Anonym bruker Skrevet 25. juli 2015 #26 Skrevet 25. juli 2015 Større sjanse for at det er oppdragelsen som er problemet her, ikke ADHD.. Det er de mennesker som lar ungene gjøre som de vil, fordi et eller flere barn har diagnosen, de ser det som en grunn til å gi blaffen dessverre. For de fleste av oss med ADHD barn, så betyr det ekstra overvåkenhet i forhold til oppdragelsen, det er klart vanskeligere, men ikke umulig. For ungene dine sin del, så hadde jeg ikke bedt de inn hos dere lenger, da er det nok bedre om dere kan få de med dere på strandtur, en lekeplass eller lignende, et sted dere ikke risikerer at ungene deres får sine saker ødelagt. Er synd når foreldrene ikke holder godt nok tak på det hele, og ungene faller ut på den måten, som regel betyr jo det at andre barn trekker seg unna de også.. Anonymous poster hash: 936bf...5aa Takk for nyttig innspill. Godt å lese det fra din vinkel med ADHD barn. Jeg er enig i at de burde vært mer årvåkne, og ja, jeg ville også trodd at andre også vil trekke seg unna av både voksne og barn. Mine vil aldri slippe de inn på rommene sine igjen sier de, og de er vant til å ha barn på besøk. Ja vet du, det var en god ide å gjøre noe på lekeplassen sammen med de i stedet. Vi voksne kan skravle, mens de får rast fra seg. HI Anonymous poster hash: edaf8...30e Men gjorde foreldrene selv noe for å roe ungene sine? For det sier mye i forhold til hva som er diagnose relatert, og hva som er oppdragelsen Anonymous poster hash: 936bf...5aa For det meste satt de rolig og humret litt og ristet på hodet og kalte de 'disse apekattene våre'. De ble irettesatt da de stod i sofaen. De tok også litt ansvar på slutten og ba barna hjelpe til å rydde opp. Da virket det som yngste trasset enda mer, og hun stod bare og trampet på dukkene. Eldste gikk da oppi skuffen på dukkeskapet som jeg fikk av mine besteforeldre da jeg var liten. Bunnen datt ut, men jeg klarte å fikse den heldigvis. Jeg ville bare ha dem avgårde, og gjentok flere ganger at vi rydder vi som vet hvor alt skal. Foreldrene gjentok hvor hyggelig de hadde hatt det mens de ryddet, og barna dæljet alt de fant i gulvet mens foreldrene ikke enset det. HI Anonymous poster hash: edaf8...30e Da går dette på oppdragelsen, ikke diagnosen Jenta vår er u medisinert hun også, men det er IKKE slik her, eller når vi er på besøk, verste for hennes diagnose er om hun spiser feil mat når hun er på besøk hos noen, eller om hun er veldig sliten. Når vi ser hun prøver å ta mer av bestemt mat, så stopper vi det, forklarer henne hvorfor vi stopper henne, og finner frem medbrakt mat (hos en del venner og familie er det som regel tilpasset, skal vi til noen vi ikke kjenner like godt, har vi med selv) Om vi ser hun starter å bli sliten, så sier vi ifra at vi må nesten reise hjem, så hun får hvile. Det er noen steder det holder å sette seg ned og slappe av litt med tegning og lignende, men det er da med kjente omgivelser. Du kan med fordel invitere med dere andre til lekeplass eller noe, om du vet det er ADHD i bildet, så får du sett ut der på forhånd, om det er greit for deg og dine barn å invitere de med dere hjem Kan hende noen mener jeg er slem når jeg sier dette, men jeg sier det fordi jeg vet det kan være slitsomt å ha besøk av noen med ADHD, spesielt med foreldre som ikke følger opp diagnosen, eller om det er uvant for en. Bedre å teste det ut før man bringer det ukjente inn i eget hjem Anonymous poster hash: 936bf...5aa Hvilken type mat gir du ikke ditt adhd barn? Anonymous poster hash: 679c1...cd7 Lever mer eller mindre på lavkarbo, hele familien. Det har hjulpet datteren vår betraktelig. Men hun får fint lov til å spise litt godis på helg og lignende, men alt er begrenset (nok en gang, det er det for oss alle, siden dette har gitt best resultat for henne) Anonymous poster hash: 936bf...5aa
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2015 #27 Skrevet 25. juli 2015 Jeg har adhd og var aldri så ille som det du beskriver men adhd er noe dritt, hele skolegangen min var et langt mareritt og i dag i en alder av 33 år så sliter jeg i arbeidslivet og. Ritalin har hjulpet men er ikke lenge siden jeg begynte med det. Skulle ønske jeg fikk ritalin fra 1. klasse på barneskolen! For en fantastisk medisin! For de av oss son får god effekt av den og ikke masse bivirkinger. Hele barndommen min ble ødelagt av en udiagnostisert adhd. Anonymous poster hash: 0111d...895
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2015 #28 Skrevet 25. juli 2015 Folk som skriver at de ville ignorert problemet å latt de komme på besøk igjen lyver. Jeg ville ikke hatt de hos meg igjen om ikke de kunne vært ute. Forstår deg godt hi Anonymous poster hash: 1de59...2b8
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2015 #29 Skrevet 25. juli 2015 Huff, vanskelig situasjon. Selv er jeg over middels opptatt av huset (interiør og at huset ser ok ut, uten for mye riper og hakk) og vill helst ikke ha sånn oppførsel i mitt hus. Barna mine ligner på meg, og leker veldig forsiktig og er rolige barn generelt. Vi hadde besøk av kusinen min og hennes gutter for noen uker siden og opplevde noe av det samme. Gutten kastet leker overvalt, kastet hele lekekassen full av leker ned trappen så alt ramlet ut, plukket på maten vi andre skulle spise osv.. Utrolig slitsomt. Gikk nesten å håpte på at de skulle gå, følte meg så dum som tenkte sånn. Kommer ikke til å ta disse barna inn i huset før de har blitt noen år eldre. Før det blir det heller skogturer, strandturer, lekeland og slike ting. Kanskje det er noe for dere også Anonymous poster hash: 450d7...bda
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2015 #30 Skrevet 25. juli 2015 Huff, vanskelig situasjon. Selv er jeg over middels opptatt av huset (interiør og at huset ser ok ut, uten for mye riper og hakk) og vill helst ikke ha sånn oppførsel i mitt hus. Barna mine ligner på meg, og leker veldig forsiktig og er rolige barn generelt. Vi hadde besøk av kusinen min og hennes gutter for noen uker siden og opplevde noe av det samme. Gutten kastet leker overvalt, kastet hele lekekassen full av leker ned trappen så alt ramlet ut, plukket på maten vi andre skulle spise osv.. Utrolig slitsomt. Gikk nesten å håpte på at de skulle gå, følte meg så dum som tenkte sånn. Kommer ikke til å ta disse barna inn i huset før de har blitt noen år eldre. Før det blir det heller skogturer, strandturer, lekeland og slike ting. Kanskje det er noe for dere også Anonymous poster hash: 450d7...bda Jentene mine får leke som andre barn bare så det er sagt. Men å kaste lekekassen ned trappen, hoppe på leker osv er ikke akseptabel oppførsel. Og det vet de godt selv også, men har aldri vært et problem for oss fordi de har alltid passet godt på tingene sine. Dumt med sånne barn som "ødelegger". Jentene mine var helt på gråten når de gikk fordi de var så redde for at noe hadde blitt ødelagt. De er redd for guttene.. Anonymous poster hash: 450d7...bda
kristinehufine Skrevet 25. juli 2015 #31 Skrevet 25. juli 2015 For min del virker det som det likegodt kan være mangel på oppdragelse som er problemet, ikke umedisinert ADHD. Mange bruker diagnosen som en unnskyldning for ikke å oppdra barna sine. Mens i realiteten er det enda viktigere med strenge reglene om man har ADHD, medisiner eller ei. Ja, de må kanskje høre det fem ganger så mange ganger som enkelte andre. Men deg er langt fra umulig...
MMP Skrevet 25. juli 2015 #32 Skrevet 25. juli 2015 Liker ikke irettesettings-ordet ditt barn med slike utfordringer trenger veiledning... Noen av dere skriver ordet oppdragelse, kan ikke si jeg liker det ordet veldig godt heller hahahah.... Men skjønner godt hvordan det må ha føles for deg, og din datter Jeg liker heller ikke få halve huset satt på hodet etter besøk... det krever mye mer av meg når vi har besøk da, må være tilstede hele tiden på en måte... leter etter ressurset og roser og opmuntrer de barna så godt jeg kan... Er det noen som trenger positiv tilbakemelding, så er det barn med "slike" utfordringer... Som ei annen skriver, hva med å møtes i parker, strender, lekeland eller svømmehall osv osv neste gang?
Mandala Skrevet 26. juli 2015 #33 Skrevet 26. juli 2015 Jeg har også en venninne med "slike barn", uten diagnoser. De er rett og slett helt gale. Foreldrene lar dem holde på og sier bare at de "liker ikke å bli bestemt over". Barna mine er ganske så aktive selv, men selv de blir utslitt av disse barna. Ikke mest pga aktivitetsnivå, men det at dem ikke hører på noe av det som blir sagt til dem,uansett om man er streng eller pedagogisk forklarende.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #34 Skrevet 26. juli 2015 Jeg tenker mer mangel på oppdragelse... Anonymous poster hash: 8387b...fbc
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #35 Skrevet 26. juli 2015 Det er faktisk ikke ADHD som er problemet. Ungene manglet åpenbart oppdragelse. Det er selvsagt lov å ikke ville invitere slike drittunger igjen. Virket ikke som barna hadde kjemi heller så det vil ikke være et tap for barna. Spør de om å komme på besøk så vær ærlig og si at barna dine ikke likte at de var så uforsiktig og hensynsløse og at kjemien desverre ikke var tilstede. Anonymous poster hash: 2eb41...4e9
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2015 #36 Skrevet 26. juli 2015 At unger med ADHD er drittunger, er ikke gitt. Mange foreldre bruker dette som sovepute, her virker det som oppdragelsen har feilet Anonymous poster hash: 5a399...31b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå