Anonym bruker Skrevet 24. juni 2015 #1 Skrevet 24. juni 2015 Prøvde meg på pavlova for første gang nylig. Fulgte oppskriften til punkt og prikke, men alikevel ble ikke marengsen god. Den ble hard! Skal den ikke være seig inni og litt hard utenpå? Hva har jeg gjort feil? Anonymous poster hash: c7901...f7a
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2015 #2 Skrevet 24. juni 2015 Stekt den for lenge og/eller for høy varme. Steketid og temp er kun veiledende, du må selv lære din egen stekeovn å kjenne. Anonymous poster hash: a51bf...88e
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2015 #3 Skrevet 24. juni 2015 Hva slags oppskrift brukte du? Og hvordan stekte du den? Anonymous poster hash: 90ccd...82b
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2015 #4 Skrevet 24. juni 2015 Brukte denne som jeg fant på det søte liv. 4 eggehviter 200 g sukker 0,5 ts vineddik 1,5 ss maizena Fyll: 3 dl kremfløte 3 ts vaniljesukker Pynt: 1 kurv jordbær 2 kiwi Fremgangsmåte Pisk eggehvitene stive. Tilsett sukkeret litt og litt under fortsatt kraftig pisking. Pisk lenge (ca 20 min) med mikser til du får en tykk og stiv marengs. Bland forsiktig i eddik og maizena. Tegn opp en sirkel på ca 22 cm i diameter på et bakepapir. Fordel marengsen innenfor sirkelen slik at du får enn liten, tykk kake. Bruk slikkepotten og jevn til kantene ved å dra slikkepotten nedenfra og opp. Glatt til overflaten og lag gjerne en ørliten grop på toppen av kaken. Sett kaken midt i ovnen som er forvarmet til 180°C. Skru temperaturen ned til 150°C straks kaken er satt inn i ovnen. Stek kaken i ca 1 1/2 time. Skru av varmen og sett ovnsdøren på gløtt ved hjelp av en tresleiv eller liknende. La kaken stå i ovnen til den er helt kald. Pisk kremfløte og vaniljesukker til krem. Fordel kremen på toppen av kaken. Pynt med jordbær og kiwi. Anonymous poster hash: c7901...f7a
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2015 #6 Skrevet 24. juni 2015 Jeg pleier å steke pavlovaen på 100 grader i ca en time. Anonymous poster hash: dc3dd...a35
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2015 #7 Skrevet 24. juni 2015 Sikkert samme feil som jeg gjorde sist. Jeg pisket eggehvitene for fort/kraftig. Du skal visst nok piske dem med lav til middels styrke dersom du bruker elektrisk visp/kjøkkenmaskin, det med å "piske kraftig" gjelder bare om du pisker for hånd. Det var i hvert fall den forklaring jeg fant da jeg googlet det. Anonymous poster hash: 0bb76...30e
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2015 #8 Skrevet 24. juni 2015 Bruker 100g i 2-3 timer, og lar den stå til ovnen er kald! (bruker aldri eddik heller) PS. Kremen blir bedre dersom du pisker 1 liten kartong fløte med 1 ss melis, etter den er stiv rører du inn 1/2 liter Piano vaniljekrem, samt et lite dryss kanel Blåbær, bringebær og druer er også godt. Anonymous poster hash: af3fc...0a5
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2015 #9 Skrevet 24. juni 2015 Sikkert samme feil som jeg gjorde sist. Jeg pisket eggehvitene for fort/kraftig. Du skal visst nok piske dem med lav til middels styrke dersom du bruker elektrisk visp/kjøkkenmaskin, det med å "piske kraftig" gjelder bare om du pisker for hånd. Det var i hvert fall den forklaring jeg fant da jeg googlet det. Anonymous poster hash: 0bb76...30e Kan godt være det, hadde kenwooden på full guffe 🙈 Anonymous poster hash: c7901...f7a
MillaCamilla Skrevet 24. juni 2015 #10 Skrevet 24. juni 2015 For sterk varme tror jeg. Steker min på 120 grader i 60 minutter. Da blir den seig inni.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2015 #11 Skrevet 24. juni 2015 Sikkert samme feil som jeg gjorde sist. Jeg pisket eggehvitene for fort/kraftig. Du skal visst nok piske dem med lav til middels styrke dersom du bruker elektrisk visp/kjøkkenmaskin, det med å "piske kraftig" gjelder bare om du pisker for hånd. Det var i hvert fall den forklaring jeg fant da jeg googlet det.Anonymous poster hash: 0bb76...30e Kan godt være det, hadde kenwooden på full guffe Anonymous poster hash: c7901...f7a Kjører alltid Kenwooden på full guffe når jeg lager Pavlova! (og det er relativt ofte ) Anonymous poster hash: af3fc...0a5
jente_80 Skrevet 24. juni 2015 #12 Skrevet 24. juni 2015 Jeg steker min på 150 grader i 1 time. Da blir den akkurat som jeg liker den. Sprø uttapå og seig inni. Noen pavlova jeg har spist kjente jeg ikke forskjell på kremen eller bunnen... stekt alt for lite for min smak. Usj
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå