gaver som var gjeldene. Fikk gjerne 10 gaver til Max 100,- stykket i stedet for en stor til 1000,- Ble mye møl kan du si.

Anonymous poster hash: 34028...fcd

Annonse

Prøver å ordlegge meg litt annerledes. I stedet for julegaveønsker skriver jeg julegavetips.

Ingen som sier noe på det. Alle er fornøyd med å både få og gi noe det er behov for.

Startet med dette pga av at svigers hadde en lei tendens til å tro at det var antall gaver som var gjeldene. Fikk gjerne 10 gaver til Max 100,- stykket i stedet for en stor til 1000,- Ble mye møl kan du si.Anonymous poster hash: 34028...fcd

åh, her fikk barnet en gave; en leke til 60 kr på ettårsdagen.. Og han hadde den fra før.

Hi

Bare ha en hyggelig samtale om at poden ønsker seg Sabeltann til bursdagen og om de ser noe så hadde han blitt kjempeglad for dette. 

Anonymous poster hash: e4f08...e3f

Hvis barnet kan prate, kan ikke han ringe til bestemor og fortelle hva han ønsker seg?

dessverre, så sjenert at han snakker ikke i telefonen. Bæssa og bæsse er her et par ganger i året bare, så han har egentlig lite forhold til dem. De virker å foretrekke de yngre søsknene til mannen, og deres familier.

Jeg synes heller det er ufint å IKKE SPØRRE hva folk ønsker seg.Anonymous poster hash: 0ff92...50a

ikke sant, hva skal en liten gutt med ullbukse til både jul og bursdag?

Vi har barn med eksem, så jeg har måtte gi klare beskjeder om hva ungene ikke bør få. Ungene blir glade for alt, men fryktelig kjedelig når de ikke kan bruke det. Syntetiske klær (blandt annet fleece tøy, som mange mener ungen kan gå i) , ulltøy, sengetøy som er syntetisk, kremer, parfyme, såper osv. Hele familien vet om dette, så egentlig går det fint. Ungene har fått noen gaver folk har bommet på, men de fleste err heldigvis bommer og ikke med mening. Ikke alle som tenker å lese det med liten skrift på alt, står det bomullssengetøy på en pakke tenker en at det går, helt til en leser at det ikke bare er bomull.

Venner av ungene sier jeg ikke noe til, heller ikke ungene. Får de gaver som de ikke kan bruke går de enten til andre i huset som vil ha eller de gir bort til venner som ikke var i bursdagen.

Selv syns jeg folk skal få kjøpe det de vil, men visse ting er det greit å siifra om. Kjedelig for kjøpeer når ting ikke blir brukt også tenker jeg.

Anonymous poster hash: 9cbc0...a47

Nei det er det ikke.

vel, om du leste hovedinnlegget mitt, så var det ikke slik jeg kom til å gjøre det da....Anonymous poster hash: 2f1a8...5e5

Er det ikke lov å komme med eksempler på hva som ikke er ok?Anonymous poster hash: a615a...997

du kunne like gjerne ha svart på innlegget rett over ditt... Vanskelig å vite når man ikke er synsk.

Bare bra med eksempler

Seriøst. Jeg svarer på DIN tråd og du tror jeg svarer på innlegget over uten at jeg siterer det?

Det gir jo ingen mening!

Nei det er det ikke.

Bare bra med eksemplerAnonymous poster hash: 2f1a8...5e5

Seriøst. Jeg svarer på DIN tråd og du tror jeg svarer på innlegget over uten at jeg siterer det?

Det gir jo ingen mening!Anonymous poster hash: a615a...997

Kjære vene, er det noe å bli sååå opphengt i?

Det kunne misforstås....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...