Gå til innhold

10 mnd og tar ikke mme!

La rubia

Anbefalte innlegg

Jenta mi på 10 mnd tar ikke mme. Jeg har ammet frem til nå men skal ut på jobb på havet om 14 dager. Har prøvd å gi mme men hun nekter. Spiser ellers godt og variert av hjemmelaget mat.

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Hvor viktig er det at hun får i seg mme? Finnes det alternativer? Får litt panikk hvis jeg må dra på jobb og vet at ungen ikke får i seg det som en baby skal ha! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Don't shoot me nå, men må hun ha mme da? Et barn på 10 mnd kan jo spise massevis av variert mat. Brød med pålegg, havregrøt, mye av de middagene dere spiser (så lenge det ikke er for salt eller sterkt, og godt most.) Av drikke er vann det beste, og om et par måneder kan hun jo drikke vanlig kumelk og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg forstod ( i følge helsesøster ) så skal de ha mm eller mme til og med et år. Men er det altså ikke en nødvendighet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg forstod ( i følge helsesøster ) så skal de ha mm eller mme til og med et år. Men er det altså ikke en nødvendighet?

Men må du kutte ut ammingen fordi du begynner på jobb? Så lenge hun får en liten tår en gang eller to i døgnet, holder nok det. Det gjorde jeg med mine to første da jeg begynte å jobbe igjen. Du kan jo kontakte helsestasjonen hvis du er usikker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobber to uker ute på havet i slengen. Har prøvd å pumpe ut et lager men det holder ikke mange dagene. Og jeg klarer umulig å holde produksjonen oppe nok til å både amme igjen når jeg kommer hjem, pluss pumpe ut et nytt lager frem til neste tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobber to uker ute på havet i slengen. Har prøvd å pumpe ut et lager men det holder ikke mange dagene. Og jeg klarer umulig å holde produksjonen oppe nok til å både amme igjen når jeg kommer hjem, pluss pumpe ut et nytt lager frem til neste tur.

Aha, skjønner. Da blir det vanskelig, ja.

Du har sikkert vridd hjernen, men hva med å bruke noen feriedager for å forlenge permisjonen? F.eks opparbeidet ferie fra i fjor? Eller ulønnet permisjon?

Hvordan løser arbeidsgiver dette med ammefri for deg da? (Jeg spør fordi jeg har en lignende jobb selv, og hos oss gir arbeidsgiver fullstendig blanke...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja denne hjernen har vert vridd rundt utallige ganger. Ulønna permisjon er uaktuelt da mannen er i fare for å miste jobben (ingen er trygge i stavanger nå..) Og ammefri finnes ikke. EN tur er 14 dager. Jeg har ikke rett på å ta pappas permisjon, da den er forbeholdt far ( selv om far har barna minst 4 mnd alene i året pluss 8 mnd sammen med meg <<-- Leste du irritasjonen mellom linjene der :P ) Vi har fast turnus. Event avspassering må opparbeides på forhånd, det vil si ikke jobbe vanlig 2på-4av turnus, men 3på-3av over to turer. Forstod du den?  Dette er ikke lov som gravid, så man kan ikke jobbe seg inn i påvente av lengre permisjon/avspassering etter graviditet. Jeg har rett på 50 prosent stilling frem til barnet fyller 10 år ( 1på-5av). Men da tilsvarer selvsagt også lønnen 50 %. 

Og disse puppene mine, ja de har jeg også prøvd å vridd :P lite å hente der. Pumping fungerer egentlig ikke bra. Får minimalt ut i løpet av dagen. Tror jeg har prøvd alle typer MME og flere drikkeflasker. Hun tar alle flaskene (hvis de er med vann) men spytter ut hver dråpe mme hun får på tunga. Hun er et matvrak og spiser alt hun får servert av mat. Alt er hjemmelaget (fisk,rødt og hvit kjøtt, linser, grøt, masse varierte grønnsaker og urter, og smoodies, alt med gode fettsyrer fra forskjellige kilder, ergo god variasjon) 

Kanskje MME ikke er så nødvendig som du sier? Går det ann å supplere med havremelk, eller mandelmelk?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavanger ja, kinkig situasjon der. Unner ingen å være i fare for å muligens miste jobben. :(

Skjønner at du har prøvd å tenke i alle mulige baner, være seg ulønnet perm, avspasering etc.

Jeg prøvde også å gi datteren min mme da jeg skulle begynne i jobb igjen for snart 5 år siden. Hun var som din datter, det var klin umulig å få i henne en dråpe. Løsningen ble å droppe hele mme-prosjektet. Jeg jobber riktignok i luftfart, jeg da, og kunne pumpe meg før de dagene jeg var avgårde.

Men sånn for å svare på spørsmålet ditt; jeg tror det er greit å droppe mme, uten at du skal ha dårlig samvittighet. Prøv å gi datteren din andre melkeprodukter, som yoghurt, forskjellige typer ost etc. Snart kan hun drikke vanlig kumelk, og da er ikke mme noen nødvendighet med mindre hun er sterkt undervektig. Uansett, du kan jo høre med helsesøster hvis du er usikker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt fikk mme fra starten. Men da han var 10 mnd ville han ikke ha en dråpe mme mer. Han kunne drikke vann, juice eller hva som helst annet av flaska, men ikke mme. Helsesøsteren sa at det var greit. Men han burde spise grøt, yoghurt, ost mm.

Anonymous poster hash: bdf1e...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet ditt spiser grøt, så får hun mme i seg der. Hva med velling, liker hun det? Hvis ikke, er det ikke noen krise, så lenge hun får i seg nok mat og drikke godt med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...