Gå til innhold

Hjelp, 2 åringen min har fått gult belegg på tennene?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merket det etter en penincillinkur nylig. Vi har pusset tenner to ganger om dagen fra første tann! Hva gjør vi? Får helt noia hver gang hun åpner munn :(

Anonymous poster hash: cf3a6...cb6

Fortsetter under...

Skrevet

Har prøvd, men det går ikke bort :( Kan ikke se for meg hvordan en tannlege skal kunne fåmjenne til å sitte stille og åpne munnen heller :( huff, ser for meg å måtte se på dette i mange år!

Skrevet

Puss hardt.

Vi måtte det på vår ettåring. Pusset hard og skrapte med neglen.

Etter noen uker ble det borte.

Ring tannlegen hvis du er usikker :)

Anonymous poster hash: 4bf4e...1ad

Skrevet

Opplevde det samme her. Pusset som vanlig og vips var det borte en dag.

Anonymous poster hash: de7c6...ce8

Skrevet

Dattera mi på 3 har det fortsatt etter flere antibiotikakurer i vinter. Håper virkelig det blir borte etterhvert..

Anonymous poster hash: 65e8d...3e7

Annonse

Skrevet

Dere vet vel at alle tennene skal ut om få år og fram kommer ny..... De trenger ikke gå med gule tenner resten av livet.

Anonymous poster hash: 3f737...8e0

Skrevet

Vår har det på framtennene. Tannlegen sa det var skade i emaljen etter traume, noe som godt kan stemme.

Anonymous poster hash: 6d33a...ecd

Skrevet

Dere vet vel at alle tennene skal ut om få år og fram kommer ny..... De trenger ikke gå med gule tenner resten av livet.Anonymous poster hash: 3f737...8e0

Joda, men er ikke så veldig hyggelig likevel! Ikke pent, og folk kan jo tro vi slurver med hygienen.

Skrevet

Opplevde det samme her. Pusset som vanlig og vips var det borte en dag. Anonymous poster hash: de7c6...ce8

Å virkelig?! Håper håper.. Har begynt å pusse hardere, med det resultat at hun har begynt å hate tannpuss :(

Skrevet

Puss hardt.

Ring tannlegen hvis du er usikker :)Anonymous poster hash: 4bf4e...1ad

Takk for tips. Hvordan klarte du å skrape med neglen? Min kommer ikke til å være samarbeidsvillig i dette hele tatt, hun kommer til å,hyyyyle!

Skrevet

Det fikk vår også etter penicilinkur. Fikk bort mye men ikke alt..

Anonymous poster hash: 0aeac...a63

Skrevet

Det fikk vår også etter penicilinkur. Fikk bort mye men ikke alt.. Anonymous poster hash: 0aeac...a63

Hvordan fikk du det bort da?

HI

Annonse

Skrevet

Gå til tannlegen for råd, istedet for å potensielt skad tennene til barnet ditt!

Anonymous poster hash: cee3c...fdf

Skrevet

Det fikk vår også etter penicilinkur. Fikk bort mye men ikke alt.. Anonymous poster hash: 0aeac...a63

Hvordan fikk du det bort da?

HI

Pusset ekstra godt der det var gult. Ser hun har litt på de nederste tennene enda. Går barnet fremdeles på penicilinkur, så prøv å få det til å skylle med vann eller drikke vann etterpå.

Anonymous poster hash: 0aeac...a63

Skrevet

Vær forsiktig med å pusse hardt! Jeg har pusset hardt en stund da jeg fikk litt nåja da jeg plutselig hadde flere hull (noe jeg aldri har hatt før). Neste gang jeg var hos tannlegen spurte han om jeg hadde pussa hardt, for tannkjøttet mitt hadde begynt å trekke seg opp mot tannrøttene. Fikk streng beskjed om å ikke pusse hardt -tannkjøttet trekker seg ikke ned igjen, og blir det skikkelig ille vil tennene sitte dårligere og man kan få ising. Dette vil barnet evt slite med hele livet selv om melketennene erstattes med nye vil jeg tro -så jeg hadde ikke pusset hardt hvis jeg var dere!

Anonymous poster hash: 750f7...5cb

Skrevet

Opplevde det samme her. Pusset som vanlig og vips var det borte en dag. Anonymous poster hash: de7c6...ce8

Å virkelig?! Håper håper.. Har begynt å pusse hardere, med det resultat at hun har begynt å hate tannpuss :(

Som flere sier, ikke puss hardere. Jeg trodde ikke vi kom til å få bort belegget, så hadde forsonet meg med misfargingen. Pusset derfor som vanlig. Og det gikk bare plutselig bort likevel. Ved neste penicillin-kur pusset jeg oftere og mer grundig i overgangen fra tann til tannkjøtt (men fortsatt ikke hardt!). Da fikk hun mindre belegg, som også forsvant etter litt tid.

Anonymous poster hash: de7c6...ce8

Skrevet

Puss hardt.

Ring tannlegen hvis du er usikker :)Anonymous poster hash: 4bf4e...1ad

Takk for tips. Hvordan klarte du å skrape med neglen? Min kommer ikke til å være samarbeidsvillig i dette hele tatt, hun kommer til å,hyyyyle!

Først og fremst: Ikke puss hardt! Det kan gjøre stor, varig skade!

Når det gjelder å skrape bort med neglen, går det i det hele tatt bort når du gjør det? Hvis det gjør det, og datteren din er motvillig - kan du forsøke å la henne gjøre det selv? Min toåring øver seg på tanntråd nå, men liker ikke så godt at jeg må bruke det på henne. Hun synes derimot det er artig å gjøre det selv, og tillater derfor at jeg får gjøre det først. Hun har altså trange fortenner, er derfor vi allerede er begynt med tanntråd (HS ble sjokkert, det trengte vi da ikke tenke på allerede fikk jeg beskjed om da vi var på toårskontroll... Men hvorfor ikke bygge inn vanen, allerede nå setter det seg mat mellom fortennene).

Anonymous poster hash: 441cf...828

Skrevet

Ta en tur til tannpleier. Vår fikk belegg etter antibiotikakurer som fireåring, det ble slipt bort av tannpleier. Hun sa det var ganske normalt og ikke noe man skulle skrape av selv - det var så hardt at det kunne gi emaljeskade.

Fort gjort, smertefritt og greit.

Anonymous poster hash: 1fe6a...b17

Skrevet

Ta en tur til tannpleier. Vår fikk belegg etter antibiotikakurer som fireåring, det ble slipt bort av tannpleier. Hun sa det var ganske normalt og ikke noe man skulle skrape av selv - det var så hardt at det kunne gi emaljeskade.

Fort gjort, smertefritt og greit.

Bare ser ikke helt for meg at 2-åringen min (hun er ikke engang fylt 2 ennå, så vanskelig å snakke "fornuft" til henne) vil godta at en tannpleier åpner munnen hennes og holder på inni der en stund..

Skrevet

De kan sine saker. Barnet får sitte på fanget, de tar seg god tid etc. Verdt et forsøk, uansett greit at de tar en kikk og vurderer om det bør bort.

Vi ble anbefalt å fjerne det fordi bakterier lett kunne samle seg mellom belegg og tannkjøtt. Kanskje vil ekstra renhold være tilstrekkelig om barnet blir hysterisk (vår var stor nok til å akseptere behandlingen).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...