Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #3 Skrevet 26. juni 2015 Selvsagt. Det er ikke bare i Norge vi har samer vet du... Anonymous poster hash: fd908...355
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #4 Skrevet 26. juni 2015 Ja, det er norsk samer som ikke snakker norsk, og det gamle som ung. Jeg ble kjent med ei som lærte seg norsk etter videregående.Har også truffet på samer som nekter å snakke norsk men snakker engelsk til deg. Det jeg lurer på er de foreldre som ikke vil at barna skal lære seg norsk, har de tenkt at det er mindre valgmuligheter for barnet når det blir voksent, valg av jobber, studere .......men det er vel hvordan man ser på det da. Anonymous poster hash: d927d...1ae
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #5 Skrevet 26. juni 2015 Bor i tjukkeste sameland og har truffet både på gamle folk som ikke prater norsk, og barn som er vokst opp i reindrifta og ikke kan noe særlig norsk. Var på hytteferie og hadde reindriftsfamilie som hyttenaboer, guttungen på 8 kunne så å si ikke norsk. Bor man i Kautokeino for eksempel så har man ikke behov for norsk for å omgås kompiser, gå på butikken osv. Anonymous poster hash: 1fa01...57b
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #6 Skrevet 26. juni 2015 Og så finnes det samer som ikke kan samisk... det er mer trist. Anonymous poster hash: dada1...41c
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #7 Skrevet 26. juni 2015 Du snevrer virkelig inn mulighetene til barnet ditt om du ikke lærer dem norsk.. Selvfølgelig bør de lære sitt eget språk samisk, men tenk på når de skal utdanne seg f eks. Anonymous poster hash: ea381...c0d
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #8 Skrevet 26. juni 2015 Du snevrer virkelig inn mulighetene til barnet ditt om du ikke lærer dem norsk.. Selvfølgelig bør de lære sitt eget språk samisk, men tenk på når de skal utdanne seg f eks. Anonymous poster hash: ea381...c0d Min datter går i samisk barnehage der de kun snakker samisk. Hjemme snakker vi utelukkende norsk og russisk, siden jeg selv er fra Russland. Førstespråket hennes er samisk, og så har hun norsk og russisk som to andrespråk - hun er like flink i begge. Her i nord er det en stor fordel å kunne flere språk, enn norsk, særlig hvis det er samisk, finsk eller russisk. Synes det er trist med fornorskningsprosessen som foregikk for noen tiår siden, og som man fortsatt ser spor av. Har også fått slengt etter meg, både i virkeligheten og her på DiB, at med mindre vi tenker å flytte til mitt hjemland så trenger jeg ikke å lære barna mine mitt lands språk og kultur, det var visst helt bortkasta og vi måtte bli norske siden vi bodde i Norge. Anonymous poster hash: 1fa01...57b
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #9 Skrevet 26. juni 2015 Du snevrer virkelig inn mulighetene til barnet ditt om du ikke lærer dem norsk.. Selvfølgelig bør de lære sitt eget språk samisk, men tenk på når de skal utdanne seg f eks. Anonymous poster hash: ea381...c0d Min datter går i samisk barnehage der de kun snakker samisk. Hjemme snakker vi utelukkende norsk og russisk, siden jeg selv er fra Russland. Førstespråket hennes er samisk, og så har hun norsk og russisk som to andrespråk - hun er like flink i begge. Her i nord er det en stor fordel å kunne flere språk, enn norsk, særlig hvis det er samisk, finsk eller russisk. Synes det er trist med fornorskningsprosessen som foregikk for noen tiår siden, og som man fortsatt ser spor av. Har også fått slengt etter meg, både i virkeligheten og her på DiB, at med mindre vi tenker å flytte til mitt hjemland så trenger jeg ikke å lære barna mine mitt lands språk og kultur, det var visst helt bortkasta og vi måtte bli norske siden vi bodde i Norge. Anonymous poster hash: 1fa01...57b Kjempeviktig å lære foreldrenes språk! Helt enig! Mine barn lærer seg både norsk som er mitt morsmål, og spansk som er pappaens morsmål. Men å "bare" kunne samisk kommen man ikke langt med! Ikke sikkert barnet skal bo i nord i resten av sitt liv, kanskje det vil studere og flytte et annet sted? Viktig å holde mulighetene åpne syns jeg iallefall. Det betyr ikke at man ikke skal lære samisk, for all del! Anonymous poster hash: ea381...c0d
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #10 Skrevet 26. juni 2015 Du snevrer virkelig inn mulighetene til barnet ditt om du ikke lærer dem norsk.. Selvfølgelig bør de lære sitt eget språk samisk, men tenk på når de skal utdanne seg f eks. Anonymous poster hash: ea381...c0d Min datter går i samisk barnehage der de kun snakker samisk. Hjemme snakker vi utelukkende norsk og russisk, siden jeg selv er fra Russland. Førstespråket hennes er samisk, og så har hun norsk og russisk som to andrespråk - hun er like flink i begge. Her i nord er det en stor fordel å kunne flere språk, enn norsk, særlig hvis det er samisk, finsk eller russisk. Synes det er trist med fornorskningsprosessen som foregikk for noen tiår siden, og som man fortsatt ser spor av. Har også fått slengt etter meg, både i virkeligheten og her på DiB, at med mindre vi tenker å flytte til mitt hjemland så trenger jeg ikke å lære barna mine mitt lands språk og kultur, det var visst helt bortkasta og vi måtte bli norske siden vi bodde i Norge. Anonymous poster hash: 1fa01...57b Kjempeviktig å lære foreldrenes språk! Helt enig! Mine barn lærer seg både norsk som er mitt morsmål, og spansk som er pappaens morsmål. Men å "bare" kunne samisk kommen man ikke langt med! Ikke sikkert barnet skal bo i nord i resten av sitt liv, kanskje det vil studere og flytte et annet sted? Viktig å holde mulighetene åpne syns jeg iallefall. Det betyr ikke at man ikke skal lære samisk, for all del! Anonymous poster hash: ea381...c0d Helt enig med deg der. Anonymous poster hash: 1fa01...57b
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2015 #11 Skrevet 27. juni 2015 Man MÅ, bør skal selvsagt ha et morsmål. Det bør ingen frarøves. Forskning har vist at barn uten et etablert morsmål støter på mange hindringer og utfordringer langs sin vei. Forskning viser også at det er en fantastisk gave å gi barn mulighet til å bli to- eller flerspråklige. Når det gjelder samisk på norsk side, vil de fleste naturlig lære seg norsk. Det er ikke til å unngå. Det er med andre ord ikke slik at samisk morsmål betyr at barn aldri lærer seg norsk... Jeg har lært meg litt samisk i voksen alder og det gir meg muligheten til å kommunisere med eldre mennesker bl.a. Anonymous poster hash: 1d3bd...d00
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2015 #12 Skrevet 27. juni 2015 Bor man i Kautokeino for eksempel så har man ikke behov for norsk for å omgås kompiser, gå på butikken osv. Anonymous poster hash: 1fa01...57b Selvsagt, men nå er verden større enn Kautokeino. Jeg har ikke mye til overs for særbehandling av urbefolkningen (samisk eller andre), det er da helt normalt at kulturer kommer og går? Jeg syns det er en regelrett skam at den norske staten støtter og verner et folk som helst vil gjør ungene sine til nomadiske reinbønder. Og selvsagt plukker de bare rosiner ut av kaka, for de moderne behagligheter tar de selvsagt gjerne imot. Det er folklore. Jeg syns faktisk at norsk burde være hovedmålet i barnehage og skole i de samiske kommunene. Anonymous poster hash: db768...65a
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2015 #13 Skrevet 27. juni 2015 Bor man i Kautokeino for eksempel så har man ikke behov for norsk for å omgås kompiser, gå på butikken osv. Anonymous poster hash: 1fa01...57b Selvsagt, men nå er verden større enn Kautokeino. Jeg har ikke mye til overs for særbehandling av urbefolkningen (samisk eller andre), det er da helt normalt at kulturer kommer og går? Jeg syns det er en regelrett skam at den norske staten støtter og verner et folk som helst vil gjør ungene sine til nomadiske reinbønder. Og selvsagt plukker de bare rosiner ut av kaka, for de moderne behagligheter tar de selvsagt gjerne imot. Det er folklore. Jeg syns faktisk at norsk burde være hovedmålet i barnehage og skole i de samiske kommunene. Anonymous poster hash: db768...65a Er du seriøs? Kulturer kommer og går? Samer har vært i Norge i tusenvis av år, trodde du de bare falt ned fra himmelen for 50 år siden og krevde særbehandling? Jeg synes det er ekstremt viktig å verne om urbefolkningene i verden, inkludert samer. Å ikke verne om dem er direkte respektløst. Anonymous poster hash: 01c58...fa5
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2015 #14 Skrevet 27. juni 2015 Bor man i Kautokeino for eksempel så har man ikke behov for norsk for å omgås kompiser, gå på butikken osv. Anonymous poster hash: 1fa01...57b Selvsagt, men nå er verden større enn Kautokeino. Jeg har ikke mye til overs for særbehandling av urbefolkningen (samisk eller andre), det er da helt normalt at kulturer kommer og går? Jeg syns det er en regelrett skam at den norske staten støtter og verner et folk som helst vil gjør ungene sine til nomadiske reinbønder. Og selvsagt plukker de bare rosiner ut av kaka, for de moderne behagligheter tar de selvsagt gjerne imot. Det er folklore. Jeg syns faktisk at norsk burde være hovedmålet i barnehage og skole i de samiske kommunene. Anonymous poster hash: db768...65a Mange ting jeg har lyst å si til deg men nøyer meg med, herregud du er noe av det dummeste jeg har sett her inne. Anonymous poster hash: e4ee6...05b
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2015 #15 Skrevet 27. juni 2015 Bor man i Kautokeino for eksempel så har man ikke behov for norsk for å omgås kompiser, gå på butikken osv. Anonymous poster hash: 1fa01...57b Selvsagt, men nå er verden større enn Kautokeino. Jeg har ikke mye til overs for særbehandling av urbefolkningen (samisk eller andre), det er da helt normalt at kulturer kommer og går? Jeg syns det er en regelrett skam at den norske staten støtter og verner et folk som helst vil gjør ungene sine til nomadiske reinbønder. Og selvsagt plukker de bare rosiner ut av kaka, for de moderne behagligheter tar de selvsagt gjerne imot. Det er folklore. Jeg syns faktisk at norsk burde være hovedmålet i barnehage og skole i de samiske kommunene. Anonymous poster hash: db768...65a Herregud. Tipper du er ei som tilbringer dagene med rullings i munnviken, på brun pub i Oslo. Du virker jo helt ko-ko. Anonymous poster hash: 2edae...9b5
Gjest Hercule Poirot Skrevet 27. juni 2015 #16 Skrevet 27. juni 2015 Bor man i Kautokeino for eksempel så har man ikke behov for norsk for å omgås kompiser, gå på butikken osv. Anonymous poster hash: 1fa01...57b Selvsagt, men nå er verden større enn Kautokeino. Jeg har ikke mye til overs for særbehandling av urbefolkningen (samisk eller andre), det er da helt normalt at kulturer kommer og går? Jeg syns det er en regelrett skam at den norske staten støtter og verner et folk som helst vil gjør ungene sine til nomadiske reinbønder. Og selvsagt plukker de bare rosiner ut av kaka, for de moderne behagligheter tar de selvsagt gjerne imot. Det er folklore. Jeg syns faktisk at norsk burde være hovedmålet i barnehage og skole i de samiske kommunene. Anonymous poster hash: db768...65a Unnskyld meg, men dette må være noe av det mest idiotiske jeg har lest. Hvilken verden lever du i?
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2015 #17 Skrevet 27. juni 2015 Bor man i Kautokeino for eksempel så har man ikke behov for norsk for å omgås kompiser, gå på butikken osv.Anonymous poster hash: 1fa01...57b Selvsagt, men nå er verden større enn Kautokeino. Jeg har ikke mye til overs for særbehandling av urbefolkningen (samisk eller andre), det er da helt normalt at kulturer kommer og går? Jeg syns det er en regelrett skam at den norske staten støtter og verner et folk som helst vil gjør ungene sine til nomadiske reinbønder. Og selvsagt plukker de bare rosiner ut av kaka, for de moderne behagligheter tar de selvsagt gjerne imot. Det er folklore. Jeg syns faktisk at norsk burde være hovedmålet i barnehage og skole i de samiske kommunene. Anonymous poster hash: db768...65a Oj...bare oj.. Anonymous poster hash: f8165...93b
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2015 #18 Skrevet 27. juni 2015 Datteren min går på samisk avdeling i barnehagen, men alle ungene og foreldrene snakker også norsk. Vet ikke om noen samer (og jeg kjenner mange), inkl. oss selv, som ikke også snakker norsk. De gamle snakker også norsk pga. fornorskningsprosessen. Det er bare omlag 50 år siden at samisk var forbudt i skolen. Men det er mange som velger å ikke snakke norsk og det er særlig de eldre som opplevde assimileringen. Mange av dem har også gått tilbake til sine samiske etternavn. Anonymous poster hash: 28068...2c2
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2015 #19 Skrevet 18. juli 2015 De fleste samer har nok blitt en del av sivilisasjonen etter hvert, lært seg norsk og fått seg en jobb. Men det finnes nok noen samer som fortsatt bor i lavo langt ute på vidda, et sted med mange mil til nærmeste nabo. Det må være et forferdelig trist og kjedelig liv i så fall. Lurer på hvordan samer klarte å føde før? Anonymous poster hash: d6b62...abe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå