Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #1 Skrevet 26. juni 2015 Hei, Jeg blir gal snart. Gutten vår på 4.5 år tisser ut sengen hver natt en til to ganger. Det betyr full vask av sengetøy inkludert tisselaken som tar lang tid å tørke så vi har 6 stk. Full vask/dusj av han siden det er ganske mye som kommet å ikke bare litt... Vanligvis er det 1 gang mellom 11-2 og en gang mellom 4-6 tiden på natten. Vi har prøvd alle bleier tror jeg, tar han opp på do før vi legger oss, skiftet bleie, har prøvd uten bleie, begrenser drikking til 1 glass etter 17, premier som klistremerket etc. Han sier han ikke klarer å holde seg og at det kommer hele tiden. Han blir også lei seg og veldig trøtt på dette. Noen ganger sover han igjennom det og vi ser ikke at han har tisset igjennom alt før på morgenen. Andre ganger merker vi det og skifter og styrer men han husker ikke det på morgenen. Noen som har vært igjennom dette og har tips. Vi har bestilt time hos lege. Men dette sliter virkelig på alle. Han har vært tørr på dagen uten problemer og uhell i 1 år. Hilsen rådløs og utslitt Anonymous poster hash: 9e521...b6b
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #2 Skrevet 26. juni 2015 Drikker han mye da? Gått ned i vekt? Tur til legen er nok på sin plass. Anonymous poster hash: 73627...e79
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #3 Skrevet 26. juni 2015 Takk for svar. Nei, Han drinker ikke spesielt mye. Han er er ca 118cm og veier 21 kg og har ikke gått ned vekt. Broren på 6 år drikker mye mer og har alltid gjort det, men dette problemet har vi aldri hatt med han. Anonymous poster hash: 9e521...b6b
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #4 Skrevet 26. juni 2015 Ps han går alltid på do 1 til 2 ganger mellom kl 17 og 19 når han legger seg. Hilsen HI Anonymous poster hash: 9e521...b6b
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #5 Skrevet 26. juni 2015 Da er det sikkert lurt å dra til legen for å sjekke ut at det ikke er fysike problemer. Lykke til. Anonymous poster hash: 73627...e79
LivetErEnLek Skrevet 26. juni 2015 #6 Skrevet 26. juni 2015 Har dere prøvd nattbleiene til libero? Har ei venninne som har hatt samme problem med sin sønnen, men etter at hun fikk tak i disse, så ordnet det seg. Dvs, han tisser fremdeles myyyye på natta og er 6 år, så de er ganske fortvilte, men både gutten og foreldrene slipper å få ødelagt nattesøvnen. Tror du må på apoteket for å få kjøpt disse.
Kanutten83 Skrevet 26. juni 2015 #7 Skrevet 26. juni 2015 Har dere prøvd å sette ham på do før dere legger dere? Sånn litt før kl 23 evt? Vet flere har hatt suksess med det. Evt så finnes det voksenbleier i små str på apoteket som holder på mer enn butikkbleiene. De er reseptfrie, men koster jo litt, men kan kanskje være verdt det når man tenker på alt arbeidet på natten, og ikke minst nattesøvnen
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #8 Skrevet 26. juni 2015 Voksenbleie og boksershorts utenpå barnebleie? Blir klumpete, men kanskje bedre det enn alternativet? Legen høres ut som en god idé, kanskje han kan prøve minirin? Anonymous poster hash: ec525...742
Magehus Skrevet 26. juni 2015 #9 Skrevet 26. juni 2015 Hei, Jeg blir gal snart. Gutten vår på 4.5 år tisser ut sengen hver natt en til to ganger. Det betyr full vask av sengetøy inkludert tisselaken som tar lang tid å tørke så vi har 6 stk. Full vask/dusj av han siden det er ganske mye som kommet å ikke bare litt... Vanligvis er det 1 gang mellom 11-2 og en gang mellom 4-6 tiden på natten. Vi har prøvd alle bleier tror jeg, tar han opp på do før vi legger oss, skiftet bleie, har prøvd uten bleie, begrenser drikking til 1 glass etter 17, premier som klistremerket etc. Han sier han ikke klarer å holde seg og at det kommer hele tiden. Han blir også lei seg og veldig trøtt på dette. Noen ganger sover han igjennom det og vi ser ikke at han har tisset igjennom alt før på morgenen. Andre ganger merker vi det og skifter og styrer men han husker ikke det på morgenen. Noen som har vært igjennom dette og har tips. Vi har bestilt time hos lege. Men dette sliter virkelig på alle. Han har vært tørr på dagen uten problemer og uhell i 1 år. Hilsen rådløs og utslitt Anonymous poster hash: 9e521...b6b Jeg kjenner en gutt som slet med samme problem i eldre alder også. Her ble det hos lege avdekket en type hormonubalanse (om jeg ikke husker feil) som førte til at han produserte urin konstant - mye mer enn "nødvendig". Håper dere får snar hjelp og behandling som hjelper gutten deres raskt 😊
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #10 Skrevet 26. juni 2015 Har hatt samme problemet med eldste gutten min. Tørr på dagtid før han var to år, så dette går ikke på vilje. Legen forklarte det slik at noen barn rett og slett har litt "overproduksjon " av urin på nattestid. Vi fikk tabletter til gutten vår til slutt- (Minirin). Strevde som deg helt til skolestart. Prøvde alt fra belønningssystem til alarm. Holdt jo på å bli kokko, for blir jo en del vask . Heller ikke gøy for en seksåring å bruke bleier. Desverre var han ikke 100% tørr m tabletter heller en periode. Måtte være kjempestrenge på å ikke drikke NOE etter kl seks på kvelden OG vi måtte vekke han v elleve tiden og sende han på do. Nå er han snart elleve år. Han er nå så og si endelig kvitt problemet, men han har fremdeles uhell (heldigvis ekstremt sjelden), og han må fremdeles passe på å ikke drikke for mye på kveldstid. Legen sa at dette kunne være arvelig, og faren hans slet til han var i tenårene. Medisinen er ihvertfall helt ufarlig for barnet ditt å bruke. Håper det ordner seg! Anonymous poster hash: 80e87...b64
soleia Skrevet 26. juni 2015 #11 Skrevet 26. juni 2015 Kan høyres ut som produksjonen av hormonet som reduserar urinutskillinga om natta ikkje har kome i gang hjå han. Det skjer av og til at dette vert forseinka. Det finnes ein medisin, minirin, som hermar etter dette hormonet, men ser i felleskatalogen at ein tilrår dette til barn over 5 år. Ein tur til lege kan vere lurt, ja.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #12 Skrevet 26. juni 2015 Takk for svar. Vi bor ikke i Norge. Vi har prøvd andre natt bleier som vi får kjøpt på butikken her men de var enda verre. Vanlig libero til 36 kg har vi og de fungerer ikke. Men kanskje jeg skal spørre på apoteket. Hører også til historien at min samboer og vår lege tidligere sa at dette er normalt. Men jeg nekter å tro dette. Takk for svar som tilsier at jeg gjorde rett med å bestille en ny legetime. Hilsen HI Anonymous poster hash: 9e521...b6b
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #13 Skrevet 26. juni 2015 Medisinen Minirin kan kanskje hjelpe. Den har jeg selv fått (altså en voksen) og den hjalp meg, og jeg vet den kan brukes av barn også. Det er en flat tablett man legger under tunga rett før leggetid, slik at den smelter. Den minsker mengder urin man skiller ut, og gjør at man ikke tisser noe særlig på 8 timer. Spør legen om denne. Lykke til HI. Anonymous poster hash: 700a1...da6
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #14 Skrevet 26. juni 2015 Du kan lese litt om Minirin her: http://www.torrhelenatten.no/helsepersonell/minirin/ Mvh 23.35 Anonymous poster hash: 80e87...b64
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #15 Skrevet 26. juni 2015 Hei, Igjen takk for alle svar. Prøvd å ta han på do før vi legger oss og det hjelper ikke. Prøvd ulike natt bleier og har vi bokser shorts på utsiden blir det enda verre og bløtt. Minirin var et godt tips, skal spørre legen om dette. Dette styret har gjort at vi får endre vår ferie litt, har ikke lyst å dra på besøk til venner å sove over selvom de sier det er ok og at de har tisselaken og vaskemaskin. Takk for lykke ønskninger og råd. Det verste er når han våkner og sier helt eksaltert at i natt tisset han ikke på seg og så må jeg forklare at jo det gjorde han nok dessverre... Anonymous poster hash: 9e521...b6b
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #16 Skrevet 26. juni 2015 Ps verken jeg, faren eller broren har hatt dette problemet ettersom jeg har googlet å sjekket at det kan være arvelig. Har ikke sjekket med resten av familien og det kan kanskje gå lengre bak i ledd... HI Anonymous poster hash: 9e521...b6b
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #17 Skrevet 26. juni 2015 Huff! .Kjenner meg såå igjen. Gutten min var også veldig sår på det. Han var også uheldig på et par overnattinger, noe han selvsagt synes var kjempeflaut!. Måtte bare forklare igjen og igjen at det ikke var hans feil, at han ikke kunne noe for det osv.. Han våknet også og var kjempeglad. Trodde at alt hadde gått bra.Var så i koma når han ble byttet på og vasket på natta at han faktisk ikke kunne huske noen ting. Vet ikke hvordan det er der du bor, men i Norge får man jo bleier til store barn på resept også. De er ganske dyre, men ser litt ut som truser.( Dry nites, tror jeg de heter..). Anonymous poster hash: 80e87...b64
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #18 Skrevet 26. juni 2015 Hi, Dry nights har vi prøvd. Da gikk det kin 1-2 timer før alt var bløtt. Han er jo 4.5 år men ganske stor med sine 118cm og 21 kg. De sier opp til 5 år er normalt å bruke natt bleie og at de ikke vil gjøre noe. Om han hadde tisset litt er ikke et problem som så. Problemet er at han tisser igjennom alt opptil 2x per natt... Jeg har bare tid å vaske sengetøy å henge til tørk ettersom vi bruker voksne tisselaken og de kan ikke i tørketrommelen. All annen vask ligger konstant på vent. HI Anonymous poster hash: 9e521...b6b
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2015 #19 Skrevet 27. juni 2015 Kiropraktor hjalp for vår jente som hadde samme problem.Minrin hjalp ikke i det hele tatt. Har hørt fra andre at akupunktur også kan hjelpe. Anonymous poster hash: 162fd...57c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå