Gå til innhold

Hva er forventet levetid for alkoholikere i dag - sammenlignet med tidligere alkoholikere som har klart å endre på livsstilen sin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet litt om dette?

( Forstår jo at det ikke finnes en klar fasit på dette, og at det selvfølgelig vil foreligge noen ulike risikofaktorer knyttet til nettopp dette, som f.eks arv, miljø, fysiske og psykiske plager m.m. ).

Tenker f.eks. på om Norge eller andre skandinaviske land har offentliggjort noen målinger på slike differanser blant befolkningen?

Kanskje kjenner du noen selv?

Anonymous poster hash: 30f2d...48a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hvordan statistikken på dette er, eller om de har gjort forskning på det. Men regner vel med at de har gjort det.

Begge mine foreldre var alkoholikere, men velfungerende alkoholikere. Faren min var på jobb hver dag, og de startet ikke å drikke før mellom 16.00-17.00 på dagen, men de drakk seg fulle 7 dager i uken.

På far sin side av familien, har de fleste vært alkoholikere. Og de fleste der har dødd av demens. Min far ble og dement, og døde av det da han var 70 år. Min mor døde 69 år gammel av tarmkreft.

Anonymous poster hash: 6469b...25e
Skrevet

Det heter ikke alkoholiker, men alkoholavhengig.

Anonymous poster hash: 37314...23e

Skrevet

Det heter ikke alkoholiker, men alkoholavhengig. Anonymous poster hash: 37314...23e

Sier hvem?

Anonymous poster hash: a711f...b50

Skrevet

Det heter ikke alkoholiker, men alkoholavhengig. Anonymous poster hash: 37314...23e

Sier hvem?

Helsepersonell.

Skrevet

Vet ikke hvordan statistikken på dette er, eller om de har gjort forskning på det. Men regner vel med at de har gjort det.

Begge mine foreldre var alkoholikere, men velfungerende alkoholikere. Faren min var på jobb hver dag, og de startet ikke å drikke før mellom 16.00-17.00 på dagen, men de drakk seg fulle 7 dager i uken.

På far sin side av familien, har de fleste vært alkoholikere. Og de fleste der har dødd av demens. Min far ble og dement, og døde av det da han var 70 år. Min mor døde 69 år gammel av tarmkreft.

Så trist å høre. Det har sikkert ikke vært bare enkelt for deg heller, i den forbindelsen. Alkoholrelatert demens er kanskje en av flere konsekvensene av et jevnt overforbruk av alkohol.

Kan jeg spørre deg om du kan huske hvor sent / tidlig symptomene på demensen inntraff? ... var det symptomer som meldte seg etter et langvarig forbruk eller begynte tegnene å vise seg tidlig, og evt. hvor sterkt opplevde du at demensen påvirket livet hans i det daglige?

Takker for svar, og håper det går bra med deg, på tross av denne historien.

Hilsen HI

Skrevet

Så trist å høre. Det har sikkert ikke vært bare enkelt for deg heller, i den forbindelsen. Alkoholrelatert demens er kanskje en av flere konsekvensene av et jevnt overforbruk av alkohol.

Kan jeg spørre deg om du kan huske hvor sent / tidlig symptomene på demensen inntraff? ... var det symptomer som meldte seg etter et langvarig forbruk eller begynte tegnene å vise seg tidlig, og evt. hvor sterkt opplevde du at demensen påvirket livet hans i det daglige?

Hilsen HI

Jeg flyttet på ungdomshjem som 16 åring, og hadde så og si ikke kontakt med foreldrene mine etter dette. Jeg ble og utsatt for grovt seksuelt misbruk, psykisk terror og vold. Så derfor vet jeg ikke hvor tidlig symptomene kom, eller hvordan han var som dement. Han bodde på sykehjem de siste årene.

Jeg har klart meg bra, har selvfølgelig noen problemer grunnet barndommen min. Men i det store og hele, har jeg klart meg veldig bra.

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Sier hvem?Anonymous poster hash: a711f...b50

Helsepersonell. Anonymous poster hash: 37314...23e

Tøys.
Skrevet

Sier hvem?

Helsepersonell.

Haha, her kom jaggu dagens latter :P lurer på hvor du har hørt det.

Jeg er helsepersonell, og vi sier alkoholikere. Blir dem lagt inn når de er beruset, sier vi at dem har et alkoholintox hvis du vil ha det på den fine måten ;)

Anonymous poster hash: b1e67...74e

Skrevet

Alkoholen tok knekken på min far da han var 46. 10 år siden nå.

Anonymous poster hash: 5b561...a16
Skrevet

Synes det virker som om alkoholikere ofte lever mye lenger enn forventet. Vet om flere (også i familien) som virker som de overlever alt, mens de som har levd sunnere dør i yngre alder... Så mitt inntrykk er at alkoholen ikke nødvendigvis forkorter livet, men mindre man da som nevnt ovenfor får alkoholdemens, noe ikke alle får, og som jeg vil tro at risikoen reduseres betraktelig for når man ikke drikker lenger

Anonymous poster hash: 1ff56...e9c
Skrevet

Hilsen HI

Jeg flyttet på ungdomshjem som 16 åring, og hadde så og si ikke kontakt med foreldrene mine etter dette. Jeg ble og utsatt for grovt seksuelt misbruk, psykisk terror og vold. Så derfor vet jeg ikke hvor tidlig symptomene kom, eller hvordan han var som dement. Han bodde på sykehjem de siste årene.

Jeg har klart meg bra, har selvfølgelig noen problemer grunnet barndommen min. Men i det store og hele, har jeg klart meg veldig bra.

Det høres helt forferdelig ut... Kan tenke meg at det ligger både sinne, sorg, frustrasjon, og en god del styrke i det å reise seg etter slike barndomsminner ( som barn og / eller ung voksen ).

Veldig glad på dine vegne for at du selv opplever at du har seiret deg ut av det og ikke minst at du har kommet deg videre (i den grad man kan gå videre ), for slik skulle det aldri ha vært. - Og det var heller aldri et ansvar du skulle bære på dine skuldre...

Stor klem.

HI.

Skrevet

Alkoholen tok knekken på min far da han var 46. 10 år siden nå.

Anonymous poster hash: 5b561...a16

Det var leit å høre... At overforbruket av alkohol i seg selv kan være så ødeleggende både for egen helse og relasjonene rundt, er i seg selv bare trist.

HI

Skrevet

Det spørs om de får skrumplever eller ei. Får de ikke det, kan de leve lenge. Hvis de da ikke drikker seg ihjel, altså alkoholintox som ikke blir behandlet.

Skrevet

Det er veldig individuelt I forhold til hvor lenge brukt og hvilke skader på indre organer. Noen tåler mer enn andre. Hatt pasienter som har vært I beh over tid og ikke tålt en drikkeepisode til. Vet om en som døde nå før 40 år gammel. Andre har drukket hele livet og lever fortsatt etter 70 års alder.

Oddsen er jo bedre om man slutter enn om man fortsetter å innta rusmidler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...