Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #1 Skrevet 28. juni 2015 Blir det pent å male på fliser? Har hvite fronter. Hva blir penest av å male eller lakke ny farge? Tusen takk for svar! Anonymous poster hash: 10806...dc7
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #2 Skrevet 28. juni 2015 Ingen som vil dele erfaringer? Anonymous poster hash: 10806...dc7
Fandens Oldemor Skrevet 28. juni 2015 #3 Skrevet 28. juni 2015 Mener du fliser mellom benk og overskap? I så fall blir det ikke pent, i alle fall ikke de jeg har sett. Det er faktisk både rimelig og enkelt å legge nye selv, så jeg ville heller gjort det.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #4 Skrevet 28. juni 2015 Mener du fliser mellom benk og overskap? I så fall blir det ikke pent, i alle fall ikke de jeg har sett. Det er faktisk både rimelig og enkelt å legge nye selv, så jeg ville heller gjort det. Ja, mener mellom benk og skap. Ikke pent, nei...hm...Har bare såå lyst å fornye kjøkkenet i sommer.. hi Anonymous poster hash: 10806...dc7
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #5 Skrevet 28. juni 2015 Ingen flere? Anonymous poster hash: 10806...dc7
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #6 Skrevet 28. juni 2015 Har både malt fliser og innredning. De malte flisene ble helt ok, men ville ikke gjort det om igjen. Så hvis du ikke er LUTfattig, så ville jeg enten kjøpt fliser eller sånne plater som ser ut som fliser. HVIS du skal male flisene så må du uansett kjøpe ordentlig maling (gulvmaling), og den koster jo litt den også... Har bedre erfaring med å male frontene. Gjør godt grunnarbeid: vask ordentlig for å fjerne fett osv. Er frontene veldig glatte ville jeg pusset lett over med sandpapir. Mal med gulvmaling, den er tynn, slitesterk og sitter godt. Bruk svamperulle (liten), pluss etterstryker/fordriver og evnt en liten pensel. Resultatet har blitt knallbra her ihvertfall, og varer noen år. Du finner gode steg for steg-oppskrifter på nett også for hvordan du gjør dette. Anonymous poster hash: 7b6a8...b0f
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #7 Skrevet 28. juni 2015 Har både malt fliser og innredning. De malte flisene ble helt ok, men ville ikke gjort det om igjen. Så hvis du ikke er LUTfattig, så ville jeg enten kjøpt fliser eller sånne plater som ser ut som fliser. HVIS du skal male flisene så må du uansett kjøpe ordentlig maling (gulvmaling), og den koster jo litt den også... Har bedre erfaring med å male frontene. Gjør godt grunnarbeid: vask ordentlig for å fjerne fett osv. Er frontene veldig glatte ville jeg pusset lett over med sandpapir. Mal med gulvmaling, den er tynn, slitesterk og sitter godt. Bruk svamperulle (liten), pluss etterstryker/fordriver og evnt en liten pensel. Resultatet har blitt knallbra her ihvertfall, og varer noen år. Du finner gode steg for steg-oppskrifter på nett også for hvordan du gjør dette. Anonymous poster hash: 7b6a8...b0f Det blir nok forresten penere hvis du får noen andre til å spraylakkere frontene (feks en billakkerer), men også mye dyrere... Anonymous poster hash: 7b6a8...b0f
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #8 Skrevet 29. juni 2015 Har både malt fliser og innredning. De malte flisene ble helt ok, men ville ikke gjort det om igjen. Så hvis du ikke er LUTfattig, så ville jeg enten kjøpt fliser eller sånne plater som ser ut som fliser. HVIS du skal male flisene så må du uansett kjøpe ordentlig maling (gulvmaling), og den koster jo litt den også... Har bedre erfaring med å male frontene. Gjør godt grunnarbeid: vask ordentlig for å fjerne fett osv. Er frontene veldig glatte ville jeg pusset lett over med sandpapir. Mal med gulvmaling, den er tynn, slitesterk og sitter godt. Bruk svamperulle (liten), pluss etterstryker/fordriver og evnt en liten pensel. Resultatet har blitt knallbra her ihvertfall, og varer noen år. Du finner gode steg for steg-oppskrifter på nett også for hvordan du gjør dette. Anonymous poster hash: 7b6a8...b0f Tusen takk for svar!!! Kanskje vi skal male frontene og kjøpe nye fliser da. Kan bruke penger på oppussing av kjøkkenet, men helt nytt kjøkken til 150-200 000,- er ikke aktuelt nå... hm..tenke tenke.. Flere erfaringer? hi Anonymous poster hash: 10806...dc7
PersilleBlomst Skrevet 29. juni 2015 #9 Skrevet 29. juni 2015 Frontene kan du fint male selv. Sett deg litt inn i teknikkene og vær forberedt på litt forarbeid og mellomarbeid så kan du fint få det til, kanskje ikke som proffen men ikke langt unna! Det kommer så klart litt av på hvordan frontene er også men dersom du gidder å slipe litt på sig (dråper som har rent og herdet) og å investere i litt gode pensler kan det bli skikkelig lekkert! Det beste resultatet får du ved å skru ned skapene og fjerne håndtakene selvfølgelig. Du kan male dem hengende også men vil få et klattete resultat rundt hengsler og mest sannsynlig sig både på glatt og profilert skapdør. http://lady.inspirasjonsblogg.jotun.no/male-kjokken/ http://www.ifi.no/male-kjokkeninnredning Å male flisene under skapet kan du også gjøre men det er ingen garanti for at det blir lekkert. Det vil i det minste bli annerledes! Det beste ville vært å fjerne flisene, iom at de bygger såpass mye og legge, som noen andre sier her FiboTrespo Kitchenboard eller noe tilsvarende. Den kan du også bare lime opp men det sitter som bare det. Hvis planen er å pusse opp kjøkkenet på sikt ville jeg heller skrudd de for enkel demontering.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #10 Skrevet 29. juni 2015 Frontene kan du fint male selv. Sett deg litt inn i teknikkene og vær forberedt på litt forarbeid og mellomarbeid så kan du fint få det til, kanskje ikke som proffen men ikke langt unna! Det kommer så klart litt av på hvordan frontene er også men dersom du gidder å slipe litt på sig (dråper som har rent og herdet) og å investere i litt gode pensler kan det bli skikkelig lekkert! Det beste resultatet får du ved å skru ned skapene og fjerne håndtakene selvfølgelig. Du kan male dem hengende også men vil få et klattete resultat rundt hengsler og mest sannsynlig sig både på glatt og profilert skapdør. http://lady.inspirasjonsblogg.jotun.no/male-kjokken/ http://www.ifi.no/male-kjokkeninnredning Å male flisene under skapet kan du også gjøre men det er ingen garanti for at det blir lekkert. Det vil i det minste bli annerledes! Det beste ville vært å fjerne flisene, iom at de bygger såpass mye og legge, som noen andre sier her FiboTrespo Kitchenboard eller noe tilsvarende. Den kan du også bare lime opp men det sitter som bare det. Hvis planen er å pusse opp kjøkkenet på sikt ville jeg heller skrudd de for enkel demontering. Åh, tusen takk, snille deg! Her er det masse fin info! Skal sjekke en slik type plate istedenfor fliser. Må jo ikke ha det.. p.s. de flisene jeg har nå er slike lekre med 3D-fruktkurver på. Nice? Hihi... hi Anonymous poster hash: 10806...dc7
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #11 Skrevet 29. juni 2015 Mener du fliser mellom benk og overskap? I så fall blir det ikke pent, i alle fall ikke de jeg har sett. Det er faktisk både rimelig og enkelt å legge nye selv, så jeg ville heller gjort det. Ja, mener mellom benk og skap. Ikke pent, nei...hm...Har bare såå lyst å fornye kjøkkenet i sommer.. hi Anonymous poster hash: 10806...dc7 Vi har malt kjøkkenet vårt (innredningen). Den er i heltre eik, vi malte alt hvitt. Vi skiftet til nye håndtak, og la ny benkeplate på benken. På flisene mellom over- og underskap salmiakkvasket vi grundig, grunnet med heftgrunn, og malte med tre strøk grå lakk. Brukte en liten rulle. Det er tre år siden nå, og flisene ser ennå fine ut. Du får samme farge på fliser og fuger, men det synes ikke jeg gjør noe! Anonymous poster hash: b08c1...a9c
PersilleBlomst Skrevet 29. juni 2015 #12 Skrevet 29. juni 2015 Frontene kan du fint male selv. Sett deg litt inn i teknikkene og vær forberedt på litt forarbeid og mellomarbeid så kan du fint få det til, kanskje ikke som proffen men ikke langt unna! Det kommer så klart litt av på hvordan frontene er også men dersom du gidder å slipe litt på sig (dråper som har rent og herdet) og å investere i litt gode pensler kan det bli skikkelig lekkert! Det beste resultatet får du ved å skru ned skapene og fjerne håndtakene selvfølgelig. Du kan male dem hengende også men vil få et klattete resultat rundt hengsler og mest sannsynlig sig både på glatt og profilert skapdør. http://lady.inspirasjonsblogg.jotun.no/male-kjokken/ http://www.ifi.no/male-kjokkeninnredning Å male flisene under skapet kan du også gjøre men det er ingen garanti for at det blir lekkert. Det vil i det minste bli annerledes! Det beste ville vært å fjerne flisene, iom at de bygger såpass mye og legge, som noen andre sier her FiboTrespo Kitchenboard eller noe tilsvarende. Den kan du også bare lime opp men det sitter som bare det. Hvis planen er å pusse opp kjøkkenet på sikt ville jeg heller skrudd de for enkel demontering. Åh, tusen takk, snille deg! Her er det masse fin info! Skal sjekke en slik type plate istedenfor fliser. Må jo ikke ha det.. p.s. de flisene jeg har nå er slike lekre med 3D-fruktkurver på. Nice? Hihi... hi Anonymous poster hash: 10806...dc7 Åh hehehe.. De vil nok syntes. Du kan jo alltids velge å male det enten matt Bengalack eller Lady Supreme Finish 05 (eller en annen matt maling som er beregnet til tre/metall/harde flater). De fruktkurvene vil antageligvis syntes igjennom, spesielt om det er litt glans på malingen. Normalt ville jeg anbefalt halvblank på grunn av slitasje og vaskbarhet men da er jo ikke det så lekkert Tror nok en plate eller nye fliser er bedre da xD
Pannekake Skrevet 29. juni 2015 #13 Skrevet 29. juni 2015 Vi malet flisene mellom benk og skap og jeg synes det ble helt fint! Flere år siden nå og de holder seg fine. Samme farge på fugene men det gjør ikke noe. Hadde mange strøk da. Husker ikke helt hvilken sort vi brukte. Lady et eller annet. Spør på Obs bygg el fargerike eller noe
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #14 Skrevet 29. juni 2015 Er forresten konkurranse på 5000,- verdi av maling på MAXBO.no nå Anonymous poster hash: 74b1d...2ad
PersilleBlomst Skrevet 29. juni 2015 #15 Skrevet 29. juni 2015 De meste slitesterke malingene er oljebaserte men fler og fler malingsprodusenter har kuttet ut oljemaling nå. Det finnes desverre ikke noe mer overlegent i slitestyrke. Gjøco har en veldig fin oljemaling som kommer i 15 glans. Flyter ut og blir strøken og tåler masse juling. 15 på flis og 40 på skapdører er nok det mest praktiske for deg. :-)
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #16 Skrevet 29. juni 2015 Vi har malt kjøkkenskaper med gulvmalig og microfiber rulle. Ble kjempebra. Vi skrudde alle fronter ned og fjernet hengsler og håndtak. Alle fronter ble lagt vannrett før maling. Resultatet ser ut som det er spraylakkert. Kan virkelig anbefales. Malte hele kjøkkenet for under 1000 kroner, inkludert malerutstyr. Anonymous poster hash: 5009c...99f
Hønemor30 Skrevet 29. juni 2015 #17 Skrevet 29. juni 2015 Går fint og male flisene, og motivet under syns ikke gjennom når du får grunnet og malt et par strøk
klg,2 boys now:) Skrevet 29. juni 2015 #18 Skrevet 29. juni 2015 Jeg grunnet og malte flis som de du har.fungerte kjempe bra det. Men kjøkken nå får du veldig billig så ville heler vurdert og bytte ut innredningen enn og begynne arbeidet med og male
PersilleBlomst Skrevet 29. juni 2015 #19 Skrevet 29. juni 2015 Går fint og male flisene, og motivet under syns ikke gjennom når du får grunnet og malt et par strøk Trykk syntes ikke men relief synes jo :-( Men det kan kamufleres greit med en mattere maling da :-)
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #20 Skrevet 29. juni 2015 Går fint og male flisene, og motivet under syns ikke gjennom når du får grunnet og malt et par strøk Men ettersom jeg har vakre 3D-fruktkurver(!) på noen av mine fliser, så heller jeg mer mot å fjerne de... TUSEN TAKK for alle svar! Noterer alt! hi Anonymous poster hash: 10806...dc7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå