Gå til innhold

Nei og nei:( kyrne til naboen har ødelagt plenen vår:O

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært på ferie en uke, og mens vi har vært borte har kyrne vært inn på plenen vår og trakket store stygge hull i plenen rundt hele huset. Dette har skjedd flere ganger før mens vi har vært hjemme, men det har ikke blitt i nærheten av så store skader som nå. Ikke har de sagt noe til oss heller om at kyrne har vært på vår eiendom, jeg så det først nå!:( jeg er så i tvil på hva jeg skal gjøre, mannen mener jeg bør la det passere, men denne gangen vil jeg ikke. Hva hadde du gjort?? Kjenner jeg har vanskeligheter med å beherske meg nå:(

Anonymous poster hash: b676f...a28

Skrevet

"Du vet du bor på landet når...."😜

Ta det opp med naboen. Hans kyr, hans ansvar.

Anonymous poster hash: 2b3d3...be7

Skrevet

Du stikker over til naboen og snakker med h*n, det er bondens eget ansvar å passe dyrene, selv på innmark, om de stikker og skader noe, så er vi som er bonde ansvarlige for det. Kuene her kom seg ut i hagen til naboen, tråket ned 3 nyplantede epletrær, dagen etter dekket jeg økonomisk tap, skulle bare mangle :o

Anonymous poster hash: 5cf59...f0c
Skrevet

Har ikke du selvstendig gjerdeplikt?

Anonymous poster hash: 866ce...979

Skrevet

Har vi rett på kompensasjon for dette altså? Synes det er lite informasjon å finne på nett.. Blir definitivt en prat me naboen, må bare få roet meg ned først, er så forbanna..

Hi

Skrevet

Har dere gjerde rundt da?

Anonymous poster hash: 6ff45...278

Skrevet

Veien går forbi eiendommen vår, og de har satt opp strømgjerde som de aldri har strøm i.. Derfor tråkker kyrne bare ned gjerdet.. Vi har ikke gjerde rundt eiendommen vår nei..

Hi

Skrevet

Mente at vi har ikke satt opp gjerde selv, er kun dette strømgjerdet som de har satt opp selv.

Hi

Skrevet

Hvorfor har du ikke gjerde rundt hagen din?

Skrevet

Så lenge de har et gjerde som de VET kuene tråker gjennom, bør de dekke økonomisk tap.. Dessverre, så er reglene på dette difust, så du har dessverre ikke en lov å slå i bordet med.

Hi har faktisk ikke krav på seg å ha gjerde på tomta. Men kan være en fordel, når naboen lar kyrene gå fritt (noe de gjør når de lar dyrene gå inngjerdet med gjerde kyrene går gjennom)

Anonymous poster hash: 5cf59...f0c
Skrevet

Ikke satt opp gjerde? Da hadde ikke jeg krevd erstatning.

Anonymous poster hash: bd635...430

Skrevet

Trodde bonden selv hadde ansvar for at kyrne ikke kom seg ut av der de skal være. Hva er vitsen med strømgjerde uten strøm?? 

Du kan klage til kommunen/landbruksansvarlig om dette forblir et problem. De kan pålegge bonden å passe på kyrne.

Anonymous poster hash: 9874f...6f4
Skrevet

Tenker at denne gangen er det din egen skyld. Det har skjedd før og du har ikke gjerdet inn eiendommen.

Anonymous poster hash: c79f7...67d

Skrevet

Fordi det ikke skal være nødvendig.. Nå har vi funnet ut at de i følge beiteloven har brutt vokteplikten sin. De er selv ansvarlig for å sette opp gjerde, til og med ansvarlig dersom uvedkommende klipper hull i strømgjerdet. Og de er nødt å kompensere for ødeleggelsen. Greit å vite! Naboen kan vente seg et hyggelig besøk i dag...

Skrevet

Vår nabo har kyr, ifjor var kyrne av den ville sorten. De stakk av to ganger. Vi har delvis gjerdeplikt men det var ikke der de stakk ut. Kyrne spiste opp et par krukker med stemor :)

Vi ringte han og han kom å fikk de tilbake i innhegningen. Vi hjalp til. De trampa i hagen, men plena ble ikke ødelagt av den grunn. Nabon tilbød seg å erstatte blomstene, men vi brydde oss ikke med dette, blomstene kom tilbake selv.

Om dere vil gjøre dere vanskelige...så kjeft...ta bilder, gå til avisa...

Men om dere tar en annen tone så kanskje naboen tilbyr seg å ordne opp. Helt av seg selv.

Anonymous poster hash: 46d4c...cb6

Skrevet

Nå er det kanske en LITEN forskjell på å få spist opp et par krukker med stemorsblomster og det å få tråkket ned hele plenen?

Hi, prøv og roe deg ned, og så går du over og snakker med naboen. Vis fortvilelse, ikke sinne. Om naboen er nogenlunde oppegående vil jeg håpe og tro de tilbyr seg å rette opp skaden :)

Anonymous poster hash: 0aefd...736

Skrevet

Nå er det kanske en LITEN forskjell på å få spist opp et par krukker med stemorsblomster og det å få tråkket ned hele plenen?

Hi, prøv og roe deg ned, og så går du over og snakker med naboen. Vis fortvilelse, ikke sinne. Om naboen er nogenlunde oppegående vil jeg håpe og tro de tilbyr seg å rette opp skaden :)Anonymous poster hash: 0aefd...736

du forsto ikke poenget mitt her...

Om man er høflig og saklig, vil ting ordne seg.. Men! Naboen må få sjanse til å få ordne opp...

Skrevet

Tenker at denne gangen er det din egen skyld. Det har skjedd før og du har ikke gjerdet inn eiendommen.

Anonymous poster hash: c79f7...67d

Det er ikke gjereplikt for grunneieren i norsk lov, men det er gjeteplikt for bonden. Skal HI betale 50 000 for gjerde, som mest sannsynlig blir tråkket ned, fordi bonden ikke passer på dyrene sine?

Anonymous poster hash: 62e95...2a2

Skrevet

Tenker at denne gangen er det din egen skyld. Det har skjedd før og du har ikke gjerdet inn eiendommen. Anonymous poster hash: c79f7...67d

Jeg har heller ikke gerdet inn eiendommen. Men føler likefullt for å skyte ihjel de aggressive kjøterne til naboen når de kommer inn i min hage og skremmer ihjel kaninene mine eller jager meg.

Anonymous poster hash: ff248...83b

Skrevet

Hi, prøv og roe deg ned, og så går du over og snakker med naboen. Vis fortvilelse, ikke sinne. Om naboen er nogenlunde oppegående vil jeg håpe og tro de tilbyr seg å rette opp skaden :)Anonymous poster hash: 0aefd...736

du forsto ikke poenget mitt her...

Om man er høflig og saklig, vil ting ordne seg.. Men! Naboen må få sjanse til å få ordne opp...

Joda, jeg forsto at du mente man bør være saklig osv, og jeg skriver også selv at naboen sikkert vil ordne opp av seg selv om man ikke flyr i flint. Men samtidig syns jeg ikke eksempelet ditt er sammenlignbart. Selvfølgelig er det lett å "ta lett på det" når det kun var to blomsterkrukker som blir ødelagt, men du får det til å høres ut som om du mener hi bare må ta det med et smil, slik du gjorde med blomstene dine.. Bare det jeg kommenterer ;)

Selv hadde det klikka for meg, og ja, jeg ville slitt med å forholde meg rolig.

Anonymous poster hash: 0aefd...736

Skrevet

Fordi det ikke skal være nødvendig.. Nå har vi funnet ut at de i følge beiteloven har brutt vokteplikten sin. De er selv ansvarlig for å sette opp gjerde, til og med ansvarlig dersom uvedkommende klipper hull i strømgjerdet. Og de er nødt å kompensere for ødeleggelsen. Greit å vite! Naboen kan vente seg et hyggelig besøk i dag...

Det er ikke så enkelt. I beiteloven paragraf 7 Andre ledd står det at erstatningsplikten kan bortfalle helt hvis den skadelidende har unnlatt å gjøre tiltak som hindrer at dyrene får mulighet til å volde skade. Da dere ikke har gjerdet inn deres eiendom så kan det være et ankepunkt som fratar bonden erstatningsplikten. Gjerdeloven skaper også en viss debatt rundt spørsmålet i forhold til at begge parter må bekoste gjerde når det er i begges interesse at dyrene holdes innenfor grensen.

Anonymous poster hash: 7e2de...96a

Skrevet

Jeg ville laget til naboen. Men jeg ville også gjerdet inne eiendommen min.

Anonymous poster hash: 3c0f3...ba7

Skrevet

Hvem som har rett her er veldig vansklig å vite for oss. Mange huseiere har egentlig gjerdeplikt uten å vite om det selv om det ikke er slik generelt i loven. Det finnes veldig mange gamle avtaler som fortsatt er gyldige men som folk ikke er klar over. Det er nok derfor lurt å snakke rolig med naboen uten å være alt for sikker på at det faktisk er han/hun som har ansvaret.

En annen ting er at erstattningen nok ikke kan forventes å bli stor. Jeg har jo ikke sett plenen og vet ikke hvilken skade som har blitt gjort, men sansynlig vis er det nok med litt jord i hullene og litt gressfrø, så blir plenen helt OK igjen. Helt ny opparbeiding av plen, med grunnarbeid og ny ferdigplen, vil det nok bare være dumt å kreve. Det kan jeg ikke tenke meg at dere ville kunne få medhold i å ha krav på.

Anonymous poster hash: 4c606...265
Skrevet (endret)

Du har (sannsynligvis) gjerdeplikt rundt egen eiendom, bonden er neppe ansvarlig for skader kyrne har påført plena. Derimot kan du være ansvarlig for skader kyrne blir påført som følge av at du misligholder gjerdeplikten din i deres beiteområde.

Med de fleste gårdsbruk (i alle fall der jeg kommer fra) følger det beiterett i utmark, hvilket betyr at bonden har all mulig rett til å slippe kyr/sauer/geiter løse på utmarksbeite.

Og det aller mest irriterende når man har dyr på utmarksbeite, er folk som setter opp for dårlige gjerder sånn at dyrene kommer seg inn men ikke ut, eller setter seg fast. Og gjerne deretter blir sure fordi de tror det er bondens ansvar å passe på at dyrene holder seg unna.

Endret av Roheryn
Skrevet

Den som har noe man er redd for, må selv besørge gjerde. Du har nok gjerdeplikt. Dessuten har du hatt dyrene på besøk tidligere og ikke tatt hintet om at det kanskje kunne vært smart med et gjerde. Bonden hjelper deg nok med opprydding og med jord og grasfrø, men ikke dum deg ut med krav om ny plen osv.

Sånn er det å bo på bygda, ser du, du må yte en innsats selv også.

Anonymous poster hash: e56fb...38a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...