Gå til innhold

Venninna lar kjøtt ligge på benken natta over..

Anbefalte innlegg

Ei venninne av meg lar rått kjøtt som skal stekes neste dag, ligge på kjøkkenbenken natta over.

Var på overnattingsbesøk og hun la altså kjøttet framme på benken i 17- tiden på fredagen, der lå det til vi lagde maten i 18-tiden neste dag. Var jo frosset, men tinte jo raskt.

Bakteriene vil jo formere seg verre enn verst....jeg vet bare ikke hva jeg skal si... :( selv tiner jeg kjøtt i kjøleskapet, og lar det bare ligge fremme en liten stund før jeg steker det.

Anonymous poster hash: cad65...308

Fortsetter under...

Skikkelig ekkelt!

Biffer skal tempereres før steking, men ikke ligge fremme i timesvis.

Det er vel tint på et par timer så nesten et døgn i romtemperatur høres ekkelt ut.

Kanskje biff tåler det, men det er jo en unødvendig risiko for at det blir dårlig

Anonymous poster hash: 9f991...6ec

Det pleide jeg også å gjøre før, kjøttdeig, kyllingfile osv men ikke nå lenger.

Nå tar jeg ut kjøttet jeg skal bruke før jeg legger meg og setter det i kjøleskapet. Neste dag tar jeg det ut og setter det på kjøkkenbenken ca 2 timer før jeg skal lage det.

Anonymous poster hash: ad7ad...296

Annonse

Viltkjøtt kan mørnes/tines på denne måten. Kylling og vanlig svin ville jeg ikke ha brukt den måten på.

mørner man ikke kjøtt før frysing??

Ikke alltid :) og noen ganger mørner man både før og etter. Kommer helt an på situasjon og hva man liker.

Innpakket eller ikke? Hvis det er snakk om skikkelig innpakket vilt/oksekjøtt/lam har jeg ingen problemer med det, ikke innpakket er jeg mer skeptisk. 

Kylling og svin er ikke greit, heller ikke kjøttdeig.

Anonymous poster hash: 80e6e...702

Det var ei lita steik, nok til tre personer, lagt i en vanlig brødpose med en poseklips.

Jeg hadde en "klump" med frosne kyllingfileter liggende fremme på kjøkkenbenken hele dagen igår. Klumpen blir jo som et kjøleelement når det sakte tiner. Det samme med en steik.

Skjønner ikke hvorfor du/dere lager drama kring dette?!

Du er jo forøvrig frisk idag så da var det vel ikke noe galt med kjøttet du spiste herimdagen?

Anonymous poster hash: c35a7...62a

Det var ei lita steik, nok til tre personer, lagt i en vanlig brødpose med en poseklips.

Det går nok helt fint, da tiner det jo også saktere.

Men jeg er så frekk at jeg hadde sagt i fra jeg da. Altså når hun tok ut kjøttet, så hadde jeg på en pen måte spurt om det ikke var bedre å legge det i kjøleskapet fordi jeg har hørt at ... osv.

Anonymous poster hash: 0bd8d...7d8

En liten stek tiner ikke over natten i kjøleskap, og steiken innvendig vill fungere som kjøleelement så jeg hadde nok og ikke lagd noe stor ting ut av dette.

Annonse

Min mann er kokk og for å få mørt og saftig kjøtt SKAL kjøtt ligge fremme på benken en god stund før steking. Frossent kjøtt tåler fint å tine på kjøkkenbenken over natten. Så hadde tatt det helt med ro og spist kjøttet med god samvittighet.

Anonymous poster hash: 30108...e53

Min mann er kokk og for å få mørt og saftig kjøtt SKAL kjøtt ligge fremme på benken en god stund før steking. Frossent kjøtt tåler fint å tine på kjøkkenbenken over natten. Så hadde tatt det helt med ro og spist kjøttet med god samvittighet.

Anonymous poster hash: 30108...e53

Tror mannen din bør friske opp kunnskapene sine om han mener kjøtt kan ligge på benken over natten.

Anonymous poster hash: 087b9...b13

Jeg lar alltid kjøtt som jeg skal tine ligge på kjøkkenbenken over natten. Men jeg tar det ikke ut så tidlig son kl 17 da, det blir tatt ut rett før leggetid. 

Om morgenen legger jeg det gjerne i kjøleskap om det er ferdigtint, om det fortsatt er litt frossent får det ligge.

Om jeg skal tine noe i kjøleskapet tar jo dette dagesvis... Men nå er kjøleskapet mitt veldig kaldt også da... Når jeg har prøvd å stille tempen så blir det alltid for varmt, så da må det nesten bare være så kaldt. 

Anonymous poster hash: 888bb...0e6

Min mann er kokk og for å få mørt og saftig kjøtt SKAL kjøtt ligge fremme på benken en god stund før steking. Frossent kjøtt tåler fint å tine på kjøkkenbenken over natten. Så hadde tatt det helt med ro og spist kjøttet med god samvittighet.Anonymous poster hash: 30108...e53

Tror mannen din bør friske opp kunnskapene sine om han mener kjøtt kan ligge på benken over natten.Anonymous poster hash: 087b9...b13

Enig. Hilsen annen kokk. Selv om kjøttet er frossen i kjernen fungerer det ikke som kjøleelement for baktereveksten på overflaten. La kjøtt tine i kjøleskap og ta det ut 30-60 min før det skal tilberedes.

Anonymous poster hash: 07d20...b5f

Steik tiner jeg på benken over natten, alt annet i kjøleskapet.

Gamel vane trur jeg da min oldemor på 98 har gjort det i alle år.

Det er ikke direkte farlig, men gir kan gi grobunn til bakterier.

Nå husker jeg ikke hccap (ik-mat reglene), men kjøtt skal tines på kjøl, men kan også tines minimum 4 grader over 4 timer.

Anonymous poster hash: 10e83...830

Spurte venninna hvor mange gram den steika var på. Hun sa ca 6-700 gram.

Med 25 grader i lufta, og ca 600 gram kjøtt, vil jeg tro den steika tinte lnege før neste morgen. Jeg var også bekymra over bakterieveksten på overflaten. Dette er jo noe mattilsynet sier ikke er bra. Stoler mer på dem enn på de av dere her inne som sier det er ok.

Med 25 grader i lufta, og ca 600 gram kjøtt, vil jeg tro den steika tinte lnege før neste morgen. Jeg var også bekymra over bakterieveksten på overflaten. Dette er jo noe mattilsynet sier ikke er bra. Stoler mer på dem enn på de av dere her inne som sier det er ok.

25 grader i lufta hele natta? Hvor bor dere? Vil flytte dit...

Med 25 grader i lufta, og ca 600 gram kjøtt, vil jeg tro den steika tinte lnege før neste morgen. Jeg var også bekymra over bakterieveksten på overflaten. Dette er jo noe mattilsynet sier ikke er bra. Stoler mer på dem enn på de av dere her inne som sier det er ok. Anonymous poster hash: cad65...308

25 grader i lufta hele natta? Hvor bor dere? Vil flytte dit...

Så varmt er det her hos foreldrene mine også. Det heter varmepumpe Prøver å lufte så mye jeg kan og sier at vi bare blir dorske når det er så varmt. Ute er det 11-12 grader

Anonymous poster hash: 07d20...b5f

Rødt kjøtt skal være romtemperert når det stekes så det er nok ingen fare. Dette gjør de på de beste restauranter også. Anonymous poster hash: 38f9c...027

nei, de lar ikke kjøtt ligge framme i over 24 timer nei.....da hadde mattilsynet stengt sjappa...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...