Gå til innhold

Min erfaring med hjemmeabort og bruk av cytotec

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestemt meg for å skrive en liten brukererfaring ved bruk av cytotex i forbindelse med en hjemmeabort. Grunnen til det er fordi når det ble bestemt at det var det jeg ville gjøre så googlet jeg selvfølgelig temaet. Og jeg ble kjempe skremt! Og ikke minst redd! Følte det bare var historier der ute om uutholdelige smerte, besvimelser og styrtblodninger som endte i at man ble hentet i ambulanse etc. Man kan trygt si at jeg knapt sov de 2 nettene i forkant...

48 timer før var jeg til undersøkelse med Ultralyd og fikk en tablett som skulle stoppe videre utvikling av svangerskapet. Videre fikk jeg med meg 4 tabletter cytotec som skulle tas i skjeden 2 dager senere. + 1 paralgin forte major og en resept på voltaren. Merket ingenting av den tabletten jeg fikk på sykhuset, litt blod ved toalettbesøk bare.

Dagen kom da det var på tide å sette de 4 tablettene med cytotec. Jeg stod opp, spiste litt, leverte barna i barnehagen og dro hjem. Tok først 1 paralgin forte major + 2 ibux 200g. Satte deretter de 4 i skjeden og la meg på sofaen i en time.

Etter 30 min så begynte jeg å kjenne mensmurringer. Da det hadde gått en time tok jeg 1 stk voltaren og 2 paracet 500g forebyggende. Jeg trengte da ikke å ligge i ro lenger.

45 min etter inntak av voltaren og paracet så kastet jeg opp en gang. Jeg har kastet opp før ved inntak av paracet på en halvveis tom mage så det kan være derfor, ellers så vet jeg ikke.

Ingen blødninger å snakke høyt om enda! Og ingen smerter. Jeg ryddet i klær, støvsugde, holdt på litt i hagen osv.

Ca et kvarter etterpå så begynte jeg å blø, masse! Sånn ca dobbelt av en første dag menstrasjon. Det kom klumper, en stor klump og så en enda større klump. Fortsatt ingen smerter eller ubehag. Men blødde jo en del selvfølgelig!

Tok en ny runde med voltaren og paracet, forebyggende. Hun jeg snakket med på sykehuset sa det va bedre å ta smertestillende før smerten kom. Så hver 4 time tok jeg ny dose voltaren og paracet.

4 timer etter jeg satte cytotec tok jeg meg en tur på butikken og handlet litt, dro hjem for å skifte bind og dro for å hente barna i barnehagen. Dro rett i middagsbesøk etter det.

Når klokken var blitt 16 så var blødningene avtatt, og blødde ikke noe spesielt mye lenger. Og klokken 18.30 tok jeg min siste dose voltaren og paracet for sikkerhetsskyld!

Så sånn gikk det for meg, og dere kan vel være enig om at det gikk rimelig greit... Mitt råd er å ta smertestillende forebyggende, bare ta, ikke nøl! Være i bevegelse og ha mange bind tilgjengelig! Jeg brukte en hel pakke nattbind på prosessen, og det var utenom det som havnet i do.

Håper erfaringen min kan være til nytte for en eller annen, og til deg, lykke til!

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har tatt et par aborter og alltid hatt smerter. Har hatt litt uflaks..

Den ene ganger ble livmorhalsen min tett av "slagg". Det gjorde forferdelig vondt, jeg kjente jeg krampet og skulle ha blødd men ingenting kom ut. Måtte inn på sykehuset og legen dro ut "pluggen" så det sprutet på skjorten hans. GUDBEDRE SÅ FLAUT! Ellers veldig lite traumatisk

Sist fikk jeg cytotec pga en MA, fosteret ble ikke støtt ut og jeg fikk rier, kroppen ville fikse det selv. Jeg skjønte selv at dette ikke var normale smerter, det har bare vært som kraftig mens ellers. Ble innlagt på sykehus i utlandet, fikk drypp for å stoppe riene og fikk utskrapning dagen etter. Alt vel..

Er ikke redd for cytotecbehandling og vil nok heller anbefale det fremfor utskrapning. Utskrapning føles så brutalt og du er så alene på sykehuset, det gjør så vondt psykisk! Medisinsk abort kan gjøre hjemme, med eget bad, egne pårørende som kan støtte deg og favorittseriene og andre distraksjoner du kan gjemme deg bak..

Ikke vær redd for cytotec, vær trygg! Det er bare uhellene man hører om, stort sett skjer det ingenting!

Anonymous poster hash: 1a4d9...c6d
Skrevet

Godt opplevelsen var bra. Har venninner som har syntes det har vært grusomt smertefullt. En liten ting jeg bare vil advare mot: Du tok veldig mye paracet på kort tid-godt du kastet de opp. Selv om det veldig sjelden blir komplikasjoner av 2 g paracet med en times mellomrom, så er det noen få prosent som har en veldig skjør lever uten å være klar over det. Så vær så snill, følg paracetanbefalingen på pakningsvedlegget.

Anonymous poster hash: b3ccb...1b9

Skrevet

Jeg har bestemt meg for å skrive en liten brukererfaring ved bruk av cytotex i forbindelse med en hjemmeabort. Grunnen til det er fordi når det ble bestemt at det var det jeg ville gjøre så googlet jeg selvfølgelig temaet. Og jeg ble kjempe skremt! Og ikke minst redd! Følte det bare var historier der ute om uutholdelige smerte, besvimelser og styrtblodninger som endte i at man ble hentet i ambulanse etc. Man kan trygt si at jeg knapt sov de 2 nettene i forkant...

48 timer før var jeg til undersøkelse med Ultralyd og fikk en tablett som skulle stoppe videre utvikling av svangerskapet. Videre fikk jeg med meg 4 tabletter cytotec som skulle tas i skjeden 2 dager senere. + 1 paralgin forte major og en resept på voltaren. Merket ingenting av den tabletten jeg fikk på sykhuset, litt blod ved toalettbesøk bare.

Dagen kom da det var på tide å sette de 4 tablettene med cytotec. Jeg stod opp, spiste litt, leverte barna i barnehagen og dro hjem. Tok først 1 paralgin forte major + 2 ibux 200g. Satte deretter de 4 i skjeden og la meg på sofaen i en time.

Etter 30 min så begynte jeg å kjenne mensmurringer. Da det hadde gått en time tok jeg 1 stk voltaren og 2 paracet 500g forebyggende. Jeg trengte da ikke å ligge i ro lenger.

45 min etter inntak av voltaren og paracet så kastet jeg opp en gang. Jeg har kastet opp før ved inntak av paracet på en halvveis tom mage så det kan være derfor, ellers så vet jeg ikke.

Ingen blødninger å snakke høyt om enda! Og ingen smerter. Jeg ryddet i klær, støvsugde, holdt på litt i hagen osv.

Ca et kvarter etterpå så begynte jeg å blø, masse! Sånn ca dobbelt av en første dag menstrasjon. Det kom klumper, en stor klump og så en enda større klump. Fortsatt ingen smerter eller ubehag. Men blødde jo en del selvfølgelig!

Tok en ny runde med voltaren og paracet, forebyggende. Hun jeg snakket med på sykehuset sa det va bedre å ta smertestillende før smerten kom. Så hver 4 time tok jeg ny dose voltaren og paracet.

4 timer etter jeg satte cytotec tok jeg meg en tur på butikken og handlet litt, dro hjem for å skifte bind og dro for å hente barna i barnehagen. Dro rett i middagsbesøk etter det.

Når klokken var blitt 16 så var blødningene avtatt, og blødde ikke noe spesielt mye lenger. Og klokken 18.30 tok jeg min siste dose voltaren og paracet for sikkerhetsskyld!

Så sånn gikk det for meg, og dere kan vel være enig om at det gikk rimelig greit... Mitt råd er å ta smertestillende forebyggende, bare ta, ikke nøl! Være i bevegelse og ha mange bind tilgjengelig! Jeg brukte en hel pakke nattbind på prosessen, og det var utenom det som havnet i do.

Håper erfaringen min kan være til nytte for en eller annen, og til deg, lykke til!

Min erfaring var akkurat lik din.

Anonymous poster hash: ddbf2...0a6

Skrevet

Har samme erfaring. Fulgte smertelindring forebyggende. Fikk ikke bevegd meg så mye i starten, men det gikk forholdsvis fort. Psykisk synes jeg det var tøft der og da, men ikke angret på valget i ettertid. Tror det er viktig å ikke dvele ved valget i ettertid, det er riktig der og da.

Anonymous poster hash: 52339...e49

Skrevet

Jeg jobber på gynekologisk sengepost, og min erfaring er at de som har født barn tidligere har mindre smerter ved medisinsk abort, enn de som aldri har født.

Det er selvfølgelig unntak begge veier.

Anonymous poster hash: def6b...d24

Annonse

Skrevet

Brukte Cytotex etter MA, svake menssmerter og litt kramper. Tok en paralgin forte forebyggende, men det var nok med den. Tror ikke fosteret var så stort, mulig det var grunnen til at det ikke var så vondt. Uke 9.

Anonymous poster hash: e820d...53c

Skrevet

Så veldig heldig du var. Jeg velger å holde min skrekkhistorie fir meg selv..

Anonymous poster hash: af472...a41

Skrevet

Heldig du er. Får holde mine skrekkopplevelser for meg selv da

Skrevet

Jeg gikk igjennom det samme for et par mnd siden. Sett for meg det værste blodbadet og sykemelding i en uke, men blødde litt mer enn normalt og løp en mil dagen etter. Psykiske smerter i ettertid er en annen historie, selv om jeg vet at det var riktig

Anonymous poster hash: 9fbf6...273

Skrevet

Jeg måtte gjøre det på sykehuset. Begynte å blø etter en stund og kom en klump ut. Flere dager etter aborten var kvalmen der fremdeles og jeg ble plutselig veldig syk med høy feber og var helt omtåket, visste ikke helt hvor jeg var. Ble kjørt på legevakten og henvist videre til sykehuset. Ville ikke at noen skulle vite om aborten så jeg kjørte 30 minutter til sykehuset selv. Fikk ikke tilbud om drosje eller noe fra legevakten. Jeg kan fremdeles ikke huske noen ting av kjøreturen min til sykehuset. Jeg skulle ALDRI kjørt bil i den tilstanden.

Viste seg at jeg var gravid med tvillinger hvor den ene levde og det var masse rester etter den andre. Jeg hadde fått store infeksjoner i livmoren og det andre embryoet som levde ville ikke vært levedyktig pga. så store infeksjoner. Måtte i narkose og ta utskraping og ha intravenøs antibiotika i 4 dager før jeg begynte på en 14 dagers hestekur med antibiotika hjemme

Anonymous poster hash: d4630...292
Skrevet

Tøffe dere er, jeg hadde ikke klart å gjennomføre det. Og i hvertfall ikke alene hjemme.

Anonymous poster hash: 9b674...2c1

Skrevet

Min lege kaller det inhumant, og fraråder pasientene å velge det.

Anonymous poster hash: 3ead1...c45

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...