Gå til innhold

Hvorfor er det aldri et alternativ å adoptere bort barn i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser fra tid til annen folk som er ufrivillig gravide. Ofte er de unge, kanskje med flere barn og dårlig råd. De presenterer det som om man kun har to valg: beholde barnet, eller abort. Ofte ender de opp med å beholde fordi de ikke klarer å gjennomføre aborten. Men hvorfor ikke det tredje alternativet - gi barnet livet, men hos noen som ikke kan få barn selv?

Anonymous poster hash: 02c5e...2c9

Skrevet

Sjekk fakta. Det adopteres bort barn i Norge. 

Anonymous poster hash: ca7dd...ba2
Skrevet

Sjekk fakta. Det adopteres bort barn i Norge.  Anonymous poster hash: ca7dd...ba2

Ok, "aldri". Fornøyd?

Gjest 5 andre
Skrevet

Fordi det kan være for vanskelig å bære fram et barn og vite at man må gi slipp på det? Et svangerskap er en stor belastning og man blir også knyttet til den lille i magen, så mange som i utgangspunktet da mener å adoptere bort, ville nok ende opp med å beholde i en håpløs situasjon. Dette går jo mer på følelser enn fornuft. I Norge er det dessuten såpass mange støtteordninger, at adopsjon blir mer "overflødig".  

Hadde jeg blitt gravid uten mulighet til å beholde, hadde jeg valgt abort. Jeg hadde IKKE klart å gjennomføre 9 mnd med svangerskap for deretter å gi babyen min fra meg. 

Skrevet

Norge er et land der det er lett å få et barn selv om det ikke var planlagt, her får vi støtte i form av terapi og penger dersom en skulle trenge det, derfor vil det ikke være like mange som adopterer bort barnet sitt her som f.eks. i land der man ikke får særlig økonomisk støtte. I fattige land adopteres det langt flere barn bort nettopp fordi foreldrene overhodet ikke har mulighet økonomisk til å oppfostre enda et barn. Her til lands så får man bolig om man trenger det og penger, utstyr - alt man trenger dersom uhellet skulle være ute, dermed blir ikke situasjonen så desperat som i mange andre land. Men det adopteres bort unger i Norge også, men disse adopteres som regel av norske foreldre, ikke ut av landet og de aller fleste adopsjoner er også grunnet omsorgsoverdragelse.

Anonymous poster hash: 5bb99...218
Skrevet

Jeg er adoptert, begge foreldrene mine var rusmisbrukere. Ble forøvrig adoptert av tanten min men likevel. Jeg hadde blitt satt bort uansett, like greit å få beholde halve den biologiske familien. Er ikke alle som har det alternativet.

Anonymous poster hash: 58af9...e66
Skrevet

Jeg jobber i barneverntjenesten, og kan bekrefte at barn adopteres bort i Norge. Ofte etter noen år i fosterhjemmet, når tilbakeføring til biologiske foreldre ikke er aktuelt.

Anonymous poster hash: e50b5...c01

Skrevet

Kanskje hi mener at ingen går gravide med den hensikt i å adoptere det bort etter fødsel, pga dårlig økonomi etc..? Blir litt annerledes med adopsjon der barnevernet har kommet inn i bildet pga omsorgssvikt o.l.

Skrevet

Jeg tenker ikke på tilfeller hvor man adopterer bort etter omsorgssvikt/etter at barnet først har vært i fosterhjem etc. Jeg mener unge mødre/andre som absolutt ikke har mulighet til å ha et barn, men som synes abort er galt. Se feks på den amerikanske serien teen mom, hvor catelynn og tyler adopterte bort barnet sitt som de skjønte ville få det bedre et annet sted.

Skrevet

Det er jo mange mødre på mødrehjem som blir ansett som unfit for children. Disse barna burde jo kunne bli adoptert bort? De fleste som føder barn ønsker vel ikke å miste og vil ha litt kontakt med barnet.. Fosterhjem er mer vanlig i Norge med de tilbudene som er.

Anonymous poster hash: 58af9...e66
Skrevet

Jeg jobber i barneverntjenesten, og kan bekrefte at barn adopteres bort i Norge. Ofte etter noen år i fosterhjemmet, når tilbakeføring til biologiske foreldre ikke er aktuelt.Anonymous poster hash: e50b5...c01

Men da er det jo misbruk eller diverse diagnoser o.l. i bildet, er det ikke?

Tror HI tenker litt mer på "vanlig" adopsjon...eks.: 16 år gammel skoleflink jente, med ressurssterke foreldre blir gravid. De mener hun er for ung til barn, vil ikke ta abort, så hun velger adopsjon...

DET er ikke mye vanlig her til lands! Men rimelig vanlig i USA og Storbritannia.

Beklager om jeg antok en mening for deg, HI :)

Anonymous poster hash: 66724...bcd

Skrevet

Det krever jo veldig mye av en person å gå gravid i ni måneder for så å gi bort barnet,. Så jeg synes ikke det er så rart at det ikke er et vanlig alternativ å velge å føde barnet for å adoptere det bort i Norge. F.eks. unge som blir gravide mens de går på skolen, hvis de da skal bære frem barnet krever jo dette veldig mye av en ung jente, mens abort da blir et mye "enklere" alternativ.

Kanskje det er religiøse eller andre rammer (økonomi, vanskeligere tilgang på abort) som gjør at det er flere barn som adopteres bort i andre land?

Anonymous poster hash: dcadd...089
Skrevet

Jeg jobber i barneverntjenesten, og kan bekrefte at barn adopteres bort i Norge. Ofte etter noen år i fosterhjemmet, når tilbakeføring til biologiske foreldre ikke er aktuelt.Anonymous poster hash: e50b5...c01

Men da er det jo misbruk eller diverse diagnoser o.l. i bildet, er det ikke?

Tror HI tenker litt mer på "vanlig" adopsjon...eks.: 16 år gammel skoleflink jente, med ressurssterke foreldre blir gravid. De mener hun er for ung til barn, vil ikke ta abort, så hun velger adopsjon...

DET er ikke mye vanlig her til lands! Men rimelig vanlig i USA og Storbritannia.

Beklager om jeg antok en mening for deg, HI :)Anonymous poster hash: 66724...bcd

Du har helt rett, takk for presisering :) HI

Skrevet

Jeg tenker ikke på tilfeller hvor man adopterer bort etter omsorgssvikt/etter at barnet først har vært i fosterhjem etc. Jeg mener unge mødre/andre som absolutt ikke har mulighet til å ha et barn, men som synes abort er galt. Se feks på den amerikanske serien teen mom, hvor catelynn og tyler adopterte bort barnet sitt som de skjønte ville få det bedre et annet sted.

Men hvis Catelynn og Tyler hadde bodd i Norge, hadde ikke adopsjon vært nødvendig.

Her hadde de fått hjelp til å finne seg en leilighet så de slapp å bo sammen med den dysfunksjonelle familien sin, de hadde fått støtte til mat, klær og utstyr, og de hadde fått økonomisk hjelp mens de fullførte utdanningen sin.

Det blir som en over her sier; adopsjon er ikke nødvendig på samme viset i Norge, fordi her får man hjelp til å kunne beholde barnet sitt, så lenge man er skikket til det.

Dårlig økonomi og manglende utdanning er ikke noe som umuliggjør å gi et barn en god oppvekst her til lands.

Heldigvis!

Anonymous poster hash: c954b...c33

Skrevet

Jeg tenker ikke på tilfeller hvor man adopterer bort etter omsorgssvikt/etter at barnet først har vært i fosterhjem etc. Jeg mener unge mødre/andre som absolutt ikke har mulighet til å ha et barn, men som synes abort er galt. Se feks på den amerikanske serien teen mom, hvor catelynn og tyler adopterte bort barnet sitt som de skjønte ville få det bedre et annet sted. Anonymous poster hash: 02c5e...2c9

Men hvis Catelynn og Tyler hadde bodd i Norge, hadde ikke adopsjon vært nødvendig.

Her hadde de fått hjelp til å finne seg en leilighet så de slapp å bo sammen med den dysfunksjonelle familien sin, de hadde fått støtte til mat, klær og utstyr, og de hadde fått økonomisk hjelp mens de fullførte utdanningen sin.

Det blir som en over her sier; adopsjon er ikke nødvendig på samme viset i Norge, fordi her får man hjelp til å kunne beholde barnet sitt, så lenge man er skikket til det.

Dårlig økonomi og manglende utdanning er ikke noe som umuliggjør å gi et barn en god oppvekst her til lands.

Heldigvis!Anonymous poster hash: c954b...c33

Ok at man kan klare seg greit økonomisk, men det blir veldig mye vanskeligere å få seg en utdannelse og "ordentlig" jobb. Se på Anna rasmussen og rannveig H.

Skrevet

Jeg tenker ikke på tilfeller hvor man adopterer bort etter omsorgssvikt/etter at barnet først har vært i fosterhjem etc. Jeg mener unge mødre/andre som absolutt ikke har mulighet til å ha et barn, men som synes abort er galt. Se feks på den amerikanske serien teen mom, hvor catelynn og tyler adopterte bort barnet sitt som de skjønte ville få det bedre et annet sted. Anonymous poster hash: 02c5e...2c9

Ok at man kan klare seg greit økonomisk, men det blir veldig mye vanskeligere å få seg en utdannelse og "ordentlig" jobb. Se på Anna rasmussen og rannveig H.

Det viktigste er å ha en jobb man trives i, som gir økonomisk trygghet.

Det finnes ikke "uekte" jobber.

Som flere over her sier er det nok fordi vi har gode støtteordninger her i landet. Både for nybakte foreldre og evt støtteapparat som feks foreldre :-)

Anonymous poster hash: 826fc...bc7

Skrevet

Det er da ikke snakk om penger nødvendigvis!

Det går mer på å ikke bli bundet til et barn i ung alder.... ALT går, dersom man virkelig VIL! Men det er ikke saken...

Skrevet (endret)

Et annet moment som ikke er blitt nevn, er at vi har langt færre tenåringsgraviditeter enn i USA og Storbritannia. Der har de mindre informasjon om sex og prevansjon, og mer et ideal om å "vente" på den rette. Altså i USA, og dette klarer mange ikke og så blir de gravide.

Dette er også land hvor det er langt større klasseskiller enn i Norge, slik at for mange underprivilegerte er det å få en baby en slags mulighet til å få leilight og økonomisk støtte. Men de kommer seg sjelden opp av fattigdomsfelle, og får ikke nødvendigvis utdannelse og en grei jobb. Det vil vi her i landet ha mye lettere for å få til.

Endret av Nyttårs barn
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg er enig i at det blir så veldig mye vanskeligere.

Jeg ble selv ung mor, og takket være de gode støtteordningene vi har her til lands, var det aldri et problem for meg å få meg en god utdannelse og en godt betalt jobb.

Jeg tror nok at mange av de som får barn i ung alder og aldri får seg en utdanning etter det, kanskje ikke hadde klart å få en utdanning uansett?

Hadde jeg bodd i f.eks. USA hadde jeg uten tvil tatt abort da jeg ble gravid.

Adopsjon som andrevalg dersom abort ikke lot seg gjennomføre.

Den eneste grunnen til at jeg valgte å beholde barnet, var at jeg visste at jeg fikk den støtten jeg trengte til å få tatt meg en utdanning slik at jeg kunne gi barnet mitt det livet hun fortjente.

Skrevet

Det er da ikke snakk om penger nødvendigvis!

Det går mer på å ikke bli bundet til et barn i ung alder.... ALT går, dersom man virkelig VIL! Men det er ikke saken...

Ja, i Norge går alt dersom man virkelig vil og har evner til det.

I andre land er det nok ikke alltid slik.

Vi er heldige. Veldig heldige!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...