Gå til innhold

Svigermor skal sy bunad til jenta mi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min fantastiske svigermor tilbydde seg å sy bunad til jenta mi på 4 år -jeg takket selvfølgelig ja og var kjempeglad for det! Tok det litt for gitt at jeg kunne få ønske hvilken bunad hun skulle få, men har nå skjønt at svigermor har tenkt å sy bunad fra sitt hjemsted (og når jeg tenker meg om er jo ikke det så rart). Men jeg synes en bunad fra et sted min familie kommer fra er så utrolig fin, og vil veldig gjerne at jenta mi skal ha den. Vet at svigermor ikke har kjøpt inn noe eller begynt ennå -kan jeg ønske meg en annen bunad enn fra hennes hjemsted når hun tilbyr seg å sy? Eller blir det helt feil? Vil ikke virke vanskelig...

Anonymous poster hash: b8fb9...b9d

Fortsetter under...

Skrevet

Ja det blir helt feil, du bør nok enten si tusen takk - eller nei takk.

Skrevet

De er ikke nødvendigvis gitt at hun kan sy bunader fra andre steder. Det er stor forskjell på bunader.

Uansett ville det være noe uhøflig å be om en helt annen bunad enn den hun har tilbudt seg å sy. La det ligge er mitt råd.

Skrevet

Ja, jeg føler litt på meg at det blir feil jeg også. Er jo kjempeheldig som får bunad! får gi noen tydelige hint i god tid før hun vokser ut av denne bunaden i stedet 😉

Skrevet

La det ligge. Bedre å pense jenta inn på din bunad når hun blir konfirmant

Skrevet

Er det barnebunad det er snakk om, eller skal hun sy bunad til konfirmasjonen?

Anonymous poster hash: 37526...514

Annonse

Skrevet

Barnebunad! Litt tidlig å tenke på konfirmasjonsbunad da jenta er 4 😂

Hadde det vært konf-bunad hadde jeg nok sagt ifra (eller når den tid kommer tenker jeg at frøkna velger selv hvilken hun vil ha) 😊

Hi

Skrevet

De fleste bunader får du ikke kjøpt materialpakke til engang uten å ha kurs i hvordan du syr akkurat den bunaden. Om svigermor kan sy bunaden fra sitt hjemsted er det slett ikke sikkert hun kan sy den fra ditt.....

Anonymous poster hash: 94d3b...c15
Skrevet

Barnebunad! Litt tidlig å tenke på konfirmasjonsbunad da jenta er 4 😂

Hadde det vært konf-bunad hadde jeg nok sagt ifra (eller når den tid kommer tenker jeg at frøkna velger selv hvilken hun vil ha) 😊

Hi

Mange som begynner å sy på bunad til konfirmasjonen når barna er små, det er ikke gitt at alle klarer dette 10-15 år etterpå. (Av helsemessige grunner).

Ettersom det er snakk om en barnebunad, bør du ikke si noe som helst (bortsett fra takk).

Konfirmasjonsbunad bør hun få velge selv (når den tid kommer). Dersom svigermor tilbyr seg å sy dette også, må du med en gang si det kanskje ikke blir aktuelt, da hun må få velge bunad selv.

Anonymous poster hash: 37526...514

Skrevet

De fleste bunader får du ikke kjøpt materialpakke til engang uten å ha kurs i hvordan du syr akkurat den bunaden. Om svigermor kan sy bunaden fra sitt hjemsted er det slett ikke sikkert hun kan sy den fra ditt.....

Whaaat? Får jo kjøpt pakker, sycd osv osv -må vel ikke ta "eksamen" for å få lov til å sy din egen bunad? Kan vel ikke stemme..?

Skjønner det med at man må ha en viss sykunnskap altså (svigermor har mer enn nok av det), men ut over det må det da vær fritt fram??

Skrevet

Whaaat? Får jo kjøpt pakker, sycd osv osv -må vel ikke ta "eksamen" for å få lov til å sy din egen bunad? Kan vel ikke stemme..?

Skjønner det med at man må ha en viss sykunnskap altså (svigermor har mer enn nok av det), men ut over det må det da vær fritt fram??

Nei, ikke om du skal kjøpe originale materialpakker fra Husflid o.l, flere steder krever de at du har sertifikat fra fullført kurs eller at du skal gå kurs mens du syr.

Man får ikke være kreativ eller prøve så godt man kan med norske bunader, det er en mal som skal følges og den må du lære.

Det er ikke alle steder de er like strenge, men noen steder er de det.

Skrevet

Nei, ikke om du skal kjøpe originale materialpakker fra Husflid o.l, flere steder krever de at du har sertifikat fra fullført kurs eller at du skal gå kurs mens du syr.

Man får ikke være kreativ eller prøve så godt man kan med norske bunader, det er en mal som skal følges og den må du lære.

Jeg kjenner opptil flere som har kjøpt originale bunadspakker uten ett snev av kurs og sertifikater. Min mor er en av dem og hun har kjøpt fire originale pakker. Var ikke noe krav, var bare å kjøpe for den som ville.

Anonymous poster hash: 7470c...4ef

Skrevet

Jeg kjenner opptil flere som har kjøpt originale bunadspakker uten ett snev av kurs og sertifikater. Min mor er en av dem og hun har kjøpt fire originale pakker. Var ikke noe krav, var bare å kjøpe for den som ville.

Anonymous poster hash: 7470c...4ef

Bestemor kjøpte også pakke og sydde til seg selv. Ingen kurs. Men var syerske når hun var ung.

Anonymous poster hash: 20595...cd5

Annonse

Skrevet

Spiller vel ingen rolle at det bunad fra svigermors (og dermed sikkert fars) hjemsted når det er snakk om en barnebunad vel? E jo begrensa med hvor mange ganger den vil bli brukt

Skrevet

Skal du ha sølv til bunaden? For mange kjøper jo disse barnesøljene som dem bruker senere til bunaden de har som voksen. Så det er jo fint å ha noe de kan bruke senere. Barnebunad kan jo legges inn og ut, og om man skifter forskjellige ting på den så kan den jo brukes lenge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...