Gå til innhold

Har du en skjæregjeng?

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste par årene bodd to helt forskjellige steder. Begge hus har hatt en skjæregjeng! En gruppe på fem-seks stykker som henger sammen og kulern på taket, terrassen, i epletreet, på trampolina. De skratter utenfor vinduet både sent og tidlig, og skiter her og der. Jeg vil ha dem bort!!! Har du en skjæregjeng som plager deg?

Anonymous poster hash: e5b98...67f

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144225000-har-du-en-skj%C3%A6regjeng/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Oh yes. Talte 24 stk her om dagen, nå som ungene er ute av reiret. De er som ufordragelige tenåringer. Bråker bare verre. Naboen driver og fôrer dem, og reiret er dessverre i deres hage, så kan nesten ikke hugge ned treet. Kan man kontakte noen for å søke om å få dem fjernet? Jeg blir smågal. Kan ikke spise ute heller uten å bli terrorisert.

Ja, dessverre. Våkner ofte på natten av at de står på veien i en ring å krangler! Og så hopper de på taket og det høres skikkelig godt! Det sies jo at man skal være forsiktig å komme i konflikt med en skjære for de husker ansiktet ditt allerede fra første gang og kommer til å plage deg enda mer hvis du er slem med dem. De elsker å erte! Men jeg er fristet til å banke hele gjengen!

Anonymous poster hash: e0938...51b

Annonse

Du skal være veldig forsiktig med å plage dem, for skjærer husker godt! 

Jeg vet om et ektepar hvor mannen jaget skjærene og kona gjorde det ikke. Skjærene svarte med å konsekvent skite ned bilen hans. 

De prøvde å bytte om, sånn at konas bil sto der som mannens pleide å stå, men det hjalp ikke, det var fortsatt mannens bil som måtte gjennomgå. 

Skjærer er forøvrig et av veldig få dyr som kan kjenne igjen sitt eget speilbilde (de tror altså ikke det er en annen fugl i speilet, de skjønner at det er dem selv). 

Du skal være veldig forsiktig med å plage dem, for skjærer husker godt! 

Jeg vet om et ektepar hvor mannen jaget skjærene og kona gjorde det ikke. Skjærene svarte med å konsekvent skite ned bilen hans. 

De prøvde å bytte om, sånn at konas bil sto der som mannens pleide å stå, men det hjalp ikke, det var fortsatt mannens bil som måtte gjennomgå. 

Skjærer er forøvrig et av veldig få dyr som kan kjenne igjen sitt eget speilbilde (de tror altså ikke det er en annen fugl i speilet, de skjønner at det er dem selv).

Ja, de er smarte, de bruker også redskaper for å gjøre rent i redene sine :)

Anonymous poster hash: 6cef5...af0

Leste også om en studie av kråker (skjærer er nært beslektet), hvor en forsker hadde tatt på seg maske og plaget kråkene på et eller annet vis. Hver gang noen gikk med den masken etterpå, fikk de ikke være i fred for kråker. 

Etter hvert viste det seg at ikke bare de kråkene som hadde opplevd "maske-mannen" trakasserte ham, de lærte det også bort til barna sine OG fortalte det til andre kråker som ikke var i "gjengen". 

Så det er nok lurt å holde seg til venns med disse skurkefuglene...

Skjærer er jo fantastiske! Jeg elsker de!

Vi har også en gjeng på ca fem fugler, og de er jo utrolig facinerende der de sitter og småprater seg imellom. Digger de, jeg.

Leste også om en studie av kråker (skjærer er nært beslektet), hvor en forsker hadde tatt på seg maske og plaget kråkene på et eller annet vis. Hver gang noen gikk med den masken etterpå, fikk de ikke være i fred for kråker. 

Etter hvert viste det seg at ikke bare de kråkene som hadde opplevd "maske-mannen" trakasserte ham, de lærte det også bort til barna sine OG fortalte det til andre kråker som ikke var i "gjengen". 

Så det er nok lurt å holde seg til venns med disse skurkefuglene...

Endelig - I am not alone :D

Vet ikke om noen andre som liker disse fuglene.

Jeg liker både skjærer og kråker (og måser), de er fascinerende og intelligente fugler!

Her jeg bor nå har vi både skjærer og kråker, men plages ikke av dem. Alle steder jeg har bodd hvor det har vært mye skjærer og kråker har jeg alltid prøvd å "oppføre meg hensynsfullt" rundt dem, går litt utenom dem om de sitter der jeg skal gå osv. Når jeg har holdt på slik så flytter de ev. bråk et annet sted, så ja, de husker :)

Jeg tror trikset er å ikke irritere dem eller være stygge med dem i utgangspunktet, for de husker litt for godt ;)

Fikk en kråkeunge i peisovnen i fjor sommer, tror jeg fikk litt goodwill i kråkegjengen da jeg reddet den og slapp den ut igjen ;)

Anonymous poster hash: 0b2c3...902

Ja, se der! Jeg visste det ikke bare kunne være meg som hadde en skjæregjeng!

På en måte er det litt morsomt at de henger sammen i en gjeng, de minner meg om tenåringer, jeg kaller dem "bøllene".

Problemet er at de setter igang grytidlig hver morgen og vekker store og små...

Hogge treet gjør jeg bare ikke, jeg elsker det jo!

HI

Anonymous poster hash: e5b98...67f

Du har nok helt rett. Det er antagelig en tenåringsgjeng. Vi hadde det her de første årene vi bodde her, og de lagde et leven uten like. Etter at jeg begynte å mate dem vinterstid, så bråker de et annet sted. Den gjengen som bor her, vet veldig godt at jeg ikke vil ha dem på fuglebrettet, så om de prøver seg, så trenger jeg bare å se på dem gjennom vinduet, så stikker de. Til gjengjeld så får de brødbiter og annet godt servert et annet sted en gang om dagen fra frosten kommer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...