Gå til innhold

Å nekte folk og tale i begravelse...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært i den mest besynderlige begravelse ever!

En ung mann døde, og flere ønsket å legge på krans og si noen ord. Deriblant en rep. fra firmaet han jobbet i, og noen ungdomstid venner.

De ble nektet da enken "ikke ønsket" dette.... Enken prøvde endatil å nekte mannens MOR å si noen ord til sin døde sønn! Men da skar presten igjennom! (presten visste nok ikke om de andre)

Hadde skjønt at en eventuell elskerinne kunne blitt nektet, men venner, sjef og familie... Hjelpes!

Ikke engang da han var død skulle han få oppmerksomhet!

Noen som har opplevd slikt?? *SJOKKA*

Anonymous poster hash: 3867f...204

Skrevet

Ikke opplevd, men hva slag rett har denne enken til dette?

Anonymous poster hash: 36bc7...512

Skrevet

Si det, etter mange års kjennskap tror jeg det kan være medisinsk korrekt å kalle henne psykopat!

Skrevet

Hm, det var da utrolig, ufattelig merkelig. Hadde de barn?

Jeg regner jo med at det fordi enken da var redd for å knekke sammen. Men so what? I en begravelse er det ok å bryte sammen.

Jeg tenker også det var veldig synd hvis de har barn.

Jeg mistet min mann, og syntes det var usgelig godt å høre så mange si så mye fint om ham. Og så var det så bra for barna å få høre alle disse menneskene, mange som de ikke kjente, fortelle om sider ved pappa som de selv ikke hadde sett - og på hvilken måte han hadde vært en så viktig del av livet til mange, mange mennesker - og hvor mange som kom til å savne ham og tenke på ham.

Anonymous poster hash: 86c73...e5f
Skrevet

3 barn - fullstendig apatiske...

Regner med de hadde fått streng beskjed om å sitte stille og holde kjeft!

Skrevet

Hm, det var da utrolig, ufattelig merkelig. Hadde de barn?Jeg regner jo med at det fordi enken da var redd for å knekke sammen. Men so what? I en begravelse er det ok å bryte sammen.Jeg tenker også det var veldig synd hvis de har barn.Jeg mistet min mann, og syntes det var usgelig godt å høre så mange si så mye fint om ham. Og så var det så bra for barna å få høre alle disse menneskene, mange som de ikke kjente, fortelle om sider ved pappa som de selv ikke hadde sett - og på hvilken måte han hadde vært en så viktig del av livet til mange, mange mennesker - og hvor mange som kom til å savne ham og tenke på ham. Anonymous poster hash: 86c73...e5f

Ja, de barna kunne hatt godt av å høre noen fine ord om faren!!

...og det hadde vel alle vanlige folk ønsket også!?

Skrevet

3 barn - fullstendig apatiske...

Regner med de hadde fått streng beskjed om å sitte stille og holde kjeft!

Å herregud. Stakkars barn. Da min mann døde, var det som om hele universet gikk i tusen knas, all logikk opphørte  og min egen verden gikk under.

Men én ting var krystallklart: Barna først! - de må ikke oppleve å "miste" det siste faste holdepunktet de har: mamma. De skal lyttes til sørges for, snakkes med - og de skal få tenke på, snakke om, og høre om pappa så mye (eller lite) de vil.

Denne moren har tydeligvis kun orket å tenke på seg selv og ikke på hva barna trengte. Mine barn kom til meg etterpå og sa at de hadde satt sånn utrolig pris på alle talene både i kirken og i minnestunden - det betydde veldig mye for dem, og hjalp dem i sorgen-.

Anonymous poster hash: 86c73...e5f

Skrevet

Denne moren har solt seg i oppmerksomheten hun har fått siden mannen ble syk.... Det passet dårlig at han ble pleietrengende, og at folk var bekymret for HAM!

Skrevet

Er det så vanlig at så mange sier så mye under en begravelse da? Hvis han var syk og pleietrengende, så kan det tenkes at kona var sliten, og ville bare ha begravelsen unnagjort.

Hvordan kan dere svare, uten å være i hennes sted?? Dere er psykopater!

Anonymous poster hash: 53ac0...a63

Skrevet

Er det så vanlig at så mange sier så mye under en begravelse da? Hvis han var syk og pleietrengende, så kan det tenkes at kona var sliten, og ville bare ha begravelsen unnagjort.

Hvordan kan dere svare, uten å være i hennes sted?? Dere er psykopater!Anonymous poster hash: 53ac0...a63

Fordi jeg kjenner henne!!

...og ja, i alle begravelser jeg har vært i har 3-6 stk sagt noen ord!

Skrevet

Hvordan kan dere svare, uten å være i hennes sted?? Dere er psykopater!

Og du er verdens beste psykiater, som stiler diagnoser så raskt👍🏻👏🏻👏🏻👏🏻

Anonymous poster hash: ba54b...15b

Skrevet

Han i fra indre Østfold eller?

Anonymous poster hash: f9347...f3f
Skrevet

Av over 20 begravelser (private og gjennom mitt yrke som sykepleier) har jeg vært borti to begravelser der det har vært taler. Tror skikken er forskjellig fra sted til sted.

Anonymous poster hash: e951b...f46

Skrevet

Folk takler sorgen forskjellig. Noen ønsker at bisettelsen skal være overstått så fort som mulig fordi de synes det er for tøft. Hvem er andre til å dømme over det? 

Anonymous poster hash: 37bcd...db2
Skrevet

Bli som å kommentere de som ikke ønsker kondolanser ved graven det....

Skrevet

Han i fra indre Østfold eller? Anonymous poster hash: f9347...f3f

Nei! Er det flere av sorten? :o

Skrevet

Bli som å kommentere de som ikke ønsker kondolanser ved graven det....Anonymous poster hash: e951b...f46

Nei, DET er noe ganske annet, da det går direkte og personlig på de pårørende! Og det er tøft for enkelte...

Skrevet

Av over 20 begravelser (private og gjennom mitt yrke som sykepleier) har jeg vært borti to begravelser der det har vært taler. Tror skikken er forskjellig fra sted til sted.Anonymous poster hash: e951b...f46

Ikke snakk om 'taler', men legge på en krans og si noen ord! Det gjøres i allefall i ALLE begravelser her.

Skrevet

Nektet flere å tale i mamma sin begravelse.

De som fikk tale var tanten min, jeg, en gammel barndomsvenninne og presten.

Anonymous poster hash: 08ded...337

Skrevet

Av over 20 begravelser (private og gjennom mitt yrke som sykepleier) har jeg vært borti to begravelser der det har vært taler. Tror skikken er forskjellig fra sted til sted.

Enig!!

Skrevet

Det syns jeg var spesielt. Eneste grunnen jeg kan forstå til en viss grad er at hun var redd for å bryte sammen.

Men sorg kan få folk til å handle irrasjonelt.

Skrevet

Det syns jeg var spesielt. Eneste grunnen jeg kan forstå til en viss grad er at hun var redd for å bryte sammen.

Trust me! I dette tilfellet har det ingenting med sorg å gjøre! Hun hadde brølt til mannens mor hadde ikke presten grepet inn!

Her handler det om makt og kontroll!

Kunne listet opp 100 hårreisende eksempler til!!

Skrevet

Trust me! I dette tilfellet har det ingenting med sorg å gjøre! Hun hadde brølt til mannens mor hadde ikke presten grepet inn!

Kunne listet opp 100 hårreisende eksempler til!!

Høres irrasjonelt ut.

Da mamma døde skjelte jeg ut sjefen min, handlet 5 tuber med makrell i tomat på butikken og jeg kom på jobb i pysjamas.

Jeg liker ikke engang makrell i tomat....

Anonymous poster hash: 08ded...337

Skrevet

Kunne listet opp 100 hårreisende eksempler til!!Anonymous poster hash: 3867f...204

Høres irrasjonelt ut.

Da mamma døde skjelte jeg ut sjefen min, handlet 5 tuber med makrell i tomat på butikken og jeg kom på jobb i pysjamas.

Jeg liker ikke engang makrell i tomat.... Anonymous poster hash: 08ded...337

Historien spinner over 10 år med hårreisende ting, så ikke noe irrasjonelt ved dette! Dette er det "vanlige" med dette vesenet...

Du på den andre siden, høres ut som du fikk deg en alvorlig knekk! Kondolerer!

Skrevet

Håper du er helt sikker på at denne dama er som hun fremstår, hvis ikke er det direkte stygt det du tenker/skriver om henne. Har selv vært bort i at folk har valgt lukket begravelse, der bare de nærmeste har fått komme. Har også vært bort i at de ikke har ønsket mye taler i begravelsen. Ikke alltid jeg forstår hvorfor, som at en av mine nærmeste har sagt at hun ikke vil at noen skal tale ved hennes bisettelse. Uansett. Tenk deg nøye om! Er du helt sikker på at hun solte seg i oppmerksomheten av sykdommen? At du ikke bare mistolker signalene hennes? Det viktigste er jo at dette ble en verdig dag for henne og barna, ikke hvordan du oppfattet det. Hadde mannen min blitt syk, hadde nok ikke jeg heller vært den mest sosiale. Og jeg hadde ikke lagt opp begravelsen ut fra hva andre mente og snakket om (bak ryggen min).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...