Gå til innhold

Arne Jacobsen stol

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ikke lov å selge rene kopier, men stoler som er inspirert svært like...Anonymous poster hash: 675ed...f28

Kva er lovlig kopi ?

Anonymous poster hash: 900a8...499

Ulike land har ulik lovgiving på hvor lenge patenten gjelder...

Anonymous poster hash: 675ed...f28

Det er ikke lov å selge rene kopier, men stoler som er inspirert svært like...Anonymous poster hash: 675ed...f28

Kva er lovlig kopi ?Anonymous poster hash: 900a8...499

Ulike land har ulik lovgiving på hvor lenge patenten gjelder... Anonymous poster hash: 675ed...f28

kva er lovlig kopi ? Kva kan bevise at det er lovlig kopi ?

Annonse

voga.com selger jo kopier, de er det vel lov å selge??? Anonymous poster hash: 5b91c...c56

Nei for jeg har kjøpt der og finn.no nekter.

De fra voga er lov å importere, men ikke selge videre i norge

Anonymous poster hash: 675ed...f28

voga.com selger jo kopier, de er det vel lov å selge??? Anonymous poster hash: 5b91c...c56

Nei for jeg har kjøpt der og finn.no nekter.

Jaggu bra at du ikke får selge dem som Arne Jakobsen-stoler, for de er jo ikke det. De er ikke verdt en brøkdel av prisen engang.

Anonymous poster hash: 79146...30f

Nei for jeg har kjøpt der og finn.no nekter.Anonymous poster hash: 900a8...499

Jaggu bra at du ikke får selge dem som Arne Jakobsen-stoler, for de er jo ikke det. De er ikke verdt en brøkdel av prisen engang. Anonymous poster hash: 79146...30f

Det var ikkje det eg spurte men kva veit du. kva er brøkdel av prisen ?

Men kva er Lovlig kopi ? Noen som kan svare på det.

Ser noen skriver det på finn.no og finn.no går gode for det. Jeg har spurt finn.no kva er lovlig kopi men får ikkje svar fra dei.

Ingenting kjøpt på voga er lov å selge i Norge. Det er forbudt å selge og omsette rene kopier i Norge. Jeg vil anta at lovlige kopier er stoler som f.eks Bohus og Living selger, som tydelig har tidvis ekstremt mye inspirasjon fra designklassikere, men ikke er rene kopier.

Nei for jeg har kjøpt der og finn.no nekter.Anonymous poster hash: 900a8...499
Jaggu bra at du ikke får selge dem som Arne Jakobsen-stoler, for de er jo ikke det. De er ikke verdt en brøkdel av prisen engang. Anonymous poster hash: 79146...30f
Det var ikkje det eg spurte men kva veit du. kva er brøkdel av prisen ?

Kva veit eg? Om hva da? Omsetning av ulovlig billig dritt fra England? Jeg vet at jeg er glad for at det sitter kompetente folk på finn.no som sørger for at folk ikke blir lurt av sånne som deg som skal selge "Arne Jakobsen"-stoler.

Anonymous poster hash: 79146...30f

Annonse

Ser noen skriver det på finn.no og finn.no går gode for det. Jeg har spurt finn.no kva er lovlig kopi men får ikkje svar fra dei.

Lovlig kopi er vel når stolene er laget med tillatelse fra originaldesigner? At de er inspirert men ikke like.

Jeg heklet en sånn kay bojesen apekatt og vet at disse kopiene er lovlige å lage, men ikke å selge.

Lovlig kopi er vel når stolene er laget med tillatelse fra originaldesigner? At de er inspirert men ikke like.

Jeg heklet en sånn kay bojesen apekatt og vet at disse kopiene er lovlige å lage, men ikke å selge.

Hekket? Spikket vell?😂😂😂😂😂

Anonymous poster hash: 5b91c...c56

Om det er lovlig kopi har med opphavsrett å gjøre. I Norge er det først tillatt å lage/selge kopier etter at opphavsmannen har vært død i 75 år. I england er regelen 25 år. Derfor kan man kjøpe lovøige kopier fra utenlandske nettsider som f.eks Voga, men det er likevel ikke tillatt å videreselge i Norge.

Hekket? Spikket vell?😂😂😂😂😂

Anonymous poster hash: 5b91c...c56

Nei, heklet.

• 11 måneder senere...

Har nylig kjøpt to "Egget" stoler i svart fra Voga til en god pris, kan jeg forvente meg dårlig kvalitet da de ikke er original?

http://www.voga.com/no/designers/arne-jacobsen/egget-stolen.html

Alltid vært interessert i designermøbler men prisene er vanligvis svært høy så jeg tok en sjanse med Voga. Har tidligere kjøpt møbler fra Jysk som jeg var fornøyd med, men syns de er litt kjedelig så ønsket å prøve noe annet

Har nylig kjøpt to "Egget" stoler i svart fra Voga til en god pris, kan jeg forvente meg dårlig kvalitet da de ikke er original?

Alltid vært interessert i designermøbler men prisene er vanligvis svært høy så jeg tok en sjanse med Voga. Har tidligere kjøpt møbler fra Jysk som jeg var fornøyd med, men syns de er litt kjedelig så ønsket å prøve noe annet

Når du ser at prisen for en original er rundt 200 000,- og prisen her er rundt 7000,- sier det seg selv at dette ikke er en original, selv om de kaller det er Arne Jacobsen stol. Dette er ikke lovlig, og jeg mener jeg leste om at noen slike varer ble stoppet i tollen om de ble oppdaget...? Mulig jeg husker feil.

Anonymous poster hash: 23a99...597

Du kan forvente å ikke få dem på en god stund, hvis du får de i det heletatt.

Har også lyst på flere ting fra Voga, men de er khent for å ikke levere eller bruke måneder og år.

De færreste får etter rimelg tid. Det er derfor de holder til i utlandet, for å kunne holde på slik.

Anonymous poster hash: bf745...4af

Når du ser at prisen for en original er rundt 200 000,- og prisen her er rundt 7000,- sier det seg selv at dette ikke er en original, selv om de kaller det er Arne Jacobsen stol. Dette er ikke lovlig, og jeg mener jeg leste om at noen slike varer ble stoppet i tollen om de ble oppdaget...? Mulig jeg husker feil.

Anonymous poster hash: 23a99...597

Du tar feil!

Det er lov å kjøpe fra Voga til privat bruk, men det er ikke lov å videreselge i  Norge.

Fordi det er ulike regler på når det er lov å lage replika etter at et produkt er designet eller etter opphavsmannens død mellom de ulike landene - kan Voga selge disse fra England. Du bryter ingen regler ved å kjøpe herfra.  

Riktignok har disse reglene blitt endret, men Voga har lov å fortsette salget til lagrene er tomme (tror de har lov til 2019) 

Møblene ser helt identiske ut og er av god kvalitet. Akkurat Egget-replikaen har ikke like god vippefunksjon som originalen.  

Voga bruker også lang tid på å få sendt møblene, men de kommer til slutt. 

Anonymous poster hash: 6a033...f88

Årsaken til at Voga bruker så lang tid på å sende ut varene sine, er fordi det ikke igangsettes produksjon før etterspørselen er stor nok til at det vil lønne seg for firmaet. De vil selvsagt ikke sette igang produksjon når det kun er tre mennesker som har bestilt en bestemt vare. Hvor lang tid det tar før det blir nok kjøpere til at produksjon settes igang, vil selvfølgelig variere. Noen møbler har de på lager, da sendes det ut fortløpende (jeg kjenner flere som har jobbet for Voga).

Anonymous poster hash: b1d12...c4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...