Gå til innhold

Hjelp, lånte penger av mine foreldre det skulle jeg aldri gjort :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

For nå krever mamma at 150.000 kroner skal tilbakebetales i løpet av 3 år :) Jeg vet at uansett hvor lite penger jeg sløser så vil jeg ikke klare å spare en så høy sum hver eneste måned, ikke blir det råd til ferie heller. Pappa sa før jeg fikk pengene at jeg betaler tilbake når jeg kan, men nå har altså mamma satt seg på bakbeina og krever pengene tilbake i løpet av 3 år. Aner ikke hva jeg skal gjøre, kredittlån med skyhøy rente er i alle fall ikke aktuelt.

Anonymous poster hash: 2b504...01e
Skrevet

Du kan selvfølgelig ikke dra på ferie når du har privat lån. Hva har dere lånt så mye til?

Anonymous poster hash: 7abc2...dc4

Skrevet

Når hadde du tenkt å betale tilbake da?

Anonymous poster hash: 67f61...7d6

Skrevet

Du inngikk lånet med en far som sa at du kan betale ned når du vil. Mor vil ha det innen 3 år.

Går ut ifra at de ikke vil sette sitt eget barn i en knipe, så det dere må gjøre er å lage en skikkelig avtale med en nedbetalingsordning som dere alle kan leve med på sikt.

Skrevet

Sett dere ned sammen en dag, og bli enig om en nedbetalingsplan.

Kanskje må moren din vente litt lenger enn 3 år, men kanskje må du samtidig betale mer hver måned enn du hadde tenkt. Høres ut som dere må gi og ta litt her.

Personlig ville jeg gjort opp så fort som overhodet mulig - ønsker ikke å ha gjeld til nær familie (har hatt det en gang jeg også og det var høyprioritert å få betalt det ned).

Anonymous poster hash: b2172...b16
Skrevet

Er du enebarn? Om du har søsken har de fått samme sum av pappa med beskjed om at de kan betale tilbake "en gang det passer"?

Om du ikke er enebarn eller de egentlig ikke har mulighet til å gi bort disse pengene uten noen klar avtale om tilbakebetaling skjønner jeg mammaen din godt.

Anonymous poster hash: 87b6e...e6b

Skrevet

Det er ca 4000 i mnd ganske mye om du ikke har den summen, men sett deg ned med dine foreldre og lag en nedbetalings plan.

Skrevet

Spiller vel ingen rolle om jeg er enebarn eller ikke. Det var penger jeg måtte ha tilgjengelig og det raskt og når pappa som har overført summen til meg sa jeg kunne betale tilbake når jeg hadde mulighet til det så jeg ikke for meg at jeg skulle bruke 10 år på dette men ikke 3 år heller. 5 år hadde vært en passelig tidshorisont for min del , det er gjennomførbart men ikke 3 år. Og ja de har penger i banken så det haster jo ikke å få de tilbake.

Skrevet

Ta deg en prat med foreldrene dine samtidig du, forklar de at dette er umulig. Men før praten med de, før opp en nedbetalingsplan på 5 år, og ta med deg første beløpet på planen din. Så er det nok større sjanse for at de begge går med på dette.

Anonymous poster hash: 0ea69...d03
Skrevet

Da du lånte pengene hadde du vell en plan for hvordan du skulle få betalt ned og hvor lang tid det kom til å ta. Hvor mye betaler du i renter? Kanskje du kan få utvidet boliglån og dermed frigitt midler til å betale ned denne gjelden utn at det vil koste deg så mye ekstra hver måned.

Anonymous poster hash: 28ed5...8a8
Skrevet

Da du lånte pengene hadde du vell en plan for hvordan du skulle få betalt ned og hvor lang tid det kom til å ta. Hvor mye betaler du i renter? Kanskje du kan få utvidet boliglån og dermed frigitt midler til å betale ned denne gjelden utn at det vil koste deg så mye ekstra hver måned. Anonymous poster hash: 28ed5...8a8

Det er lån fra mamma og pappa. Er ikke renter.

Skrevet

2500 pr mnd i 5 år, er bedre enn over 4000 i måneden. Du inngikk avtalen med faren din så sånn sett kan ikke moren din sette sånne krav uten at dere alle har blitt enig om det. 

Anonymous poster hash: 15883...ec6
Skrevet

Da du lånte pengene hadde du vell en plan for hvordan du skulle få betalt ned og hvor lang tid det kom til å ta. Hvor mye betaler du i renter? Kanskje du kan få utvidet boliglån og dermed frigitt midler til å betale ned denne gjelden utn at det vil koste deg så mye ekstra hver måned. Anonymous poster hash: 28ed5...8a8

Hvor har du det fra :)

Anonymous poster hash: 7abc2...dc4

Skrevet

Det er da ingen selvfølge. I praksiss vil det si at HI får penger av foreldrene hver måned. Jeg har også lån hos mine foreldre, men jeg betaler renter, litt over det de får på sparekontoen.

Anonymous poster hash: 28ed5...8a8

Skrevet

Vi ble enige om ingen renter så da forholder jeg meg til det. Og jeg blir sinna på mamma som nå måtte blande seg i dette, ja de er gift men det var pappa og jeg som inngikk avtalen og som sagt han sa ingen tidshorisont men jeg hadde ikke tenkt å vente til de var gått i grava før de fikk pengene tilbake.

Skrevet

Hvis du ikke har startet på tilbakebetalingen så er det vel på tide og sette igang. Ferier og andre utskeielser får bare vike så lenge.

Skrevet

Vi ble enige om ingen renter så da forholder jeg meg til det. Og jeg blir sinna på mamma som nå måtte blande seg i dette, ja de er gift men det var pappa og jeg som inngikk avtalen og som sagt han sa ingen tidshorisont men jeg hadde ikke tenkt å vente til de var gått i grava før de fikk pengene tilbake.

Nettopp, du får sette deg ned med dine foreldre og sette hardt mot hardt, moren din kan ikke stille urimelige krav når hun ikke var den som inngikk avtalen med deg, men et plan som fungerer med økonomien din, det du har råd til, burde tas til etterrettning.

Anonymous poster hash: 15883...ec6

Skrevet

Hva tror du det kommer av at moren din krever pengene tilbake så raskt? Synes hun du sløser? Kjøper du mye mat ute? Nye klær? Tenker også at du ikke bør reise på ferie før du har betalt tilbake det du skylder. Jeg veit det her blir litt annerledes, men lånte bort 10 000 til ei veninne som virkelig trengte det (ala dyrlegeregning, strøm etc). Hun er ikke sånn som sløser masse, men det er utrolig irriterende at hun tar seg råd til ting som jeg ikke føler jeg kan ta meg råd til uten at hun har betalt tilbake. Eks så kjøper hun en kaffekopp og et kakestykke på cafe i tillegg til bagetten, mens jeg kanskje står over kakestykket til 60 kr for jeg kan ikke ta meg råd til det.  

Anonymous poster hash: 4b0b8...995
Skrevet

Hva tror du det kommer av at moren din krever pengene tilbake så raskt? Synes hun du sløser? Kjøper du mye mat ute? Nye klær? Tenker også at du ikke bør reise på ferie før du har betalt tilbake det du skylder. Jeg veit det her blir litt annerledes, men lånte bort 10 000 til ei veninne som virkelig trengte det (ala dyrlegeregning, strøm etc). Hun er ikke sånn som sløser masse, men det er utrolig irriterende at hun tar seg råd til ting som jeg ikke føler jeg kan ta meg råd til uten at hun har betalt tilbake. Eks så kjøper hun en kaffekopp og et kakestykke på cafe i tillegg til bagetten, mens jeg kanskje står over kakestykket til 60 kr for jeg kan ikke ta meg råd til det.  

Mener ikke at du nødvendigvis sløser, er mer ment som et kontruktivt spm

Skrevet

Hvor lenge er det siden du lånte pengene da? Forrige måned, eller et år siden uten å betale? Er også relevant, hvis din mor begynner å lure på om de kommer til å få tilbake pengene? Eller om hun ser du "sløser" eller virker som du har veldig god råd uten å betale mer og raskere tilbake? Feks en god slump feriepenger= ekstra mye i nedbetaling...

Prat med den og lag en kontrakt, fortell hva som er realistisk at du kan klare, og la dem fortelle hva de forventer av deg...

Anonymous poster hash: 83b73...c03

Skrevet (endret)

Hvor har du det fra :)Anonymous poster hash: 7abc2...dc4
Har faktisk aldri hørt om foreldre som krever renter av lån til egne barn. Nå var det rett i dette tilfellet siden HL kun hadde avtale om lån med far. Endret av MotherOfDragons
Skrevet

Det kan godt tenkes hun synes jeg sløser men jeg er aldri på kafe og sjelden på byen kanskje 2 ganger i året. Pengene ble utbetalt i juni måned  og jeg har rukket å sette av 2500 kroner kanskje det blir litt mer når barnetrygden kommer på konto, men jeg kan jo ikke love at jeg klarer så mye som hun krever. Dessuten er vel dette en sak mellom meg og pappa nå siden pengene kommer fra hans sparekonto, de har hver sin, og felles selv om de er gift. Har knapt sovet i natt etter dette oppstyret.

Skrevet

Det kan godt tenkes hun synes jeg sløser men jeg er aldri på kafe og sjelden på byen kanskje 2 ganger i året. Pengene ble utbetalt i juni måned  og jeg har rukket å sette av 2500 kroner kanskje det blir litt mer når barnetrygden kommer på konto, men jeg kan jo ikke love at jeg klarer så mye som hun krever. Dessuten er vel dette en sak mellom meg og pappa nå siden pengene kommer fra hans sparekonto, de har hver sin, og felles selv om de er gift. Har knapt sovet i natt etter dette oppstyret. Anonymous poster hash: 2b504...01e

Da snakker du med faren din om dette. Det er han du har lånt pengene av så det er han du skal snakke med vedrørende nedbetalingsplan.

Skrevet

Høres ut som din mor er irritert på deg...? Er hun det? Shopper du mye og koser deg med det gode liv ;)

Hvis ikke - så synes jeg du bare skal ta en rolig prat (muligens en kort en) og si hva din pappa sa, og at du ikke har mulighet til å betale så mye i mnd... 

Det ordner seg nok, din pappa kan jo og ta en prat med henne synes jeg :) 

Skrevet

Da er det urimelig av moren din, og helt klart ikke opp til henne å bestemme. Lykke til videre, 

Anonymous poster hash: 064a4...162

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...