Gå til innhold

Noen andre som har snegler i hagen? Ekkelt som bare det...

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går kveld kom vi hjem fra ferie og gresset har da ikke blitt klippet på 12 dager. Jeg skulle bare gå for å sjekke til blomstene i hagen, og hele gresset var jo omtrent dekket av snegler. Lå sikkert en snegle innenfor 30-40cm rekkevidde. Måtte jo konstant se ned for å unngå å tråkke på dem. 

Noen som har noen tips som faktisk fungerer? Fikk ikke klippet gresset i dag, når det regner som bare det. 

Anonymous poster hash: 8d22c...4da

Fortsetter under...

Skrevet

Legg ut sneglegift, ferramol eller snailbait, flere ganger i løpet av sesongen, og gå ut hver kveld og plukk snegler. Klipp dem enten i to med saks *grøss*, eller gjør som meg: fyll litt vann og masse salt i en stor melkekartong med skrukork. Plukk snegler med hansker eller stekepinsett, de passer akkurat ned i tuten på kartongen. Rist kartongen med jevne mellomrom. Kast i restsøppel. Det å bli kvitt snegler i hagen er ikke en engangsgreie, men et jevnt arbeid over tid. Her ar det masse snegler da vi flyttet hit, men nå er det veldig lite. Forresten: Ikke drep de som har striper og prikker på seg. De spiser eggene til brunsneglene, og jager og dreper dem også.

Eventuelt kan du samarbeide med naboer om å bruke nematoder. Finnes masse om det på nettet.

Skrevet

Jepp, snegler her og. Huseieren min er helt forferdet fordi jeg ikke vil drepe dem

Anonymous poster hash: de041...b33
Skrevet

Legg ut sneglegift, ferramol eller snailbait, flere ganger i løpet av sesongen, og gå ut hver kveld og plukk snegler. Klipp dem enten i to med saks *grøss*, eller gjør som meg: fyll litt vann og masse salt i en stor melkekartong med skrukork. Plukk snegler med hansker eller stekepinsett, de passer akkurat ned i tuten på kartongen. Rist kartongen med jevne mellomrom. Kast i restsøppel. Det å bli kvitt snegler i hagen er ikke en engangsgreie, men et jevnt arbeid over tid. Her ar det masse snegler da vi flyttet hit, men nå er det veldig lite. Forresten: Ikke drep de som har striper og prikker på seg. De spiser eggene til brunsneglene, og jager og dreper dem også.

Eventuelt kan du samarbeide med naboer om å bruke nematoder. Finnes masse om det på nettet.

Takk for svar! :) Har ei eldre dame til nabo, går og plukker snegler konstant! Men så har hun en stor og blomsterfylt hage også. Naboene på andre siden av huset har nesten ikke hage. Vi har hele tiden hatt noen snegler her og der, men etter å ha kommet hjem fra ferien var de jo over alt. Skal prøve ut tipset ditt i kveld, håper det minker utover sommeren. Går ikke an å være ute en gang om det skal fortsette å kry av dem på den måten. 

Anonymous poster hash: 8d22c...4da

Skrevet

Plastboks (lav nok til at de kan krype oppi) med øl - funker som bare det :) 

Anonymous poster hash: 63bd9...284
Skrevet

Plukke, plukke og atter plukke. Gå og plukk noen dager så får du ett overblikk over hvor det er værst. Kjøp slike kuler til snegler og sleng ut masse, selv om jeg kaster ut slikt så plukker jeg også, for jeg tenker det er bedr jeg plukker og de jeg ikke får plukka og de som kommer etter jeg har plukka kan spise dette så de dør.

Jeg har plukka i mange år og kasta ut kuler, i fjor hadde vi noen få bare. Var ute noen kvelder i uka for å titte, og fant vi mange var det max fem snegler på hele tomta. Året før der var det litt mer, men ikke så mye. I år derimot er det en helt annen sak, det kryr overalt av de og de er små. Jeg tar en brødpose med litt salt i. Har på meg engangshansker, plukker og har mye salt i posen før jeg kaster de i søpla. Så fultige kvelder går jeg flere ganger og tar, for er det tørt er det ikke like mange.

Mamma gir seg ende over hun også, det kryr av de på hytta også. De er små der også, så de er ikke like lette å få øye på i første omgang før en titter litt nærere. De liggerr i store klaser på bakken. Der går hele hyttefeltet og plukker og de stør rundt seg med kuler lg gift,

Jeg liker ikke å klippe de eller å bare strø salt på siden det blir så grisete syns jeg. Har unger so. Leker mye ute i hagen, så best å få de vekk. Ungene er også veldig flinke til å ta snegler. Når jeg fant på engangshansker ble det enklere for de.

Anonymous poster hash: eba50...6b8

Annonse

Skrevet

Plukke, plukke og atter plukke. Gå og plukk noen dager så får du ett overblikk over hvor det er værst. Kjøp slike kuler til snegler og sleng ut masse, selv om jeg kaster ut slikt så plukker jeg også, for jeg tenker det er bedr jeg plukker og de jeg ikke får plukka og de som kommer etter jeg har plukka kan spise dette så de dør.

Jeg har plukka i mange år og kasta ut kuler, i fjor hadde vi noen få bare. Var ute noen kvelder i uka for å titte, og fant vi mange var det max fem snegler på hele tomta. Året før der var det litt mer, men ikke så mye. I år derimot er det en helt annen sak, det kryr overalt av de og de er små. Jeg tar en brødpose med litt salt i. Har på meg engangshansker, plukker og har mye salt i posen før jeg kaster de i søpla. Så fultige kvelder går jeg flere ganger og tar, for er det tørt er det ikke like mange.

Mamma gir seg ende over hun også, det kryr av de på hytta også. De er små der også, så de er ikke like lette å få øye på i første omgang før en titter litt nærere. De liggerr i store klaser på bakken. Der går hele hyttefeltet og plukker og de stør rundt seg med kuler lg gift,

Jeg liker ikke å klippe de eller å bare strø salt på siden det blir så grisete syns jeg. Har unger so. Leker mye ute i hagen, så best å få de vekk. Ungene er også veldig flinke til å ta snegler. Når jeg fant på engangshansker ble det enklere for de.

Anonymous poster hash: eba50...6b8

Hva slags kuler snakker du om? Tror ikke jeg har hørt om det. Er de ufarlige for barn og andre dyr? Kannskje jeg kunne lagt ut noen sånne.

Anonymous poster hash: de041...b33

Skrevet

Gi unga en krone per snegle de plukker så får du god hjelp ☺

Skrevet

Jeg bruker en liten spade til å plukke med. Putter dem i en isboks og heller kokende vann over dem. Kaster i søpla etterpå eller graver dem ned. Koking eller frysing er den beste måten å ta livet av dem på. Foretrekker koking da jeg ikke vil ha dem i fryseren.

I tillegg er vi så heldige å ha pinnsvin i hagen. De spiser snegler. Anbefaler alle å legge til rette for pinnsvin med en haug med kvister og løv i en rolig del av hagen. Man kan også kjøpe eller lage pinnsvinhus. Les gjerne på pinnsvinhjelpen.no

Skrevet

Jeg klipper de i 2, mest skånsomt.

Anonymous poster hash: 5514f...7e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...