SuperFries Skrevet 6. juli 2015 #26 Skrevet 6. juli 2015 Er det sprøyteskrekk som er problemet? Hvis ja er ikke dette en super mulighet for å jobbe med det? Det kommer andre sprøyter senere også selv om man dropper alle vaksiner. Han trenger ikke gjøre det på skolen. Kanskje på legekontoret eller helsetstasjonen hos den snille tålmodige legen/helsesøsteren med ro og god tid? Å la han slippe nå hjelper neppe på annet enn veldig kort sikt. Blodprøver går helt fint, så det er ikke selve nåla som er problemet. Så da er det vel kanskje ikke sprøyteskrekk. Det er at det skal sprøytes inn fremmende stoffer i kroppen som er det skumle. Jeg tar det i grunn med knusende ro da beskyttelsen vil være lik som hos alle andre barn under 12 år som også kun har en dose. Dere som er så redde for de siste 5%, reiser dere ingen steder da før barna har fylt 12 og fått dose nr 2? Anonymous poster hash: a382d...c0f Og hvor har ungen plukket opp denne frykten? Det er ikke noe de bare plutselig tenker på. Påvirket ungen much?
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #27 Skrevet 7. juli 2015 Er det sprøyteskrekk som er problemet? Hvis ja er ikke dette en super mulighet for å jobbe med det? Det kommer andre sprøyter senere også selv om man dropper alle vaksiner. Han trenger ikke gjøre det på skolen. Kanskje på legekontoret eller helsetstasjonen hos den snille tålmodige legen/helsesøsteren med ro og god tid? Å la han slippe nå hjelper neppe på annet enn veldig kort sikt. Blodprøver går helt fint, så det er ikke selve nåla som er problemet. Så da er det vel kanskje ikke sprøyteskrekk. Det er at det skal sprøytes inn fremmende stoffer i kroppen som er det skumle. Jeg tar det i grunn med knusende ro da beskyttelsen vil være lik som hos alle andre barn under 12 år som også kun har en dose. Dere som er så redde for de siste 5%, reiser dere ingen steder da før barna har fylt 12 og fått dose nr 2? Anonymous poster hash: a382d...c0f Og hvor har ungen plukket opp denne frykten? Det er ikke noe de bare plutselig tenker på. Påvirket ungen much? Jo, mine barn er flinke til å sette seg inn i ting og tang, og dette har han funnet ut på egen hånd. Han er tross alt 11, så akkurat det, ble jeg ikke så overasket over. Uansett så har vi bestemt oss for å utsette/skippe dose nr. 2. Vi velger alle våre kamper, og denne står jeg over. Anonymous poster hash: a382d...c0f
hopla Skrevet 7. juli 2015 #28 Skrevet 7. juli 2015 Er det sprøyteskrekk som er problemet? Hvis ja er ikke dette en super mulighet for å jobbe med det? Det kommer andre sprøyter senere også selv om man dropper alle vaksiner. Han trenger ikke gjøre det på skolen. Kanskje på legekontoret eller helsetstasjonen hos den snille tålmodige legen/helsesøsteren med ro og god tid? Å la han slippe nå hjelper neppe på annet enn veldig kort sikt. Blodprøver går helt fint, så det er ikke selve nåla som er problemet. Så da er det vel kanskje ikke sprøyteskrekk. Det er at det skal sprøytes inn fremmende stoffer i kroppen som er det skumle. Jeg tar det i grunn med knusende ro da beskyttelsen vil være lik som hos alle andre barn under 12 år som også kun har en dose. Dere som er så redde for de siste 5%, reiser dere ingen steder da før barna har fylt 12 og fått dose nr 2? Anonymous poster hash: a382d...c0f Og hvor har ungen plukket opp denne frykten? Det er ikke noe de bare plutselig tenker på. Påvirket ungen much? Jo, mine barn er flinke til å sette seg inn i ting og tang, og dette har han funnet ut på egen hånd. Han er tross alt 11, så akkurat det, ble jeg ikke så overasket over. Uansett så har vi bestemt oss for å utsette/skippe dose nr. 2. Vi velger alle våre kamper, og denne står jeg over. Anonymous poster hash: a382d...c0f Seriøst? Dette er et valg han er alt for liten til å ta. I likhet med setebelte og sykkelhjelm. Å velge sine kamper er å la barnet gå med sandaler i januar eller spise ketchup på julemiddagen, ikke la barnet avgjøre i helsespørsmål.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #29 Skrevet 7. juli 2015 Er det sprøyteskrekk som er problemet? Hvis ja er ikke dette en super mulighet for å jobbe med det? Det kommer andre sprøyter senere også selv om man dropper alle vaksiner. Han trenger ikke gjøre det på skolen. Kanskje på legekontoret eller helsetstasjonen hos den snille tålmodige legen/helsesøsteren med ro og god tid? Å la han slippe nå hjelper neppe på annet enn veldig kort sikt. Blodprøver går helt fint, så det er ikke selve nåla som er problemet. Så da er det vel kanskje ikke sprøyteskrekk. Det er at det skal sprøytes inn fremmende stoffer i kroppen som er det skumle. Jeg tar det i grunn med knusende ro da beskyttelsen vil være lik som hos alle andre barn under 12 år som også kun har en dose. Dere som er så redde for de siste 5%, reiser dere ingen steder da før barna har fylt 12 og fått dose nr 2? Anonymous poster hash: a382d...c0f Og hvor har ungen plukket opp denne frykten? Det er ikke noe de bare plutselig tenker på. Påvirket ungen much?Jo, mine barn er flinke til å sette seg inn i ting og tang, og dette har han funnet ut på egen hånd. Han er tross alt 11, så akkurat det, ble jeg ikke så overasket over. Uansett så har vi bestemt oss for å utsette/skippe dose nr. 2. Vi velger alle våre kamper, og denne står jeg over. Anonymous poster hash: a382d...c0f Seriøst? Dette er et valg han er alt for liten til å ta. I likhet med setebelte og sykkelhjelm. Å velge sine kamper er å la barnet gå med sandaler i januar eller spise ketchup på julemiddagen, ikke la barnet avgjøre i helsespørsmål. Om han var uvaksinert så hadde jeg nok tatt kampen, men han har allerede fått den første dosen og er med all sannsynlighet beskyttet. Anonymous poster hash: a382d...c0f
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2015 #30 Skrevet 7. juli 2015 Er det sprøyteskrekk som er problemet? Hvis ja er ikke dette en super mulighet for å jobbe med det? Det kommer andre sprøyter senere også selv om man dropper alle vaksiner. Han trenger ikke gjøre det på skolen. Kanskje på legekontoret eller helsetstasjonen hos den snille tålmodige legen/helsesøsteren med ro og god tid? Å la han slippe nå hjelper neppe på annet enn veldig kort sikt. Blodprøver går helt fint, så det er ikke selve nåla som er problemet. Så da er det vel kanskje ikke sprøyteskrekk. Det er at det skal sprøytes inn fremmende stoffer i kroppen som er det skumle. Jeg tar det i grunn med knusende ro da beskyttelsen vil være lik som hos alle andre barn under 12 år som også kun har en dose. Dere som er så redde for de siste 5%, reiser dere ingen steder da før barna har fylt 12 og fått dose nr 2? Anonymous poster hash: a382d...c0f Og hvor har ungen plukket opp denne frykten? Det er ikke noe de bare plutselig tenker på. Påvirket ungen much?Jo, mine barn er flinke til å sette seg inn i ting og tang, og dette har han funnet ut på egen hånd. Han er tross alt 11, så akkurat det, ble jeg ikke så overasket over. Uansett så har vi bestemt oss for å utsette/skippe dose nr. 2. Vi velger alle våre kamper, og denne står jeg over. Anonymous poster hash: a382d...c0f Seriøst? Dette er et valg han er alt for liten til å ta. I likhet med setebelte og sykkelhjelm. Å velge sine kamper er å la barnet gå med sandaler i januar eller spise ketchup på julemiddagen, ikke la barnet avgjøre i helsespørsmål. Om han var uvaksinert så hadde jeg nok tatt kampen, men han har allerede fått den første dosen og er med all sannsynlighet beskyttet. Anonymous poster hash: a382d...c0f Men hva om han ikke er beskyttet?? Anonymous poster hash: 530ce...bfc
Mpus Skrevet 8. juli 2015 #31 Skrevet 8. juli 2015 Er det sprøyteskrekk som er problemet? Hvis ja er ikke dette en super mulighet for å jobbe med det? Det kommer andre sprøyter senere også selv om man dropper alle vaksiner. Han trenger ikke gjøre det på skolen. Kanskje på legekontoret eller helsetstasjonen hos den snille tålmodige legen/helsesøsteren med ro og god tid? Å la han slippe nå hjelper neppe på annet enn veldig kort sikt. Blodprøver går helt fint, så det er ikke selve nåla som er problemet. Så da er det vel kanskje ikke sprøyteskrekk. Det er at det skal sprøytes inn fremmende stoffer i kroppen som er det skumle. Jeg tar det i grunn med knusende ro da beskyttelsen vil være lik som hos alle andre barn under 12 år som også kun har en dose. Dere som er så redde for de siste 5%, reiser dere ingen steder da før barna har fylt 12 og fått dose nr 2? Anonymous poster hash: a382d...c0f Og hvor har ungen plukket opp denne frykten? Det er ikke noe de bare plutselig tenker på. Påvirket ungen much? Jo, mine barn er flinke til å sette seg inn i ting og tang, og dette har han funnet ut på egen hånd. Han er tross alt 11, så akkurat det, ble jeg ikke så overasket over. Uansett så har vi bestemt oss for å utsette/skippe dose nr. 2. Vi velger alle våre kamper, og denne står jeg over. Anonymous poster hash: a382d...c0f Seriøst? Dette er et valg han er alt for liten til å ta. I likhet med setebelte og sykkelhjelm. Å velge sine kamper er å la barnet gå med sandaler i januar eller spise ketchup på julemiddagen, ikke la barnet avgjøre i helsespørsmål. Enig. Du kan da ikke mene du la barnet bestemme over alvorlige helsespørsmål? Det er ikke et valg mellom grønn eller brun trøye...
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #32 Skrevet 8. juli 2015 Er det sprøyteskrekk som er problemet? Hvis ja er ikke dette en super mulighet for å jobbe med det? Det kommer andre sprøyter senere også selv om man dropper alle vaksiner. Han trenger ikke gjøre det på skolen. Kanskje på legekontoret eller helsetstasjonen hos den snille tålmodige legen/helsesøsteren med ro og god tid? Å la han slippe nå hjelper neppe på annet enn veldig kort sikt. Blodprøver går helt fint, så det er ikke selve nåla som er problemet. Så da er det vel kanskje ikke sprøyteskrekk. Det er at det skal sprøytes inn fremmende stoffer i kroppen som er det skumle. Jeg tar det i grunn med knusende ro da beskyttelsen vil være lik som hos alle andre barn under 12 år som også kun har en dose. Dere som er så redde for de siste 5%, reiser dere ingen steder da før barna har fylt 12 og fått dose nr 2? Anonymous poster hash: a382d...c0f Og hvor har ungen plukket opp denne frykten? Det er ikke noe de bare plutselig tenker på. Påvirket ungen much?Jo, mine barn er flinke til å sette seg inn i ting og tang, og dette har han funnet ut på egen hånd. Han er tross alt 11, så akkurat det, ble jeg ikke så overasket over. Uansett så har vi bestemt oss for å utsette/skippe dose nr. 2. Vi velger alle våre kamper, og denne står jeg over. Anonymous poster hash: a382d...c0f Seriøst? Dette er et valg han er alt for liten til å ta. I likhet med setebelte og sykkelhjelm. Å velge sine kamper er å la barnet gå med sandaler i januar eller spise ketchup på julemiddagen, ikke la barnet avgjøre i helsespørsmål. Enig. Du kan da ikke mene du la barnet bestemme over alvorlige helsespørsmål? Det er ikke et valg mellom grønn eller brun trøye... Nei, jeg gjør selvsagt ikke det, men nå er ikke en ekstra dose med MMR vaksine noe alvorlig. Han er like beskyttet som alle andre barn som kun har fått en dose. Dvs. alle barn under 11-12 år. Tror du alle foreldre med barn under denne alderen går rundt å bekymrer seg for om barnet er beskyttet? Det er kun her inne dette kan bli et alvorlig helsespørsmål. Anonymous poster hash: a382d...c0f
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #33 Skrevet 8. juli 2015 Er det sprøyteskrekk som er problemet? Hvis ja er ikke dette en super mulighet for å jobbe med det? Det kommer andre sprøyter senere også selv om man dropper alle vaksiner. Han trenger ikke gjøre det på skolen. Kanskje på legekontoret eller helsetstasjonen hos den snille tålmodige legen/helsesøsteren med ro og god tid? Å la han slippe nå hjelper neppe på annet enn veldig kort sikt. Blodprøver går helt fint, så det er ikke selve nåla som er problemet. Så da er det vel kanskje ikke sprøyteskrekk. Det er at det skal sprøytes inn fremmende stoffer i kroppen som er det skumle. Jeg tar det i grunn med knusende ro da beskyttelsen vil være lik som hos alle andre barn under 12 år som også kun har en dose. Dere som er så redde for de siste 5%, reiser dere ingen steder da før barna har fylt 12 og fått dose nr 2? Anonymous poster hash: a382d...c0f Og hvor har ungen plukket opp denne frykten? Det er ikke noe de bare plutselig tenker på. Påvirket ungen much? Jo, mine barn er flinke til å sette seg inn i ting og tang, og dette har han funnet ut på egen hånd. Han er tross alt 11, så akkurat det, ble jeg ikke så overasket over. Uansett så har vi bestemt oss for å utsette/skippe dose nr. 2. Vi velger alle våre kamper, og denne står jeg over. Anonymous poster hash: a382d...c0f Seriøst? Dette er et valg han er alt for liten til å ta. I likhet med setebelte og sykkelhjelm. Å velge sine kamper er å la barnet gå med sandaler i januar eller spise ketchup på julemiddagen, ikke la barnet avgjøre i helsespørsmål. Dette! Og i tillegg lære ungen litt om kildekritikk dersom det er slik at "han har lært om dette på egen hånd" vha Google... Anonymous poster hash: 054aa...3d4
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #34 Skrevet 8. juli 2015 Hva gjør du når spørsmålet om BCG-vaksine dukker opp da? Ingen barn ønsker denne vaksinen, de gruer seg i lang tid og vaksinen har rykte på seg for å være vond... Googler sønnen din denne vaksinen så vil han lese fra Folkehelseinstituttet at man får et væskende sår som etterlater seg et arr hos de aller fleste... Skal han få slippe den også? Eller er tuberkolose "farlig nok" til at du tar kampen da? Hvor går grensen deres i forhold til hvilke helsevalg han får lov å ta selv? Anonymous poster hash: c2b96...d83
Iselilja Skrevet 8. juli 2015 #35 Skrevet 8. juli 2015 Det er bemerkelsesverdig at en så ung gutt bruker tid på å sette seg inn i dette. Når han er så oppvakt, vil han sikkert lytte til fornuftig argumentasjon også. Forklar ham at det er fint å tenke selv, men at det er usannsynlig at et barn som ikke ennå har fullført barneskolen tenker bedre enn flere generasjoner dyktige forskere. 200 minutter sofasurfing kan ikke erstatte over 200 års forskning. Bruk hans eget medium, internett, til å vise bilder av barn med meslinger, og vis statistikk. Forklar hvor utrolig heldige vi er i Norge som har mulighet til å ikke få disse sykdommene. Forklar sykdommenes komplikasjoner. Det er skummelt hvis han lukker seg inn i vaksinemotstanderenes enkle argumentasjon allerede i så ung alder. Hans vurdering (bygget på vranglære) kan gjøre at flere av barna ikke vil vaksinere seg av bekvemmelighetshensyn.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #36 Skrevet 8. juli 2015 Hva gjør du når spørsmålet om BCG-vaksine dukker opp da? Ingen barn ønsker denne vaksinen, de gruer seg i lang tid og vaksinen har rykte på seg for å være vond... Googler sønnen din denne vaksinen så vil han lese fra Folkehelseinstituttet at man får et væskende sår som etterlater seg et arr hos de aller fleste... Skal han få slippe den også? Eller er tuberkolose "farlig nok" til at du tar kampen da? Hvor går grensen deres i forhold til hvilke helsevalg han får lov å ta selv? Anonymous poster hash: c2b96...d83 Ja, han skal slippe BCG-vaksinen også, siden den er tatt ut av det vanlige barnevaksinasjonsprogrammet for flere år siden. Kanskje på tide å oppdatere seg litt. Anonymous poster hash: a382d...c0f
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #37 Skrevet 8. juli 2015 Det er bemerkelsesverdig at en så ung gutt bruker tid på å sette seg inn i dette. Når han er så oppvakt, vil han sikkert lytte til fornuftig argumentasjon også. Forklar ham at det er fint å tenke selv, men at det er usannsynlig at et barn som ikke ennå har fullført barneskolen tenker bedre enn flere generasjoner dyktige forskere. 200 minutter sofasurfing kan ikke erstatte over 200 års forskning. Bruk hans eget medium, internett, til å vise bilder av barn med meslinger, og vis statistikk. Forklar hvor utrolig heldige vi er i Norge som har mulighet til å ikke få disse sykdommene. Forklar sykdommenes komplikasjoner. Det er skummelt hvis han lukker seg inn i vaksinemotstanderenes enkle argumentasjon allerede i så ung alder. Hans vurdering (bygget på vranglære) kan gjøre at flere av barna ikke vil vaksinere seg av bekvemmelighetshensyn. Jeg skjønner hva du mener, men samtidig er jeg redd for at om jeg gir dette for mye oppmerksomhet så blir det en greie. Nå har vi ikke gjort så stort nummer ut av det, og det er nok det beste, slik jeg kjenner gutten min. Anonymous poster hash: a382d...c0f
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #38 Skrevet 8. juli 2015 Ja, han skal slippe BCG-vaksinen også, siden den er tatt ut av det vanlige barnevaksinasjonsprogrammet for flere år siden. Kanskje på tide å oppdatere seg litt. Anonymous poster hash: a382d...c0f Nå følger jeg folkehelseinstituttet og deres anbefalinger, det er også der jeg har hentet info om BCG i dag, står ingenting om at dette ikke lengre er anbefalt. Anonymous poster hash: c2b96...d83
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #39 Skrevet 8. juli 2015 Ja, han skal slippe BCG-vaksinen også, siden den er tatt ut av det vanlige barnevaksinasjonsprogrammet for flere år siden. Kanskje på tide å oppdatere seg litt. Anonymous poster hash: a382d...c0f Nå følger jeg folkehelseinstituttet og deres anbefalinger, det er også der jeg har hentet info om BCG i dag, står ingenting om at dette ikke lengre er anbefalt. Anonymous poster hash: c2b96...d83 Den er kun anbefalt for definerte risikogrupper, har ikke blitt gitt på flere år. Står også på folkehelseinstitutter sine sider. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=List_6212&Main_6157=6263:0:25,6566&MainContent_6263=6464:0:25,7072&List_6212=6218:0:25,7087:1:0:0:::0:0 http://www.nrk.no/livsstil/kutter-ut-bcg-vaksinen-1.6256168 Barnevaksinasjonsprogrammet Når og hva vaksineres det mot i barnevaksinasjonsprogrammet Barnets alder Vaksinasjon mot Preparatnavn Antall stikk 6 uker Rotavirussykdom (gis i munnen) Rotarix "GSK" (slv.no) - 3 md Rotavirussykdom (gis i munnen) Difteri, stivkrampe, kikhoste, poliomyelitt og Hib-infeksjon (DTP-IPV-Hib) Pneumokokksykdom Rotarix "GSK" (slv.no) Infanrix-Polio+Hib "GSK" (slv.no) Prevenar 13 "Pfizer" (slv.no) - 2 5 md Difteri, stivkrampe, kikhoste, poliomyelitt og Hib-infeksjon (DTP-IPV-Hib) Pneumokokksykdom Infanrix-Polio+Hib "GSK" (slv.no) Prevenar 13 "Pfizer" (slv.no) 2 12 md Difteri, stivkrampe, kikhoste, poliomyelitt og Hib-infeksjon (DTP-IPV-Hib) Pneumokokksykdom Infanrix-Polio+Hib "GSK" (slv.no) Prevenar 13 "Pfizer" (slv.no) 2 15 md Meslinger, kusma, røde hunder (MMR) Priorix "GSK" (slv.no) 1 2.klasse (7-8 år) Difteri, stivkrampe, kikhoste og poliomyelitt (DTP-IPV) Tetravac "SPMSD" (slv.no) 1 6.klasse (11-12 år) Meslinger, kusma, røde hunder (MMR) Priorix "GSK" (slv.no) 1 7.klasse, jenter (12-13 år) Humant papillomavirus (HPV), 3 doser (Vaksine mot livmorhalskreft) Gardasil "SPMSD" (slv.no) 1 10.klasse (15-16 år) Difteri, stivkrampe, kikhoste, poliomyelitt (dTP-IPV) Boostrix polio "GSK" (slv.no) 1 Tuberkulose (BCG), 1 dose* BCG-vaksine, frysetørret "SSI" (slv.no) Hepatitt B, 3 eller 4 doser* Engerix B "GSK" (slv.no) *For barn i definerte risikogrupper Anonymous poster hash: a382d...c0f
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #40 Skrevet 8. juli 2015 Gikk visst ikke så bra å klippe og lime den tabellen. Anonymous poster hash: a382d...c0f
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2015 #41 Skrevet 8. juli 2015 Er det sprøyteskrekk som er problemet? Hvis ja er ikke dette en super mulighet for å jobbe med det? Det kommer andre sprøyter senere også selv om man dropper alle vaksiner. Han trenger ikke gjøre det på skolen. Kanskje på legekontoret eller helsetstasjonen hos den snille tålmodige legen/helsesøsteren med ro og god tid? Å la han slippe nå hjelper neppe på annet enn veldig kort sikt. Blodprøver går helt fint, så det er ikke selve nåla som er problemet. Så da er det vel kanskje ikke sprøyteskrekk. Det er at det skal sprøytes inn fremmende stoffer i kroppen som er det skumle. Jeg tar det i grunn med knusende ro da beskyttelsen vil være lik som hos alle andre barn under 12 år som også kun har en dose. Dere som er så redde for de siste 5%, reiser dere ingen steder da før barna har fylt 12 og fått dose nr 2? Anonymous poster hash: a382d...c0f Og hvor har ungen plukket opp denne frykten? Det er ikke noe de bare plutselig tenker på. Påvirket ungen much?Jo, mine barn er flinke til å sette seg inn i ting og tang, og dette har han funnet ut på egen hånd. Han er tross alt 11, så akkurat det, ble jeg ikke så overasket over. Uansett så har vi bestemt oss for å utsette/skippe dose nr. 2. Vi velger alle våre kamper, og denne står jeg over. Anonymous poster hash: a382d...c0f Seriøst? Dette er et valg han er alt for liten til å ta. I likhet med setebelte og sykkelhjelm. Å velge sine kamper er å la barnet gå med sandaler i januar eller spise ketchup på julemiddagen, ikke la barnet avgjøre i helsespørsmål. Om han var uvaksinert så hadde jeg nok tatt kampen, men han har allerede fått den første dosen og er med all sannsynlighet beskyttet. Anonymous poster hash: a382d...c0f Men hva om han ikke er beskyttet?? Anonymous poster hash: 530ce...bfc De kan ta en blodprøve som måler titer på virusene fra vaksinen. Om titer er høy nok,er han beskyttet. Anonymous poster hash: 13305...c54
Mpus Skrevet 8. juli 2015 #42 Skrevet 8. juli 2015 Er det sprøyteskrekk som er problemet? Hvis ja er ikke dette en super mulighet for å jobbe med det? Det kommer andre sprøyter senere også selv om man dropper alle vaksiner. Han trenger ikke gjøre det på skolen. Kanskje på legekontoret eller helsetstasjonen hos den snille tålmodige legen/helsesøsteren med ro og god tid? Å la han slippe nå hjelper neppe på annet enn veldig kort sikt. Blodprøver går helt fint, så det er ikke selve nåla som er problemet. Så da er det vel kanskje ikke sprøyteskrekk. Det er at det skal sprøytes inn fremmende stoffer i kroppen som er det skumle. Jeg tar det i grunn med knusende ro da beskyttelsen vil være lik som hos alle andre barn under 12 år som også kun har en dose. Dere som er så redde for de siste 5%, reiser dere ingen steder da før barna har fylt 12 og fått dose nr 2? Anonymous poster hash: a382d...c0f Og hvor har ungen plukket opp denne frykten? Det er ikke noe de bare plutselig tenker på. Påvirket ungen much?Jo, mine barn er flinke til å sette seg inn i ting og tang, og dette har han funnet ut på egen hånd. Han er tross alt 11, så akkurat det, ble jeg ikke så overasket over. Uansett så har vi bestemt oss for å utsette/skippe dose nr. 2. Vi velger alle våre kamper, og denne står jeg over. Anonymous poster hash: a382d...c0f Seriøst? Dette er et valg han er alt for liten til å ta. I likhet med setebelte og sykkelhjelm. Å velge sine kamper er å la barnet gå med sandaler i januar eller spise ketchup på julemiddagen, ikke la barnet avgjøre i helsespørsmål. Enig. Du kan da ikke mene du la barnet bestemme over alvorlige helsespørsmål? Det er ikke et valg mellom grønn eller brun trøye... Nei, jeg gjør selvsagt ikke det, men nå er ikke en ekstra dose med MMR vaksine noe alvorlig. Han er like beskyttet som alle andre barn som kun har fått en dose. Dvs. alle barn under 11-12 år. Tror du alle foreldre med barn under denne alderen går rundt å bekymrer seg for om barnet er beskyttet? Det er kun her inne dette kan bli et alvorlig helsespørsmål. Anonymous poster hash: a382d...c0f Jeg skjønner hva du mener med at han sannsynligvis er beskyttet. Jeg er mer bekymret for hvor han har fått sin vaksine-angst fra. Og fortsatt mener jeg det er en "kamp" du må ta. Han må forklares på en saklig måte hva en vaksine faktisk er så ikke han går rundt å tror vaksineskeptikerne ha rett. Skal en 11-åring virkelig få bestemme slikt selv?
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2015 #43 Skrevet 9. juli 2015 Er det sprøyteskrekk som er problemet? Hvis ja er ikke dette en super mulighet for å jobbe med det? Det kommer andre sprøyter senere også selv om man dropper alle vaksiner. Han trenger ikke gjøre det på skolen. Kanskje på legekontoret eller helsetstasjonen hos den snille tålmodige legen/helsesøsteren med ro og god tid? Å la han slippe nå hjelper neppe på annet enn veldig kort sikt. Blodprøver går helt fint, så det er ikke selve nåla som er problemet. Så da er det vel kanskje ikke sprøyteskrekk. Det er at det skal sprøytes inn fremmende stoffer i kroppen som er det skumle. Jeg tar det i grunn med knusende ro da beskyttelsen vil være lik som hos alle andre barn under 12 år som også kun har en dose. Dere som er så redde for de siste 5%, reiser dere ingen steder da før barna har fylt 12 og fått dose nr 2? Anonymous poster hash: a382d...c0f Og hvor har ungen plukket opp denne frykten? Det er ikke noe de bare plutselig tenker på. Påvirket ungen much?Jo, mine barn er flinke til å sette seg inn i ting og tang, og dette har han funnet ut på egen hånd. Han er tross alt 11, så akkurat det, ble jeg ikke så overasket over. Uansett så har vi bestemt oss for å utsette/skippe dose nr. 2. Vi velger alle våre kamper, og denne står jeg over. Anonymous poster hash: a382d...c0f Seriøst? Dette er et valg han er alt for liten til å ta. I likhet med setebelte og sykkelhjelm. Å velge sine kamper er å la barnet gå med sandaler i januar eller spise ketchup på julemiddagen, ikke la barnet avgjøre i helsespørsmål. Enig. Du kan da ikke mene du la barnet bestemme over alvorlige helsespørsmål? Det er ikke et valg mellom grønn eller brun trøye...Nei, jeg gjør selvsagt ikke det, men nå er ikke en ekstra dose med MMR vaksine noe alvorlig. Han er like beskyttet som alle andre barn som kun har fått en dose. Dvs. alle barn under 11-12 år. Tror du alle foreldre med barn under denne alderen går rundt å bekymrer seg for om barnet er beskyttet? Det er kun her inne dette kan bli et alvorlig helsespørsmål. Anonymous poster hash: a382d...c0f Jeg skjønner hva du mener med at han sannsynligvis er beskyttet. Jeg er mer bekymret for hvor han har fått sin vaksine-angst fra. Og fortsatt mener jeg det er en "kamp" du må ta. Han må forklares på en saklig måte hva en vaksine faktisk er så ikke han går rundt å tror vaksineskeptikerne ha rett. Skal en 11-åring virkelig få bestemme slikt selv? Rett og galt, du snakker som om alt er svart eller hvit. Vaksiner har sine bivirkninger som alle andre medisiner og det å snakke om vaksineskeptikere som en gruppe som tar fullstendig feil blir bare tullete. Greit du er tydeligvis "troende" eller hva du velger å kalle deg. Vaksiner er viktige og bra, men å tro at det aldri forekommer uønskede hendelser? Da er du nok havnet over til å tro, på samme måten som en gjør i kirka. Jeg er stolt over at jeg har en gutt som har virkelig prøvd å sette seg inn i stoffet. Og han har noen gode poeng. Så selv om jeg egentlig kunne tenkt meg at han tok vaksinen, så føler jeg det er kommet mye god erfaringer fra denne prosessen. Men jeg ser jo det at her inne så har det tippet helt over for noen, og de tror vaksiner er det viktigste en kan tilføre barnet sitt. Heldigvis har jeg aldri møtt slike mennesker utenfor DIB. Uansett denne saken er avsluttet innad i familien. Anonymous poster hash: a382d...c0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå