Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #1 Skrevet 26. juni 2015 Hva mener dere med å være ansvarsfull voksen? Hva gjør at man blir sett på som det? Noe spesielt man gjør for å være dette mener dere? Anonymous poster hash: 7485f...ba7
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 26. juni 2015 #2 Skrevet 26. juni 2015 Å være en ansvarsfull voksen tolker jeg å være istand til å sette barnas behov foran sine egne. Ha evnen til å følge dem opp på skole og fritidsaktiviteter, sørge for at de har det de trenger av klær og utstyr. Å tørre å si nei og stå for det, selv om det ikke alltid faller i god jord. Lære barna empati men også å kunne stå opp for seg selv og ta sine kamper når det trengs.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #3 Skrevet 26. juni 2015 Takk for bra svar. Flere som vil dele sine tanker rundt dette? Har tenkt litt rundt dette i forhold til mine egne foreldre og min egen oppvekst... Hi. Anonymous poster hash: 7485f...ba7
Giss Skrevet 26. juni 2015 #4 Skrevet 26. juni 2015 Det betyr at man tar sitt ansvar som voksen. Dvs man tar ansvar for at alt det praktiske er på plass og fungerer omkring barnet men også at man tar ansvar for å guide barnet frem mot selvstendighet og at man tar rollen som den voksne med ansvaret som barnet kan lene seg til/finne støtte hos når ting er vanskelige.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #5 Skrevet 26. juni 2015 Å ta valg som er gode for hele familien Anonymous poster hash: 5273a...c80
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #6 Skrevet 26. juni 2015 Flere? Her er listen jeg mener man må være/gjøre for å være en ansvarlig voksen med familie: - jobbe - stille opp for barna - gi barna gode verktøy videre i livet - gi barna klær/utstyr osv slik at de har det de trenger og ikke blir mobbet - være tolmodige med barna - gi barna søsken - alltid ha mat til barna - ha ryddig og rent hus - gi barna masse masse kjærlighet - ikke drikke alkohol med barna tilstede - ikke krangle aggressivt foran barna Anonymous poster hash: 7485f...ba7
Clue Skrevet 26. juni 2015 #7 Skrevet 26. juni 2015 Å gi barna søsken er ikke et kriterie under det som regnes for å være en ansvarlig voksen i mine øyne. Et barn kan likevel få alt det trenger, få en god oppvekst, og være i stand til å bli en selvstendig voksen. At barnet blir en selvstendig voksen, med de verktøyene en trenger for å kunne fungere på alle plan i voksenlivet, må være hovedmålet for foreldre. Giss og Kari Mari nevnte vesentlige ting her. Jeg har mer sans for helheten, enn at alt skal bero på detaljer. Man kan f.eks være en ansvarlig og god forelder selv om man tar en øl til grillmaten eller et glass vin til middagen på lørdagskvelden. Alt med måte. Et glass øl eller vin med barna til stede er ok om resten også er bra.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #8 Skrevet 26. juni 2015 Flere? Her er listen jeg mener man må være/gjøre for å være en ansvarlig voksen med familie: - jobbe - stille opp for barna - gi barna gode verktøy videre i livet - gi barna klær/utstyr osv slik at de har det de trenger og ikke blir mobbet - være tolmodige med barna - gi barna søsken - alltid ha mat til barna - ha ryddig og rent hus - gi barna masse masse kjærlighet - ikke drikke alkohol med barna tilstede - ikke krangle aggressivt foran barna Anonymous poster hash: 7485f...ba7 Da er jeg uansvarlig forelder siden huset ikke er strøkent 24/7... who knew :S Anonymous poster hash: e2e12...80b
Giss Skrevet 26. juni 2015 #9 Skrevet 26. juni 2015 Flere? Her er listen jeg mener man må være/gjøre for å være en ansvarlig voksen med familie: - jobbe - stille opp for barna - gi barna gode verktøy videre i livet - gi barna klær/utstyr osv slik at de har det de trenger og ikke blir mobbet - være tolmodige med barna - gi barna søsken - alltid ha mat til barna - ha ryddig og rent hus - gi barna masse masse kjærlighet - ikke drikke alkohol med barna tilstede - ikke krangle aggressivt foran barna Anonymous poster hash: 7485f...ba7 Dette blir feil for meg. Det er mange ting her som kan variere fra familie til familie selv om det er ansvarsfulle voksne. Det er forskjell på å ha det strøkent til en hver tid og så å ha et greit nivå av hverdagsrot og vaske og rydde jevnlig. Det er langt derfra til omsorgssvikt. Jeg vil si, at jeg vokste opp i et hjem med ansvarsfulle foreldre - likevel tok de seg et glass vin til maten til julemiddagen, nyttårsmiddagen og de store dagene. Jeg så dem aldri fulle eller merkbart påvirket. Det samme kan sies om å jobbe. Man kan være en ansvarsfull voksen selv om man ikke jobber. Venninnen min sin mor jobbet ikke før alle barna hadde startet på skolen. Det var et bevisst valg for å gi barna en best mulig start i livet og et valg som hun og mannen tok i lag. De hadde mat og klær og alt som trengtes og jeg vil si at de var ansvarsfulle voksne. Jeg kjenner også en mann som ble uføretrygded og ikke arbeider. Han er likevel en ansvarsfull voksen og en god far for datteren. Når de grunnleggende behov for mat, klær og husrom er oppfyllt er de viktigste tingene omsorg og at man tar ansvaret på seg og guider barnet. Alt resten blir detaljer og en diskusjon om hvordan man skal nå målet. Det er flere veier til det målet.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #10 Skrevet 26. juni 2015 Flere? Her er listen jeg mener man må være/gjøre for å være en ansvarlig voksen med familie: - jobbe - stille opp for barna - gi barna gode verktøy videre i livet - gi barna klær/utstyr osv slik at de har det de trenger og ikke blir mobbet - være tolmodige med barna - gi barna søsken - alltid ha mat til barna - ha ryddig og rent hus - gi barna masse masse kjærlighet - ikke drikke alkohol med barna tilstede - ikke krangle aggressivt foran barna Anonymous poster hash: 7485f...ba7 Er du seriøs? Anonymous poster hash: 009d4...0e9
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #11 Skrevet 26. juni 2015 Flere? Her er listen jeg mener man må være/gjøre for å være en ansvarlig voksen med familie: - jobbe - stille opp for barna - gi barna gode verktøy videre i livet - gi barna klær/utstyr osv slik at de har det de trenger og ikke blir mobbet - være tolmodige med barna - gi barna søsken - alltid ha mat til barna - ha ryddig og rent hus - gi barna masse masse kjærlighet - ikke drikke alkohol med barna tilstede - ikke krangle aggressivt foran barna Anonymous poster hash: 7485f...ba7 Er du seriøs? Anonymous poster hash: 009d4...0e9 Ja det er jeg. Hvordan det??? Hi. Anonymous poster hash: 7485f...ba7
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #12 Skrevet 26. juni 2015 Jeg kjenner ansvarsfulle voksne som ikke har barn i det hele tatt. Anonymous poster hash: 53546...c6f
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #13 Skrevet 26. juni 2015 Flere? Her er listen jeg mener man må være/gjøre for å være en ansvarlig voksen med familie: - jobbe - stille opp for barna - gi barna gode verktøy videre i livet - gi barna klær/utstyr osv slik at de har det de trenger og ikke blir mobbet - være tolmodige med barna - gi barna søsken - alltid ha mat til barna - ha ryddig og rent hus - gi barna masse masse kjærlighet - ikke drikke alkohol med barna tilstede - ikke krangle aggressivt foran barna Anonymous poster hash: 7485f...ba7 Så om man ikke har jobb, er man uansvarlig, enda inntekten i huset er god nok for familien? Kan ikke si meg enig i at dette med jobb har noe med å være ansvarsfull eller ei. Om man får barn, som arb.ledig, og ikke har råd til det barna trenger, ja da er man ikke ansvarsfull, men så lenge man har sikret at barna får det de trenger + ekstra, så er man like ansvarsfull som andre. Søsteren min har to barn, er arb.ledig (ble det i første trimester med første barnet) Likevel er hun ansvarsfull, samboeren hennes tjener bra, og hun står for å delegere pengene i huset, noe hun gjør veldig bra. Anonymous poster hash: 44ddc...13d
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #14 Skrevet 26. juni 2015 Flere? Her er listen jeg mener man må være/gjøre for å være en ansvarlig voksen med familie: - jobbe - stille opp for barna - gi barna gode verktøy videre i livet - gi barna klær/utstyr osv slik at de har det de trenger og ikke blir mobbet - være tolmodige med barna - gi barna søsken - alltid ha mat til barna - ha ryddig og rent hus - gi barna masse masse kjærlighet - ikke drikke alkohol med barna tilstede - ikke krangle aggressivt foran barna Anonymous poster hash: 7485f...ba7 Så om man ikke har jobb, er man uansvarlig, enda inntekten i huset er god nok for familien? Kan ikke si meg enig i at dette med jobb har noe med å være ansvarsfull eller ei. Om man får barn, som arb.ledig, og ikke har råd til det barna trenger, ja da er man ikke ansvarsfull, men så lenge man har sikret at barna får det de trenger + ekstra, så er man like ansvarsfull som andre. Søsteren min har to barn, er arb.ledig (ble det i første trimester med første barnet) Likevel er hun ansvarsfull, samboeren hennes tjener bra, og hun står for å delegere pengene i huset, noe hun gjør veldig bra. Anonymous poster hash: 44ddc...13d Reagerer for øvrig også på den "gir barn søsken og "gi barna klær/utstyr osv slik at de har det de trenger og ikke blir mobbet" (den delen ang mobbing.) Anonymous poster hash: 44ddc...13d
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #15 Skrevet 26. juni 2015 Flere? Her er listen jeg mener man må være/gjøre for å være en ansvarlig voksen med familie: - jobbe - stille opp for barna - gi barna gode verktøy videre i livet - gi barna klær/utstyr osv slik at de har det de trenger og ikke blir mobbet - være tolmodige med barna - gi barna søsken - alltid ha mat til barna - ha ryddig og rent hus - gi barna masse masse kjærlighet - ikke drikke alkohol med barna tilstede - ikke krangle aggressivt foran barna Anonymous poster hash: 7485f...ba7 Så om man ikke har jobb, er man uansvarlig, enda inntekten i huset er god nok for familien? Kan ikke si meg enig i at dette med jobb har noe med å være ansvarsfull eller ei. Om man får barn, som arb.ledig, og ikke har råd til det barna trenger, ja da er man ikke ansvarsfull, men så lenge man har sikret at barna får det de trenger + ekstra, så er man like ansvarsfull som andre. Søsteren min har to barn, er arb.ledig (ble det i første trimester med første barnet) Likevel er hun ansvarsfull, samboeren hennes tjener bra, og hun står for å delegere pengene i huset, noe hun gjør veldig bra. Anonymous poster hash: 44ddc...13d Reagerer for øvrig også på den "gir barn søsken og "gi barna klær/utstyr osv slik at de har det de trenger og ikke blir mobbet" (den delen ang mobbing.) Anonymous poster hash: 44ddc...13d Så du mener det er greit om foreldrene bare har råd til billige, stygge og brukte klær slik at barnet blir mobbet på skolen? Skal love deg at jeg ikke synes det var greit når jeg var barn og ble mobbet på skolen grunnet blandt annet dette. Andre grunner var: mor uten jobb, hus som var rotete og skittent hele tiden, mor og far som drakk mye også foran oss barna. Alt dette mener dere altså er å være ansvarsfulle foreldre? Hjelpes!!!! Anonymous poster hash: 7485f...ba7
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 26. juni 2015 #16 Skrevet 26. juni 2015 Å gi barna det de trenger for å ikke bli mobbet?! Hva i alle dager? Er det mitt ansvar å kjøpe inn siste motegrille fordi andre "snørrvalper" ikke er godt nok oppdratt til å ikke mobbe? Helt feil rekkefølge i mine ører. Mine barn har arvede klær, ikke mobil (eldste har begynt å mase allerede, han er 7. Det blir ikke aktuelt på noen som helst måte) og minsten arver selvsagt utstyr som sykkel og ski etter eldste. Nyeste motegrille er jeg motstander av. Hvis andre barn mobber eldste fordi han ikke har mobil i en alder av 7, da skal jeg personlig troppe opp til de andre barnas foreldre og fortelle dem hva jeg synes om deres barns oppførsel. Og det å ha et rent/ryddig hus er definisjonsspørsmål. Her er det tidvis kaos,men som oftest bare litt leker/"ting" som flyter litt her og der. Men det er veldig lesbart, alle flater kan brukes, men nå og da er det en reel fare for å tråkke på Lego eller finne en gammel brødbit under sofaen. Å være ansvarlig voksen er i det store og hele å kunne ta vare på seg selv. Å kunne brødfø seg selv og familien. Påse at man har husly og klær osv. Kunne ordne seg hvis ting går skeis, om så måtte låne penger for å betale medisiner ved sykdom osv. Og det å påse at barna blir oppdratt til å fungere her i verden. Både ved å sette grenser, forklare/håndheve regler og gi omsorg og kjærlighet slik at de kan gi dette videre til sine barn.
skjotta Skrevet 26. juni 2015 #17 Skrevet 26. juni 2015 Flere? Her er listen jeg mener man må være/gjøre for å være en ansvarlig voksen med familie: - jobbe - stille opp for barna - gi barna gode verktøy videre i livet - gi barna klær/utstyr osv slik at de har det de trenger og ikke blir mobbet - være tolmodige med barna - gi barna søsken - alltid ha mat til barna - ha ryddig og rent hus - gi barna masse masse kjærlighet - ikke drikke alkohol med barna tilstede - ikke krangle aggressivt foran barna Anonymous poster hash: 7485f...ba7 Så om man ikke har jobb, er man uansvarlig, enda inntekten i huset er god nok for familien? Kan ikke si meg enig i at dette med jobb har noe med å være ansvarsfull eller ei. Om man får barn, som arb.ledig, og ikke har råd til det barna trenger, ja da er man ikke ansvarsfull, men så lenge man har sikret at barna får det de trenger + ekstra, så er man like ansvarsfull som andre. Søsteren min har to barn, er arb.ledig (ble det i første trimester med første barnet) Likevel er hun ansvarsfull, samboeren hennes tjener bra, og hun står for å delegere pengene i huset, noe hun gjør veldig bra. Anonymous poster hash: 44ddc...13d Reagerer for øvrig også på den "gir barn søsken og "gi barna klær/utstyr osv slik at de har det de trenger og ikke blir mobbet" (den delen ang mobbing.) Anonymous poster hash: 44ddc...13d Så du mener det er greit om foreldrene bare har råd til billige, stygge og brukte klær slik at barnet blir mobbet på skolen? Skal love deg at jeg ikke synes det var greit når jeg var barn og ble mobbet på skolen grunnet blandt annet dette. Andre grunner var: mor uten jobb, hus som var rotete og skittent hele tiden, mor og far som drakk mye også foran oss barna. Alt dette mener dere altså er å være ansvarsfulle foreldre? Hjelpes!!!! Anonymous poster hash: 7485f...ba7 For det første er der mange ansvarsfulle voksne som ikke har barn. For det andre er lista Di langt ute på siden. For meg er en ansvarsfull voksen en som er over 18 (voksen) og som tar ansvar for sitt eget liv og for de han eller hun er ansvarlige ovenfor (eventuelle barn for eksempel) ingen flere detaljer enn det.
Hjertefru Skrevet 26. juni 2015 #18 Skrevet 26. juni 2015 Å være ansvarlig voksen.... Da tenker jeg på den sangen med Trond Viggo (tenke sjæl?). At man i alle fall prøver å ordne opp for seg selv og ev barn. Ikke løpe til foreldre/staten whatever så snart man treffer en hindring. At man er ærlig og redelig, holder avtaler. Likeså at man tar ansvar, også for egne feil. At man kan be om unnskyldning. At man står for det man sier og gjør.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2015 #19 Skrevet 26. juni 2015 Flere? Her er listen jeg mener man må være/gjøre for å være en ansvarlig voksen med familie: - jobbe - stille opp for barna - gi barna gode verktøy videre i livet - gi barna klær/utstyr osv slik at de har det de trenger og ikke blir mobbet - være tolmodige med barna - gi barna søsken - alltid ha mat til barna - ha ryddig og rent hus - gi barna masse masse kjærlighet - ikke drikke alkohol med barna tilstede - ikke krangle aggressivt foran barnaAnonymous poster hash: 7485f...ba7 Så om man ikke har jobb, er man uansvarlig, enda inntekten i huset er god nok for familien?Kan ikke si meg enig i at dette med jobb har noe med å være ansvarsfull eller ei. Om man får barn, som arb.ledig, og ikke har råd til det barna trenger, ja da er man ikke ansvarsfull, men så lenge man har sikret at barna får det de trenger + ekstra, så er man like ansvarsfull som andre. Søsteren min har to barn, er arb.ledig (ble det i første trimester med første barnet) Likevel er hun ansvarsfull, samboeren hennes tjener bra, og hun står for å delegere pengene i huset, noe hun gjør veldig bra.Anonymous poster hash: 44ddc...13d Reagerer for øvrig også på den "gir barn søsken og "gi barna klær/utstyr osv slik at de har det de trenger og ikke blir mobbet" (den delen ang mobbing.)Anonymous poster hash: 44ddc...13d Så du mener det er greit om foreldrene bare har råd til billige, stygge og brukte klær slik at barnet blir mobbet på skolen? Skal love deg at jeg ikke synes det var greit når jeg var barn og ble mobbet på skolen grunnet blandt annet dette. Andre grunner var: mor uten jobb, hus som var rotete og skittent hele tiden, mor og far som drakk mye også foran oss barna. Alt dette mener dere altså er å være ansvarsfulle foreldre? Hjelpes!!!! Anonymous poster hash: 7485f...ba7 Var vel ingen som sa det var greit at du hadde det dårlig. Men den sjekklista der er på en måte skrevet av et barn som ser på de voksne fra utsida, og finner knagger å henge "voksenheten" på. Selvsagt var det trist for deg at de var fulle, ikke gjorde rent og muligens kranglet så dere hørte på, men mye av det du nevner, hører faktisk med til å være menneske. Foreldre er også svake og feilbarlige, man blir ikke fullkommen bare av å bli foreldre. Og det viktigste man kan ha med seg når man skal ut i verden og selv være voksen, er at ens foreldre kanskje gjorde som best de kunne, de bare haddde ikke mer å gi. Å se dem som mennesker med feil og mangler (som kanskje gjorde livet ditt vanskelig, ja vel) kan være med på å sette deg fri fra en bitterhet du fortsatt har over din egen barndom. Tro meg: selv om du gjør alt "rett" i følge din egen liste, kan det godt hende dine egne barn vil være bitre og forbanna på deg når de blir store. Du åpner f eks ikke for å trå feil. Kjenner du uttrykket "lik meg når jeg er teit"? Det sier noe om at det beste og viktigste du kan gi dine barn er betingelsesløs kjærlighet. Har man ikke det, er det likegyldig hvor mye man rydder, jobber eller kjøper pene ting og moderne klær. Det begås omsorgssvikt også i striglede, "ressurssterke" hjem... Anonymous poster hash: 3fd26...40b
Giss Skrevet 27. juni 2015 #20 Skrevet 27. juni 2015 Flere? Her er listen jeg mener man må være/gjøre for å være en ansvarlig voksen med familie: - jobbe - stille opp for barna - gi barna gode verktøy videre i livet - gi barna klær/utstyr osv slik at de har det de trenger og ikke blir mobbet - være tolmodige med barna - gi barna søsken - alltid ha mat til barna - ha ryddig og rent hus - gi barna masse masse kjærlighet - ikke drikke alkohol med barna tilstede - ikke krangle aggressivt foran barna Anonymous poster hash: 7485f...ba7 Så om man ikke har jobb, er man uansvarlig, enda inntekten i huset er god nok for familien? Kan ikke si meg enig i at dette med jobb har noe med å være ansvarsfull eller ei. Om man får barn, som arb.ledig, og ikke har råd til det barna trenger, ja da er man ikke ansvarsfull, men så lenge man har sikret at barna får det de trenger + ekstra, så er man like ansvarsfull som andre. Søsteren min har to barn, er arb.ledig (ble det i første trimester med første barnet) Likevel er hun ansvarsfull, samboeren hennes tjener bra, og hun står for å delegere pengene i huset, noe hun gjør veldig bra. Anonymous poster hash: 44ddc...13d Reagerer for øvrig også på den "gir barn søsken og "gi barna klær/utstyr osv slik at de har det de trenger og ikke blir mobbet" (den delen ang mobbing.) Anonymous poster hash: 44ddc...13d Så du mener det er greit om foreldrene bare har råd til billige, stygge og brukte klær slik at barnet blir mobbet på skolen? Skal love deg at jeg ikke synes det var greit når jeg var barn og ble mobbet på skolen grunnet blandt annet dette. Andre grunner var: mor uten jobb, hus som var rotete og skittent hele tiden, mor og far som drakk mye også foran oss barna. Alt dette mener dere altså er å være ansvarsfulle foreldre? Hjelpes!!!! Anonymous poster hash: 7485f...ba7 Billig=stygg? Brukt=stygg? Jeg gikk i masse arveklær som barn og mine barn gjør også det. Til nå har vi ikke opplevd mobbing av den grunnen. Klærne alene er for øvrig aldri den hele fulle grunn til mobbing, det er bare en unnskyldning. Det er også forskjell på voksne som tar et enkelt glass til maten en gang i blant og så folk som drikker seg full foran barna jevnlig. Det er forskjell på å bo i en evig svinesti og så å bo i et hjem som er helt greit og blir holdt men som ikke nødvendigvis er striglet som en interiørartikel til en hver tid. Man trenger faktisk ikke å være rik, totalavholds og renholdsfanatiker for å kunne gi sine barn en god barndom og en god ballast med ut i voksenlivet. Kjærlighet, omsorg, omtanke og engasjement er mye, mye viktigere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå