Anonym bruker Skrevet 2. juli 2015 #1 Skrevet 2. juli 2015 Jeg er nesten alltid tørst, og kan fint drikke en halv liter vann på en gang og føle meg nesten like tørst etterpå. Jeg har vel egentlig helt siden jeg var liten drukket mye, så jeg er vant til å ha det sånn, tenker egentlig ikke så mye over det. Men folk rundt meg kommenterer at jeg drikker mye. Drikker nok rundt 2,5 - 3 liter vann om dagen , kunne drukket mer, men prøver å begrense meg litt. Noen med tips til hvorfor jeg er sånn? Kan det være noe jeg spiser som gjør meg tørst, kan det være en ubalanse i kroppen eller noe annet kanskje? Anonymous poster hash: 40dbd...16e
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2015 #2 Skrevet 2. juli 2015 Har du noen andre symptomer da? Greit å ta en sjekk hos fastlegen Anonymous poster hash: b227b...9d5
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #3 Skrevet 3. juli 2015 Drikker for mye vann, vasker ut mineraler og salter av kroppen som i sin tur gir tørstefølelse? Mener det var en her på forumet for få uker/måneder siden som fortalte at dette var hva legen sa til henne. Da hun sluttet å drikke så mye vann, regulerte nivået seg bedre, og tørstefølelsen ga seg. Ellers er det vel lite man kan si når vi vet så lite, f eks hvor mye du trener, hva du spiser osv. Spiser du mye salt (det er bl a mye i ferdigmat og halvfabrikata) så må du også drikke mye vann. Anonymous poster hash: 4c924...4e1
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #4 Skrevet 3. juli 2015 Hvis du ikke har noen andre symptomer: blitt veldig varmt der du bor? Anonymous poster hash: 2673e...73c
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #5 Skrevet 3. juli 2015 Hvis du ikke har noen andre symptomer: blitt veldig varmt der du bor? Anonymous poster hash: 2673e...73c Ja, det er varmt her nå. Men jeg drikker like mye hver dag, sommer som vinter Anonymous poster hash: 40dbd...16e
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #6 Skrevet 3. juli 2015 Drikker for mye vann, vasker ut mineraler og salter av kroppen som i sin tur gir tørstefølelse? Mener det var en her på forumet for få uker/måneder siden som fortalte at dette var hva legen sa til henne. Da hun sluttet å drikke så mye vann, regulerte nivået seg bedre, og tørstefølelsen ga seg. Ellers er det vel lite man kan si når vi vet så lite, f eks hvor mye du trener, hva du spiser osv. Spiser du mye salt (det er bl a mye i ferdigmat og halvfabrikata) så må du også drikke mye vann. Anonymous poster hash: 4c924...4e1 Jeg er like tørst om jeg prøver å drikke mindre. Jeg er mange ganger så tørst at det føles som om halsen brenner. Jeg spiser lite ferdigmat og halvfabrikata, spiser lavkarbokost og bruker ikke mye salt. Anonymous poster hash: 40dbd...16e
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #7 Skrevet 3. juli 2015 Har du noen andre symptomer da? Greit å ta en sjekk hos fastlegen Anonymous poster hash: b227b...9d5 Hva slags symptomer tenker du på da? For 1 1/2 år siden ble det oppdaget ganske høyt blodsukker på helsesjekk hos bedriftshelsetjenesten. Det ble ikke gjort noe videre med det. For et halvt år siden ble det tatt nye prøver og da var blodsukkeret mitt vistnok fint. Men jeg har egentlig ikke nevnt for legen at jeg tørster så mye, siden jeg er så vant til det. Anonymous poster hash: 40dbd...16e
shari_z Skrevet 3. juli 2015 #8 Skrevet 3. juli 2015 Jeg ville nevnt dette for fastlegen og bedt om noen blodprøver. Blodsukkeret mitt er omtrent alltid godt innenfor normalen, men når jeg tar glukosebelastning, så slår det ut hver eneste gang. Fastlegen blir sjokkert hver gang da langtidsblodsukkeret (HbA1C eller noe sånt) også er normal, men så er det slik at jeg også tørster mye og drikker rundt 3 liter vann i døgnet. Innen løsning er funnet på meg enda, men siden jeg har hatt svangerskapsdiabetes og er over 45 år, så vet vi at jeg har 50% økt risiko for å utvikle diabetes type II.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #9 Skrevet 3. juli 2015 Du har drevet på slik hele livet. Gammel vane er vond å vende. Anonymous poster hash: 9830d...a6d
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #10 Skrevet 3. juli 2015 Jeg hadde/har det også slik. Kunne drikke og drikke og likevel være tørr som en ørken i munnen like etterpå. Viste seg å være Sjøgrens. Anonymous poster hash: aaddc...273
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #12 Skrevet 3. juli 2015 Jeg ville nevnt dette for fastlegen og bedt om noen blodprøver. Blodsukkeret mitt er omtrent alltid godt innenfor normalen, men når jeg tar glukosebelastning, så slår det ut hver eneste gang. Fastlegen blir sjokkert hver gang da langtidsblodsukkeret (HbA1C eller noe sånt) også er normal, men så er det slik at jeg også tørster mye og drikker rundt 3 liter vann i døgnet. Innen løsning er funnet på meg enda, men siden jeg har hatt svangerskapsdiabetes og er over 45 år, så vet vi at jeg har 50% økt risiko for å utvikle diabetes type II. Nå må jeg spør om noe dumt her Hva er forskjellen på å måle blodsukkeret og ta glukosebelastning da? Ikke hvordan det gjøres, men hva er egentlig glukosebelastninig? Anonymous poster hash: 40dbd...16e
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #13 Skrevet 3. juli 2015 Jeg hadde/har det også slik. Kunne drikke og drikke og likevel være tørr som en ørken i munnen like etterpå. Viste seg å være Sjøgrens. Anonymous poster hash: aaddc...273 Nå måtte jeg google litt her, jeg har ikke så mye andre vanlige symptomer i hvert fall. Hvilke andre symptomer hadde du? Anonymous poster hash: 40dbd...16e
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #14 Skrevet 3. juli 2015 Renal medullary washout? Måtte google litt igjen. Men jeg er litt dårlig i engelsk så sliter litt med å skjønne eksakt hva dette er. Anonymous poster hash: 40dbd...16e
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #15 Skrevet 3. juli 2015 Du har drevet på slik hele livet. Gammel vane er vond å vende. Anonymous poster hash: 9830d...a6d Ja, kanskje det er sånn Anonymous poster hash: 40dbd...16e
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #16 Skrevet 3. juli 2015 Meg med Sjøgrens; slet med tørr munn/tørste, tørre øyne og at jeg var trøtt/sliten hele tiden. Anonymous poster hash: aaddc...273
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #17 Skrevet 3. juli 2015 Meg med Sjøgrens; slet med tørr munn/tørste, tørre øyne og at jeg var trøtt/sliten hele tiden. Anonymous poster hash: aaddc...273 De symptomene har jeg noe av, men jeg har lavt stoffskifte så regner med at trøttheten min kommer derfra. Hmm, kanskje jeg må spørre legen min, jeg er bare så vant til å ha det sånn at jeg ikke tenker så mye over det før noen kommenterer det. Anonymous poster hash: 40dbd...16e
Lobita Skrevet 3. juli 2015 #18 Skrevet 3. juli 2015 Renal medullary washout? Måtte google litt igjen. Men jeg er litt dårlig i engelsk så sliter litt med å skjønne eksakt hva dette er. Anonymous poster hash: 40dbd...16e Kort fortalt er det at nyrene mister evnen til å konsentrere urinen pga høyt væskeinntak. Da blir utskilt urin veldig tynn og man må drikke mye for å kompensere og så blir det en ond sirkel. Er mange andre grunner til lav urinkonsentrasjon også som f.eks. diabetes mellitus, diabetes insipidus, nyreproblemer og masse mer. Anbefaler å gå til legen og få blodprøver, urinprøve og evt henvisning til videre utredning.
shari_z Skrevet 3. juli 2015 #19 Skrevet 3. juli 2015 Jeg ville nevnt dette for fastlegen og bedt om noen blodprøver. Blodsukkeret mitt er omtrent alltid godt innenfor normalen, men når jeg tar glukosebelastning, så slår det ut hver eneste gang. Fastlegen blir sjokkert hver gang da langtidsblodsukkeret (HbA1C eller noe sånt) også er normal, men så er det slik at jeg også tørster mye og drikker rundt 3 liter vann i døgnet. Innen løsning er funnet på meg enda, men siden jeg har hatt svangerskapsdiabetes og er over 45 år, så vet vi at jeg har 50% økt risiko for å utvikle diabetes type II.Nå må jeg spør om noe dumt her Hva er forskjellen på å måle blodsukkeret og ta glukosebelastning da? Ikke hvordan det gjøres, men hva er egentlig glukosebelastninig? Anonymous poster hash: 40dbd...16e Ikke dumt spørsmål. ;-). Når du måler blodsukkeret, så sjekker du mengde sukker i blodet der og da (enten fastende eller etter et måltid). Glukosebelastning er der man først måler blodsukkeret fastende, så drikker du en bestemt mengde glukose for å måle sukker nivået i blodet på bestemte tidspunkter (vanligvis 1 og 2 timer etter inntak av drikken) etterpå. Utifrå dette kan legen se om sukkernivået er for lavt, normal, eller for høyt. I mitt tilfelle, når jeg måler blodsukkeret mitt fastende når jeg står opp, så er den normal. Den pleier å være like normal etter spising, men det kommer an på hva jeg spiser. Egg til frokost gir meg normal blodsukker etterpå. Havregrøt (laget av vann og havregryn) gir meg alt for høyt blodsukker. Ved glukosebelastning får jeg enda høyere nivåer sukker. Kroppen min produserer insulin som den skal, så derfor er det diabetes type II jeg har (tror legen), som kan være kostholdsregulert (uten andre medisiner, i hvert fall foreløpig; hvem vet hva skjer om 5-10 år?) Håper dette forklarer litt for deg. :-)
Parasoll☀️ Skrevet 3. juli 2015 #20 Skrevet 3. juli 2015 http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/diabetes-insipidus-1123.html
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2015 #21 Skrevet 3. juli 2015 Ikke dumt spørsmål. ;-). Når du måler blodsukkeret, så sjekker du mengde sukker i blodet der og da (enten fastende eller etter et måltid). Glukosebelastning er der man først måler blodsukkeret fastende, så drikker du en bestemt mengde glukose for å måle sukker nivået i blodet på bestemte tidspunkter (vanligvis 1 og 2 timer etter inntak av drikken) etterpå. Utifrå dette kan legen se om sukkernivået er for lavt, normal, eller for høyt. I mitt tilfelle, når jeg måler blodsukkeret mitt fastende når jeg står opp, så er den normal. Den pleier å være like normal etter spising, men det kommer an på hva jeg spiser. Egg til frokost gir meg normal blodsukker etterpå. Havregrøt (laget av vann og havregryn) gir meg alt for høyt blodsukker. Ved glukosebelastning får jeg enda høyere nivåer sukker. Kroppen min produserer insulin som den skal, så derfor er det diabetes type II jeg har (tror legen), som kan være kostholdsregulert (uten andre medisiner, i hvert fall foreløpig; hvem vet hva skjer om 5-10 år?) Håper dette forklarer litt for deg. :-) Vil bare si takk fo rat du fortalte dette. Jeg har i flere år sagt at jeg reagerer på raske karbohydrater som om jeg har diabetes, men langtidsblodsukkeret mitt er alltid supert, så ingen vil høre på at jeg kan ha problemer med det. Har en god del mangler som kan føre til problemer med blodsukkerregulering og øke risiko for diabetes, likevel blir det bare sagt at jeg ikke kan ha diabetes fordi langtidsblodsukkeret mitt er bra. Havregrøt er nesten like ille for meg som å spise rent sukker. Jeg spiser også lavkarbo, så det er jo naturlig at jeg da kan regulere en ev. diabetes, og også at langtidsblodsukkeret mitt derfor er normalt. Får føre det på lista over ting jeg må ta opp med legen neste gang... Takk for at du delte dette. Anonymous poster hash: 93ddb...9f1
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2015 #22 Skrevet 4. juli 2015 Dytter litt Anonymous poster hash: 40dbd...16e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå