Gå til innhold

Har du fordommer mot..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Menn som har koner fra Asia, som er relativt yngre enn dem? Og tenker dere mer eller mindre om dem enn kvinner som har menn fra Afrika?

Jeg må innrømme at jeg sliter med å tro det er kjærlighet hvertfall.

Anonymous poster hash: 9e173...c6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker vel mitt om aldersforskjellen er veldig stor. Men kjenner en som var på ferie i Asia, og fant seg kone. Men hun er vel 5 år yngre, og de har det veldig bra. Så jeg tror ikke automatisk at det ikke er kjærlighet. Men da menn eller kvinner i 60 åra, finner noen fra utlandet i 20 åra, så tenker jeg mitt ja. Sett en del dokumentarer om kvinner som henter menn fra Afrika. Og det er jo ikke kjærlighet.

Anonymous poster hash: 13a38...5be
Skrevet

Begge dela er like ille om du spør meg. Kvalmende å se overvektige gamle griser, som i tillegg er støgge som juling og som er 30 år eldre disse konene sine.

Sjeldent jeg ser gamle røyer med en Gambier feks, og like greit. Har en bekjent på facebook som liksom har giftet seg med en 25 år yngre tunsier! Og dama lurer på hvorfor han ikke får oppholdstillatelse i Norge??? Djeeez!

Anonymous poster hash: 78b4c...62c
Skrevet

Kjente ett par, vi trodde det var kjærlighet, men etter han gikk bort kom det sanne ansiktet fram... Hun var ute etter pengene hans, ingenting annet...

Anonymous poster hash: f283d...2ba

Skrevet

Har litt fordommer der ja,men kjenner flere som har utenlaske damer som er yngre enn de selv og endret synet på disse hvertfall.

Foreldrene til ei veninne av ene barnet mitt er slike. Han ser ut som en skikkelig bondeknøl som ikke har funnet ut at vi lever på 2000tallet. Hun ser ut som en skikkelig eksport dame, jålete, ung og pen. De er så ulike som det hår snn å bli når en ser de. De er igrunn ganske ulike når en blir kjent med de også, men de passer så utrolig godt sammen. De møttes i utlandet, ikke i ett land noen av de bodde eller hadde noen tilhørighet til. Kjærlighet ved første blikk.

Det morsomste er at de har mer fordommer mot "eksportdamer" enn hva jeg har. De har fått høre mye og blitt baksnakket mye, så at de tenker slikt selv er litt rart. Men for disse er det kjærlighet.

Kjenner ei taidame, og hun trodde jeg var ei slik eksportdame. Han er slik en tenker på menn som har henta seg en taidame. Hun kom med en spøk på dette selv engang,at mannen hennes så ut som en slik. La ut om hvordan mennene så ut, før hun sa at ingen av de var norske ellerr hadde noen forbindelser til norge. De flyttet pga jobb og har bodd mange steder, og norge er eneste stedet de føler seg hjemme.

Disse er også ganske herlige sammen. De ser totalt ulike, men det er ekte kjærlighet.

Naboen er en eksportfrue. Det sier hun selv også faktisk. Der var det ikke kjærlighet ved første blikk, men den har kommet. De var gift før hun kom til norge, vi naboer og familien hans var like overrasket da hun plutselig flyttet inn.

Hyggelig dame som virkelig jobber for å forholdet til å bli livslangt. Han har funnet ut at eksportdamer kan være stridige damer, de nikker ikke og sier ja til alt. Herlig å se de i hagen.

Anonymous poster hash: 0329c...891

Skrevet

Har litt fordommer der ja,men kjenner flere som har utenlaske damer som er yngre enn de selv og endret synet på disse hvertfall.

Foreldrene til ei veninne av ene barnet mitt er slike. Han ser ut som en skikkelig bondeknøl som ikke har funnet ut at vi lever på 2000tallet. Hun ser ut som en skikkelig eksport dame, jålete, ung og pen. De er så ulike som det hår snn å bli når en ser de. De er igrunn ganske ulike når en blir kjent med de også, men de passer så utrolig godt sammen. De møttes i utlandet, ikke i ett land noen av de bodde eller hadde noen tilhørighet til. Kjærlighet ved første blikk.

Det morsomste er at de har mer fordommer mot "eksportdamer" enn hva jeg har. De har fått høre mye og blitt baksnakket mye, så at de tenker slikt selv er litt rart. Men for disse er det kjærlighet.

Kjenner ei taidame, og hun trodde jeg var ei slik eksportdame. Han er slik en tenker på menn som har henta seg en taidame. Hun kom med en spøk på dette selv engang,at mannen hennes så ut som en slik. La ut om hvordan mennene så ut, før hun sa at ingen av de var norske ellerr hadde noen forbindelser til norge. De flyttet pga jobb og har bodd mange steder, og norge er eneste stedet de føler seg hjemme.

Disse er også ganske herlige sammen. De ser totalt ulike, men det er ekte kjærlighet.

Naboen er en eksportfrue. Det sier hun selv også faktisk. Der var det ikke kjærlighet ved første blikk, men den har kommet. De var gift før hun kom til norge, vi naboer og familien hans var like overrasket da hun plutselig flyttet inn.

Hyggelig dame som virkelig jobber for å forholdet til å bli livslangt. Han har funnet ut at eksportdamer kan være stridige damer, de nikker ikke og sier ja til alt. Herlig å se de i hagen.

Anonymous poster hash: 0329c...891

Import

Anonymous poster hash: a0527...f72

Skrevet

Det varierer hva jeg tenker.. Møter veldig mange par gjennom jobben min som er gravide eller har barn, deriblant par med stor aldersforskjell. Opplever ofte par som har en fantastisk tone mellom seg og virker svært lykkelige. Senest i dag snakket jeg med et par med stor aldersforskjell som ventet sitt barn nr 2, de var så harmoniske og glade sammen. Det er sjeldnere jeg får motsatt inntrykk. Hvis begge vil, hvorfor ikke. Mer kjærlighet og mindre ensomhet :-) Men klart det finnes proforma.

Anonymous poster hash: d6c1a...e2e

Skrevet

Klart det, i den grad at jeg innbiller meg at de kommer i diverse stereotypier. Ikke dermed sagt jeg ser ned på alle disse stereotypiene.

Type 1: Brautende; "norske damer khenner ikke sin plass, best å gå for utenlansk", unnskyldning for vissheten om at de ikke har så mye å tilby selvforsørgede damer.

Type 2: Konebankere og slavedrivere, skiller seg og henter seg ny når det nærmer seg permanent opphold.

Type 3: Mammastyrte mamboer, mamma plukker seg ut en svogerdatter.

Type 4: Sjenert, lite frampå på damefronten. Ser på henteekteskap som en siste sjanse til å få den familien han alltid har ønsket seg.

Kan sikkert komme på noen til med litt tid..

Anonymous poster hash: 3aeb1...a08

Skrevet

Litt både og. Synes det er ekkelt i utgangspunktet med slike importektefeller, men samtidig tror jeg mange av dem kan utvikle genuin kjærlighet. Jeg tror at takknemligheten mange føler fra begge sider er med på å muliggjøre følelser som ellers aldri kunnet oppstå. Man kan si det er et feil grunnlag for forhold, men de som blir "hentet" får muligheten til et godt liv og mulighet til å brødfø sin familie hjemme, mens den andre får noen å dele hverdagen og seng med. Dessverre er det nok alt for mange som blir grovt utnyttet og ikke får det livet de trodde, men noen tror jeg opplever kjærlighet.

Men ja, litt fordommer har jeg kjenner jeg:-/

Anonymous poster hash: 11938...55a

Skrevet

Dere som har fordommer mot dette, bare pass på at dere skjuler det (bedre)! Mange mener nok at det ikke vises, men tro meg, blikk og kroppsspråk avslører det ofte.

Jeg er adoptert fra et land i Asia, mine (adoptiv)foreldre er norske. Pappa er en liten og rund mann med pondus og halvmåne, og vi har mer eller mindre sluttet å vise oss offentlig sammen med mindre mamma er med. Rett og slett pga dømmende blikk, merkelig kroppsspråk og også enkelte kjipe kommentarer. Folk antar gjerne at han har hentet en ung brud fra Asia!

En gang røyk vaskemaskinen min, og som alenemor slet jeg økonomisk så min kjære far ville spandere en ny på meg. Men han ville at jeg skulle velge en selv. Derfor troppet barna og jeg opp sammen med ham hos en velkjent butikkkjede. Og måten den ansatte snakket til og så på oss så endte det opp med at pappa ble irritert og sa; hvis du har noe å si, så si det! Hun er datteren min som jeg skulle påspandere en ny vaskemaskin, men nå går vi et annet sted!

Og dette er ikke første, eller siste, gangen det har skjedd så nå går vi som oftest ut sammen med mamma. Syns det er fryktelig trist at andres fordommer vanskeliggjør at pappa og jeg kan finne på noe sammen alene :(

Lett og tenke at man bare skal heve seg over det, men det er faktisk veldig ubehagelig! Rett og slett kleint!

Anonymous poster hash: 89e66...77e

Skrevet

Dere som har fordommer mot dette, bare pass på at dere skjuler det (bedre)! Mange mener nok at det ikke vises, men tro meg, blikk og kroppsspråk avslører det ofte.

Jeg er adoptert fra et land i Asia, mine (adoptiv)foreldre er norske. Pappa er en liten og rund mann med pondus og halvmåne, og vi har mer eller mindre sluttet å vise oss offentlig sammen med mindre mamma er med. Rett og slett pga dømmende blikk, merkelig kroppsspråk og også enkelte kjipe kommentarer. Folk antar gjerne at han har hentet en ung brud fra Asia!

En gang røyk vaskemaskinen min, og som alenemor slet jeg økonomisk så min kjære far ville spandere en ny på meg. Men han ville at jeg skulle velge en selv. Derfor troppet barna og jeg opp sammen med ham hos en velkjent butikkkjede. Og måten den ansatte snakket til og så på oss så endte det opp med at pappa ble irritert og sa; hvis du har noe å si, så si det! Hun er datteren min som jeg skulle påspandere en ny vaskemaskin, men nå går vi et annet sted!

Og dette er ikke første, eller siste, gangen det har skjedd så nå går vi som oftest ut sammen med mamma. Syns det er fryktelig trist at andres fordommer vanskeliggjør at pappa og jeg kan finne på noe sammen alene :(

Lett og tenke at man bare skal heve seg over det, men det er faktisk veldig ubehagelig! Rett og slett kleint!

Hva? Jeg går til og med ut med min far,andre kan tru hva de vil. Preller av som vann på meg.

Anonymous poster hash: 51fe1...604

Skrevet

Hva? Jeg går til og med ut med min far,andre kan tru hva de vil. Preller av som vann på meg.

Anonymous poster hash: 51fe1...604

Vel.. Det prellet av i starten, men de 10 siste årene har det skjedd så ofte at vi begge begynner å føle på det :(

Og det jo verst for ham, det er han som blir sett på som en "gammel gris".

Skrevet

Ikke alle mennesker har "råd" til å satse på kjærlighet.

Det er litt vanskelig for oss trangsynte, bortskjemte nordmenn å forstå.

Anonymous poster hash: c73d7...6f9

Skrevet

Jeg syntes det var temmelig ubehagelig da min kvapsete og brautne onkel brått fant seg dame fra Thailand da han var nyskilt.

Men for ei dame han fant seg. Hun er det bein i nesa på. Snakket perfekt norsk (med aksent) på under 6 mnd, og setter virkelig min onkel på plass. Nå er han plutselig en mann det går an å omgås.

Og om de ikke ble sammen pga forelskelse, så ser man at det har utviklet seg en kjærlighet mellom dem i løpet av åra.

Min bestemor synes forøvrig at det er et utrolig lykketreff at hun fant seg mann i samme by som hennes tante og søster bor i... vi bare smiler og nikker over den "utrolige" tilfeldigheten. 😊

Men min thailandske tante, hun er vi alle svært svært glade i. Hun er et funn.

Anonymous poster hash: 3ed13...370

Skrevet

Husker ikke om det var en dokumentar eller bare et innslag, men den gjaldt "hvite" barer i Thailand, der eierne var menn og hvite (tyske og norske, av de jeg husker), og servitørene var kun jenter i 20-årene. Husker bare bruddstykker av intervjuene med jentene, men det kom tydelig frem at "the one" skulle komme inn dørene og ta dem med storm, og så flytte ut av landet og leve lykkelig. Ikke akkurat et bilde av kjærlighet. 

Jeg hadde kanskje hatt fordommer etter at jeg så det, men så kjenner jeg/vet om to par der mannen er norsk og konen fra Thailand. Et par der konen er fra Filippinene. Sistnevnte var mannen det man gjerne kaller "evig ungkar". Skikkelig einstøing uten sosiale antenner. I tillegg hadde han dårlig helse, men god jobb og fin eiendom. Det er vel snart 20 år siden han "hentet" sin store kjærlighet til landet, og gjett om mannen blomstret etter det! Nå er han det mange ville kalt normal, har fått venner, barn og siden de er naboer av et familiemedlem av meg har jeg sett dem sitte på altanen sene sommerkvelder der de bare sitter og snakker og ler. Det er som regel det jeg ser av dem, annet enn på butikken osv, men de ser virkelig ut til å trives i hverandres selskap. Om det ikke var kjærlighet da de møttes, vil jeg tro den absolutt er der nå! :) 

Et av de første parene dro mannen til Thailand med noen kompiser rett etter skilsmissen fra sin første kone. Var der noen måneder, og hadde med konen hjem etter det. Var visst noe kluss med opphold og sånn, så det var mye frem og tilbake til Thailand på begge. Ordnet seg til slutt, og de fikk to barn. Ene barnet ble venninnen min, så jeg har fått høre hennes versjon av det også. Hun har møtt på mange fordommer på vegne av foreldrene sine, og sier at noen stemmer. Foreldrene er fortsatt gift, men det er visst mer sånn at foreldrene bor sammen fordi de begge synes det er ok, og ikke fordi de en gang har vært stormende forelsket og lever i et kjærlig forhold nå. Foreldrene er ca. like gamle, og moren har tatt høyre utdanning mens faren er håndverker - hvis det har noe å si. 

Siste paret er gjerne noe helt annet enn det folk forventer av et slikt par. De møttes i Thailand da mannen var på familieferie (ikke med kone og barn, men med søsken, onkelbarn og foreldre, riktignok). Etter det var det mye telefon, chat og skype, og han dro ned dit mange ganger for å være med henne. Hun gikk til slutt med på å flytte til Norge, selv om hun hadde et godt liv i Thailand. Fast jobb ved et av universitetene i hjemlandet, og hadde egentlig alt uten en mann. Hun la fra seg alt i Thailand, men de reiser ned til familien hennes en eller to ganger i året. Hun lærte seg fort språket, begynte med studier her og har fått en jobb tilsvarende den hun hadde hjemme. Han har alltid vært en sosial og "normal" mann, men ble uventet forelsket i en jente som tilfeldigvis bodde i Thailand. Hun kunne like gjerne bodd i Sverige, eller nabobygden for den saks skyld. Absolutt kjærlighet. 

Så, fordommer? Nei, overhode ikke. Noen finner ikke kjærligheten slik alle andre finner den. Det betyr ikke at den ikke finnes. 

Anonymous poster hash: 34c1b...873
Skrevet

Min fetter har en kone fra Filippinene, og de møttes og ble kjærester på samme måte som alle andre, via kjenninger. Nå har de vært sammen i 15 år og har fire barn, de reiser ofte til Filippinene for å treffe hennes familie, og hun har stadig noe på gang. Hun har hjulpet sin mor med å starte butikk, og de planlegger også å bo der en periode. Da vil hun drive restaurant med nordisk mat, for det mener hun mangler der i landet!

Ungene mine går ellers på skolen med barn fra noen sånne ekteskap, så jeg er litt hjemme hos norsk/thai-familier innimellom. Har ikke gitt meg grunn til å ha fordommer. De lever i vanlige forhold, har unger, pleier forbindelser og familie i Thailand og trives sammen. Noen ganger lærer mannen seg litt av hennes morsmål for å kunne snakke med svigerfamilien, og en fellesnevner er i alle fall at barna mine trives kjempegodt med å besøke dem og overnatte eller være der og leke. "Foreldrene er kjempesnille" er omkvedet.

Anonymous poster hash: ff595...711

Skrevet

Ser ned på begge. Utrolig ekkelt.

Anonymous poster hash: aedda...2d5

Skrevet

Har nok dessverre fordommer etter å ha opplevd en bekjent, 50årene, har hentet flere unge thai berter, men alle reiser fra han etterhvert. Nyeste nå 18år gammel, tatt henne med til Norge og bor i campingvogn. Slesk gammel gris uten baller til å ha norsk dame, damenes plass er på kjøkken og i senga må vite. Barna hans er veldig flaue over far, noe jeg forstår godt. Importerer du pga kjærlighet, ja for all del, kos dere, men for å få en lettilgjengelig sengekompis og hushjelp...æsj!!

Anonymous poster hash: 6262c...2fa
Skrevet

Min ekstefar er gift med ei dame fra Thailand. Han er 70 og hun er 65, men første gang vi møttes trudde jeg hun var 35.

Svelget min fordøm like fort som jeg tenkte tanken.

Anonymous poster hash: edac6...493

Skrevet

Har nok dessverre fordommer etter å ha opplevd en bekjent, 50årene, har hentet flere unge thai berter, men alle reiser fra han etterhvert. Nyeste nå 18år gammel, tatt henne med til Norge og bor i campingvogn. Slesk gammel gris uten baller til å ha norsk dame, damenes plass er på kjøkken og i senga må vite. Barna hans er veldig flaue over far, noe jeg forstår godt. Importerer du pga kjærlighet, ja for all del, kos dere, men for å få en lettilgjengelig sengekompis og hushjelp...æsj!!

Anonymous poster hash: 6262c...2fa

Sorry, men må vite uttrykket er utrolig irriterende. Får fnatt av å se, skjønner ikke hvorfor jeg reagerer så sterkt :)

Anonymous poster hash: 4a274...5a0

Skrevet

Tenker gjensidig "utnyttelse". Helt ok i mitt hode. Hvem er dere til å dømme andres valg og liv??

Anonymous poster hash: 4a1b5...b10

Skrevet

Min far er gift med en dame fra Filippinene. Han er 65, hun er 43, men hun ser ut som at hun er 19-20 år gammel! Det er virkelig ren kjærlighet mellom de. De har vært gift i 7 år nå, og jeg har aldri sett min far så lykkelig som det han er nå. Og kona har virkelig bein i nesa. Hun lar seg ikke plukke på, hverken av han eller noen andre.

Anonymous poster hash: c0a7e...c95

Skrevet

Min far er gift med en dame fra Filippinene. Han er 65, hun er 43, men hun ser ut som at hun er 19-20 år gammel! Det er virkelig ren kjærlighet mellom de. De har vært gift i 7 år nå, og jeg har aldri sett min far så lykkelig som det han er nå. Og kona har virkelig bein i nesa. Hun lar seg ikke plukke på, hverken av han eller noen andre. Anonymous poster hash: c0a7e...c95

En kamerat av meg hadde samme syn på sin fars og hans thai-dame. De trodde det var kjærlighet. Så døde faren, og hun krever at min kamerat skal sitte med minstearv, her er det snakk om millioner altså, og det var ikke skrevet testamente.

Trodde thaiene var buddhistiske i tanke og handling, men fy faen denne dama er så fjern fra den religionen som det går ann. Gribb, er det jeg vil karakterisere henne som!

Så sørg for å ha alle papirer og ønsker signert før din far vandrer til de evige jaktmarker....

Skrevet

Min far er gift med en dame fra Filippinene. Han er 65, hun er 43, men hun ser ut som at hun er 19-20 år gammel! Det er virkelig ren kjærlighet mellom de. De har vært gift i 7 år nå, og jeg har aldri sett min far så lykkelig som det han er nå. Og kona har virkelig bein i nesa. Hun lar seg ikke plukke på, hverken av han eller noen andre. Anonymous poster hash: c0a7e...c95

En kamerat av meg hadde samme syn på sin fars og hans thai-dame. De trodde det var kjærlighet. Så døde faren, og hun krever at min kamerat skal sitte med minstearv, her er det snakk om millioner altså, og det var ikke skrevet testamente.

Trodde thaiene var buddhistiske i tanke og handling, men fy faen denne dama er så fjern fra den religionen som det går ann. Gribb, er det jeg vil karakterisere henne som!

Så sørg for å ha alle papirer og ønsker signert før din far vandrer til de evige jaktmarker....

Pappa har mer gjeld enn han har verdier, så jeg er ikke bekymret for det 😝

Hun jobber og tjener penger selv, og hun krever ikke en krone av han. Det har hun aldri gjort så lenge de har kjent hverandre. Hun er utdannet lærer, og hun hadde en ok jobb i Filippinene, og har spart seg opp penger, og hun fikk seg jobb ganske raskt etter at hun kom til Norge :) der er det virkelig ren kjærlighet, andre kan tro hva de vil.

Jeg har virkelig aldri sett min far så lykkelig. Og hun er oppriktig lykkelig, hun også.

Anonymous poster hash: c0a7e...c95

Skrevet

Jeg hadde flere fordommer mot dette tidligere en nå. Nå tenker jeg at det er blitt en så "vanlig greie" blant norske menn at jeg er litt vennligere innstilt til tanken på en hentebrud fra Thailand. ;)

Her vi bor er det mange unge menn som også gifter seg med damer fra Thailand. Det er riktignok menn som sliter med å få seg en norsk kjærest pga sjenanse og div personlige "issues", men det er snille menn som jeg unner en kjærest. Om så ei fra Thailand som sikkert i utg.punktet kommer for penger og bedre liv heller enn den store kjærligheten. ;)

Så lenge mennene er happy (ending? ;) ) med konene sine og konene likeså, så fint det. ;)

Mannfolk på 50+ med 25- damer fra andre land har jeg fortsatt fordommer mot. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...