Gå til innhold

Noen her med lavt stoffskifte, hva slags medisiner bruker dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte og begynte med Levaxin for 7 år siden. På de syv årene har jeg gått opp 30 kilo, og det er utrolig vanskelig å gå ned. Kiloene sitter som støpt og jeg er lei. Prøvene mine er stort sett fine, det sjekkes ganske sjelden. Men jeg er mye trøtt og sliten selv om jeg egentlig skal være ok regulert. Nå bruker jeg 125 mg Levaxin hver dag. jeg lurer på om jeg kanskje burde prøvd noen andre medisiner.

Hva slags medisiner bruker dere, merker dere noe på vekten og hvordan er formen.

Anonymous poster hash: e042f...9ae
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar levaxin og liothyronin.. merker kjempeforskjell på formen etter oppstart av lio! Er mye mer energisk, mindre trøtt, har fått tilbake apetitt og forbrenning, går lettere på do, har sluttet å miste hår, er mindre tørr i huden, hukommelsen min funker igjen og jeg er i mye mer stabilt og godt humør! Jeg anbefaler liothyronin på det varmeste!!

Anonymous poster hash: 50614...642

Skrevet

Jeg tar levaxin og liothyronin.. merker kjempeforskjell på formen etter oppstart av lio! Er mye mer energisk, mindre trøtt, har fått tilbake apetitt og forbrenning, går lettere på do, har sluttet å miste hår, er mindre tørr i huden, hukommelsen min funker igjen og jeg er i mye mer stabilt og godt humør! Jeg anbefaler liothyronin på det varmeste!!

Anonymous poster hash: 50614...642

Det høres jio helt supert ut :), hukommelsen min er helt elendig. Hvorfor bruker du begge og får du liothyronin hos fastlegen, eller går du til spesialist?

Skrevet

Har gått over til Armour og hjernen fungerer igjen :) Men tar B12 skudd i baken, siden vi med lav LS har en tendens til å få lav B12.

Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte og begynte med Levaxin for 7 år siden. På de syv årene har jeg gått opp 30 kilo, og det er utrolig vanskelig å gå ned. Kiloene sitter som støpt og jeg er lei. Prøvene mine er stort sett fine, det sjekkes ganske sjelden. Men jeg er mye trøtt og sliten selv om jeg egentlig skal være ok regulert. Nå bruker jeg 125 mg Levaxin hver dag. jeg lurer på om jeg kanskje burde prøvd noen andre medisiner. Hva slags medisiner bruker dere, merker dere noe på vekten og hvordan er formen. Anonymous poster hash: e042f...9ae

Har det som deg. Helt likt, men fikk diagnosen for 1,5 år siden og har rast opp i vekt etter jeg begynte med levaxin. Har ingen råd, men følger tråden. Går på 100 mg daglig. Fine prøver - ny time først om 6 mnd

Anonymous poster hash: 63e8a...85c

Skrevet

Har gått over til Armour og hjernen fungerer igjen :) Men tar B12 skudd i baken, siden vi med lav LS har en tendens til å få lav B12.

Har du også erfart at levaxin ikke funker?

Skrevet

Jeg har brukt levaxin og "prøvene er helt fine", men jeg føler meg allikevel ikke helt super. Jeg er ofte sliten og har bl.a mye smerter i muskler og ledd og har nok "litt" hjernetåke til tider; mens jeg står opp fra stolen glemmer jeg hva jeg egentlig skulle gjøre.. Nå har jeg riktignok også en "mer alvorlig" kronisk autoimmun sykdom, så det spørs om det har noe med det å gjøre, men helt ærlig må jeg innrømme at jeg synes ikke jeg merker forskjellen hvis jeg glemmer levaxin i noen dager.. Så kanskje det hadde vært verdt det å prøve noe annet? Er det bare å spørre legen om andre alternativ til levaxin?

Anonymous poster hash: 67d27...990

Skrevet

Har du også erfart at levaxin ikke funker?

Ja, har gått på levaxin siden jeg var 22 år og nå 42 år :) Og de siste 5 årene har stoffskiftet vært helt koko. Syke verdier, selv under siste svangerskap. Prøvd laktosefri lavaxin også, men blei enda verre av den. Og denne Armour som er laget på grisekjertel funker som jernet for meg.

Ikke trøtt som sagt, har energi og vekten går nedover igjen - ikke minst!

Skrevet

Jeg har og ganske lavt B12, men legen ville først prøve tabletter. Ville ikke gi sprøyte :(

Får du Armour av fastlegen? Gikk du på Levaxin før?

Skrevet

Jeg har brukt jod tilskudd i kombinasjon med D vitamin, Selen og E vitamin siden 2012. Prøvene er helt fine og  jeg er i frisk og fin. Betennelsen i skjoldbruskkjertelen går også nedover for hvert år. Legen var skeptisk i begynnelsen og ville ha meg over på levaxin, men nå er han overbevist :)

Anonymous poster hash: 6c5ad...058
Skrevet

Jeg har og ganske lavt B12, men legen ville først prøve tabletter. Ville ikke gi sprøyte :(

Får du Armour av fastlegen? Gikk du på Levaxin før?

Ja fikk av fastlegen. Vet mange leger er gniene på dette midlet og ikke har noen tru på det. Men funker for mange. Er flere grupper inne på face som man kan melde seg inn i. Og vi skal ligge i det øvre skiktet av B12 verdiene. Det samme gjelder D vitamin :)

Skrevet

Går på 50 mg levaxin daglig. Føler meg i fin form, har gjort det hele veien. Tror ikke jeg har sjekket det siden jeg fikk det påvist for snart 3 år siden. Lå da i grenseland

Skrevet

Går ikke på noe. Har hatt ekstrem vektoppgang (gått ned alt nå), migrenelignende hodepine og synsforstyrrelser som bivirkninger, så nei takk men ellers tusen takk. Armour ville ikke legen skrive ut, så her går jeg uten noe. Fungerer sånn passelig i hverdagen. på Levaxin fungerer jeg ikke i det hele tatt.

Skrevet

Går ikke på noe. Har hatt ekstrem vektoppgang (gått ned alt nå), migrenelignende hodepine og synsforstyrrelser som bivirkninger, så nei takk men ellers tusen takk. Armour ville ikke legen skrive ut, så her går jeg uten noe. Fungerer sånn passelig i hverdagen. på Levaxin fungerer jeg ikke i det hele tatt.

Fikk du vektoppgang, synsforstyrrelser og hodepine av Levaxinen?

Hi

Skrevet

Jeg har operert ut kjertelen og går på 125mcg Levaxin om dagen. Er sliten, tjukk, verker i ledd og øyne (har Graves) og mister hår. Likevel mener legen je har fine verdier. Føler meg mye bedre når jeg går på Liothyronin, men det vil ikke legen at jeg skal gå på...

Anonymous poster hash: 02051...51f

Skrevet

Fikk du vektoppgang, synsforstyrrelser og hodepine av Levaxinen?

Hi

Ja. Med en gang jeg slutter på dem, slutter bivirkninger og jeg går ned i vekt.

Skrevet

Jeg har nettopp begynt på jodtilskudd siden legen ikke gidder ta meg alvorlig når jeg sier jeg har vondt, er trøtt, sliten, null sexlyst osv.. Bør jeg ta andre tilskudd enn jod?

Anonymous poster hash: 90b41...8d3

Skrevet

Jeg har nettopp begynt på jodtilskudd siden legen ikke gidder ta meg alvorlig når jeg sier jeg har vondt, er trøtt, sliten, null sexlyst osv.. Bør jeg ta andre tilskudd enn jod?

B12, Dvitamin, Sink, Magnesium og C vit :)

Skrevet

B12, Dvitamin, Sink, Magnesium og C vit :)

Er vitiligo tegn på sinkmangel? Her vil ikke legen sjekke verken sink- eller kobberverdier fordi det er visst så krevende og vanskelige prøver...

Skrevet

Levaxin og liothyronin. For oss som har effekt av liothyronin er dette en fantastisk medisin! Jeg anbefaler deg HI, og andre med hypothyreose til å melde seg inn i hypothyrepsegruppa på facebook. Har lært mye der, men må selvfølgelig være kritisk til hva man leser samtidig. Det aller viktigste vi gjør er å følge med på prøvesvar, ikke godta at legen kaller prøvene for fine, men få oppgitt tallverdiene for Tsh, ft4, t3 og følge med selv! De fleste med hypothyreose må ligge i laveste del av referanseområdet på Tsh, og høyeste på ft4 for å føle seg bra. Mens en del leger sier at prøvene er fine uansett, så lenge de bare er innafor normalområdet.

Anonymous poster hash: 6af43...e34

Skrevet

Jeg har brukt levaxin og "prøvene er helt fine", men jeg føler meg allikevel ikke helt super. Jeg er ofte sliten og har bl.a mye smerter i muskler og ledd og har nok "litt" hjernetåke til tider; mens jeg står opp fra stolen glemmer jeg hva jeg egentlig skulle gjøre.. Nå har jeg riktignok også en "mer alvorlig" kronisk autoimmun sykdom, så det spørs om det har noe med det å gjøre, men helt ærlig må jeg innrømme at jeg synes ikke jeg merker forskjellen hvis jeg glemmer levaxin i noen dager.. Så kanskje det hadde vært verdt det å prøve noe annet? Er det bare å spørre legen om andre alternativ til levaxin? Anonymous poster hash: 67d27...990

Husk at levaxin har lang halveringstid, dvs det tar minst tre uker fra du endrer dose og til kroppen reagerer. Så selv om du føler deg ok etter to dager utn levaxin, så kan det komme en nedtur seinere. Liothyronin ( som er syntetisk t3) er kjent for å hjelpe en del mot hjernetåke og lite energi, og kan skrives ut av fastlegen. Dette er hurtigvirkende saker, og taes oftest i tillegg til levaxin.

Anonymous poster hash: 6af43...e34

Skrevet

Men er det ingen av dere som har eller har hatt problemer med vekta?

Hi

Skrevet

Hi

Jo, jeg har hatt. Store problemer med vekt, uten endret kosthold eller treningsvaner. Masse vann i kroppen også. Med en gang jeg slutter på levaxinen går jeg ned av meg selv.

Skrevet

Hi

Jo, jeg har hatt. Store problemer med vekt, uten endret kosthold eller treningsvaner. Masse vann i kroppen også. Med en gang jeg slutter på levaxinen går jeg ned av meg selv.

Kanskje jeg rettog slett må kutte ut Levaxinen. Jeg synes det er så rart for jeg hører alltid at når man får Levaxin så går vekten ned igjen..det gjelder ikke meg tydeligvis :(

Skrevet

Hi

Kanskje jeg rettog slett må kutte ut Levaxinen. Jeg synes det er så rart for jeg hører alltid at når man får Levaxin så går vekten ned igjen..det gjelder ikke meg tydeligvis :(

Har også hørt det samme. Her gikk jeg fra BMI på 18 til 23 på 1 år. Så ikke mer levaxin nei. I tillegg til vektoppgangen hadde jeg hodepine daglig, synsforstyrrelser flere ganger i uka og astmaen min ble verre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...