Gå til innhold

BLW metoden og tenner. Eksperter se hit :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Hat en mini på 6mnd som spiser mer enn han ammer nå. Beg med most mat da han var 4mnd. Har så veldig lyst til å begynne med denne metoden,men jeg er så redd for at han skal sette det fast i halsen. Han har 2 tenner og er fæl til å tygge og bite av ting han får, f.eks sånne risstenger(ser ut som ostrpop). Da blir det så store biter at jeg føler at jeg sitter med hjerte i halsen.. Er det gjennomførbart når de har tenner? Hvordan skal jeg begynne?

:)

Anonymous poster hash: c579b...24f

Skrevet

De trenger slettes ikke tenner, men det etoppreist viktig deoppreist i egen stol eller på fanget, ikke i vippestol. Gi store og myke biter som babyen selv styrer inn i munnen sin. De lærer seg fortere å kontrollere det de får styre inn i munnen enn det vi «trykker» i dem. Husk at brekningsrefleksen til babyer sitter mye lenger fremme på tunga enn hos voksne så om bitene havner litt langt bak vil det se ut som at babyen brekker seg, men som oftest ordner de bare maten litt lenger frem i munnen. Mat som du kan starte med er f.eks brødskiver i staver, kokte myke gulrotstaver, mykdampa eple eller pære i staver, pastaskruer,... Lykke til :-)

Skrevet

De trenger slettes ikke tenner, men det etoppreist viktig deoppreist i egen stol eller på fanget, ikke i vippestol. Gi store og myke biter som babyen selv styrer inn i munnen sin. De lærer seg fortere å kontrollere det de får styre inn i munnen enn det vi «trykker» i dem. Husk at brekningsrefleksen til babyer sitter mye lenger fremme på tunga enn hos voksne så om bitene havner litt langt bak vil det se ut som at babyen brekker seg, men som oftest ordner de bare maten litt lenger frem i munnen. Mat som du kan starte med er f.eks brødskiver i staver, kokte myke gulrotstaver, mykdampa eple eller pære i staver, pastaskruer,... Lykke til :-)

Takk for svar :)

jeg tenker litt mere på om de tar for stpre biter når de har fått tenner? Er vel det jeg er redd for, at han ikke klarer å begrense seg

Anonymous poster hash: c579b...24f

Skrevet

Jeg var også bekymret for akkurat dette, her fikk hun servert agurk og brokkoli før 6 måneder. Og bank i bordet, hun har ALDRI satt fast noe, noen gang. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg liker å tro at det er fordi hun fikk styre og øve og prøve tidlig. Og det er jo akkurat det som er poenget, at de får holde maten selv og styre tempoet og mengden selv.

Anonymous poster hash: 76bb8...57b

Skrevet

Så lenge de styrer det selv, lærer de fort å ta mindre biter. Som sagt har de brekningsrefleks som slår inn om de får store biter bak i munnen. Minstemann her ble fullammet til 6 mnd og etterpå startet vi BLW. Unntaket var når han fikk grøt eller most middag, da ga vi han fra skje. Han har aldri satt noe i halsen og jeg kan love deg at han er og var grådig! Hadde en periode der han ikke tygde maten selv om han var tidlig ute med tenner. Gikk som sagt helt fint. Men man skal jo selvsagt være i nærheten når de spiser :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...