Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #1 Skrevet 23. juni 2015 Det er et ungt, nært familiemedlem som har gått bort, men sønnen min kjente ikke personen. Det kommer til å bli masse gråt og stappfull kirke. Jeg mener det ikke er noe sted for en treåring, men mannen er dypt uenig. Mener dette er en del av livet osv. Hva hadde du gjort? Anonymous poster hash: b450e...51a
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #2 Skrevet 23. juni 2015 Nei. En treåring har ingenting å gjøre i en begravelse. Min snart treåring hadde ikke klart å holde seg i ro under seremonien, og det hadde ikke vært sjans for verken jeg eller mannen til å ta skikkelig farvel da ungen hadde måttet blitt korrigert hele tiden. En treåring forstår heller ikke døden enda, og å se masse triste mennesker er ikke noe en treåring trenger å oppleve. Anonymous poster hash: c5a14...dab
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #3 Skrevet 23. juni 2015 I kirken- nei, i respekt for alle andre som er der for å ta farvel. Men minnestunden evt-ja. Anonymous poster hash: 2cf09...8d9
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #4 Skrevet 23. juni 2015 Hvis ikke barnet klarer være rolig skal det ikke være med. Anonymous poster hash: 115b2...c73
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #5 Skrevet 23. juni 2015 Nei. En treåring har ingenting å gjøre i en begravelse. Min snart treåring hadde ikke klart å holde seg i ro under seremonien, og det hadde ikke vært sjans for verken jeg eller mannen til å ta skikkelig farvel da ungen hadde måttet blitt korrigert hele tiden. En treåring forstår heller ikke døden enda, og å se masse triste mennesker er ikke noe en treåring trenger å oppleve. Anonymous poster hash: c5a14...dab Hvilket århundre lever du i?? Akkurat i denne begravelsen har ikke barnet noe å gjøre av den enkle grunnen at barnet ikke kjente avdøde. Men om det var en bestemor, en oldemor etc sjal barnet selvsagt være med på begravelse etc. Da min pappa døde, dvs han lå først for døden på i tensiv, ble vi på det sterkeste anbefalt å la barna som da var 3 og 7 år være med på sykehuset før han døde, i kapellet og se han i kisten og selvfølgelig i begravelsen. Forklare godt på forhånd hva som skal skje og snakke om i ettertid. Barna tar døden langt mer naturlig enn oss og det er viktig at barna er med på prosessen, selv en på 3 år. Barn skjønner MYE mer enn vi er klar over Men jeg ville ikke tatt med en 3 åring eller eldre for den saks skyld i begravelsen til en de ikke kjente. Det gir jo ingen mening. Anonymous poster hash: 3c08b...e0e
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #6 Skrevet 23. juni 2015 Vi hadde med vår 3 åring da hennes bestemor døde. Hun forstod alvoret og satt i ro hele tiden. Hun gråt også sammen med oss. Var faktisk veldig godt å kunne gråte og samtidig vise omsorg ovenfor barnet å trøste. Det var en gang hun gråt litt høyt og hulket jeg savner deg bessa mi. Det satt i gang tårene hos alle som satt rundt oss. Hun gikk også fram og ga kista en klem. Men vet ikke om jeg hadde tatt med barna i en begravelse de ikke har noe forhold til den avdøde. Anonymous poster hash: 635d8...fdc
Gjest Skrevet 23. juni 2015 #7 Skrevet 23. juni 2015 Nei! Et familiemedlem tok med seg en 6 åring i begravelse til farmor, og ungen var et forstyrrende element som hylgråt. Da mener jeg hylgrining. Hørte knapt hva presten sa ved graven! Selv lot jeg 3 åringen være i barnehagen .
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #8 Skrevet 23. juni 2015 Hvis ikke barnet har noe forhold til den som begraves så synes jeg det er unødvendig å ta barnet med. Det handler ikke om å bare skåne barnet, men også de som har et behov for å si farvel til den avdøde. Mennesker som ikke har noe forhold til avdøde trenger ikke være der. Anonymous poster hash: ac46d...657
Willy W Skrevet 23. juni 2015 #9 Skrevet 23. juni 2015 Nei! Et familiemedlem tok med seg en 6 åring i begravelse til farmor, og ungen var et forstyrrende element som hylgråt. Da mener jeg hylgrining. Hørte knapt hva presten sa ved graven! Selv lot jeg 3 åringen være i barnehagen . Da har det familiemedlemmet gjort en dårlig jobb med å forberede 6 åring. Selvsagt skal barn være med I begravelse når besteforeldre dør
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #10 Skrevet 23. juni 2015 Takk for svar! Jeg skal gå en runde til med mannen. For meg blir nok ankepunktet at sønnen min rett og slett ikke kjente personen. Da blir det bare rart å skulle si farvel. Vondt er det likevel, en person jeg var meget glad i som døde en forferdelig død💜 HI Anonymous poster hash: b450e...51a
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #12 Skrevet 23. juni 2015 En 3åring kan godt gå i begravelse til en person han kjenner GODT! Men til en ukjent, helt uaktuelt! Anonymous poster hash: bbe84...74a
Willy W Skrevet 23. juni 2015 #13 Skrevet 23. juni 2015 Takk for svar! Jeg skal gå en runde til med mannen. For meg blir nok ankepunktet at sønnen min rett og slett ikke kjente personen. Da blir det bare rart å skulle si farvel. Vondt er det likevel, en person jeg var meget glad i som døde en forferdelig død💜 HI Anonymous poster hash: b450e...51a En 3 åring har ingenting i begravelsen til en totalt ukjent person. Til bestemor, oldefar JA....men ikke hvor barnet ikke kjenner avdøde. Hva er poenget?
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #14 Skrevet 23. juni 2015 Mine jenter var 3 og 5 år da bestefar døde og de var selvfølgelig med i kirken. Hele storfamilien var der og ungene kjente jo alle dem. Det ble en fin opplevelse for både liten og stor. Selvfølgelig skulle de være med å ta farvel med bestefar. De ble grepet av stemningen og satt rolig hele tiden. Men i begravelsen til en fremmed (for dem) ville jeg aldri tatt de med, der har de ingenting å gjøre. Dere voksne går for å ta farvel med noen dere kjente og for å vise familien til avdøde deres respekt, det trenger ikke barnet deres være med på. Anonymous poster hash: f7d7a...e7d
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #15 Skrevet 23. juni 2015 Jeg er veldig for å ha med barn i begravelse når det er noen man står nær. Som besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler. Da er det en viktig for barn å være med syns jeg. For å lære om livet og døden. Om sorg og savn. Jeg ville absolutt ikke hatt min 3-åring med i begravelse til noen bare vi foreldrene kjenner. Det blir helt feil syns jeg. Anonymous poster hash: da29c...03d
👀tante Sofie 👒 Skrevet 23. juni 2015 #16 Skrevet 23. juni 2015 Har ikke lest svarene du har fått, men mener det at en treåring bør være med i begravelsen hvis det er en person med nær relasjon. Eks. Besteforeldre,tante, mamma osv. Da er barnet også med på Det følelsesmessige før under og etter en begravelse. Nå har ikke din treåring noen nær relasjon til den avdøde, og da mener jeg at det er best for treåringen at h*n ikke er med.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #17 Skrevet 23. juni 2015 KellyTaylor, du pleier å ha greie synspunkter men her synes jeg at du er på feil bane. Til HI så vil jeg si at min 3 åring - normalt en viljesterk og høylytt apekatt som elsker å være midtpunkt- sitte musestille gjennom en begravelse. Det samme gjorde alle de andre barna der. De som gråt høyt var voksne. Anonymous poster hash: a4b75...06e
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2015 #18 Skrevet 23. juni 2015 Jeg hadde ikke tatt med barna i en begravelse til noen de ikke kjenner. Hadde de med i begravelsen til min farmor. Da var de 5mnd og straks 5 år. Tror det var veldig godt for eldste å være der. Anonymous poster hash: bb6ca...6dd
februarprins2013 Skrevet 23. juni 2015 #19 Skrevet 23. juni 2015 det synes jeg. min er 2 år og 4mnd, og han har allerede vert med i 2 stk, tror det er viktig at barn får være med, er viktig for den empatiske delen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå