Anonym bruker Skrevet 24. juli 2015 #1 Skrevet 24. juli 2015 Ser de fleste har nøkkel så man kan låse. I oppveksten hadde aldri vi nøkkel i døra, men husker min bror låste da han ble tenåring. Ellers klarte vi fint å leve uten nøkkel. Jeg har tatt et bevisst valg på å ikke ha nøkkel i dodøra, hverken før vi fikk barn og nå etterpå. Hva har dere andre? Hva er mest vanlig? Anonymous poster hash: db9c7...ae3
Ikkedytt Skrevet 24. juli 2015 #2 Skrevet 24. juli 2015 Vi har ikke nøkkel hverken til bad eller do. Har lurt på om jeg skal sette på en krok øverst på døra etterhvert, så kan de som rekker opp få låse. Greit når vi har besøk, for ellers blir jeg sittende og være redd for at noen plutselig kommer inn.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2015 #3 Skrevet 24. juli 2015 Ja, nå har vi endelig det. Byttet til dørvriderlås for 3 måneder siden, barna er 11 og 8år låser fortsatt ikke enda... Anonymous poster hash: 764c9...68e
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2015 #4 Skrevet 24. juli 2015 Ja, vi har nøkkel, og ser ingen grunn til å være uten. Jeg bruker den hver gang jeg er på do. Anonymous poster hash: 061ae...b3b
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2015 #5 Skrevet 24. juli 2015 Vi har nøkkel til badet, men den henger stort sett som pynt øverst på dørkarmen.. Er kun i bruk når vi har overnattingsgjester og lignende Anonymous poster hash: 412d1...e0c
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2015 #6 Skrevet 24. juli 2015 Jeg har ikke nøkkel stående i døra, men den henger på en krok litt oppå dørkarmen. På den måten kan gjester låse døra om de ønsker det. Anonymous poster hash: 73df0...dbc
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2015 #7 Skrevet 24. juli 2015 Selvfølgelig! Hadde jo aldri i verden fått fred på badet ellers... Anonymous poster hash: c0824...ebb
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2015 #8 Skrevet 24. juli 2015 Nøkkel som henger på en krok. Tenker på å bytte den ut med lås som kan åpnes fra utsiden også(med en mynt el). Livredd for at gjester skal glemme å henge opp igjen nøkkelen, og noen låse seg inne (vrang nøkkel i 50år gammel dør). Jeg kjenner faktisk ingen som ikke har låst seg inne på badet som liten. Så det er egentlig litt rart at så mange har nøkler, og ikke bare en lås som kan åpnes fra utsiden også. Anonymous poster hash: bc998...ad7
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2015 #9 Skrevet 24. juli 2015 Låsen virker ikke, så vi har en krok ganske langt oppe på døra. Den er litt feil plassert så man må bruke ganske mye makt for å få den på plass. Altså ingen fare for at smårollinger låser seg inne. Anonymous poster hash: fc0c1...647
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2015 #10 Skrevet 24. juli 2015 Har krok på døra. Med et diagnosebarn tar jeg ikke sjansen på at hun ikke låser seg inne. Bruker kun kroken når vi har gjester, men greit å kunne låse da. Anonymous poster hash: 449e5...813
HvittHus Skrevet 24. juli 2015 #11 Skrevet 24. juli 2015 Har gammel dør fra huset ble bygd, så det finnes ikke nøkkel. Har den regelen at hvis døra er stengt, er det noen på badet. Ellers står døra åpen.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2015 #12 Skrevet 24. juli 2015 Låsen virker ikke, så vi har en krok ganske langt oppe på døra. Den er litt feil plassert så man må bruke ganske mye makt for å få den på plass. Altså ingen fare for at smårollinger låser seg inne. Anonymous poster hash: fc0c1...647 Den brukes for øvrig kun når vi har gjester. Selv hater jeg å være på besøk på steder der det ikke er noen mulighet for å låse døra på do. Anonymous poster hash: fc0c1...647
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2015 #13 Skrevet 24. juli 2015 Vi satte inn en slik vrilås i døra som viser rød/hvitt på utsiden. Ekelt å åpne fra utsiden om det trengs! Anonymous poster hash: b75a8...f13
Violeta Skrevet 24. juli 2015 #14 Skrevet 24. juli 2015 Ja, vi har det, men bruker den ikke så mye til vanlig. Største gutten låser nå da, så den masete lillebroren ikke kommer innpå hele tiden Jeg synes det er veldig ubehagelig når jeg er på besøk til folk og bruker doen, og det ikke er nøkkel der. Derfor vil jeg at folk skal kunne låse når de er på do hos oss.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2015 #15 Skrevet 24. juli 2015 Ser de fleste har nøkkel så man kan låse. I oppveksten hadde aldri vi nøkkel i døra, men husker min bror låste da han ble tenåring. Ellers klarte vi fint å leve uten nøkkel. Jeg har tatt et bevisst valg på å ikke ha nøkkel i dodøra, hverken før vi fikk barn og nå etterpå. Hva har dere andre? Hva er mest vanlig? Anonymous poster hash: db9c7...ae3 Når du sier et bevisst valg, hva er da grunnene for og imot, og hvorfor veide grunnene imot tyngst? Vi har lås på døra, og for meg er det en selvfølge. Jeg ønsker privatliv på do, og det skal selvfølgelig gjestene våre også få. Vi har 4 barn i alderen 6 til 14 år og har valgt å ha et ganske åpent hus for vennebesøk. Vi vet jo derfor ikke til enhver tid hvor mange som er i huset en gang, og for meg er det en selvfølge at alle, både husets beboere og gjester, nabobarn eller hva det måtte være skal kunne senke skuldrene og slappe av på do uansett om det skal bæsjes, skiftes tampong eller hva det måtte være og slippe sitte på ank i angst for at noen skal komme brasende inn... Særlig nå som barna har begynt bli såpass store er det viktig, en 14-åring skal selvfølgelig kunne låse døra på do og slippe tenke på om kompisen til 11-åringen plutselig kommer og åpner døra. Vi har alltid hatt lås på døra, ingen har noen gang låst seg inne (og det har ikke jeg opplevd å gjøre som barn heller). Anonymous poster hash: a5348...26a
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2015 #16 Skrevet 24. juli 2015 Hvorfor tar man et bevisst valg om å ikke ha nøkkel? Det høres litt rart ut at man ikke skal kunne velge om man vil låse døren eller ikke når man er på badet? Alle over en viss alder har rett på et privatliv og spesielt for tenåringer er det viktig å kunne være trygg på at de får fred når de ønsker det. Også som gjester er det pyton å ikke kunne låse. Vi har tre barn og tre bad med vanlige gamle nøkler og ingen har noen gang låst seg inne. Om det skulle skje så har vi ekstranøkkel så vi kan åpne utenfra. Anonymous poster hash: a23b5...a96
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2015 #17 Skrevet 24. juli 2015 Vokste opp med lås på døra. Hadde blitt invadert av tre brødre om ikke. Jeg hadde invadert dem også. Ikke med vilje! Jeg hadde da aldri peiling på hvem som var på do eller ikke... Vi har lås på døra nå, men nøkkelen står på utsida akkurat nå. Så toåringen ikke skal gå inn uten at vi vet det. Låser sjeldent døra etter vi fikk barn, de er jo alltid med inn uansett, og herjer gjerne i døråpninga... Mannen låser derimot. Vi kommer nok til å ha lås på døra når barna er store nok til å ikke ville gjøre ramp med doskåla ol. Men usikker på om nøkkelen vil være tilgjengelig for dem før de er store nok til å ytre et ønske om privatliv selv. Anonymous poster hash: ca2eb...cd5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå