Gå til innhold

Ang. Offentlig søkerliste for jobb - Hva står på denne listen - og hvor offentlig er den?

Anbefalte innlegg

Noen som vet?

Jeg har nylig søkt på to jobber, der utløpsdatoen på stillingsannonsen er om ca. to ukers tid.

Jeg har videre i disse søknadene, også godtatt å stå på en offentlig søkerliste.

...Er det da slik at de andre interessentene som også søker, ser hvem jeg er, og videre hvilke vitnemål, karakterer osv. jeg har?

Hva er det som vises, og hvem ser egentlig hva? ... hvorfor skal informasjonen være tilgjengelig for mange andre mennesker enn selve arbeidsgiveren?

Anonymous poster hash: 1ef72...b92

Fortsetter under...

Jeg kan ikke alle reglene for dette, men her hvor jeg jobber (statlig institusjon) er det som følger: Man må søke om innsyn i søkerlisten for å få sett den, den gis altså ikke ut til andre med mindre de ber om den. Vedlegg som karakterer, søknadsbrev, attester mm. er ikke med, den som ber om innsyn for kun et kort resyme om søkerne med informasjon om navn, alder, utdannelse, arbeidserfaring osv., kun en overordnet beskrivelse.

Informasjonen skal være tilgjengelig (for dem som ber om innsyn) fordi det er krav om dette ihht. forvaltningsloven, se https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-12-15-1456#KAPITTEL_5

Anonymous poster hash: e2505...246

Hos oss deles søkerlisten ut til alle søkere på intervjuet. Der står navn, utdannelse, snittkarakter og tidligere arbeidserfaring. Og alle som vil kan søke om innsyn. Stor offentlig etat.

Anonymous poster hash: 2f99d...5e1

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...