Gå til innhold

Er det virkelig normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen har 500000 tilsammen på konto. Nedbetalt hus og biler.

Har blitt oppdratt til å spare, husker enda at vi fra jeg var bitteliten dro i postbanken og satte inn penger etter hver bursdag og jul. Kommer til å lære mine barn det samme.Anonymous poster hash: 6543a...fa3

Å ha så mye penger på sparekonto er dårlig økonomi. Med dagens lave rente vil jo pengene skrumpet inn etterhvert. Lurere med aksjefond, inv. I eiendom.Anonymous poster hash: 4f58b...076
hahaaha! Nei, ikke for oss...

Men oppussing av hus er det beste å ha midler lett tilgjengelig på bok. Skal bygge en mur denne sommeren som vil koste 150000kr, betaler den med oppsparte midler. Når vi har spart opp så vi har nok til ny landcruiser, så kjøper vi den med penger på bok.

Såå...Du bør kanskje ikke gi råd, uten å ha all info.... Det som er lurt for deg behøver ikke være lurt for meg! Fatter ikke at noen skal være så bastante!

Og jeg har forhandla meg fram til en svært god rente i banken, min rådgiver sier jeg er en superkunde :)

Anonymous poster hash: 6543a...fa3

Skrevet

Vi har ca 60 000 hver i buffer til en hver tid.

Tjener ikke unormalt godt noen av oss. (Utbetalt ca 45 til sammen i mnd).

Jeg har en samboer som er over gjennomsnittet glad i tall og økonomi. Han koser seg når han lager budsjetter, refinansierer og bytter forsikring/lån/bank alt etter som hva som lønner seg.

Er jo veldig betryggende å vite at vi klarer det meste som plutselig skulle komme av utgifter. :)

Anonymous poster hash: 142ce...1bc

Skrevet

Har blitt oppdratt til å spare, husker enda at vi fra jeg var bitteliten dro i postbanken og satte inn penger etter hver bursdag og jul. Kommer til å lære mine barn det samme.Anonymous poster hash: 6543a...fa3

Å ha så mye penger på sparekonto er dårlig økonomi. Med dagens lave rente vil jo pengene skrumpet inn etterhvert. Lurere med aksjefond, inv. I eiendom.Anonymous poster hash: 4f58b...076

Men oppussing av hus er det beste å ha midler lett tilgjengelig på bok. Skal bygge en mur denne sommeren som vil koste 150000kr, betaler den med oppsparte midler. Når vi har spart opp så vi har nok til ny landcruiser, så kjøper vi den med penger på bok.

Såå...Du bør kanskje ikke gi råd, uten å ha all info.... Det som er lurt for deg behøver ikke være lurt for meg! Fatter ikke at noen skal være så bastante!

Og jeg har forhandla meg fram til en svært god rente i banken, min rådgiver sier jeg er en superkunde :)Anonymous poster hash: 6543a...fa3

Men nå var det jo snakk om buffer, og ikke penger som var spart opp til et eller flere konkrete formål (som mur og landcruiser)?

Anonymous poster hash: 142ce...1bc

Skrevet

Vi har separat økonomi, men begge har solid buffer. Jeg har vel 112 000 der nå tror jeg. Blir stressa av å ha mindre enn 75000 der.. Jeg har utbetalt 26000, mannen noen og 30. Bufferen har blitt til ved å sette inn bonus, litt av feriepenger, litt av desemberlønn osv

Anonymous poster hash: 5ebfd...b5d

Skrevet

Jeg har dessverre aldri hatt mulighet til å skaffe meg en buffer. Kanskje en gang i fremtiden, håper jeg.

Anonymous poster hash: 3a34b...e33
Skrevet

Og jeg har forhandla meg fram til en svært god rente i banken, min rådgiver sier jeg er en superkunde :)Anonymous poster hash: 6543a...fa3

Men nå var det jo snakk om buffer, og ikke penger som var spart opp til et eller flere konkrete formål (som mur og landcruiser)?Anonymous poster hash: 142ce...1bc

vel, hvem bruker bufferen sin til å spekulere i eiendom???

Skrevet

Men nå var det jo snakk om buffer, og ikke penger som var spart opp til et eller flere konkrete formål (som mur og landcruiser)?Anonymous poster hash: 142ce...1bc

vel, hvem bruker bufferen sin til å spekulere i eiendom???Anonymous poster hash: 6543a...fa3
og bare for å spesifisere: min sparekonto er min buffer. Min buffer er min sparekonto.

Skrevet

Vi har utbetalt tilsammen 56 000 i mnd, og vi har ingen buffer. Har Tilgang på MasterCard om det skulle oppstå krise, og råd til å betale det ned etterhvert

Anonymous poster hash: 2b290...695

Skrevet

Spiller det noen rolle hva som er vanlig da?  Jeg vil uansett anbefale alle å spare seg opp en liten buffer for det kan alltid komme godt med.  Om du så bare setter av en hundrelapp eller to i måneden,  så er det en start.  Er det 300 kroner igjen på kontoen når ny lønn kommer, så overfør de til bufferkontoen.  Kommer det inn uventa penger, så sett av noen av dem på bufferen.  Da vil dere sakte, men sikkert få bygget opp en liten sikkerhet.  Vi har en bufferkonto som vi flere ganger har kommet godt med.  Akkurat nå er den ikke så stor, for vi fikk en stor uventet utgift for en stund siden og etter det har det vært litt trangt.  Men hver måned setter vi av litt penger, kanskje bare 300 kroner noen ganger, men alt hjelper.  Endelig har vi nå klart å få bufferen opp på over 10.000 kroner igjen og nå er ting i ferd med å lette for oss igjen, så nå vil vi nok prøve å få den opp i 25.000-30.000 så fort vi kan, men tar det tid, så tar det tid. Men akkurat nå strammer vi litt inn på andre ting for å bygge opp bufferen vår igjen.  Ideelt sett ønsker vi oss en buffer på 3 månedslønner, men det tror jeg nok ikke at vi klarer de første tre-fire årene om ikke noe spesielt skulle skje.  

Så jeg råder dere til å begynne å bygge opp en bufferkonto.  Ikke tenkt at den skal være 50-70tusen.  Det første målet kan f.eks være 5000, om det så skulle ta et par  år.  Da har du i alle fall nok til å kjøpe en billig vaskemaskin om den gamle skulle ryke.  Det er en start.

Kredittkort som buffer er en dårlig ide, selv om vi også har måtte ty til det noen ganger.  Men strengt talt har man ikke råd til å bruke kredittkort om man ikke har råd til å spare opp en buffer.  

Skrevet

Spiller det noen rolle hva som er vanlig da? Jeg vil uansett anbefale alle å spare seg opp en liten buffer for det kan alltid komme godt med. Om du så bare setter av en hundrelapp eller to i måneden, så er det en start. Er det 300 kroner igjen på kontoen når ny lønn kommer, så overfør de til bufferkontoen. Kommer det inn uventa penger, så sett av noen av dem på bufferen. Da vil dere sakte, men sikkert få bygget opp en liten sikkerhet. Vi har en bufferkonto som vi flere ganger har kommet godt med. Akkurat nå er den ikke så stor, for vi fikk en stor uventet utgift for en stund siden og etter det har det vært litt trangt. Men hver måned setter vi av litt penger, kanskje bare 300 kroner noen ganger, men alt hjelper. Endelig har vi nå klart å få bufferen opp på over 10.000 kroner igjen og nå er ting i ferd med å lette for oss igjen, så nå vil vi nok prøve å få den opp i 25.000-30.000 så fort vi kan, men tar det tid, så tar det tid. Men akkurat nå strammer vi litt inn på andre ting for å bygge opp bufferen vår igjen. Ideelt sett ønsker vi oss en buffer på 3 månedslønner, men det tror jeg nok ikke at vi klarer de første tre-fire årene om ikke noe spesielt skulle skje.

Så jeg råder dere til å begynne å bygge opp en bufferkonto. Ikke tenkt at den skal være 50-70tusen. Det første målet kan f.eks være 5000, om det så skulle ta et par år. Da har du i alle fall nok til å kjøpe en billig vaskemaskin om den gamle skulle ryke. Det er en start.

Kredittkort som buffer er en dårlig ide, selv om vi også har måtte ty til det noen ganger. Men strengt talt har man ikke råd til å bruke kredittkort om man ikke har råd til å spare opp en buffer.

Tusen takk for godt svar. Vi har nå sittet å sett på dette og funnet ut at vi kan klare 200,- hver gang det kommer inn penger. Vi får inn penger 6 ganger i mnd så det blir da 1200,- pr mnd. Er ikke mye men er en begynnelse :)

Anonymous poster hash: c7c14...fab

Skrevet

Vi har buffer på 50000 kr. I tillegg har jeg en sparekonto på 550000 kr, som kan brukes som buffer.

Anonymous poster hash: 703d5...576

Skrevet

Ja, jeg har masse penger i banken, nesten 500 000. Men det hører jo en trist historie til de pengene. Tar uansett godt vare på dem.

Anonymous poster hash: 1941f...3ef

Skrevet

Jeg vil gjerne ha det, men vi går ofte i null, og de få penene som er til overs går ofte til noe uforutsett. Nå pga skatt og feriepenger har vi klart å ha 10.000kr på en buffer, men de går snart til noe de og. Håper jeg en dag kan få spart opp noe igjen, men det er ikke lett når man har max 1500-2000kr igjen til "annet" når regninger og mat er betalt, og man har barn som skal ha nye uteklær, sesongklær osv.. Kjøper mye på salg, men det er jo snart jul og.. Vi får aldri spart oss nok opp, for det er alltid ett eller annet.. Slik som sist vi hadde klart å spare 14000.. Uka etter røk bilen, og vi måtte bruke 16000kr på den..

Men en buffer er lurt, og mange ganger nødvending, for det kan plutselig skje noe, og da har man pengene, istede for å låne, eller bruke kredittkort.

Anonymous poster hash: 1f324...736
Skrevet

Vi har buffer på 100.000 kr og feriekonto med ca 50.000. Min mann og jeg har i tillegg egne sparekontoer og en sparekonto til begge barna der vi setter inn barnetrygden og pengegaver.

Anonymous poster hash: c50b5...2f1

Skrevet

Det er vel ganske normalt med en mnd lønn i buffer? Vi har rundt 300.000 kr oppsparte midler på forskjellige kontoer.

Skrevet

Vet ikke hva som er normalt. Vi har ca 600.000 på konto, men det er fordi vi ikke vet hva vi skal bruke pengene til.

Har ingen spesielle tips, vi er jo rundt 40 så alder spiller jo en rolle. Vi tjener bra nå.

Anonymous poster hash: 52265...d11

Skrevet

Både ja og nei. Vi har flexilån som går opp til 2,5 mill. Da kan vi ta ut/sette inn penger slik vi vil.

Vi betaler dermed alt vi har ekstra i mnd inn på lånet. Vi har nå 1,2 mill til rådighet så det er på en måte en buffer dersom noe skulle skje. Vi har begge stort sett totalt 30-40tusen igjen på kontoen før lønna kommer så vi har alltid penger tilgjengelig

Anonymous poster hash: c4ed4...813
Skrevet

Både ja og nei. Vi har flexilån som går opp til 2,5 mill. Da kan vi ta ut/sette inn penger slik vi vil.

Vi betaler dermed alt vi har ekstra i mnd inn på lånet. Vi har nå 1,2 mill til rådighet så det er på en måte en buffer dersom noe skulle skje. Vi har begge stort sett totalt 30-40tusen igjen på kontoen før lønna kommer så vi har alltid penger tilgjengelig

Vi pleier ikke ta ut penger dersom det ikke er større prosjekter/ny bil. Vi setter stort sett bare inn

Skrevet

Jeg vet jeg blir slaktet nå, men ikke alle er så heldige. Jeg har blitt oppdratt til å spare men gjorde feil valg av mann.

2 barns mor og skilt.

Gravid nå med eks samboer som gikk etter 4 år.

Gjeld på 200 000 med anmerkninger. 0 på mon spare konto.

Mine barn har ca 100 000 hver på div spare kontoer.

Jeg har utbetalt ca 20 000 kroner og leier bolig.

Men jeg gjør faktisk noe med situasjonen. Jeg betaler ned så mye jeg kan hver mnd uten at det går ut over maten vi spiser. Ellers er vi aktive i naturen og på lekeplassen. Streemer filmer på nett, og spiller brettspill.

Jeg jobber 3 timer overtid hver dag for å tjene ekstra.

All tid går til barna mine.

Og jeg sparer fast på bolig konto og sparekonto til dem.

Anonymous poster hash: 2acaa...84e

Skrevet

Så lenge man har stort lån blir det tullete å ha mange hundre tusen på konto... vi har rammelån og betaler inn der hvis vi har noe ekstra, og kan også ta ut derfra hvis det kommer noen store overraskelser.

Skrevet

Vi har noen hundretusen på konto nå. Har rekkehus og sparer til enebolig. Mannen jobber mye borte og tjener bra. Jeg har 3åring utdanning og tjener passe godt.

Folk er forskjellige. Selv hadde jeg følt meg utrygg uten noen titusener i bakhånd. 32.000 inn til sammen er jo ikke mye, men dere burde kanskje prøvd å legge vekk kanskje bare noen 100 kr i mnd på en sparekonto om dere klarer. Alt hjelper .

Anonymous poster hash: 8abda...fe5

Skrevet

Jobber med saken, sparer 500 kr i mnd. Blir penger etterhvert det også. Heldigvis har mannen hatt litt ekstra, brått mange utgifter i vår, bilreparasjon, vaskemaskin som streiket osb. Får mer lønn til høsten, skal spare mer i mnd da.

Anonymous poster hash: 33a69...591

Skrevet

Vet ikke hva som er normalt. Vi har ca 600.000 på konto, men det er fordi vi ikke vet hva vi skal bruke pengene til.

Har ingen spesielle tips, vi er jo rundt 40 så alder spiller jo en rolle. Vi tjener bra nå.

Anonymous poster hash: 52265...d11

Mannen min er 52 år og jeg er 34 år. Hi

Anonymous poster hash: c7c14...fab

Skrevet

Et lite og enkelt sparetips som man ikke merker så godt, men hjelper allikevel: hver gang man er inne på nettbanken (for å betale regninger,eller bare sjekke konto) kan man overføre penger fra brukskonto til sparekonto slik at det alltid står igjen en "rund" sum på brukskonto. Feks har man 5423 kr på konto fører man over 23 kr på sparekonto. Høres sikkert ikke ut som det vil hjelpe, men summen vil jo øke. Jeg sparer til sønnen min ved at jeg alltid putter enkroner og femkroner på sparekontoen hans. Blir penger av det også.

Skrevet

Det har vi. Har en mann som har hatt godt med penger fra han var veldig ung, gjorde noen gode valg og investeringer. I tillegg tjener han godt. Har full forståelse for at det ikke er lett å arbeide seg opp en buffer for mange i småbarn- og etableringsfasen. Er heller overrasket over hvor flinke mange er til å få pengene til å strekke langt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...