Gå til innhold

Så redd vi har gjort en feil angående huskjøp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huset er veldig godt tatt vare på. Men det må noe oppgradering til.

Pga diverse årsaker hadde jeg ikke mulighet til å lese prospektet før vi la inn bud. Nå er huset vårt og jeg har lest prospektet.

Mannen min sa alt var i orden og det var et trygt kjøpt. Men har funnet ut at det er litt smårusk her og der. Pluss et større problem.

Det er blant annet ikke fuktsikring på veggene. Og det ble stedvis indikert fuktavik på gulv og overgang vegg kombinert med kalk. Og saltutslag. Da spesielt på vaskerommet. Årsak til dette antas å være slitt utvendig fuktsikring/drenering kombinert med fuktopptrekk fra grunnen.

Og deler av grunnmuren er utforet og gjennkledd med panel og plater. Gjennkledde yttervegger under terreng er alltid forbundet med risiko. Ved eventuelle svikt i utvendig fuktsikring/drenering eller kapilært opptrekk fra grunnen vil det kunne oppstå magasineringer av fukt inne i veggen.

Konklusjonen til takstmann er boligen bærer preg av godt vedlikehold og framstår uten tegn til skader eller mangler.

Det eneste som trenger yttligere undersøkelser er vaskerommet der det er fuktutslag.

Nå er jeg redd vi har gjort et dårlig kjøp.

Fikk foresten huset langt under takst og det ligger i et veldig bra område.

Kan dette koste skjorta og fikse? Virker som om vi må ta tak i det med en gang. Eller kan det vente til neste sommer.

Anonymous poster hash: 37720...7d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fukt og muggskader er alle huseiere skrekk.

Min huseier tok over huset der det er tre leiligheter. Jeg visste om mulige fuktskader og sa dette før de tok over huset. De rev den ene leiligheten og fant ut at det ville koste 400 000 ekstra pga fukt og muggskader.

Det var bare toppen av isfjellet desverre.

Jeg måtte flytte ut da huset var helseskadelig pga mugg.

Anonymous poster hash: d4a16...15e

Skrevet

Få en befaring. Og kanskje leie en sånn som måler soppsporer i lufta.

Vi har drenert en vegg. Det kostet 100000 ca.

Det trenger ikke være problem med hele huset. Hos oss gikk en vannåre i en skråning slik at den ene veggen var utsatt.

Nå hadde vi på den tiden bare råkjeller. Vi skal oppgradere den nå til boder og vi har ikke fått noen indikasjon på at den veggen som tok inn vann har gjort at vi har sopp problem.

Anonymous poster hash: 87a47...4f6

Skrevet

Tusen takk for svar 😊

Hvis det er noen flere som har tips til hvordan gå fram blir jeg glad

Hi

Skrevet

Drenering har uansett en levetid på 30-40 år før den bør tas. Når vi gjorde det (er noen år siden) så betalte vi 3000 kr pr meter. Så kommer anlegging av hagen på nytt i tillegg.

Skrevet

jeg vet ikke så mye om det her, men mine foreldre opplevde fukt og tenkte de måtte drenere på nytt. Men de oppdaget at de kunne få inn fagfolk som ved hjelp av noe elektromagnetiske greier.. Tror det var noe alla dette : http://eps-fuktsikring.no/ressurser/kategori/eps-system.

Det ble iallefal mye billigere for dem! Men som du sikkert skjønner, dette har jeg ikke peiling på! ;)

Anonymous poster hash: c795a...aaf
Skrevet

jeg vet ikke så mye om det her, men mine foreldre opplevde fukt og tenkte de måtte drenere på nytt. Men de oppdaget at de kunne få inn fagfolk som ved hjelp av noe elektromagnetiske greier.. Tror det var noe alla dette : http://eps-fuktsikring.no/ressurser/kategori/eps-system.

Det ble iallefal mye billigere for dem! Men som du sikkert skjønner, dette har jeg ikke peiling på! ;)

Anonymous poster hash: c795a...aaf

Tusen tusen takk. Dette skal vi absolutt sjekke ut med en gang. Da får vi råd til det med en gang 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...