Gå til innhold

Noen her med lavt stoffskifte, hva slags medisiner bruker dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har rett og slett blitt feit, i tillegg til de andre symptomene.. Og jeg er drittlei, jeg har trent og spist riktig, ikke en dritt hjelper. Så nå prøver jeg litt selvmedisinering.. 

Anonymous poster hash: 90b41...8d3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men er det ingen av dere som har eller har hatt problemer med vekta?

Hi

Anonymous poster hash: e042f...9ae

Jo, jeg har hatt. Store problemer med vekt, uten endret kosthold eller treningsvaner. Masse vann i kroppen også. Med en gang jeg slutter på levaxinen går jeg ned av meg selv.

Kanskje jeg rettog slett må kutte ut Levaxinen. Jeg synes det er så rart for jeg hører alltid at når man får Levaxin så går vekten ned igjen..det gjelder ikke meg tydeligvis :(

Har også hørt det samme. Her gikk jeg fra BMI på 18 til 23 på 1 år. Så ikke mer levaxin nei. I tillegg til vektoppgangen hadde jeg hodepine daglig, synsforstyrrelser flere ganger i uka og astmaen min ble verre.

Hmmm, jeg har daglig migrene for tiden...men det kan vel ikke henge sammen med Levaxin? Når jeg tenker meg om så fikk jeg vel migrenediagnosen ikke så lenge etter at jeg begynte på Levaxin. Jeg trodde egentlig at Levaxin ikke hadde noen særlig bivirkninger.

Hva slags synsforstyrrelser hadde du?

Hi

Skrevet

Jeg har rett og slett blitt feit, i tillegg til de andre symptomene.. Og jeg er drittlei, jeg har trent og spist riktig, ikke en dritt hjelper. Så nå prøver jeg litt selvmedisinering.. 

Anonymous poster hash: 90b41...8d3

Skjønner deg, jeg er og drittlei. Har prøvd kaloritelling, førte meg opp i vekt. Prøver nå lavkarbo, ikke ned et gram :(Jeg er kjempefortvilet

Skrevet

Men er det ingen av dere som har eller har hatt problemer med vekta?

Hi

Jo, jeg har hatt. Store problemer med vekt, uten endret kosthold eller treningsvaner. Masse vann i kroppen også. Med en gang jeg slutter på levaxinen går jeg ned av meg selv.

Kanskje jeg rettog slett må kutte ut Levaxinen. Jeg synes det er så rart for jeg hører alltid at når man får Levaxin så går vekten ned igjen..det gjelder ikke meg tydeligvis :(

Har også hørt det samme. Her gikk jeg fra BMI på 18 til 23 på 1 år. Så ikke mer levaxin nei. I tillegg til vektoppgangen hadde jeg hodepine daglig, synsforstyrrelser flere ganger i uka og astmaen min ble verre.

Hmmm, jeg har daglig migrene for tiden...men det kan vel ikke henge sammen med Levaxin? Når jeg tenker meg om så fikk jeg vel migrenediagnosen ikke så lenge etter at jeg begynte på Levaxin. Jeg trodde egentlig at Levaxin ikke hadde noen særlig bivirkninger.

Hva slags synsforstyrrelser hadde du?

Hi

Synsforstyrrelser gikk ut på at det flimret for øyne og jeg så dobbelt. Ikke noe hyggelig.

Skrevet

Husk atom du virkelig har problemer med stoffskiftet så kan kutting av medisiner i verste fall være dødelig. Ta ikke råd P nettforum for god fisk, kontakt lege, eventuelt en spesialist. Jeg har god effekt av Liothyronin + Levaxin.

Anonymous poster hash: 02051...51f

Skrevet

Husk atom du virkelig har problemer med stoffskiftet så kan kutting av medisiner i verste fall være dødelig. Ta ikke råd P nettforum for god fisk, kontakt lege, eventuelt en spesialist. Jeg har god effekt av Liothyronin + Levaxin.

Så vidt jeg vet så dør en ikke av lavt stoffskifte.

Hvorfor vil ikke din lege at du skal gå på Liothyronin da?

Skrevet

Følger med her :-) har lavt stoffskifte selv og har sannsynligvis hatt det hele livet. Begynte på levaxin som 6 åring. Lite energi til tider. Men jeg vet ikke hva som er "normalt" da jeg har hatt det hele tiden.

Skrevet

Har mye vann i kroppen og også leddplager i det siste... Er det Pga levaxin eller lavt stoffskifte i seg selv? Skal be legen vurdere annen medisin selv om han mener prøvene er fine. Når det står at prøvene bør være i øvre skikt av normalområdet kan noen da fortelle meg med tall hva det betyr? Sist lå jeg på 15, men normalområdet er 8-22 mener jeg? Eller 8-20

Anonymous poster hash: 63e8a...85c

Skrevet

Hvis jeg går på levaxinen så klarer jeg verken å jobbe eller følge opp barna på grunn av alle bivirkningene. Så har ikke akkurat noe valg bortsett fra å kutte ut levaxinen. Legen nekter å skrive ut noe annet, men ber meg om å prøve igjen og igjen.

Skrevet

DA jeg fikk påvist ls så veide jeg 60 kg og nå er vekten 20 kilo mer :( Og jeg spiser mindre nå enn den gangen, så noe gjør levaxin med kroppen vår! Men håper å bli kvitt resten av kg innen neste sommer.

Skrevet

Lavt stoffskifte kan så absolutt være dødelig ja, derfor helt utrolig at folk i tråden her oppfordrer til medisinstopp.

Min fastlege mener Liothyronin sliter på hjertet. Kommer til å gå privat siden Liothyronin i kombinasjon med Levaxin er det eneste som fungerer på meg.

Skrevet

Hvis jeg går på levaxinen så klarer jeg verken å jobbe eller følge opp barna på grunn av alle bivirkningene. Så har ikke akkurat noe valg bortsett fra å kutte ut levaxinen. Legen nekter å skrive ut noe annet, men ber meg om å prøve igjen og igjen.

Levaxin har normalt ingen av bivirkningene du skisserer. Mulig du har svingende stoffskifte eller antistoffer som meg. Likevel en dårlig idé å gå umedisinert om du virkelig har problemer med stoffskiftet.

Skrevet

Lavt stoffskifte kan så absolutt være dødelig ja, derfor helt utrolig at folk i tråden her oppfordrer til medisinstopp.

Min fastlege mener Liothyronin sliter på hjertet. Kommer til å gå privat siden Liothyronin i kombinasjon med Levaxin er det eneste som fungerer på meg.

Jeg ville selvfølgelig ikke sluttet brått på de uten å snakke med legen min først da :)

Hi

Skrevet

Hva gjør at man kan dø av det da? Det har jeg aldri hørt om, legen min sier og at det ikke er en dødelig sykdom, men en sykdom somkan ubehandlet gjøre en ganske syk

Hi

Skrevet

Hva gjør at man kan dø av det da? Det har jeg aldri hørt om, legen min sier og at det ikke er en dødelig sykdom, men en sykdom somkan ubehandlet gjøre en ganske syk

Hi

Enten dør man av det, eller så dør man med det. Enkelt og greit.

Jeg tror stoffskifteproblematikk er noe de fleste ser på som en lite alvorlig diagnose. Men sannheten er at ubehandlet stoffskiftelidelser kan gi mange alvorlige symptomer og tilleggslidelser, som bla autoimmune sykdommer.

I beste fall skjer det ikke stort, i verste fall kan man havne i koma og dø av å være ubehandlet. Stoffskiftet påvirker alle kroppens funksjoner og bør tas seriøst.

Skrevet

Pr nå bruker jeg Thyroid Erfa. Tidligere sto jeg på Levaxin/Liothyronin, før jeg gikk over til Armour. Pga den ekstreme prisøkningen på Armour, har jeg gått over til Erfa nå.

Ubehandlet hypothyreose er farlig og kan i verste fall føre til myxødemkoma. Dette er ikke en tilstand man ser ofte i den vestlige delen av verden, men det forekommer et og annet tilfelle. Men ubehandlet hypothyreose er ikke heldig hverken for psyke eller soma, så får man store problemer etter inntak av levaxin, bør man bytte lege, evnt gå privat for å få prøve NDT.

At Liothyronin skal slite på hjertet er en tolkning legen får stå inne for selv, for så lenge man holder seg innenfor gjeldende regler for dosering er det et veldig godt supplement til Levaxin og ikke problematisk i forhold til hjerte og hjertelidelser. Men noen leger får panikk når de ser TSH ryker i null, noe den nesten automatisk gjør med Liothyroning og NDT.(Type Armour og lignende.) Slike leger bør man bytte ut, for de har ikke klart å holde tritt med nyere utvikling innen stoffskiftemedisin.

Skrevet

Har du vudert å bytte fastlege? Eller har du vært hos endokrinolog? Rar oppførsel fra legen. 

Ikke alle føler seg best innenfor normalverdiene. Venninna mi har operert bort skjoldbruskkjertelen, og hun må ligge litt over normalverdiene for å føle seg bra. Derfor spiser hun høyere dose levaxin, i samarbeid med legen. Bedre å prøve seg fram i

samråd med legen enn å teste ut masse selv. 

Anonymous poster hash: 582d5...b83

Skrevet

Pr nå bruker jeg Thyroid Erfa. Tidligere sto jeg på Levaxin/Liothyronin, før jeg gikk over til Armour. Pga den ekstreme prisøkningen på Armour, har jeg gått over til Erfa nå.

Ubehandlet hypothyreose er farlig og kan i verste fall føre til myxødemkoma. Dette er ikke en tilstand man ser ofte i den vestlige delen av verden, men det forekommer et og annet tilfelle. Men ubehandlet hypothyreose er ikke heldig hverken for psyke eller soma, så får man store problemer etter inntak av levaxin, bør man bytte lege, evnt gå privat for å få prøve NDT.

At Liothyronin skal slite på hjertet er en tolkning legen får stå inne for selv, for så lenge man holder seg innenfor gjeldende regler for dosering er det et veldig godt supplement til Levaxin og ikke problematisk i forhold til hjerte og hjertelidelser. Men noen leger får panikk når de ser TSH ryker i null, noe den nesten automatisk gjør med Liothyroning og NDT.(Type Armour og lignende.) Slike leger bør man bytte ut, for de har ikke klart å holde tritt med nyere utvikling innen stoffskiftemedisin.

Det var strengt tatt en endokrinolog som rådet fastlegen til å ikke gi meg Liothyronin til tross for gode resultater. Det er dessverre skremmende mange som er utdaterte her i Norge.

Skrevet

Bruk endokrinolg, be om henvisning fra fastlegen. På Ahus har de en flott endokrinologisk poliklinikk, mange dyktige endokrinologer der. Jobber der så ønsker ikke å signere med nick.

Anonymous poster hash: 578d1...e0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...