Gå til innhold

Dersom du hadde dødd... hvilke 3 sanger ville du hatt i din egen begravelse? U/T

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
Skrevet

Herre Gud ditt dyre navn og ære

Han tek ikkje glansen av livet

Klippe, du som brast for meg

men vanskelig å bare velge tre - vil også ha

Kjærlighet fra Gud

Milde Jesus, du som sagde

Nærmere deg, min Gud

Blott en dag

Å, bli hos meg

så det kan bli en langvarig sak med sangtvang. Jeg har forøvrig tenkt å spøke for alle de som ikke synger.

Veldig mye kristeliøse sanger på deg? Og hentet rett fra "tantelista", if you don´t mind me saying so...

Hva er galt med Til Ungdommen, Så spiller vi harmonika og Mellom bakkar og berg, om jeg tør spørre?

Fortsetter under...

Skrevet

Kjærlighet fra Gud

Nærmere deg, min Gud

Blott en dag

Å, bli hos meg

så det kan bli en langvarig sak med sangtvang. Jeg har forøvrig tenkt å spøke for alle de som ikke synger.

Veldig mye kristeliøse sanger på deg? Og hentet rett fra "tantelista", if you don´t mind me saying so...

Hva er galt med Til Ungdommen, Så spiller vi harmonika og Mellom bakkar og berg, om jeg tør spørre?

Jeg liker salmer. Skyt meg. Begravelser er ikke hipt.

Forøvrig er Til ungdommen for alltid forbundet med den vondeste begravelsen noensinne, framført av vennene til den som døde.

Gjest Antarctica
Skrevet

Kjærlighet fra Gud

Nærmere deg, min Gud

Blott en dag

Å, bli hos meg

Forøvrig er Til ungdommen for alltid forbundet med den vondeste begravelsen noensinne, framført av vennene til den som døde.

Jeg liker også salmer, men mine hedenske etterkommere og etterlatte vil neppe synge et eneste vers av Milde Jesus...

Tror vi har ulike assosiasjoner til Til ungdommen, vi sang den veldig mye i folkehøyskolen og andre nøytrale sammenhenger, der den fantastiske teksten fikk lov å handle om fremtid i stedet fro fortid.

Skrevet

Kjærlighet fra Gud

Nærmere deg, min Gud

Blott en dag

Å, bli hos meg

Jeg liker også salmer, men mine hedenske etterkommere og etterlatte vil neppe synge et eneste vers av Milde Jesus...

Tror vi har ulike assosiasjoner til Til ungdommen, vi sang den veldig mye i folkehøyskolen og andre nøytrale sammenhenger, der den fantastiske teksten fikk lov å handle om fremtid i stedet fro fortid.

Den handlet om fremtid for han som døde også, den sto fast på setlista til bandet han spilte i - derfor.

Salmer er fantastisk, og jeg blåser egt i om mine udøpte hedningbarn vil synge dem eller ei, det slumper gjerne noen andre innom også når jeg vandrer, og det er jaggu siste dagen jeg får bestemt noe som helst og dessuten skal jeg kreve at det leies inn en skikkelig sanger i kirka så man slipper den norske gudstjenestepinligheta.

Gjest Antarctica
Skrevet

Kjærlighet fra Gud

Nærmere deg, min Gud

Blott en dag

Å, bli hos meg

Den handlet om fremtid for han som døde også, den sto fast på setlista til bandet han spilte i - derfor.

Salmer er fantastisk, og jeg blåser egt i om mine udøpte hedningbarn vil synge dem eller ei, det slumper gjerne noen andre innom også når jeg vandrer, og det er jaggu siste dagen jeg får bestemt noe som helst og dessuten skal jeg kreve at det leies inn en skikkelig sanger i kirka så man slipper den norske gudstjenestepinligheta.

Den skyldes dessverre at sørgeskaren etter hvert tilhører en generasjon som har sunget for lite i sin skoletid og livet for øvrig.

Men på den lyse sida: en sammenslutning av organisasjoner har startet det som kalles "Krafttak for sang", der det nå er fokus på Syngende kommuner, Syngende skoler og Syngende eldreomsorg. Med både salmer og alt annet!

Skrevet

Aner igrunn ikke, men vil ha noe litt anderledes og noe som sier litt hvem jeg er.

Den ene sangen min datter går rundt og spiller omdagen vil jeg ha, aner ikke hva den heter. Jeg spurte henne hvorfor hun spilte begravelsessang her omdagen, da lo hun rått av meg. Det var vist absolutt ingen begravelsessang, men jeg syns det hørtes slik... Så den får hun ordne

Også har jeg en kompis jeg vil skal spille trompet i begravelsen, han kjenner meg nok til å finne noe som passer meg tror jeg. Og han tror jeg hadde funnet noe som var helt motsatt av hva som pleier å være i enbegravelse, bare siden det er meg.

Men vil ha litt lystige sanger, ikke triste og nedstemte sanger. Og jeg vil ha som min bestemor ville: ingen kommer i sort, i min begravelse skal det være masse farger. Det var en fin begravelse der den ene etter den andre kom i ulike farger. Pappa fikk sjokk da jeg og mamma kledde på oss i sterkefarger. Han var helt på tur den dagen, så da vi minte han på at hun alltid snakket om at hun ikke likte sort i begravelser skiftet han plutselig den sorte dressen med brun og fant den ene fargede skjorta han eide.

Herlig begravelse med mye latter. Hun mente en begravelse skulle være en feiring av livet den døde hadde levd, og det må jeg si jeg er litt enig i. For når personen dør av alderdom, har levd ett langt og godt liv så er det ett liv som fortjener litt feiring.

Anonymous poster hash: 7bd5f...3be

Annonse

Skrevet

Ghost busters!

Nei jeg vet ikke, må tenke på det

Anonymous poster hash: d4f35...3c0

Skrevet

Gje meg handa di, ven

Å, ver hjå meg

Bred dina vida vingar

Gjerne også

Takk at du tok mine synder

Ein fin liten blome

Eg veit i himmelrik ei borg

O store gud

Blott en dag

Finst ikkje religiøs, men er svak for fine og høgtidelege salmar.

Skrevet (endret)

Det fine vi hadd sammen - DDE

Et siste åndedrag - Too Far Gone

Hvis morgendagen aldri kommer - Picasso

I was here - Lady Antebellum

Det e slutt - Too Far Gone

Ute var det Sol - Øystein Sunde

Ja det blei seks... Klarte ikke bestemme meg...

Hvis man skulle hatt melankolske sanger som "passer" til stemningen. Helst skulle det vært sanger med masse liv og glede som gjorde at folk fikk lyst til å danse og feire det livet jeg hadde :)

Endret av Frøken Ubesluttsom
Skrevet

Vet ikke på den 3.

Anonymous poster hash: c8610...a54
Skrevet

Je ne regretter rien av Edith Piaf

Somewhere over the Rainbow

Fields of gold

Anonymous poster hash: 26007...725

Skrevet

Tears in heaven Eric Clapton

Anonymous poster hash: 26007...725

• 4 måneder senere...

Annonse

Skrevet

Jeg vil ha full fest, så da blir det alt fra 90'tallet og metal 😂

Skrevet

Eg ser

Gje meg handa di ven

Siste vet jeg ikke ;)

Skrevet

Tears in heaven, Eric Clapton.

Lys og varme, Åge A.

Wrecking ball, Bruce Springsteen.

Skrevet

Gje meg handa di ven

Blott en dag

Der rosor aldri dør

Skrevet

"She's a Lady" av Tom Jones

"It's raining men" med The Weather Girls

"I Will Survive" med Gloria Gaynor

Kommer til å insistere på at ingen får gå i sort (helst rosa eller lilla), alle skal se smashing ut, alle må ha store designersolbriller og gjerne hatt. I tillegg serveres det champagne og kanapéer under selve seansen i kirken. I etterkant blir det stor fest med band, åpen bar, burlesquedanserinner, flammeblåsere, mannlige servitører med tversoversløyfe+ bar overkropp og karaoke. Vel møtt!

Skrevet

Pink floyd- wish you were here

Det er den eneste jeg vet jeg vil ha

Anonymous poster hash: b1807...931

Skrevet

Bred dine vide vinger

What a wonderful world

Time after time - Eva Cassidy og Josh Groban

Skrevet

You'll never walk alene

Lover where do you live (highasakite)

Allways look on the bright side of life

Gjest Darwinia:-)
Skrevet (endret)

Jeg tror ikke jeg ville valgt sanger til min egen begravelse. Begravelsen er for de etterlatte, ikke den avdøde. Jeg hadde ønsket at mine etterlatte valgte sanger som minnet dem om meg, som betydde noe for dem og som kunne gitt dem litt trøst. I min fars begravelse valgte vi hans favorittsang, sangen jeg og han danset til i mitt bryllup, og en fin sang om livet og det å miste sine kjære. Jeg ville ønsket at mine etterlatte fant sanger som kunne gjøre det samme for dem som disse sangene gjorde for oss.

Endret av Darwinia:-)
Skrevet

Vidda - Ole Edvard Antonsen

Mitt hjerte - Mari Bone

Deilig er jorden - Ole Paus

Anonymous poster hash: 1e740...413

Skrevet

Bare jeg som synes det å sitte og tenke på sanger til sin egen begravelse er i overkant narsissistisk?

Anonymous poster hash: f17af...288

Skrevet

Den fyrste songen

Det er den vakreste sangen jeg vet om, i min familie er det vuggesangen alle mødrene synger for sine barn og både oldemor, bestemor og mamma hadde denne i begravelsen sin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...