Gå til innhold

Dere som har sjekket og/eller fjernet føflekker!

Anbefalte innlegg

Hvordan har dere gått frem? 
Drar man bare til fastlegen og sier at man ønsker en sjekk? Blir man sendt til hudlege som fjerner de som potensielt kan være skumle, eller kan fastlegen gjøre alt? Har lest at mange har fjernet føflekker hos fastlegen.

Jeg har sikkert 1000 føflekker, men rundt 50 stk som er store, og kanskje 10-20 stk som går ut av huden og er sånne "vorteføflekker" . 

Jeg ønsker å sjekke føflekkene, og i tillegg har jeg et par stk jeg gjerne skulle fjernet selv om de ikke er farlige. Syns disse vorteføflekkene er så grusomt stygge og sjenerende. 

Hva koster det å fjerne ufarlige føflekker? Er det bare egenandel der også? Eller fjerner fastlege (eller dit man evt blir henvist til) kun de skumle?

Anonymous poster hash: 2427d...858

Fortsetter under...

Gjest Sekretøsa

Jeg har fjernet noen hos fastlege. Betaler kun egenandel og for utstyr. Mine har bare endret seg litt og vært godartede, så legen har fjernet de selv. Jobba på legekontor før og alle legene der fjernet de selv. Ingen ble sendt avgårde

Jeg har fjernet både god fastlege, på sykehuset (st. Olavs) og hos hudlege. Ta kontakt med lege, han kan fjerne noen. Kan han ikke fjerne alle, vil han sende henvisning til f.eks hudlege.

Anonymous poster hash: 6cdf0...d80

Jeg har fjernet både hos fastlege, på sykehuset (st. Olavs) og hos hudlege. Ta kontakt med lege, han kan fjerne noen. Kan han ikke fjerne alle, vil han sende henvisning til f.eks hudlege.

Gjest UndrendeUllteppe

Min fastlege har en sånn scanner som sjekker alle føflekkene, det var fort gjort. Hos meg så alle fine ut, men vi valgte likevel å fjerne en som ikke var helt etter boka. Den var heldigvis grei den og :) Har nå fjernet to på ryggen.

Når du har så mange ville jeg bedt om en henvisning til hudlege. Antakelig har du da en hudtype som bør sjekkes innimellom. Jeg har fjernet mange, bare hos hudlege ikke fastlege. Men jeg har sikkert mange tusen som må ses over en gang i året. Min hudlege fjerner bare det som er nødvendig, men går du til en hudlege uten refusjon fjerner jo han/hun det du vil så lenge du betaler.

Anonymous poster hash: cd7e8...e17

Annonse

Tusen takk for svar! Jeg har nok en sånn hudtype ja. Lys i huden men ellers veldig mørk. Masse fregner, føflekker og mørke hår. Har også 2 pigmentflekker etter soling + 3 kuler under huden . En på leggen, en på armen og en på magen. Etter hva jeg har googlet meg frem til er disse godartede, men skal be legen om en fullstendig sjekk!

Har mange store og små føflekker, mange har endret seg under graviditet og mange har dukket opp.. Har vist fastlegen, og han har stort sett vært den som har fjernet.. Hadde en på halsen som han ikke ville fjerne, ble da henvist til sykehus som fjernet. Alle mine har vært fine :) har fjernet 6 hittil, blir vel flere etterhvert :P

Min fastlege har kikket på føflekkene og var enig i min vurdering om at noen burde sjekkes videre. Fikk henvisning til hudlege på sykehuset. Han fjernet en sånn vortelignende mest fordi jeg ville det, det var ikke noe galt med den.

Jeg dro til fastlegen og fikk en føflekk sjekket, den satt under den ene tåa. Han henviste meg videre til en spesialist som fjernet den. Det var sykt vondt siden det er masse nerver i tærne (bedøvelsen var det som var vondt), men legen sa at det var bra jeg fjernet den. Ikke fordi det var farlig, den var ufarlig, men fordi den satt utsatt til.

Gå til fastlegen i første omgang. Der kan du evt få en henvisning til hudlege. Om du har noen som ser farlige ut bestiller du time hos privat hudlege pronto! Jeg skal snart til hudlege, men det var 6mnd ventetid for å få time. Jeg har to tilfeller av føflekkreft i nærmeste familie. Ingen av mine flekker ser farlige ut, men greit å få fagfolk til å se på det.

Anonymous poster hash: a606d...57c

Annonse

Gå til fastlegen i første omgang. Der kan du evt få en henvisning til hudlege. Om du har noen som ser farlige ut bestiller du time hos privat hudlege pronto! Jeg skal snart til hudlege, men det var 6mnd ventetid for å få time. Jeg har to tilfeller av føflekkreft i nærmeste familie. Ingen av mine flekker ser farlige ut, men greit å få fagfolk til å se på det.

Anonymous poster hash: a606d...57c

Tror ikke jeg har noen som ser veldig farlige ut. Men har sikkert noen sånne som de vil ta uansett for å være sikker. Har hele ryggen full, og der får jeg ikke sett så nøye selv, hehe. 

Hvordan har dere gått frem?

Drar man bare til fastlegen og sier at man ønsker en sjekk? Blir man sendt til hudlege som fjerner de som potensielt kan være skumle, eller kan fastlegen gjøre alt? Har lest at mange har fjernet føflekker hos fastlegen.

Jeg har sikkert 1000 føflekker, men rundt 50 stk som er store, og kanskje 10-20 stk som går ut av huden og er sånne "vorteføflekker" .

Jeg ønsker å sjekke føflekkene, og i tillegg har jeg et par stk jeg gjerne skulle fjernet selv om de ikke er farlige. Syns disse vorteføflekkene er så grusomt stygge og sjenerende.

Hva koster det å fjerne ufarlige føflekker? Er det bare egenandel der også? Eller fjerner fastlege (eller dit man evt blir henvist til) kun de skumle?

Mannen min har også sånn ca 1000 føflekker.

Jeg sendte han til legen, men han hadde ikke anledning til å sjekke så mange så mannen ble henvist til hudlege.

Han fant et par han ville fjerne. Han tok vekk en på den timen og mannen må komme tilbake om noen måneder for å fjerne de andre. Betalte bare egenandel

Anonymous poster hash: f4340...13f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...