Gå til innhold

Hekle picot rundt rilleteppe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat lært meg å hekle picotkant. Er det pent rundt rilleteppe?

Anonymous poster hash: 52164...385

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg synes det er fint, hvertfall :)

Skrevet

Jeg synes det. Det gir et mykere inntrykk.

Skrevet

Jeg hekler alltid en kant rundt teppene mine. Du kan prøve hekle ett stykke og se hva du syntes.

Skrevet

Ok. Men teppet strikkes LØST rillestrikk, ikke særlig fast. Er et luftig teppe. Litt usikker på om jeg skal ha picotkant eller ikke :) hvor mange luftmasker burde jeg i så fall ha med en heklenål på 6mm? Tar i utgpk 3 stykker, men burde kanskje øke til 5 eller?

Annonse

Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde heklet kant rundt et "løst" rilleteppe. Da mister det ofte litt av elastisiteten selv om der så absolutt er pent 😊

Hvor mange luftmasker du må ha er vanskelig å si for oss. Kommer an på garnet. Der må du nesten prøve deg fram. Men syns generelt ikke picot'er blir pene med mer enn 3-4 luftmasker.

Jeg tror jeg hadde testet hekling på et stykke. Kanskje en veldig løs rad med fastmasker på en stor nål før picot'ene? Men hadde nok endt opp med å ikke ha kant i det hele tatt på et slik teppe.

Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde heklet kant rundt et "løst" rilleteppe. Da mister det ofte litt av elastisiteten selv om der så absolutt er pent

Hvor mange luftmasker du må ha er vanskelig å si for oss. Kommer an på garnet. Der må du nesten prøve deg fram. Men syns generelt ikke picot'er blir pene med mer enn 3-4 luftmasker.

Jeg tror jeg hadde testet hekling på et stykke. Kanskje en veldig løs rad med fastmasker på en stor nål før picot'ene? Men hadde nok endt opp med å ikke ha kant i det hele tatt på et slik teppe.

Ok :) jeg kan jo også se om jeg synes det ser bra ut uten. Men hvilken str på strikkepinnene synes du er OK mtp å lage kant rundt? Hvis jeg strikker på 4 mm tar det jo en eeevighet ;)

Uansett strikker jeg endel gulpekluter (4mm) som jeg kan lage kant rundt for moroskyld. Artig å bruke det en har lært og..

Men hvordan er slik heklekant rundt strikketepper med hullmønster, det blir vel bare rot kanskje?

Skrevet

Jeg har heklet kant rundt rilleteppet fra nøstebarn som er strikket på pinne 6. Brukte kontrastfarge rundt. Husker ikke hvilken heklenål jeg brukte, men ble fint og ikke noe problem med elastikken i teppet.

Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde heklet kant rundt et "løst" rilleteppe. Da mister det ofte litt av elastisiteten selv om der så absolutt er pent

Ok :) jeg kan jo også se om jeg synes det ser bra ut uten. Men hvilken str på strikkepinnene synes du er OK mtp å lage kant rundt? Hvis jeg strikker på 4 mm tar det jo en eeevighet ;)

Uansett strikker jeg endel gulpekluter (4mm) som jeg kan lage kant rundt for moroskyld. Artig å bruke det en har lært og..

Men hvordan er slik heklekant rundt strikketepper med hullmønster, det blir vel bare rot kanskje?

Normalt ville jeg bruke samme strikkepinn til kant som til selve teppet. Men bruke en større heklenål for hekling blir ganske fast hvis nålen har samme str som strikkepinnen.

Fordelen med å teste litt med hekling er at det er enkelt å ta opp hvis det ikke blir som tenkt.

Prøv deg fram 😊 Det blir helt sikkert kjempefint uansett hva du velger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...