Gå til innhold

Tabletter mot angst ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som har fått det. Skal det mye til før en får det ?

Er litt redd for å kontakte lege.

Men jeg har en konstant uro i kroppen. Har sosial angst..

Føler at musklene anspent seg hele tiden.. Bare jeg skal ut en tur kjenner jeg angsten trenge seg på.

Anonymous poster hash: 7648c...fcf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antidepressiva kan fungere om plagene hemmer deg mye og ofte.

Det er allikevel bedre å ta tak i det opprinnelige problemet du har, framfor å midlertidig dempe det med medikamenter. Hør med legen hva han/hun anbefaler. Du burde uansett få en henvisning til psykolog.

Jeg har tidvis (panikkangst) og tar da sobril om det er ille og vedvarende. Men sobril er avhengighetsskapende og bør tas med forsiktighet.

Anonymous poster hash: 76dc3...b28
Skrevet

Du kan få de samtidig som du blir henvist til psykolog. Du får neppe kun medisin uten behandling.

Anonymous poster hash: 116ef...6aa

Skrevet

Beklager at jeg kupper tråden din hi! Du er inne på no jeg også lurer på... jeg har etter mange nedturer og vanskelige situasjoner fått angst tror jeg. Det kommer og går og jeg må virkelig prøve å prate meg selv ut av det. Problemet er at det blir bare verre og verre med tiden. Jeg er ikke deprimert. Om jeg går til legen så er jeg redd for at en vond byll tas hull på og jeg knekker sammen. Hva kan legen tilby av hjelp? Ønsker ikke å sykemeldes selv om jeg ser at det hadde vært greit for en stund. Angsten er verst om natten.

Anonymous poster hash: 11e75...467

Skrevet

Beklager at jeg kupper tråden din hi! Du er inne på no jeg også lurer på... jeg har etter mange nedturer og vanskelige situasjoner fått angst tror jeg. Det kommer og går og jeg må virkelig prøve å prate meg selv ut av det. Problemet er at det blir bare verre og verre med tiden. Jeg er ikke deprimert. Om jeg går til legen så er jeg redd for at en vond byll tas hull på og jeg knekker sammen. Hva kan legen tilby av hjelp? Ønsker ikke å sykemeldes selv om jeg ser at det hadde vært greit for en stund. Angsten er verst om natten.

Snakk med legen! Det hjelper alltid å få satt ord på det, kanskje deter nok til å gjøre det litt mindre, og derfor lettere å jobbe med :) Ikke sykemeld deg, det er viktig å ha en grunn til å fortsette dagliglivet! :)

Anonymous poster hash: 54b03...46f

Skrevet

Effexor/Venlafaxin!!! Det har hjulpet meg veldig mye når det gjelder sosial angst.

Anonymous poster hash: 563b8...666

Skrevet

Snakk med legen! Det hjelper alltid å få satt ord på det, kanskje deter nok til å gjøre det litt mindre, og derfor lettere å jobbe med :) Ikke sykemeld deg, det er viktig å ha en grunn til å fortsette dagliglivet! :)

Anonymous poster hash: 54b03...46f

Tusen takk for svar! 😊 kan jeg spørre hvordan angst kan føles ut på kroppen? Det jeg opplever er at når jeg tenker på de traumatiske/negative opplevelsene så bygger det seg opp en vond adrenalin i kroppen og der knyter seg i brystet og magen. Jeg blir kvalm og redd. Pulsen øker veldig og hjertet slår hardere. Kan dette være angst?

Skrevet

Psykolog psykolog psykolog! Jeg blir alltid så forundret over at psykolog ikke er førstevalget i slike situasjoner! Dette er jo egentlig ikke fastlegens bord. De kan mye, men i mange tilfeller desverre alt for lite om psykisk sykdom. Psykologer har lang utdanning og kompetanse innen psykisk helse. Fastlegen bør heller være en samarbeidspartner med psykologen, fremfor førstevalget!

Medisiner har alltid bivirkninger, så hvorfor ikke prøve å gjøre noe med problemet først, istedenfor å bare dempe symptomene? Hva skjer den dagen du skal slutte med pillene, vil angsten bare blusse opp igjen? Skal du gå på piller i all evighet? Det er spørsmål som er verdt å stille seg. Angst er og en av de psykiske vanskene som psykologisk behandling kan ha god effekt på! Så før du prøver medikamenter, så håper jeg du kan få en henvisning til en psykolog fra fastlegen for å finne ut faktorer i livet ditt som har utløst vanskene, faktorer i deg og omgivelsene som opprettholder problemet, og rettledning i hvordan man skal håndtere angsten når den dukker opp.

Angst er svært ubehagelig for den som opplever det, og man vil automatisk unngå den ubehagelige følelsen som angsten gir. På samme måte så vil man inngå i tryggingsatferd, f.eks. alltid gå på butikken på tidspunkt med minst folk, alltid ha med en venn når man går ut, alltid ha angstmedisin tilgjengelig, osv. Medisiner kan og bli en tryggingsmekanisme, noe som signaliserer til kroppen din at angsten er farlig, og at den må unngås for en hver pris. Dette kan være med på å opprettholde angsten. Angstmedisin kan være viktig for noen, og i tilfeller være det som utgjør forskjellen så jeg er ikke kategorisk imot medisiner for angst. Men ikke begynn der!

Anonymous poster hash: 636ff...4a4
Skrevet

Det høres og ut som at angstsymptomene er knyttet opp til minner om negative/traumatiske hendelser? Da kan det iallefall være bra å kontakte en psykolog for å undersøke om det er angst, eller mer PTSD symptomer (Post Traumatic Stress Disorder).

Skrevet

Psykolog psykolog psykolog! Jeg blir alltid så forundret over at psykolog ikke er førstevalget i slike situasjoner! Dette er jo egentlig ikke fastlegens bord. De kan mye, men i mange tilfeller desverre alt for lite om psykisk sykdom. Psykologer har lang utdanning og kompetanse innen psykisk helse. Fastlegen bør heller være en samarbeidspartner med psykologen, fremfor førstevalget!

Medisiner har alltid bivirkninger, så hvorfor ikke prøve å gjøre noe med problemet først, istedenfor å bare dempe symptomene? Hva skjer den dagen du skal slutte med pillene, vil angsten bare blusse opp igjen? Skal du gå på piller i all evighet? Det er spørsmål som er verdt å stille seg. Angst er og en av de psykiske vanskene som psykologisk behandling kan ha god effekt på! Så før du prøver medikamenter, så håper jeg du kan få en henvisning til en psykolog fra fastlegen for å finne ut faktorer i livet ditt som har utløst vanskene, faktorer i deg og omgivelsene som opprettholder problemet, og rettledning i hvordan man skal håndtere angsten når den dukker opp.

Angst er svært ubehagelig for den som opplever det, og man vil automatisk unngå den ubehagelige følelsen som angsten gir. På samme måte så vil man inngå i tryggingsatferd, f.eks. alltid gå på butikken på tidspunkt med minst folk, alltid ha med en venn når man går ut, alltid ha angstmedisin tilgjengelig, osv. Medisiner kan og bli en tryggingsmekanisme, noe som signaliserer til kroppen din at angsten er farlig, og at den må unngås for en hver pris. Dette kan være med på å opprettholde angsten. Angstmedisin kan være viktig for noen, og i tilfeller være det som utgjør forskjellen så jeg er ikke kategorisk imot medisiner for angst. Men ikke begynn der!

Er lege og støtter dette, medisiner er IKKE god behandling for angst, bare forverrer og forsterker angsten på sikt.

Anonymous poster hash: 3d0e3...379

Skrevet

Kan gå på efexor så lenge det er behov, om det er ett år eller femten. Bivirkningen er vel at det virker, slik at man klarer å tenke rasjonelt, og klarer å løse problemene med noen.

Anonymous poster hash: 23e38...a44

Skrevet

Jeg har fått Efexor og Wellbutrin mot angst og uro. Har også prøvd mye annet f.eks. Seroquel. Begynte å få medisiner etter ca et år hos psykolog og en innleggelse. Går fortsatt hos psykolog og har gjort det i 10 år nå. Har også prøvd gruppeterapi og vil påstå at det er mer effektivt enn medisiner. Så prøv alt annet før du prøver medisiner.

Anonymous poster hash: c0ac2...c69

Skrevet

Veldig enkelt å få hos legen min hvertfall.

Jeg slet med uro og dårlig søvn etter en personlig krise. Ikke deprimert eller angst, men helt klart noe..

Spurte om det var mulig å få noe som kunne hjelpe meg med å sove. Fikk lykkepiller istedenfor.

De fungerer, men i lengden var de ikke noe for meg, men der og da hjalp det mye.

Begynner på P mener jeg å huske.

Anonymous poster hash: 78a85...776

Skrevet

Hi her...

Kan forklare litt mer.

Noe av grunnen min til sosial angst er at jeg har selektiv mutisme. Sliter med å prate med folk. Får helt angst om jeg kommer oppi en situasjon hvor jeg må snakke.

Jeg sliter også med kraftig rødming. Om jeg er på noe sosialt og noen f.eks spør meg om noe eller jeg må si noe begynner jeg og rødme kraftig og får helt angst akkurat som om jeg blir stilt til en vegg.

Har en sønn på 1,5 år som begynne i Big i august. Har begynt og grue meg veldig nå. Da jeg vet jeg må snakke med Bhg personale. Og det må jeg gjøre hver dag. Derfor jeg har tenkt på tabletter så jeg blir mindre urolig.. Hadde vært det enkleste for meg. Er også redd for å bli henvist til psykolog da jeg er redd Bv automatisk blir kobla inn.. Men jeg er ikke deprimert.. Har bare voldsom angst.

Skrevet

.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...