Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #1 Skrevet 3. juli 2015 Er det nødvendig med 2 doser? Jeg fikk selv kun en dose i barnevaksinasjonsprogrammet, og det slo meg plutselig, er det nødvendig med 2 doser for barna mine? Jeg har en som allerede nå er begynt å grue seg til høsten pga. denne vaksinen. Tror jeg bare lar han slippe. Den kan jo ikke være så nødvendig, og jeg vil ikke ødelegge hele sommeren for han. Har jo lest om flere her inne som kun gir vaksinene frem til skolealder og står over alle booster dosene de får i skolen + det er jo mange voksne som aldri tar disse boosterdosene og det går jo bra med de. Anonymous poster hash: a382d...c0f
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #2 Skrevet 3. juli 2015 Sommertroll Anonymous poster hash: 0a1e5...bc5
Rubella Skrevet 3. juli 2015 #3 Skrevet 3. juli 2015 Egentlig er det bare nødvendig med en dose. Den andre dosen er ikke en booster, men en ekstra dose for å være sikker på at kroppen har respondert på vaksinen. Altså for å få vaksinert de såkalte non-responderne. Jeg ville derfor tatt den siste dosen for å være sikker på at den har virket hos sønnen din. Resonnementet ditt med at det har gått bra med andre som har latt være er et dårlig og farlig argument. Det er mange som kjører uten setebeltet som det også har gått bra med. Eller som har røykt i mange år uten å få kreft eller i svangerskapet hvor det gikk bra. Det betyr ikke at det er lurt forde. Det er dessverre mange voksne som ikke tenker på å friske opp mange vaksiner. Det er veldig synd, og fastlegene burde bli flinkere til å informere om det. Jeg skjønner at du vil spare sønnen din for et sprøytestikk. Men hva om han da heller får meslinger, røde hunder eller kusma? Vil du ikke heller spare han for det?
TPK Skrevet 3. juli 2015 #4 Skrevet 3. juli 2015 Herregud dette må være tull. Det er en grunn til at vaksinasjonsprogrammet er som det er. Hvis han gruer seg sånn at hele sommeren blir ødelagt får dere heller prøve å jobbe litt med sprøyteskrekken.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #5 Skrevet 3. juli 2015 La ham slippe. Anonymous poster hash: 6c0db...25b
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #6 Skrevet 3. juli 2015 Jeg fikk vite nå da jeg ble gravid at flere av mine vaksiner har "gått ut" så jeg må revaksinere meg når fødselen er overstått. Deriblant mot røde hunder, til tross for at jeg er vaksinert tidligere OG har hatt sykdommen som barn. Har likevel ikke antistoffer igjen. Jordmor sa hun opplevde dette ofte nå for tiden, gravide som måtte revaksineres etter fødsel pga mangel av antistoffer. Mine barn skal følge vaksinasjonsprogrammet og vi voksne skal ta booster-dosene som er anbefalt. Heldigvis er ikke alle så fjerne som de som lar være å vaksinere barna sine Anonymous poster hash: 66623...624
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #7 Skrevet 3. juli 2015 La ham slippe. Anonymous poster hash: 6c0db...25b Ja, la alle slippe å gjøre viktige ting fordi de gruer seg. Holdbar strategi på lang sikt. Anonymous poster hash: a63d8...11f
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #8 Skrevet 3. juli 2015 La ham slippe. Anonymous poster hash: 6c0db...25b Ja, la alle slippe å gjøre viktige ting fordi de gruer seg. Holdbar strategi på lang sikt. Anonymous poster hash: a63d8...11f Ja, når det gjelder vaksiner isåfall. Anonymous poster hash: 6c0db...25b
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #9 Skrevet 3. juli 2015 95% av vaksinerte med mmr er beskyttet med første dose så det er egentlig veldig liten risiko at barnet ditt er ikke beskyttet allerede. Anonymous poster hash: 13305...c54
anel84 Skrevet 3. juli 2015 #10 Skrevet 3. juli 2015 5 % er noe jeg ikke ville gamblet med uansett....
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #11 Skrevet 6. juli 2015 Vi skipper den i denne omgangen. I utgangspunktet er det jo svært liten sjanse for å få meslinger, når en da også tenker på at han med 95% sjanse er beskyttet av første dose, så er sjansen så forsvinnende liten at den tar vi. Anonymous poster hash: a382d...c0f
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #13 Skrevet 6. juli 2015 Dust. Nei, så sint Anonymous poster hash: a382d...c0f
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #14 Skrevet 6. juli 2015 Vi tar en ekstra vi. Min immunitet hjelper ikke barnet lenger enn 9mnd. Og vaksinen er først ved 15 mnd. Synes det er 6 skumle måneder. Spesielt når poden begynner i barnehage ved 12 mnd. Så vi får en ekstra av helsestasjonen ved 9 mnd. 😊 Meslinger er vanvittig skummelt. Anonymous poster hash: d9969...eec
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #15 Skrevet 6. juli 2015 Vi tar en ekstra vi. Min immunitet hjelper ikke barnet lenger enn 9mnd. Og vaksinen er først ved 15 mnd. Synes det er 6 skumle måneder. Spesielt når poden begynner i barnehage ved 12 mnd. Så vi får en ekstra av helsestasjonen ved 9 mnd. Meslinger er vanvittig skummelt. Anonymous poster hash: d9969...eec Din immunitet? Har du hatt meslinger? Anonymous poster hash: 6c0db...25b
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #16 Skrevet 6. juli 2015 Må man ha 2 doser?? Jeg tuller ikke nå. Min datter tok MMR-vaksinen da hun var 2 år. Har vært på helsesøster-kontroller etterpå, men ikke noe mer vaksine. Sier dere at hun skulle hatt en dose til? Hun er 5år nå. Anonymous poster hash: 725b1...246
Kanutten83 Skrevet 6. juli 2015 #17 Skrevet 6. juli 2015 Må man ha 2 doser?? Jeg tuller ikke nå. Min datter tok MMR-vaksinen da hun var 2 år. Har vært på helsesøster-kontroller etterpå, men ikke noe mer vaksine. Sier dere at hun skulle hatt en dose til? Hun er 5år nå. Anonymous poster hash: 725b1...246 Hun får tilbud om dose nr 2 i 5 eller 6 klasse
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #18 Skrevet 6. juli 2015 Må man ha 2 doser?? Jeg tuller ikke nå. Min datter tok MMR-vaksinen da hun var 2 år. Har vært på helsesøster-kontroller etterpå, men ikke noe mer vaksine. Sier dere at hun skulle hatt en dose til? Hun er 5år nå. Anonymous poster hash: 725b1...246 Hun får tilbud om dose nr 2 i 5 eller 6 klasse Puh! Takk:) Anonymous poster hash: 725b1...246
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #19 Skrevet 6. juli 2015 Vi tar en ekstra vi. Min immunitet hjelper ikke barnet lenger enn 9mnd. Og vaksinen er først ved 15 mnd. Synes det er 6 skumle måneder. Spesielt når poden begynner i barnehage ved 12 mnd. Så vi får en ekstra av helsestasjonen ved 9 mnd. Meslinger er vanvittig skummelt. Anonymous poster hash: d9969...eec Din immunitet? Har du hatt meslinger? Anonymous poster hash: 6c0db...25b Kanskje hun er vaksinert? Det gir også beskyttelse til barnet. Og som regel er det vel opp til ca 6 mnd at barna har beskyttelse vha antistoffer de fikk gjennom morkaken fra mor. Anonymous poster hash: a63d8...11f
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #20 Skrevet 6. juli 2015 La ham slippe. Anonymous poster hash: 6c0db...25b Ja, la alle slippe å gjøre viktige ting fordi de gruer seg. Holdbar strategi på lang sikt. Anonymous poster hash: a63d8...11f Ja, når det gjelder vaksiner isåfall. Anonymous poster hash: 6c0db...25b Ja, for da blir det mange unger som tar vaksiner. Her har vi tatt vaksiner utelukkende fordi mine unger eeeeelsker sprøyter. Anonymous poster hash: a63d8...11f
Mpus Skrevet 6. juli 2015 #21 Skrevet 6. juli 2015 Er det sprøyteskrekk som er problemet? Hvis ja er ikke dette en super mulighet for å jobbe med det? Det kommer andre sprøyter senere også selv om man dropper alle vaksiner. Han trenger ikke gjøre det på skolen. Kanskje på legekontoret eller helsetstasjonen hos den snille tålmodige legen/helsesøsteren med ro og god tid? Å la han slippe nå hjelper neppe på annet enn veldig kort sikt.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #22 Skrevet 6. juli 2015 Er det sprøyteskrekk som er problemet? Hvis ja er ikke dette en super mulighet for å jobbe med det? Det kommer andre sprøyter senere også selv om man dropper alle vaksiner. Han trenger ikke gjøre det på skolen. Kanskje på legekontoret eller helsetstasjonen hos den snille tålmodige legen/helsesøsteren med ro og god tid? Å la han slippe nå hjelper neppe på annet enn veldig kort sikt. Blodprøver går helt fint, så det er ikke selve nåla som er problemet. Så da er det vel kanskje ikke sprøyteskrekk. Det er at det skal sprøytes inn fremmende stoffer i kroppen som er det skumle. Jeg tar det i grunn med knusende ro da beskyttelsen vil være lik som hos alle andre barn under 12 år som også kun har en dose. Dere som er så redde for de siste 5%, reiser dere ingen steder da før barna har fylt 12 og fått dose nr 2? Anonymous poster hash: a382d...c0f
Mpus Skrevet 6. juli 2015 #23 Skrevet 6. juli 2015 Er det sprøyteskrekk som er problemet? Hvis ja er ikke dette en super mulighet for å jobbe med det? Det kommer andre sprøyter senere også selv om man dropper alle vaksiner. Han trenger ikke gjøre det på skolen. Kanskje på legekontoret eller helsetstasjonen hos den snille tålmodige legen/helsesøsteren med ro og god tid? Å la han slippe nå hjelper neppe på annet enn veldig kort sikt. Blodprøver går helt fint, så det er ikke selve nåla som er problemet. Så da er det vel kanskje ikke sprøyteskrekk. Det er at det skal sprøytes inn fremmende stoffer i kroppen som er det skumle. Jeg tar det i grunn med knusende ro da beskyttelsen vil være lik som hos alle andre barn under 12 år som også kun har en dose. Dere som er så redde for de siste 5%, reiser dere ingen steder da før barna har fylt 12 og fått dose nr 2? Anonymous poster hash: a382d...c0f Da har du en jobb med å forklare hvilke stoffer som faktisk er i vaksinen. Immunrespons og dose etc. På tide å gi han et mer nyansert bilde av saken enn det han har plukket opp så langt.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #24 Skrevet 6. juli 2015 Vi tar en ekstra vi. Min immunitet hjelper ikke barnet lenger enn 9mnd. Og vaksinen er først ved 15 mnd. Synes det er 6 skumle måneder. Spesielt når poden begynner i barnehage ved 12 mnd. Så vi får en ekstra av helsestasjonen ved 9 mnd. Meslinger er vanvittig skummelt. Anonymous poster hash: d9969...eec Din immunitet? Har du hatt meslinger? Anonymous poster hash: 6c0db...25b Kanskje hun er vaksinert? Det gir også beskyttelse til barnet. Og som regel er det vel opp til ca 6 mnd at barna har beskyttelse vha antistoffer de fikk gjennom morkaken fra mor. Anonymous poster hash: a63d8...11f Ja, men man kan ikke få mmr før 9mnd for antistoffene fra mor er såpass høye at de bryter ned vaksina før det. Hvorvidt babyen min er beskyttet fra nå og 3 mnd fram i tid vil jeg ikke tenke på all den tid at jeg ikke kan gjøre noe med situasjonen uansett. (Utenom å håpe på at det ikke bryter ut meslinger da). Anonymous poster hash: d9969...eec
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2015 #25 Skrevet 6. juli 2015 Er det nødvendig med 2 doser? Jeg fikk selv kun en dose i barnevaksinasjonsprogrammet, og det slo meg plutselig, er det nødvendig med 2 doser for barna mine? Jeg har en som allerede nå er begynt å grue seg til høsten pga. denne vaksinen. Tror jeg bare lar han slippe. Den kan jo ikke være så nødvendig, og jeg vil ikke ødelegge hele sommeren for han. Har jo lest om flere her inne som kun gir vaksinene frem til skolealder og står over alle booster dosene de får i skolen + det er jo mange voksne som aldri tar disse boosterdosene og det går jo bra med de. Anonymous poster hash: a382d...c0f Gå til legen og be om blodprøver for å skjekke om han er immun? Frykten skapes av deg og ikke han. Anonymous poster hash: 09c2f...62b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå