Gå til innhold

Noen her med hemoroider?

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt litt i mange uker nå.. Men de siste dagene har det forverret seg VELDIG.. To store utvendige.. De går å dytte inn, men kommer ut igjen med en gang jeg reiser meg fra liggende.. Noen med erfaring her? Hva gjør man?? Det er så utrolig vondt!! Og jeg fungerer ikke i jobben min, kan jo ikke gå, eller sitte normalt.. Har prøvd en salve, men synes ikke det hjelper..

Anonymous poster hash: 4ce3d...a91

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144222479-noen-her-med-hemoroider/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, den har jeg faktisk ikke prøvd.. Tenker å bestille legetime i morgen, men synes liksom det er litt pinlig

Har du noe erfaring med sheriproct salve/stikkpiller? Hadde du noe effekt?

HI

PS er i uke 32.

Nei, den har jeg faktisk ikke prøvd.. Tenker å bestille legetime i morgen, men synes liksom det er litt pinlig

Har du noe erfaring med sheriproct salve/stikkpiller? Hadde du noe effekt?

HI

PS er i uke 32.Anonymous poster hash: 4ce3d...a91

ikke annet enn at jeg er sykepleier. Har hatt et par brukere med hemoroider som har hatt utilstrekkelig effekt av bare salven og trenger begge deler. Når jeg ringte apoteket for å bestille opp, så sa damen at bruker måtte ha resept om man ønsket begge deler.

Som oftest er bare salven nok. Spør på apoteket, de har sikkert flere råd å gi :-)

Anonymous poster hash: d8797...26d

Jeg fikk en innvendig som ble trombosert for vel et halvt år siden. Verste smerten jeg har vært borti. Brudd og prolaps var ingenting i sammenligning. Jeg fikk scheriproct stikkpiller og det hjalp. Salven får du uten resept, stikkpillene må du ha resept på. Men er det bare utvendig du har, så kan det hende at det er nok med salven. Du bør imidlertid høre på apoteket om det er greit å bruke som gravid, for det vet jeg ikke.

Jeg har i ettertid også slitt mer og mer med utvendige, og var på sykehuset til endoskopi nylig. Til høsten blir det å skjære dem vekk for å hindre at de kommer tilbake så ofte.

Du har min fulle sympati!

Forresten... du skal ikke synes det er pinlig å kontakte lege for noe slikt! Da jeg fikk den tromboserte hemorroiden så greide ikke legen å smertestille meg, lokalbedøvende middel hjalp heller ikke, så jeg endte på akuttmottaket på sykehuset samme dag. Så det er ikke størrelsen det kommer an på ;)

Anonymous poster hash: 1b3ef...acd

Jeg har tatt 2 runder med scheriproct stikkpiller + salve, og det har hjulpet meg veldig. Første gangen ble jeg helt fin og det varte nesten et helt år. Fikk det tilbake nå i våres, og tok en ny runde. Det hjalp litt, men kjenner at det fortsatt er der. Plager meg bare ikke så mye. 

Må til lege for å få resept på pillene. 

Anonymous poster hash: d473a...5b2

Annonse

Her er link til felleskatalogen på sheriproct salve/stikkpille:

http://www.felleskatalogen.no/medisin/scheriproct-bayer-ab-563772

"Graviditet: Preparater som inneholder kortikosteroider skal ikke brukes i løpet av 1. trimester. Scheriproct skal bare brukes på streng indikasjon, og bare hvis fordelen for moren oppveier en mulig risiko for barnet. Langvarig bruk bør spesielt unngås."

Jeg ville tatt en telefon til legen og hørt om du kan bruke salven noen få dager.

Ellers bør du holde magen din løs. Jeg fikk sist Molvicol som gjør magen løs, da slipper du at presset øker på hemorroidene når du må på do.

Slo opp nå, og den kan visst også brukes av gravide, men snakk med legen om det. Movicol kan kjøpes i mindre pakker reseptfritt på apoteket, større pakker må man ha resept på.

http://www.felleskatalogen.no/medisin/movicol-norgine-561677

Dette var faktisk "life saving" for meg, da greide jeg å gå på do uten å få kramper pga. smerter.

Ellers må du passe på å unngå sukker!!! Det trigger betennelse i kroppen, og hemorroider er betente årer.

Unngå også andre raske karbohydrater.

Tusen takk for støtte og råd!! Det betyr mye her jeg ligger frustrert og ikke vet hvor jrg skal gjøre av meg Jeg kontakter lege i morgen, og håper han kan hjelpe meg med råd, salve og stikkpiller!

Har du forresten en varmeflaske, Hi?

I så fall, fyll den med varmt vann (ikke veldig full) og legg den lavt nede på bekkenet/setet ditt bak. Når man får så vondt så får man gjerne veldig spenninger i muskulaturen rundt, både vanlige muskler og musklene i tarmen. Da kan varme hjelpe til å få disse til å slappe litt av. Det hjalp i hvert fall for meg da det var på det verste for meg.

Dra til legen å få stikkpiller, det er det eneste som hjelper.

Jeg slet nylig og holdt på å gå i veggen, fikk resept på stikkpiller og allerede dagen etter var jeg bedre.

Du kan også når du dusjer gå ned på knærne og sette dysen mot hemoroiden i et par minutter, det hjelper en del, men neste gang du går på do så er det på'n igjen.

Så stikkpiller er heaven!

Anonymous poster hash: 61ad8...c02

Takk, skal se om jeg finner varmeflaske

Dusjet med iskaldt vann rett på hemoroidene i sta.. Det verket veldig da jeg holdt på, men var et par min hvor det var litt bedre etterpå.. Nå har jeg rett og slett prøvd å dytte de inn i åpningen, og lagt meg.. Gjorde det forrige natt også, men så fort jeg reiser meg fra senga kommer de ut igjen..

Nei, i morgen blir det lege, og håper jeg får både salve og stikkpiller

HI

Dusjet med iskaldt vann rett på hemoroidene i sta.. Det verket veldig da jeg holdt på, men var et par min hvor det var litt bedre etterpå.. Nå har jeg rett og slett prøvd å dytte de inn i åpningen, og lagt meg.. Gjorde det forrige natt også, men så fort jeg reiser meg fra senga kommer de ut igjen..

HI

Jeg vet at mange sier at kaldt vann på hemorroidene eller isbit på hjelper. Men da jeg endte på sykehuset før jul var legen veldig tydelig på at man IKKE skulle bruke noe som virket sammentrekkende på hemorroidene, det ville kun lindre der og da, men kunne visstnok bli verre. Så vær litt forsiktig med kulde på. Kan godt være det hjelper for noen, folk er jo forskjellig.

Stå opp tidlig i morgen  og ring legen. God bedring :)

Til du får kjøpt deg sheriproctsalve (ikke farlig å bruke den kort tid så sent i sv.skapet..) og evt en legetime:

is ned hemoroidene! I forrige sv.skap var jeg kjempeplaget og det gjorde så uhorvelig vondt at jeg flere ganger måtte gå hjem fra jobb pga smertene... På kvelden lå jeg med isbiter i pose mellom skinkene..ikke stilig, men lindrer!

Det beste tipset mitt er: bland en ert med sheriproctsalve og en ert med xyloproctsalve og smør på. Xyloprocten er smertelindrende, mens sheriprocten er hjelper hemoroiden å trekke seg tilbake. 

vet dessverre så altfor godt hvordan du har det nå.. :(

hilsen sykepleier og tidligere veldig plaget med hemoroider  (ble til slutt operert - det anbefales IKKE!!!) :)

Anonymous poster hash: c8ea9...fa3

Annonse

Til du får kjøpt deg sheriproctsalve (ikke farlig å bruke den kort tid så sent i sv.skapet..) og evt en legetime:

is ned hemoroidene! I forrige sv.skap var jeg kjempeplaget og det gjorde så uhorvelig vondt at jeg flere ganger måtte gå hjem fra jobb pga smertene... På kvelden lå jeg med isbiter i pose mellom skinkene..ikke stilig, men lindrer!

Det beste tipset mitt er: bland en ert med sheriproctsalve og en ert med xyloproctsalve og smør på. Xyloprocten er smertelindrende, mens sheriprocten er hjelper hemoroiden å trekke seg tilbake. 

hilsen sykepleier og tidligere veldig plaget med hemoroider  (ble til slutt operert - det anbefales IKKE!!!) :)

Xyloproct har gått ut, den får man ikke tak i lenger. Xylocain kan man få tak på.

Hvordan ble du etter operasjonen? Vet det kan være grusom vondt i lang tid etterpå, men ble du bra etter det?

Jeg skal opereres til høsten...

HIAnonymous poster hash: 4ce3d...a91

Ikke kaldt men varmt, det hjelper. Så varmt du klarer faktisk.

Smerten blir borte og den går inn igjen.

Men som sagt neste gang du går på do så er den vond igjen.

Anonymous poster hash: 61ad8...c02

Xyloproct har gått ut, den får man ikke tak i lenger. Xylocain kan man få tak på.

Hvordan ble du etter operasjonen? Vet det kan være grusom vondt i lang tid etterpå, men ble du bra etter det?

Jeg skal opereres til høsten...

Ja, den har kanskje gått ut den! Har heldigvis ikke trengt den etter operasjonen ;)

Etter operasjonen har jeg ikke hatt plager (og er nå 39 uker gravid, opererte i slutten av august og ble gravid i starten av oktober)- men smertene etter operasjonen var helt sinnsyke. Knasket paralgin forte som godteri for å overleve... Jeg fikk selvsagt lungebetennelse 1 uke etter operasjonen og måtte på antibiotika som jeg fikk kraftig diare av. Var på do og bæsjet grønt 5-10 ganger pr dag og måtte sitte i badekar med grønnsåpevann etter hver avføring. Var jo opptatt hele dagen! 

Tok 3 uker før jeg var smertefri etter operasjonen. Og jeg drakk selvsagt (før diareen) laktulose for å holde avføringen myk. 

ønsker deg lykke til!

Ja, den har kanskje gått ut den! Har heldigvis ikke trengt den etter operasjonen ;)

Etter operasjonen har jeg ikke hatt plager (og er nå 39 uker gravid, opererte i slutten av august og ble gravid i starten av oktober)- men smertene etter operasjonen var helt sinnsyke. Knasket paralgin forte som godteri for å overleve... Jeg fikk selvsagt lungebetennelse 1 uke etter operasjonen og måtte på antibiotika som jeg fikk kraftig diare av. Var på do og bæsjet grønt 5-10 ganger pr dag og måtte sitte i badekar med grønnsåpevann etter hver avføring. Var jo opptatt hele dagen! 

Tok 3 uker før jeg var smertefri etter operasjonen. Og jeg drakk selvsagt (før diareen) laktulose for å holde avføringen myk. 

ønsker deg lykke til!

Takk for svar! Jeg fikk beskjed på sykehuset at det kunne være så smertefullt i åtte uker etterpå, så "bare" tre hørtes mer levelig ut ,) Men kan ikke akkurat si at jeg gleder meg siden det ikke er mye smertestillende som virker på meg.

Men hvis resultatet er verdt det så skal jeg komme meg gjennom det! ;) Phu!

Jeg fikk legetime i dag, så da satser jeg på noen medisiner som virker raskt Jeg tror jeg må be om sykemelding et par dager også jeg, for jeg klarer jo ikke å sitte eller gå normalt.. Og blir nesten "mannevond" av smertenene Er litt sykemeldt fra før, hvis ikke kunne jeg jo bare tatt egenmelding et par dager, til jeg merker bedring

HI

Jeg fikk legetime i dag, så da satser jeg på noen medisiner som virker raskt Jeg tror jeg må be om sykemelding et par dager også jeg, for jeg klarer jo ikke å sitte eller gå normalt.. Og blir nesten "mannevond" av smertenene Er litt sykemeldt fra før, hvis ikke kunne jeg jo bare tatt egenmelding et par dager, til jeg merker bedring

HI

Bra du fikk time i dag. God bedring :)

Uff, til tross for scheriproct har den ene av hemoroidene blitt veldig hard, og lar seg ikke dytte inn i det hele tatt..

Får prøve salven resten av helgen og oppsøke lege igjen på mandag hvis den fortsatt er like hard. Kanskje den må snittet og tømmes?Legen var ikke helt fortrolig med å bruke dette medikamentet i svangerskapet Og det gjør jo at jeg er litt skeptisk.

HI

Uff, til tross for scheriproct har den ene av hemoroidene blitt veldig hard, og lar seg ikke dytte inn i det hele tatt..

Får prøve salven resten av helgen og oppsøke lege igjen på mandag hvis den fortsatt er like hard. Kanskje den må snittet og tømmes?Legen var ikke helt fortrolig med å bruke dette medikamentet i svangerskapet Og det gjør jo at jeg er litt skeptisk.

HI

Har ikke bært så plaget som du, men når det har vært vondt, så har jeg brukt vanlig sinksalve for å lindre (har brukt opptil noen dager på det meste, og da blir det bedre).

Litt for glad i kjerringråd😕😁

Anonymous poster hash: e98f4...500

• 3 år senere...

Svarer litt sent på denne da jeg har lenge vert på let etter samme info selv. Mine erfaringer de siste ukene med hemoroider er nok begrenset, men jeg har hatt én (tror jeg) utvendig hemoroide i noen uker. Jwg trodde først det var et uvanlig stort analfissure da jeg har slitt med det siden jeg var ungdom (er nå 28). Men smertene var annerledes og gav meg en form for hodepine jeg ikke hadde hatt før. Det som har fungert til nå er å ta en stikkpille sheriproct hver kveld for innvendig heling og sheriproct salve på utsiden, og om morgenen tar jeg bare salve. Gjøres i 12 dager (a en pakke stikkpille) Dette var som anvist av legen. Jeg har også jobbet iherdig for å endre toalett rutinene mine, altså gå på do når det absolutt er nødvendig, ikke presse det inn igjen, men la det komme når det skal. Sitter jeg på do og kjenner det er mer igjen, men må jobbe for det, lar jeg det være til det muligens kommer av seg selv. Prøver å begrense meg til 5 min dobesøk, kontra 30 som jeg ofte hadde tidligere med mye jobbing/trykking. Etter hvert dobesøk bruker jeg noe papir, og avslutter med våtservietter for babyer for så å gå i dusjen. Jeg prøver alltid å få en toalettrunde før jeg tar salven på om morgenen slik at den får fungert noen timer før jeg skyller den av og tar på sinksalve som skaper en barriere. Sheriproct lindrer ikke smertene med en gang, noen ganger svir den mer enn den hjelper, men på sikt funker den. Sinksalven gjør slik at svette eller om du har lekkasje med avføring ikke kommer borti de utvendige hemoroidene som muligens blød er sår. Kan sikkert bruker innvendig og, er ikke kjent med det. 

Ikke bruk mye papir, det irriterer huden og kan skape sår. Minst mulig papir. Våtservietter og dusj er nøkkelen. Sett deg i hockey med strålen rett på, det funker også noe kløstillende for meg. Det har også fungert smertestillende de dagene det har vert verst etterfulgt av sinksalve. 

Drikk mye vann og hold avføringen myk med div preparater om nødvendig. 

Anonymkode: fe624...9b3

• 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...