Gå til innhold

Er det virkelig normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det virkelig normalt å ha en buffer med masse penger? Kan dere virkelig bare betale ut 30.000 - 50.000 hvis noe uforutsett skulle skje? Hvordan har dere klart å få til dette? Her har vi 0,- på bufferkonto og 0,- på sparekonto. Her har vi 32.000 inn i mnd tilsammen, når det er lønnsutbetaling så er det stortsett tomt på konto. Vi er 2 voksne og 2 barn i skolealder. Noen som kan gi meg noen tips så kanskje vi kan spare litt i mnd.

Anonymous poster hash: c7c14...fab

Skrevet

Vi tjener greit, men vi har ikke 30000-50000 i buffer. Vi klarer også å bruke det vi har utbetalt i Mnd .

Skrevet

32 000 i mnd til samme er jo veldig lite, da. Ikke så rart om dere ikke klarer å spare noe da. Men kommer jo an på hvilken utgifter dere har og.

Anonymous poster hash: f108d...3b7

Skrevet

Ja, det har vi. Jeg synes det er uansvarlig å ikke ha buffer.

Anonymous poster hash: 19267...723

Skrevet

Vi har ca 70,000 i buffer. Om det er 'vanlig' vet jeg ikke. Det er vel neppe direkte unormalt.

De fleste har mer utbetalt enn dere. Vi har satt av til buffer ved større utbetalinger (skatt/feriepenger).

Anonymous poster hash: 8f9c4...ce5

Skrevet

Jeg har utbetalt 27800,- i mnd. og har en buffer på litt over 25 000,- Ikke den største bufferen, men det er iallfall litt penger i bakhånd om noe skulle skje.

Har også en sparekonto, men den er låst til egenkapital. Står omlag 160 000,- på den kontoen.

Anonymous poster hash: a7b4e...040
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke er normalt selv om det virker sånn i tråder her. Da etablerte oss hadde mannen bedre økonomi enn meg, vi tjente omtrent det samme. Litt bedre enn dere, men ikke mye . Sykepleiere. Mannen min hadde en liten buffer, men etter at vi bygde hus hadde vi så dårlig økonomi at vi enkelte mndr måtte låne fra svigers.

Nå har vi begge buffer, jeg litt over 100000 og mannen litt under. Men nå er vi over 40 og jeg har arvet en liten sum. Hadde aldri klart å spart opp ellers.

Det må sies at ha flere hundretusen på konto er idiotisk i dagens rentesituasjon.

Anonymous poster hash: 4f58b...076

Skrevet (endret)

Hadde ikke trodd der for noen år siden, men vi har tatt noen grep på økonomien og sparer nå hver mnd.

1. Det første vi gjorde var å sette opp ett skikkelig budsjett. 

Alle regninger vi får inn hvert år blir omberegnet i månedsbeløp, slik at vi setter over samme sum til en regningskonto hver måned som dekker opp alt av regninger fremover. Feks lisens blir delt opp månedsvis og satt opp i budsjettet. Lisensen kommer 2 ggr i året, så da deles dette beløpet i 6 måneder.... samme med årsavgift bil osv

I begynnelsen måtte vi da en periode sette over dobbelt av noe. Men på sikt blir dette veeeldig bra.

Alt av innkommende inntekter øverst, så regninger nedover.

Nederst har vi matutgifter som vi overfører på en egen konto med kort til kun mat.

Også kommer sparing 

Før vi får opp nettoen.

Denne er til å ha på brukskontoen til løpende utgifter som gaver, lunch, kafe besøk og klær o.l.

Jeg har ca 3000 kr i mnd til dette.

2. Ring alt av forsikringer og forhandle pris / sjekke på nett (kan være mye å spare her)

3. Ring strømleverandører / sjekke på nett

4. Si opp alt av blader / aviser etc

5. sjekke opp mobilavtaler, har du det billigste?

6. LÅN? har dere lån, så skaff billigst bankavtale og låneavtale

Betal ned ekstra på lån dersom dere kan, da det er lav rente nå :)

7. handle inn mat 1 gang pr uke, skriv opp middagsplan og sett opp handleliste etter det. innfør korn til frokost, me å spare på det. Lag matpakker. Planlegg hverdagen...

I begynnelsen har dere kanskje ikke så mye å spare pga at det tar tid å komme inn i det nye budsjettet, men etterhvert anbefaler jeg deg å sette opp fondsavtale i banken

DNB og Skandibanken har brae fond. Minstebeløp pr måned 300 kr

Så opprett en bufferkonto og sett over iallefall 500 kr der. 

Lykke til :)

Endret av LeTwinsA
Skrevet

Når eg budde aleine greidde eg det ikkje, men no når vi er to i lag med lang utdanning, sikre jobbar og lave boutgifter er det sjølvsagt. Det er trygt dersom noko skulle skje, og godt å sleppa å bekymra seg.

Anonymous poster hash: bdf4c...f84

Skrevet

Nå har vi ingenting, vi har akkurat brukt over 100 000 på oppussing. Vi prøver å ha penger i bakhånd, men er ikke alltid vi klarer. Har en del store prosjekter på huset, som gjør at vi går tom. 😊

Vi har rett over en million i samlet inntekt, og huslån på ca 2,7 mill, så vi bør egentlig ha brukbar økonomi.

Anonymous poster hash: 56483...d69

Skrevet

Har siden jeg begynte å tjene penger selv hatt penger i bakhånd. Hvor mye har vært avhengig av inntekt.

Det er vanskelig å spare om man lar en liten fast sum gå til sparing hver mnd, da får man litt i løpet av et år. Deler av feriepengene går til sparing, samme med skattepenger.

Dette er noe jeg har hatt med meg hjemmefra, fram til jeg ble 18 var det foreldrene mine som sparte for meg, det var da penger som gikk til skole og utdanning. Så jeg lærte tidlig viktigheten av dette.

Spesielt etter at jeg fikk barn har jeg følt en plikt i å ha penger på spare og bufferkonto som ektra trygghet. Nå prøver vi å ha minst 3 mndslønninger i bakhånd, sånn hvis en av oss skulle miste jobben , bli syk, ulønna permisjon o.l. Spesielt om mannen skulle bli syk, siden han tjener noe over 6G.

Vi sparer også opp gjennom året for å kunne bruke på større hus/hageprosjekt. Vi har nytt hus, så har mye å gjøre utendørs, anlegge hage, bygge terrasser, male.

Anonymous poster hash: 266bd...d0b
Skrevet

Ja, det har vi. Jeg synes det er uansvarlig å ikke ha buffer.

Anonymous poster hash: 19267...723

Moroklump 😉

Forklar ordentlig hvordan man får til en buffer du da, når man går i null hver måned.

Anonymous poster hash: 082f0...bf8

Skrevet

Vi har 70 000kr på sparekonto (spart opp i år). Begge har spart 25 000 kr hver på bsu. Og nå er vi på ferie uten å bruke sparte penger. Vi har utbetalt ca 50 000 i mnd tilsammen og lån på 2,2 mill. Føler ikke vi er så sparsomlige og kjøper oss hva vi vil.

Skrevet

Vi lever på ca 30 000 i mnd (hans lønn og min aap) 2 voksene og to bhg barn.

Sparer 50-200 i mnd, når han får feriepenger setter vi inn minst 6000 på sparekontoen, etter 6 år, har vi nå 50 000 + på den kontoen.

Anonymous poster hash: 7760a...3cb
Skrevet

Jeg har ca 150.000 på bok til noe uforutsett. Godt mulig vi bruker 50000 på ferie, så vi har ikke disse pengene til enhver tid. Synes vi bør ha 60-700000 til buffer. Vi har 2 biler og eier et hus. Vaskemaskin og tørketrommelen er ikke av nyeste modell. Mye kan skje, og kjipt å måtte låne penger om noe plutselig skjer. Vi har nok det dobbelte av deres inntekt så jeg forstår godt at dere ikke får lagt av noe.

Anonymous poster hash: 5575c...a92

Skrevet

Det er anbefalt å ha en mnd-lønn i buffer. Vi har en buffer som vi bruker litt av innimellom, til uforutsette regninger,`krisepenger` eller hvis lønna ikke strekker til en måned. Putter litt penger innpå når vi får litt ekstra. Det bruker å være mellom 10 - 30 000 der, avhengig om det har blitt fylt på eller ikke. 

Anonymous poster hash: f36a2...999
Skrevet

Ja jeg vil si det er vanlig blandet voksne mennesker med jobb. Og ja vi har mer enn det du nevner og kan betale ut uforutsette situasjoner som oppstår. Som nå rett før ferien skjedde det noe med bilen. Der gikk det 14 000 kr.

Anonymous poster hash: 3b2ac...8c6

Skrevet

Ja, jeg vil påstå at å ha en buffer der du kan cashe ut 30-50 000 bør man ha. Jeg vet vi er heldig økonomisk stilt, vi kan cashe ut 500 000 uten problem.

Anonymous poster hash: 326ff...661

Skrevet

Vi har heller ikke høy lønn, men både jeg og mannen har et fast trekk på 300 kr måneden. De pengene går inn på en konto vi ikke har i nettbanken så de brukes aldri av. 600 kr i måneden blir penger det også, og de er tiltenkt konfirmasjon, regulering og slike utgifter som kommer etterhvert.

Vi har også en regningskonto. Vi har tatt alle årets regninger og delt på 12 så vi vet hva de faste utgiftene er pr mnd. Så setter vi inn litt mer enn det beløpet hver måned så det bygger seg en liten buffer. Da har vi i tilfelle bilen må på verksted eller det må rotfylles en tann.

Men 70.000 har vi ikke på hånda nei.

Vi har utbetalt 25.000 + 14.000 + 4 barnetrygd i måneden, er to voksne og fire barn.

Anonymous poster hash: cfc8f...e97

Skrevet

Vi er av de ufornuftige uten buffer. 72000,- utb i mnd + bonuser fra alt mellom 15000-100000 utbet i kvartalet. Har høye utgifter og betaler feks oppussing av bad og annen renovasjon av hus uten bruk av lån. Skjer det noe uforutsett stopper vi matrialinnkjøp en periode og betaler det som trengs.

Anonymous poster hash: 13a65...358

Skrevet

50000 på sparekonto. Utbetalt ca 43000 i md totalt.

Anonymous poster hash: 32d2b...20e

Skrevet

Det burde iallefall være normalt å ha 1-3 månedslønner/tilsvarende 1-3 måneders nødvendig forbruk lett tilgjengelig som buffer. Plutselig blir man syk, mister jobben, NAV roter, et eller annet nødvendig ryker, osv. 

Skrevet

Vi har noen 100-tusen i buffer. Men jeg skjønner veldig godt at ikke alle har mulighet til det. Men å ha masse unger og absolutt 0 på sparekonto/buffer synes jeg er drøyt. Blir sikkert slaktet nå... Har man ikke råd til uforutsette utgifter på bil f.eks har man faktisk ikke råd til å ha bil. Samme med hus og div.

Jeg synes det er litt uansvarlig å ikke ha noe penger i bakhånd når man har unger.

Anonymous poster hash: ebd73...72d

Skrevet

Jeg og mannen har 500000 tilsammen på konto. Nedbetalt hus og biler.

Har blitt oppdratt til å spare, husker enda at vi fra jeg var bitteliten dro i postbanken og satte inn penger etter hver bursdag og jul. Kommer til å lære mine barn det samme.

Anonymous poster hash: 6543a...fa3

Skrevet

Jeg og mannen har 500000 tilsammen på konto. Nedbetalt hus og biler.

Har blitt oppdratt til å spare, husker enda at vi fra jeg var bitteliten dro i postbanken og satte inn penger etter hver bursdag og jul. Kommer til å lære mine barn det samme.Anonymous poster hash: 6543a...fa3

Å ha så mye penger på sparekonto er dårlig økonomi. Med dagens lave rente vil jo pengene skrumpet inn etterhvert. Lurere med aksjefond, inv. I eiendom.

Anonymous poster hash: 4f58b...076

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...