Gå til innhold

Prednisolon mot pollen? Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har store pollen-plager og hatt mange søvnløse netter grunnet kløe over alt, rennende nese og egentlig hele pakka. Når jeg sover, våkner jeg med igjenklistrede øyne som jeg sliter med å få opp. Må somregel bruke våtservietter for å fukte rusket i øynene for å få di opp.

Idag ringte jeg legen og fikk resept på Prednisolon. Jeg er sykepleier, men ikke så god kjennskap til akkurat dette medikamentet, bortsett fra at jeg vet det skal brukes med forsiktighet.

Trodde ikke dette var mot allergi! Noen som har erfaringer? Er skeptisk til å prøve det, men samtidig har jeg egentlig ikke så mye å tape.

Andre råd mot pollen mottas med STOR takk!

Har prøvd alt, Loratidin, cetirizin, zyrtec, ulike øyedråper, nesespray osv. Har ikke vinduer åpne, dusjer hver kveld, vasker sengklærne ofte, klær blir tørket inne osv.

Sommeren et et helvette, skjønner så godt at jeg ELSKER vinteren!!! Gleder meg faktisk til snøen kommer og dette helvettet er over :(

Anonymous poster hash: d5b0f...4e1

Skrevet

Moren min bruker Prednisolon mot allergi når det er virkelig ille. Med god effekt etter det jeg har hørt.

Har du prøvd kortisonsprøyter og evnt Aerius?

Skrevet

Astmalegen til datteren min vurderte det mot astma. Men hun fikk diagnosen leddgikt og ble satt på det astmaen ble mye mye bedre. Så jeg tenker at det kan være verdt et forsøk.

Anonymous poster hash: 150d1...0e3

Skrevet

Jeg er også sterkt plaga med pollenallergi - fikk det godt voksen etter siste graviditet. Det er så fælt og jeg er skikkelig deppa over det, men bruker Telfast og nesespray og øyedråper samt skyller med saltvann i nesa. Det hjelper litt. Jeg vil unngå kortison så lenge jeg kan.  Skjønner deg godt som er plaga så sterkt. Til neste år vil jeg prøve akupunktur. Har snakka med flere som har blitt bedre ved å få det perioden før sesongen starter....

Har ikke prøvd medikamentet du nevner så kan ikke hjelpe deg der... 

Anonymous poster hash: 1de53...5b8
Skrevet

Fikk sprøyte for 2 år siden, men fikk en hel rekke bivirkninger som nesten var verre enn allergien. Så det ønsker jeg ikke prøve igjen.

Jeg har vært plaget hele livet, men har vært dårlig vær her frem til nå- så har ikke hatt noen plager. Men når godværet kom, ja da kom plagene for fullt hakk i hæl😔

Hi

Anonymous poster hash: d5b0f...4e1

Skrevet

Tabletter det?

Husker jeg fikk 14 sterke tabletter det året jeg var gravid(fordi legen mente jeg ikke skulle ta andre allergitabletter i graviditeten. Skulle brukes når det var som aller verst. Heldige meg fikk aldri noe fæl periode, allergien forsvant nesten helt i graviditeten (og etter!). Tablettene skulle brukes med forsiktighet, så jeg torde bare ta en stk en dårlig dag.

Hvis du er så angrepet(høres ut som det jeg var) ville jeg sagt ja takk til en slik hestekur nå når det er som aller verst :)

Sprøyta er en stor dose på en gang, tablettene kan du porsjonere lettere ;)

Anonymous poster hash: f80a6...0dd
Skrevet

Prednisolon er også kortison, og tilsvarer det du får som sprøyte bare i tablettform. Kortison er veldig effektivt mot allergi, men det må veies opp mot bivirkningene. For meg er det likevel sånn at jeg må ta det, tar sprøyter om våren, men får av og til en ukes kur med høyere dose mot astma. Bivirkningene er plagsomme, men har funnet noen teknikker for å dempe og leve med dem.

Anonymous poster hash: 59c46...48f
Skrevet
Utrolig merkelig å gå rett fra ubrukelige medisiner til Prednisolon. Det vil fungere helt utmerket, antakelig, men er mest sannsynlig som å skyte spurv med kanon. Kortvarig bruk av Prednisolon er ufarlig, men det er kortison og bør unngås. Prøv Aerius først!

Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: 01ccf1792b1bd14a46fc09454561f36d"] 01ccf...36d [/acronym]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...