Gå til innhold

Tips til 4-åring med veldig selektiv hørsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fireåringen er mester i å overse stort sett alt av kommunikasjon fra oss. F.eks hvis jeg sier: "Vil du ha noe å spise?" så får jeg ikke svar. Må da spørre igjen. Fortsatt ikke svar. Til slutt går jeg bort og sier: "Hei" og prikker på skulderen. Da får jeg øyekontakt, og spør "Hørte du at jeg snakket til deg?" "Ja" "Kan du svare meg da?" "Ja" "Vil du ha noe å spise?" "Ja". Lager da mat og kommer med det. Når fatet kommer på bordet kommer det fra fireåringen: "Mamma jeg er ikke sulten". 

"?? Men du sa jo ja da jeg spurte om du ville ha noe å spise?" "Å. Jeg hørte ikke hva du sa. Jeg vil ikke ha mat" 

Og sånn er det veldig ofte i veldig mange situasjoner. Og ja, vi har sjekket hørselen, den fungerer utmerket. Dette er noe som begynte for noen måneder siden. 

Når vi er ute og skal rope inn for å spise middag, til leggetid eller noe sånt så får vi ikke svar. Må gå og lete. Når vi spør om noe får vi ikke svar, eller så svares det i hytt og pine, og i etterkant har ikke fireåringen fått med seg noe av det vi har spurt om og det blir bråk fordi ditt eller datt er feil rundt det vi prøvde å spørre om. Det er utrolig slitsomt! Noen som har erfaring med dette og som har noen råd til hvordan vi kan få til et samarbeid rundt dette? Eller må det bare holdes ut som en del av trassen?

Må bare nevne at hvis det er morsomme ting som spørres om, f.eks is, være med på noe ol, så fungerer ørene utmerket. 

Anonymous poster hash: 32ade...98b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er likedan, blir fire i september.

Har sjekket og ser at det er mye ørevoks i begge ørene. Har begynt å dryppe, og skal få de skyllt når fastlegen er tilbake fra ferie.

Men mistenker det ikke bare er ørevoksen som er grunnen, så håper noen svarer deg hi. Regner med det bare 'er'....

Anonymous poster hash: 006b0...f81

Skrevet

Vet ikke om det har noe med alderen å gjøre, men snart-femåringen her er sånn.

Det er ikke noe trøst, men pappen hans er faktisk på samme viset og han er 25!!

Jeg gjentar og gjentar hele dagen, men det må mange beskjeder til. Tror nok bare man må ha mye tålmodighet.

Anonymous poster hash: bdda6...37c

Skrevet

Get used to it 😫 det er dessverre helt normalt, men går gjerne over etter noen måneder eller år.

Anonymous poster hash: bcab5...13a

Skrevet

Akkurat som å lese om min på snart 4, trodde det var unormalt jeg... Faren er helt lik, vi kan føre lange samtaler som han ikke husker noe av etterpå. Selv om jeg går bort og legger en hånd på skulderen og spør om han kan følge med litt fordi dette er viktig, så skjer akkurat det samme. Blir sprø...

Anonymous poster hash: 892f3...831

Skrevet

Puh, litt godt å se at det ikke bare er vi som har det sånn. Nå har jeg akkurat bedt henne om å være rolig og ikke hoppe i sengen vår hvor jeg satt og ammet babyen, sa det tre ganger, og til slutt måtte jeg bare be henne bestemt om å gå ned på gulvet. Da så hun storøyd på meg og sa "Hvorfor det??" Blir litt matt og spør: "Jammen hørte du ikke hva jeg ba deg om tre ganger nå nettopp?" "Ææææh... Nei?" Og så må det forklares en gang til. "Åh", sier hun da og setter seg ned, og så går det omtrent et halvt minutt og så er hun i gang igjen. Sier navnet hennes igjen, fulgt av "Husker du hva jeg akkurat ba deg om?" "Nei hva da?" Gaaaah! 

Selektiv hørsel OG hukommelse tydeligvis. Får bare stå det ut og håpe at det ikke varer så alt for lenge. For både pappaen og jeg er klare for å gnage tapet av veggene innimellom. 

HI

Anonymous poster hash: 32ade...98b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...