Anonym bruker Skrevet 15. juli 2015 #1 Skrevet 15. juli 2015 Har en venninne som er midt oppe i et samlivsbrudd med to små barn på 4 og 1år. Bf nektet og skrive under avtale. De har vært i mekling og da var han vist så hyggelig, men så viste det seg at han var en drittsekk da de kom ut fra der. Han kjefter og smeller og skjeller ut moren til barna rett foran de. Drar på byen og sover borte. Jeg har fått lov og spørre her inne. Er det noe hun kan søke for og klare seg økonomisk når han ikke vil signere?? Hun ønsker også og beholde leiligheten og få ut han. Heldigvis har hun snille foreldre som stiller opp. Men hva kan hun søke? Noen som er/vært i samme situasjon?? Anonymous poster hash: 6cbc5...b79
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2015 #2 Skrevet 15. juli 2015 Dytter Anonymous poster hash: 6cbc5...b79
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2015 #3 Skrevet 15. juli 2015 Da må hun nesten ta han med til familievernkontoret igjen, få han til å undertegne samværsavtalen der, om han nekter det, så er nok eneste mulighet å dra han med til retten for å ordne samværsavtalen der. Frem til da, så er det kun sosialstønad og nødhjelp som hjelper, samt husbanken for hjelp til huslige utgifter. Kommer jo litt an på om hun har jobb osv.. Men uansett, så er det de eneste mulighetene, frem til de har en samværsavtale. Anonymous poster hash: d3727...62e
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2015 #4 Skrevet 15. juli 2015 Hun må i alle fall sende krav om beregning av bidrag til nav, så han begynner å opparbeide seg gjeld! Anonymous poster hash: 9e36e...38b
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2015 #5 Skrevet 15. juli 2015 Hun trenger ikke skriftlig samværsavtale for å søke stønad hos nav for aleneforeldre (hvis hun skal ha barna mest). Hun trenger meklingsattest og de bo på ulike adresser. Hun kan søke overgangsstønad (behovsprøvd). Utvidet barnetrygd og stønad til barnetilsyn. Bostøtte om hun har lav inntekt. Ang bf må hun bare innkalle til mekling igjen og prøv en få underskrevet en avtale mens de er der. Anonymous poster hash: 1bc1d...087
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2015 #6 Skrevet 15. juli 2015 Slik jeg forsto det når jeg snakket med NAV, kunne man søke enkelte ting selv om man ikke hadde samværsavtale, hvis man har meklingsattest. Og det får man jo når man har vært på fvk? Hva er årsaken til at han ikke vil signere? Og hva er årsaken til bruddet? Det er ganske vesentlig med tanke på rådene jeg kan gi, har nylig vært i samme situasjon selv. Anonymous poster hash: 12a27...07e
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2015 #7 Skrevet 15. juli 2015 Hun trenger ikke skriftlig samværsavtale for å søke stønad hos nav for aleneforeldre (hvis hun skal ha barna mest). Hun trenger meklingsattest og de bo på ulike adresser. Hun kan søke overgangsstønad (behovsprøvd). Utvidet barnetrygd og stønad til barnetilsyn. Bostøtte om hun har lav inntekt. Ang bf må hun bare innkalle til mekling igjen og prøv en få underskrevet en avtale mens de er der. Anonymous poster hash: 1bc1d...087 Sjeldent NAV utdeler noe som helst av aleneforelder stønad, så lenge de ikke vet hvordan fordelingen av barna blir. Både jeg og flere venninner av meg har vært der HI er nå, jeg fikk etter mye om og men OS, på hele 4000 kr, ble ikke økt før jeg hadde vært i retten med eksen for å få noe mer. Anonymous poster hash: d3727...62e
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2015 #8 Skrevet 15. juli 2015 Hun trenger ikke skriftlig samværsavtale for å søke stønad hos nav for aleneforeldre (hvis hun skal ha barna mest). Hun trenger meklingsattest og de bo på ulike adresser. Hun kan søke overgangsstønad (behovsprøvd). Utvidet barnetrygd og stønad til barnetilsyn. Bostøtte om hun har lav inntekt. Ang bf må hun bare innkalle til mekling igjen og prøv en få underskrevet en avtale mens de er der. Anonymous poster hash: 1bc1d...087 Sjeldent NAV utdeler noe som helst av aleneforelder stønad, så lenge de ikke vet hvordan fordelingen av barna blir. Både jeg og flere venninner av meg har vært der HI er nå, jeg fikk etter mye om og men OS, på hele 4000 kr, ble ikke økt før jeg hadde vært i retten med eksen for å få noe mer. Anonymous poster hash: d3727...62e Vel jeg har nettopp fått innvilget stønad til barnetilsyn uten skriftlig avtale. Det spør om det foreligger, om man skal ha delt bosted eller om far har vanlig samvær eller mindre. I mitt tilfelle har jeg hovedomsorg og barna 95% av tiden, og kunne derfor krysse for at far ikke har mer enn vanlig samvær. Hvis far skal ha større del av omsorg /ansvar enn "vanlig samvær" (en dag i uken annenhver helg) blir det vanskeligere Ja. Anonymous poster hash: 1bc1d...087
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2015 #9 Skrevet 15. juli 2015 Hun trenger ikke skriftlig samværsavtale for å søke stønad hos nav for aleneforeldre (hvis hun skal ha barna mest). Hun trenger meklingsattest og de bo på ulike adresser. Hun kan søke overgangsstønad (behovsprøvd). Utvidet barnetrygd og stønad til barnetilsyn. Bostøtte om hun har lav inntekt. Ang bf må hun bare innkalle til mekling igjen og prøv en få underskrevet en avtale mens de er der. Anonymous poster hash: 1bc1d...087 Sjeldent NAV utdeler noe som helst av aleneforelder stønad, så lenge de ikke vet hvordan fordelingen av barna blir. Både jeg og flere venninner av meg har vært der HI er nå, jeg fikk etter mye om og men OS, på hele 4000 kr, ble ikke økt før jeg hadde vært i retten med eksen for å få noe mer. Anonymous poster hash: d3727...62e Vel jeg har nettopp fått innvilget stønad til barnetilsyn uten skriftlig avtale. Det spør om det foreligger, om man skal ha delt bosted eller om far har vanlig samvær eller mindre. I mitt tilfelle har jeg hovedomsorg og barna 95% av tiden, og kunne derfor krysse for at far ikke har mer enn vanlig samvær. Hvis far skal ha større del av omsorg /ansvar enn "vanlig samvær" (en dag i uken annenhver helg) blir det vanskeligere Ja. Anonymous poster hash: 1bc1d...087 Jeg har ungene 90% av tiden, ene venninna mi sitter dønn alene med ungene, altså 100%, 2 har ungene 80% og de siste har ungene 60%... Ingen av oss fikk noe før vi hadde skriftlig avtale på plass, selv ikke hun som ble sittende igjen alene med alt. Vi kommer fra 3 forskjellige kommuner her. Anonymous poster hash: d3727...62e
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2015 #10 Skrevet 15. juli 2015 Men be venninnen din stikke på NAV kontoret sitt med fvk dokumentet som viser at de har vært på mekling, så får hun vite der, hva som gjelder der.. For da er det tydeligvis ulik praksis rundt om. Anonymous poster hash: d3727...62e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå