Gå til innhold

Er det en selvfølge at mannen betaler middag på første date?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på date Idag,vi møttes for å gå tur. Så spør han om jeg vil være med å spise middag noe heg takker ja til. Jeg sier jeg sikkert kan betale min del og da sier han:ja det er fint. Fikk litt sjokk at han ikke spanderte når det var han som spurte om middag. Han var en hyggelig fyr,men mistet litt lysten. Så hva synes dere?

Anonymous poster hash: a80a7...1bc

Skrevet

Det er bare i de skandinaviske land at damene skal betale alt selv og gjøre alt selv. I så å si alle andre land regnes det at mannen ikke betaler for middag/drikke på de første datene som dealbreaker. Det er greit at man tjener egne penger osv, men man må da kunne kurtiseres og oppvartes. Ikke rart mange menn ikke setter pris på sine kvinner når de helt fra begynnelsen ikke gadd å få dem til å føle seg spesielle. Det samme med blomster, sjokolade, bursdags- og julegaver: "vi gir ikke hverandre gaver siden vi har felles økonomi". Javel, hørt om flørting, kurtise osv? Og så lurer man på hvorfor det er så mange skilsmisser... Nei, drit i denne mannen. Han skulle ha takket nei og insistert på å spandere.

Anonymous poster hash: 33411...b24
Skrevet

Jeg er sikkert gammeldags, men forventer at han skal betale på første middag ja.

Anonymous poster hash: 6f156...05a

Skrevet

Men hvorfor spurte du? Hvis du vil behandles på en bestemt måte, må du oppføre deg deretter.

Anonymous poster hash: c5477...4c6

Skrevet

Eh, altså... du mister lysten på ham fordi du selv sa du kunne betale for deg selv og han aksepterte det?

He-he... jeg forstår hvorfor menn blir frustrerte :D

Du kan jo ikke forvente at mannen forstår at du egentlig vil at han skal spandere på deg når du selv foreslår å betale din del.

Og jada, han kunne sikkert insistert på å betale likevel. Men hvorfor det? Noen kvinner blir sure om mannen ikke tar dem på alvor når de sier at vil betale selv. Og hvorfor skal mannen alltid betale første date.

Finn deg en annen mann - han fortjener en som sier og gjør det hun mener. Forhold er komplisert nok om menn ikke skal være nødt til å forstå når kvinner mener det stikk motsatte av hva de sier.

Lykke til med videre dating - håper du finner en gammeldags mann som alltid vil spandere på deg og som blir fornærmet om du foreslår å betale selv :P

Anonymous poster hash: e02c6...021
Skrevet

Jeg hadde ikke lagt allverdens i det, men stusselig er det. Hadde ikke vært dealbreaker.

Anonymous poster hash: 6018b...fff
Skrevet

Jeg også forventer det og mistet lysten nå. Han bestilte selvfølgelig kinobilletter til i morgen før dette med middagen så nå vet jeg jo ikke hva jeg sksl gjøre. Kunne faktisk tenke meg å bli bedre kjent men mistet bare helt lysta nå.

Skrevet

Eh, altså... du mister lysten på ham fordi du selv sa du kunne betale for deg selv og han aksepterte det?

Du kan jo ikke forvente at mannen forstår at du egentlig vil at han skal spandere på deg når du selv foreslår å betale din del.

Og jada, han kunne sikkert insistert på å betale likevel. Men hvorfor det? Noen kvinner blir sure om mannen ikke tar dem på alvor når de sier at vil betale selv. Og hvorfor skal mannen alltid betale første date.

Finn deg en annen mann - han fortjener en som sier og gjør det hun mener. Forhold er komplisert nok om menn ikke skal være nødt til å forstå når kvinner mener det stikk motsatte av hva de sier.

Lykke til med videre dating - håper du finner en gammeldags mann som alltid vil spandere på deg og som blir fornærmet om du foreslår å betale selv :P

Altså...Kan jo ikke akkurat sitte der og ta det som en selvfølge at han betaler da..sa jeg godt kunne betale for meg selv,men hadde faktisk regnet med at han kom til å si at han ville betale!

Skrevet

herregud, du er helt på tur

Anonymous poster hash: 87128...160
Skrevet

Jeg vil kurtiseres og sjarmeres av en gentleman og selv om jeg kan betale for egen middag så forteller det mye om mannen om han tilbyr seg å betale eller ei.

Skrevet

Jeg vil kurtiseres og sjarmeres av en gentleman og selv om jeg kan betale for egen middag så forteller det mye om mannen om han tilbyr seg å betale eller ei.

Nettopp👏🏻

Skrevet

Altså...Kan jo ikke akkurat sitte der og ta det som en selvfølge at han betaler da..sa jeg godt kunne betale for meg selv,men hadde faktisk regnet med at han kom til å si at han ville betale!

Hvorfor ikke - du er jo ikke ærlig med ham! Du sier en ting og mener det stikk motsatte.

Det er faktisk ganske mange menn som har fått kjeft på første date fordi de har ønsket å spandere, men norske kvinner vil ofte være så selvstendige at det aksepterer de ikke. Jeg har snakket med ganske mange menn som har opplevd dette. Etter det har disse mennene sluttet å tilby seg å betale på første date.

Det første du må gjøre er å ikke dobbelkommunisere. Dette la du opp til selv!

Men hvis en slik bagatell får deg til å miste lysten på mannen så tenker jeg at han egentlig ikke er mannen for deg uansett, og at du gjør begge en tjeneste om du er ærlig med ham.

Skrevet

Vi vil ha likelønn, men vi vil at menn skal spandere? Verden vil bedras.

Skrevet

Stakkars menn som møter på dere.

Skrevet

Jeg har datet en stund, og har overhodet ikke noe forventning om at mannen skal spandere på første date. Hvorfor skal han det? Hvorfor skal ikke du spandere?

Anonymous poster hash: 73d12...697
Skrevet

Jeg også forventer det og mistet lysten nå. Han bestilte selvfølgelig kinobilletter til i morgen før dette med middagen så nå vet jeg jo ikke hva jeg sksl gjøre. Kunne faktisk tenke meg å bli bedre kjent men mistet bare helt lysta nå.

Du kommer til å være singel leeenge..

Anonymous poster hash: 94818...ea4

Skrevet

Nei ser absolutt ikke på det som en selvfølge,men veldig hyggelig når det skjer.

Jeg møtte på en veldig rar date!

Vi gikk ut på byn sammen første gang vi møtes å han spanderte på meg en drink.

Etterpå krever han at jeg spanderer på han!

Det er ganske merkelig oppførsel når han spanderte helt frivellig på meg

Anonymous poster hash: d86b7...36e

Skrevet

Jeg lurer litt på, om "regelen" for første date er at han skal spandere, ellers så er han litt stusslig og damer mister lysta, hva er regelen for date nummer to? Tre? Finnes disse reglene skrevet ned noe sted, eller er dette slikt vi damer intuitivt skal vite? Jeg skjønner jo at jeg har bomma grovt her og har både betalt min egen mat og allikevel stilt opp på date nummer to. Vi giftet oss, da, og han er en god, raus og snill mann. Sikkert dritflaks at han ikke er en dust, siden han ikke spanderte første middagen...

Skrevet

Det har ingenting med likelønn å gjøre, men med kurtise, forføringslek osv. Så det er greit at jenter må "spille kostbar", holde seg mer eller mindre jomfruelige siden jenter med mange partnere er billige og ingen vil ha dem, men forvente samtidig ingenting av menn? Det skader overhode ikke likestillingen hvis din kjære åpner døra for deg, overrasker deg med romantisk middag, bærer tunge ting for deg når du er gravid osv, selv om det er likestilling. Likestilling betyr like muligheter her i livet, hvilke muligheter blir skadelidende hvis mannen spanderer middag, åpner en dør, kjøper en sjokolade?

Skrevet

Enig. Hadde ikke gått på kino i kveld men dumpa fyren
Skrevet

Det har ingenting med likelønn å gjøre, men med kurtise, forføringslek osv. Så det er greit at jenter må "spille kostbar", holde seg mer eller mindre jomfruelige siden jenter med mange partnere er billige og ingen vil ha dem, men forvente samtidig ingenting av menn? Det skader overhode ikke likestillingen hvis din kjære åpner døra for deg, overrasker deg med romantisk middag, bærer tunge ting for deg når du er gravid osv, selv om det er likestilling. Likestilling betyr like muligheter her i livet, hvilke muligheter blir skadelidende hvis mannen spanderer middag, åpner en dør, kjøper en sjokolade?

Mannens mulighet til å bli kurtisert?

Jeg finner det hyklersk å rope om likestilling samtidig som man forventer å bli kurtisert og oppvarmet som om man var en uselvstendig liten dame fra fortiden.

Stakkars dagens menn.

Anonymous poster hash: 13b62...274

Skrevet

Jeg finner det hyklersk å rope om likestilling samtidig som man forventer å bli kurtisert og oppvarmet som om man var en uselvstendig liten dame fra fortiden.

Stakkars dagens menn.

Jeg er ikke for likestilling. Er hjemmeværende hustru mens mannen tjener pengene😂
Skrevet

Stakkars dagens menn.

Så da kan menn også begynne å sminke seg, gå i høyhælte sko og kreve at vi damene går ned på kne og frir til dem. Det ER forskjell på kjønnene, den er biologisk. I dyreverden er det alltid slik at hannen kurtiserer hunnen, ikke omvendt. Disse instinktene blir ikke borte bare fordi man har bestemt at det skal være likestilling. På samme måte som jeg blir glad og forventningsfull når jeg står foran speilet og ordner meg for date, sminker, styler håret, velger sexy klær, så vil jeg tro at en mann føler seg som en mann hvis han får lov til å være en mann og kurtisere en dame. Hilsen ei som alltid har tjent mer enn kjærester/samboere og aldri brydd meg om hva jeg eller han har betalt i et forhold - jeg og mannen her har fullstendig felles økonomi. Likevel setter jeg pris på at han kjøper en blomst til meg, tar initiativ til sex (selv om jeg også er god på det) og gjør lignende ting.

Skrevet

Gjerrige folk er uansett turn off! Dersom eg inviterer på date, betaler eg - trass i at daten tilbyr seg å betale. Eg hadde venta det same av nokon som ba meg på date.

Dersom nokon hadde invitert meg ut og ikkje gjort kur på meg, hadde eg nok også tenkt at han ikkje var så veldig interessert.

Skrevet

Men du la jo opp til at du skulle betale selv. Du kan ikke forvente at en mann som ikke kjenner deg forstår at du ikke mener hva du sier!

Anonymous poster hash: 69626...da4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...