Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #1 Skrevet 23. juni 2015 Venter min førstefødte 9 august, og her om dagen ble det snakk om dåp, og tidspunktet for denne. Det skal ikke være et stort selskap, inkludert meg selv og dåpsbarnet blir vi vel 13 stk om alle kommer. Kanskje 14, da jeg står og vipper litt på en person. Uansett... Dåpen bør holdes innen de to første ukene i september da de kommende oldeforeldene reiser bort for vinterhalvåret, men alikevel gjerne ønsker å være med på dåpen. Billettene deres er bestilt allerede. Tror ikke de tenkte over dette med dåp, når de bestilte. De reiser stort sett til samme tid hvert år, så vanen tok nok over der. Jeg vil gjerne ha dem i dåpen, og jeg vet at de gjerne vil være der de også. Det er ikke aktuelt å vente med dåp til våren igjen, da jeg bare skal døpe pga. dåpskjolen som min avdøde mor lagde på husmorskolen, og som alle vi andre er døpt i, og denne vil ikke passe en 6 - 8 mndr gammel baby. At mitt barn bærer den kjolen er altså det viktigste for meg (men til dere kverulanter så er det ikke godt nok å bare avbilde ham i kjolen. Det er liksom ikke godt nok, uten at jeg kan forklare hvorfor. Det bare er sånn) I beste tilfelle har jeg ca 1,5 måned på meg å arrangere dåp, om baby kommer før termin, og i verste fall har jeg toppen 3 uker, om jeg går over termin. Jeg synes at dette er ufattelig liten tid, uansett scenario. Ønsker jo å ha hovedfokuset mitt på barnet mitt og bli kjent med ham, uten å måtte styre med planlegging av dåp rett etter fødsel. Men hvor mye forventes det at det legges i dåp? Hvor mye arbeid er det, om man går for å gjøre det så enkelt som man kan, men alikevel en hyggelig stund? Er det greit nok å bare gå å handle inn noen servietter, lys og brus, samt bestille en dåpskake og snitter, og kalle det for et selskap? Eller er det for lite? (En kake eller to til blir det jo såklart, og kanskje vafler e.l. + kaffi, men dette er slike oppgaver et familiemedlem kan ta seg av) Tanker? Erfaringer med dåp så snart etter fødsel? Anonymous poster hash: c4305...139
Rosepus™ Skrevet 23. juni 2015 #2 Skrevet 23. juni 2015 Poenget er jo å samles, og feire barnet. Hvordan man gjør det må være opp til hver enkelt :-) Gjør det slik dere vil, og har mulighet til!
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #3 Skrevet 23. juni 2015 Kan de ikke komme hjem til jul og feire da? Det går sikkert font å feire tidlig, men Gud så glad jeg var for at vi ventet da varna hadde kolikk og hylte nesten hele døgnet. Var fullstendig ute av stand til å arrangere noe som helst. Har dere god råd ville jeg bare bestilt lokale og mat på en resturant eller noe hvertfall. Anonymous poster hash: d23bc...c98
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #4 Skrevet 23. juni 2015 Venter min førstefødte 9 august, og her om dagen ble det snakk om dåp, og tidspunktet for denne. Det skal ikke være et stort selskap, inkludert meg selv og dåpsbarnet blir vi vel 13 stk om alle kommer. Kanskje 14, da jeg står og vipper litt på en person. Uansett... Dåpen bør holdes innen de to første ukene i september da de kommende oldeforeldene reiser bort for vinterhalvåret, men alikevel gjerne ønsker å være med på dåpen. Billettene deres er bestilt allerede. Tror ikke de tenkte over dette med dåp, når de bestilte. De reiser stort sett til samme tid hvert år, så vanen tok nok over der. Jeg vil gjerne ha dem i dåpen, og jeg vet at de gjerne vil være der de også. Det er ikke aktuelt å vente med dåp til våren igjen, da jeg bare skal døpe pga. dåpskjolen som min avdøde mor lagde på husmorskolen, og som alle vi andre er døpt i, og denne vil ikke passe en 6 - 8 mndr gammel baby. At mitt barn bærer den kjolen er altså det viktigste for meg (men til dere kverulanter så er det ikke godt nok å bare avbilde ham i kjolen. Det er liksom ikke godt nok, uten at jeg kan forklare hvorfor. Det bare er sånn) I beste tilfelle har jeg ca 1,5 måned på meg å arrangere dåp, om baby kommer før termin, og i verste fall har jeg toppen 3 uker, om jeg går over termin. Jeg synes at dette er ufattelig liten tid, uansett scenario. Ønsker jo å ha hovedfokuset mitt på barnet mitt og bli kjent med ham, uten å måtte styre med planlegging av dåp rett etter fødsel. Men hvor mye forventes det at det legges i dåp? Hvor mye arbeid er det, om man går for å gjøre det så enkelt som man kan, men alikevel en hyggelig stund? Er det greit nok å bare gå å handle inn noen servietter, lys og brus, samt bestille en dåpskake og snitter, og kalle det for et selskap? Eller er det for lite? (En kake eller to til blir det jo såklart, og kanskje vafler e.l. + kaffi, men dette er slike oppgaver et familiemedlem kan ta seg av) Tanker? Erfaringer med dåp så snart etter fødsel? Anonymous poster hash: c4305...139 Selvfølgelig er det greit. Gjør det så enkelt som mulig. Lys, servietter og pynt kan du jo kjøpe inn nå. Snitter og kake kan også bestilles nå. Anonymous poster hash: 04943...0da
Mamalarma Skrevet 23. juni 2015 #5 Skrevet 23. juni 2015 Synes det hørtes koselig ut jeg, snitter, kake og kaffi. Eventuelt, hvis dere vil gjøre litt mer ut av maten, kan dere bestille tapas eller koldtbord. Lys og servietter kan du handle nå, om du vet kjønnet. Kaker kan bestilles, trenger ikke å være hjemmebakt. Eller du kan spørre venner om de vil bake. Det er deres dåp, dere bestemmer.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #6 Skrevet 23. juni 2015 Jeg synes det er mer enn bra nok, men du vet vel selv om dere har noen i familien som er så fine på det at de vil reagere på det. Den koseligste dåpen jeg har vært i var en der det ble satt frem en stor gryte med lapskaus og tallerkener ved siden av, og deretter kakebord med en stabel asjetter, så folk gikk og forsynte seg selv. Dåpsbarnets bestemor hadde laget lapskausen, og kakene var laget av diverse familie, så det eneste foreldrene selv gjorde var å flytte litt på bordene og legge på duker, samt ta frem stablene med tallerkener. Eller, de måtte jo rydde etterpå da. Dette var i et leid lokale der man gjorde alt selv. Det beste for vår del var at det var et stort fint område rett utenfor, der 3-åringen vår med spring i beina kunne leke trygt mens vi fikk slappe av og spise ferdig. Mye viktigere enn hva vi spiste. Men maten var god også altså. Anonymous poster hash: 922c4...ecf
HeltAnonym Skrevet 23. juni 2015 #7 Skrevet 23. juni 2015 Det er ikke så mye arbeid i å organisere dåp.. Ta kontakt med kirkekontoret ang dato når barnet er født. finn et egnet lokale om du vil ha det andre steder enn hjemme. Sikkert lurt å være ute i god tid på denne. Bestill mat og drikke. Få familie til å bake kaker. Bestill dåpskake. Få noen til å hjelpe til på kjøkkenet under middag/ sette frem kaker. Dagen før dåpen pynter dere lokale og ordner til. Få ut invitasjoner i god tid :-) Lykke til med dåpen!
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #8 Skrevet 23. juni 2015 Vi hadde enkel dåp! Kun vår foreldre, søsken med familie og våre besteforeldre. Liten familie begge to. Søskena våre var faddere. Vi var hjemme hos mine foreldre da de har best plass. Bestilte flotte smørbrød og en marsipankake hos bakeren. Mor og svigermor stilte med hver sin kake i tillegg. Mor ordnet kaffi og far kjøpte inn brus siden vi skulle være hos dem. Jeg hadde dåpskjolen, silkebånd, innbydelser, servietter og lys klar på forhånd. Manglet kun dato, men de alle hadde fått beskjed om hvilken dåpsdato vi satset på at det ble. Når babyen ble født, var det bare å skrive på dato på innbydelser og sende disse. Ringe bakeriet og cateringen ang dato for maten og alt var ordnet! Hadde på forhånd funnet duk og vaser også. Meg og mor plukket hageblomster og pyntet bordene med! Anonymous poster hash: 2a478...5a8
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #9 Skrevet 23. juni 2015 Kanskje ikke det beste med en SÅ liten baby, men skjønner godt at du vil ha med oldeforeldrene!! Så det er bestemt! Ta ikke sorgene på forskudd, det er liten sjanse for å gå to uker over termin Vet du kjønnet, så er det bare å kjøpe lys og servietter nå! Gjerne hvit papirduk, den tykke er fin! Dere er ikke så mange, så antar dere kan ha det hjemme? Bak langpannesjokoladekake, suksessterte, o.l., de kan fryses. Ta opp dagen før. Bestill marsipankake med f.x. bilde, eller ordn det selv? Moren din og en eller to til kan lage en kake eller dessert. Kjøp is & jordbær. Da har du plenty søtsaker! Bestill fiskesuppe og godt brød, biff stroganoff el.l. fra catering. Veldig lite arbeid for deg! Anonymous poster hash: da980...54b
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #10 Skrevet 23. juni 2015 Takk for svar Kjønnet vet jeg, så jeg kan dra på shopping nå i tiden frem mot fødsel å få klart pynten, og egentlig ordne det som ordnes kan nå i forkant. Selskapet skal holdes hjemme, så trenger ikke ordne lokale, heldigvis. Men da tror jeg at jeg går for et slikt enkelt selskap. Det er mer enn godt nok for meg, og tror ikke det egentlig er noen i familien som vil reagere på det. HI Anonymous poster hash: c4305...139
Roheryn Skrevet 23. juni 2015 #11 Skrevet 23. juni 2015 Alle dåpene jeg har vært i har vært "lavterskel"-opplegg med litt mat, kaffe og kaker, papirduk og litt lys og smådill (farga perler eller noe) som pynt. Kjøper du pynten nå og gjør klar invitasjoner osv, så er det noen timers arbeid i forkant med å lage til mat og dekke bord 😊 i de fleste tilfeller vil vel noen tilby seg å bake, ellers ville jeg bestilt en dåpskake og bakt et par-tre andre selv. Og skulle du være så heldig å være fra Trøndelag så er sodd selvskreven mat (ja, jeg vet at man blir lynsjet her inne for å hevde at det er festmat 😛 ). Lett å lage og veldig godt 😊
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #12 Skrevet 23. juni 2015 Hvor bor du hi?Jeg har masse pynt fra dåpen til sønnen min, jeg skal ikke ha flere Anonymous poster hash: 97aa5...2d0
Fullrulle86 Skrevet 23. juni 2015 #13 Skrevet 23. juni 2015 (endret) Vi bestillte snitter og en kake. Resten av kakene bakte familien Jeg kjøpte roser som jeg satte i små vaser og hadde fine servietter og lys. Enkelt og greit! Endret 23. juni 2015 av Fullrulle86
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #14 Skrevet 23. juni 2015 Hvor bor du hi? Jeg har masse pynt fra dåpen til sønnen min, jeg skal ikke ha flere Anonymous poster hash: 97aa5...2d0 Jeg bor på vestlandet. Men det er ikke pengene det står på her, det var tiden fra fødsel til dåp, og arbeidet derimellom, som bekymret meg. Om du ønsker å gi bort pynten du har etter din dåp, så er det nok helt sikkert noen verre stilt enn meg som ville satt pris på det. Ellers hjertelig takk Anonymous poster hash: c4305...139
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #15 Skrevet 23. juni 2015 Er du alene med barnet? Hvis ikke så kan jo faktisk pappaen stille opp og organisere Anonymous poster hash: 88c9f...90e
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #16 Skrevet 23. juni 2015 Det viktigste er uansett kristendommen og at dere får meldt barnet inn i kristen tro. Selskapet er ikke så viktig og en trenger ikke legge ned så mye arbeid i det. Hovedfokuset er selve dåpen i kirka og de løftene dere gir der. Anonymous poster hash: 712c4...9b8
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #17 Skrevet 23. juni 2015 Er du alene med barnet? Hvis ikke så kan jo faktisk pappaen stille opp og organisere Anonymous poster hash: 88c9f...90e Jeg bærer et donorbarn, så har ingen far eller partner som kan organisere. Men det går nok fint Det viktigste er uansett kristendommen og at dere får meldt barnet inn i kristen tro. Selskapet er ikke så viktig og en trenger ikke legge ned så mye arbeid i det. Hovedfokuset er selve dåpen i kirka og de løftene dere gir der. Anonymous poster hash: 712c4...9b8 Jeg er ikke religiøs, og verken kirka eller festen betyr stort for meg, det er bare settingen jeg trenger for at min sønn på ordentlig vis kan bære dåpskjolen som hans mormor, som han aldri vil få møte, sydde for over 30 år siden. Hadde det ikke vært for den hadde jeg droppet alt. Anonymous poster hash: c4305...139
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #18 Skrevet 23. juni 2015 Vi har 3 barn og alle er døpt innen barna var 3 måneder. Alle tre gangene har det vært såkalt "lavterskel-dåp". Vi har kun hatt nærmeste familie, hatt selskapet hjemme, pyntet kun med lys og ordinære servietter, hatt hjemmelaget koldbordet hvor familien har hulpet til med å lage retter og deretter kaker/kaffe. Jeg har bestilt en bløtkake hos bakeren og bestemødrene har bakt en kake hver. That's it! Veldig enkelt, men veldig koselig Anonymous poster hash: 366e0...f06
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #19 Skrevet 23. juni 2015 Er du alene med barnet? Hvis ikke så kan jo faktisk pappaen stille opp og organisere Anonymous poster hash: 88c9f...90e Jeg bærer et donorbarn, så har ingen far eller partner som kan organisere. Men det går nok fint Det viktigste er uansett kristendommen og at dere får meldt barnet inn i kristen tro. Selskapet er ikke så viktig og en trenger ikke legge ned så mye arbeid i det. Hovedfokuset er selve dåpen i kirka og de løftene dere gir der.Anonymous poster hash: 712c4...9b8 Jeg er ikke religiøs, og verken kirka eller festen betyr stort for meg, det er bare settingen jeg trenger for at min sønn på ordentlig vis kan bære dåpskjolen som hans mormor, som han aldri vil få møte, sydde for over 30 år siden.Hadde det ikke vært for den hadde jeg droppet alt. Anonymous poster hash: c4305...139 Du melder barnet inn i en religion pga. en kjole??!? Og du lover å oppdra barnet i kristen tro pga. en kjole??? Anonymous poster hash: 712c4...9b8
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #20 Skrevet 23. juni 2015 Er du alene med barnet? Hvis ikke så kan jo faktisk pappaen stille opp og organisere Anonymous poster hash: 88c9f...90e Jeg bærer et donorbarn, så har ingen far eller partner som kan organisere. Men det går nok fint Det viktigste er uansett kristendommen og at dere får meldt barnet inn i kristen tro. Selskapet er ikke så viktig og en trenger ikke legge ned så mye arbeid i det. Hovedfokuset er selve dåpen i kirka og de løftene dere gir der.Anonymous poster hash: 712c4...9b8 Jeg er ikke religiøs, og verken kirka eller festen betyr stort for meg, det er bare settingen jeg trenger for at min sønn på ordentlig vis kan bære dåpskjolen som hans mormor, som han aldri vil få møte, sydde for over 30 år siden.Hadde det ikke vært for den hadde jeg droppet alt. Anonymous poster hash: c4305...139 Du melder barnet inn i en religion pga. en kjole??!? Og du lover å oppdra barnet i kristen tro pga. en kjole??? Anonymous poster hash: 712c4...9b8 Sikkert en skikkelig smashing kjole 😂😂 Anonymous poster hash: 98811...b83
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #21 Skrevet 23. juni 2015 Er du alene med barnet? Hvis ikke så kan jo faktisk pappaen stille opp og organisere Anonymous poster hash: 88c9f...90e Jeg bærer et donorbarn, så har ingen far eller partner som kan organisere. Men det går nok fint Det viktigste er uansett kristendommen og at dere får meldt barnet inn i kristen tro. Selskapet er ikke så viktig og en trenger ikke legge ned så mye arbeid i det. Hovedfokuset er selve dåpen i kirka og de løftene dere gir der.Anonymous poster hash: 712c4...9b8 Jeg er ikke religiøs, og verken kirka eller festen betyr stort for meg, det er bare settingen jeg trenger for at min sønn på ordentlig vis kan bære dåpskjolen som hans mormor, som han aldri vil få møte, sydde for over 30 år siden.Hadde det ikke vært for den hadde jeg droppet alt. Anonymous poster hash: c4305...139 Du melder barnet inn i en religion pga. en kjole??!? Og du lover å oppdra barnet i kristen tro pga. en kjole???Anonymous poster hash: 712c4...9b8 Sikkert en skikkelig smashing kjole Anonymous poster hash: 98811...b83 Det bør det være:P Anonymous poster hash: 712c4...9b8
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #22 Skrevet 23. juni 2015 Er du alene med barnet? Hvis ikke så kan jo faktisk pappaen stille opp og organisere Anonymous poster hash: 88c9f...90e Jeg bærer et donorbarn, så har ingen far eller partner som kan organisere. Men det går nok fint Det viktigste er uansett kristendommen og at dere får meldt barnet inn i kristen tro. Selskapet er ikke så viktig og en trenger ikke legge ned så mye arbeid i det. Hovedfokuset er selve dåpen i kirka og de løftene dere gir der.Anonymous poster hash: 712c4...9b8 Jeg er ikke religiøs, og verken kirka eller festen betyr stort for meg, det er bare settingen jeg trenger for at min sønn på ordentlig vis kan bære dåpskjolen som hans mormor, som han aldri vil få møte, sydde for over 30 år siden.Hadde det ikke vært for den hadde jeg droppet alt. Anonymous poster hash: c4305...139 Du melder barnet inn i en religion pga. en kjole??!? Og du lover å oppdra barnet i kristen tro pga. en kjole???Anonymous poster hash: 712c4...9b8 Sikkert en skikkelig smashing kjole Anonymous poster hash: 98811...b83 Det bør det være:P Anonymous poster hash: 712c4...9b8 Kjolen er veldig fin den ja, men dens utseende er jo absolutt ikke den avgjørende faktor. At det er vanskelig for dere å forstå får være deres problem. Eventuelt får dere prise dere lykkelige over at dere aldri har opplevd et tap så stort og sårt, at det å videreføre en tradisjon og arv så banal som en dåpskjole skulle føles så ufattelig viktig. Å melde barnet inn i kirka vil ikke ha noen reell påvirkning på vårt daglige liv, så jeg ser ikke problemet der. Det vil gjøre det enklere for ham å konfirmere seg i kirka, om det er det han selv ønsker når vi en gang kommer så langt, og det er jo forsåvidt greit da. Anonymous poster hash: c4305...139
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #23 Skrevet 23. juni 2015 Du kan jo planlegge alt før barnet kommer!! Sende ut invitasjoner, avtale men kirken, spørre familiemedlemmer om hjelp til div. Som mat/kake og handle inn servietter osv før baby kommer ☺️ Jeg gjorde dette siden min hadde termin 1mnd før humanetnisk dåp (som de bare har 2 ganger i året her vi bor) og jeg ville ikke vente i 6-7mnd til neste gang. Vi bar bare de nærmeste og hadde fikset koldtbord, og bestemødren fikset kaker 😁 Anonymous poster hash: 849f4...124
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #24 Skrevet 23. juni 2015 Du kan jo planlegge alt før barnet kommer!! Sende ut invitasjoner, avtale men kirken, spørre familiemedlemmer om hjelp til div. Som mat/kake og handle inn servietter osv før baby kommer ☺ Jeg gjorde dette siden min hadde termin 1mnd før humanetnisk dåp (som de bare har 2 ganger i året her vi bor) og jeg ville ikke vente i 6-7mnd til neste gang. Vi bar bare de nærmeste og hadde fikset koldtbord, og bestemødren fikset kaker Anonymous poster hash: 849f4...124 Det skal jeg. Skal fikse det som kan fikses før han kommer Anonymous poster hash: c4305...139
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå