Gå til innhold

Hjelp! Må man ha sanger i et bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei damer!

Jeg skal gifte meg nå i sommer, og sliter litt med alle forventningene til bryllupet fra familien, da særlig min mor. Det er så mye hun (og enkelte andre) forventer når det gjelder tradisjoner, og det gjør meg ganske stresset. De og de MÅ bli invitert, den og den kaken må lages, dukene og serviettene må være slik og slik osv.

Jeg har sagt helt fra starten av at dette er VÅRT bryllup, og at vi ønsker å gjøre ting på vår måte. Vi er begge i 30-åra og har vært sammen i en årrekke. Jeg hater å la meg presse til ting, men likevel har jeg føyet meg på en del ting for å få mora mi til å gi seg med maset.

Det siste nå er dette med sanger i bryllupet. Vi skal selvsagt ha sanger i kirken (salmer og noe annet), og i selskapslokalet skal vi også ha musikk.

Det siste er nå at min mor insisterer på at vi under middagen etc MÅ ha sanger som vi og gjestene skal synge. Dette er altså sanger som gjestene får utdelt tekst til, og som blir sunget før, under og etter maten. Dette er i følge mora mi en tradisjon, og jeg er rar om jeg ikke vil ha slike sanger i bryllupet mitt.

Problemet er at om det er EN ting som alltid gjør meg flau i bryllup, så er det sånn tvungen allsang med dårlige rim om brud/brudgom/maten. Jeg bruker å klistre på meg et smil og halvsynge når jeg selv er gjest, og har alltid tenkt i mitt stille sinn at noe sånt skal jeg ikke ha i mitt bryllup.

Mora mi gir seg likevel ikke med maset.

Da blir spørsmålet mitt til dere damer her på BIM; er det jeg som er teit som ikke ønsker slike sanger, og bør jeg føye meg etter maset til mora mi? Blir bryllupet dårlig uten slike sanger?

Eller synes dere det er ok å kutte ut slike sanger, og er det sånn at ingen vil se rart på meg om vi ikke har slike sanger?

Anonymous poster hash: 517a7...c3c

Skrevet

Nei! Jeg vil ikke ha noen råååsa sanger i mitt bryllup (om jeg gifter meg)!!! Hun får lage en sang selv da om hun på død og liv vil synge, men dette er 2015, ting har endret seg, i de siste bryllupene jeg har vært i har det ikke vært sånne sanger.

Skrevet

Nei, du trenger absolutt ingen sanger under middagen! Men ikke se bort ifra at noen har laget en sang til dere da. Men den må du ta imot med et smil. ;)

Anonymous poster hash: e041a...eaf

Skrevet

Uff, jeg synes det er så kleint... "Nå finner vi frem den blå sangen"

Vi hadde det ikke i vårt bryllup, og det har heller ikke vært sanger i andre bryllup jeg har vært i.

Du får si til mammaen din at slike sanger forsvant på 80-tallet. Nye generasjoner, nye tradisjoner

Ingen andre enn sangglade gamle tanter savner dem ;)

Anonymous poster hash: 2338c...748

Skrevet

Takk for svar. 😊

Jeg vil helst unngå slike sanger helt, mrn jeg hadde selvsagt tatt en eventuell sang i "gave" med et smil, i hvertfall på utsiden. 😜

HI

Skrevet

Vi hadde ingen sanger i vårt bryllup.

Det er ditt bryllup. Det er greit å ta med ting som er tradisjon i familier, men bare hvis du er komfortabel med det.

Ikke gjør noe som går på kompromiss med deg og dine ønsker

Skrevet

Dette bestemmer du! Og brudgommen seff. Men det kan absolutt være morsomt med sanger som er spesialskrevet for akkurat dere. Kjenner du noen som er flink til å skrive og som kan "ta dere på kornet"? Gjør seg veldig bra med en sang som gjestene kan le gjenkjennende til!

Skrevet

Du er ikke rar ! Slike sanger er som regel fæle.

Skrevet

Nei, slike sanger er det verste jeg vet!
Hadde aldri latt meg presse til noe slikt hvis du ikke ønsket å ha det selv.

Skrevet

Det har ikke vært sanger i noen av bryllupene jeg har vært i. Ei heller mitt eget. Superkleint!

Anonymous poster hash: 947e9...748

Skrevet

Blir skikkelig glad av å lese svarene jeg får. :)

Da holder jeg på mitt, og det blir et bryllup (forhåpentligvis) helt uten flaue sanger.

Skrevet

Ingen sanger her heller, Gud forby!!

Skrevet

Vi hadde ikke sanger. Men så hadde vi også et laidback bryllup. Veldig lite av disse tradisjonene. Og det var deilig! Og akkurat som jeg ville ha det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...