Gå til innhold

Hvis du skulle anbefalt en hunderase til...

Anbefalte innlegg

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Jeg ville valgt en cavalier, MEN det er mye gal avl på de, ikke så lynnet er ødelagt, men hodeskalle blant annet. Du må derfor sette deg godt inn i problematikken og velge en oppdretter med omhu.

Puddel er heller ingen dårlig løsning, men jeg synes det er et minus med pelsen. Enten bruker du opp en kveld på å klippe den selv annenhver mnd eller man må organisere levering/henting hos frisøren

Anonymous poster hash: 6d410...f00

Skal man ha den i utstillingspels som min er må den til hundefrisør hver tredje uke. Men skal den ikke stilles holder det med klipp av snute og poter pluss rundt tissen en gang i blant og det kan man gjøre selv. Så tar man kropp selv eller tur til frisør en til to ganger i året. Mindre jobb enn å vaske etter en med røytepels😂
Jeg hadde min på flere utstillinger, fikk alltid gode skussmål på pelsen. Men min var for tynn, tror hun led av spisevegring (helt seriøst), jeg prøvde alt! Dessuten var hun underbitt, noe som selvsagt ikke er forenlig med premie. Det var kun for moro skyld, og det sosiale miljøet. Men hun fikk flere ganger gode "karakterer" på proporsjoner og utseende ellers. Så det med pels er litt vanskelig å forutsi.
At de spiser lite er typisk puddel😊 Skulle ønske jeg kunne legge ut bilde av min, han er hvit og veldig vakker💕

Haha, jeg ser nå at vi snakker om to forskjellige raser! Jeg snakket om Cavalieren 😂

Skrevet

Oi, takk for svar alle sammen! Masse gode tips her altså! :) Jeg har lest mye om whippet, og har også fått inntrykk av at den kunne passet, men ser det er litt ulike meninger om det. Ser mange foreslår både puddel og cocker spaniel, kunne en blanding vært noe? Jeg vet det er litt uenigheter om slike blandinger også, derfor jeg spør. :) Jeg har forresten prøvd diverse rasevelgere, men får opp så sinnsykt mange raser jeg aldri har hørt om. Vil helst velge noe ut ifra ærlige erfaringer, alle raser har jo positive egenskaper og føler det er det som blir trukket frem i rasebeskrivelser.

Vi hadde Shetland Sheepdog før, og den passet veldig fint i min beskrivelse, men den hadde epilepsi. Har forstått at det et ganske utbredt i rasen.

Hjelp! Dette er utrolig vanskelig! :P

Anonymous poster hash: c6beb...c16

Skrevet

Ville ALDR valgt cocker eller chavallier! De er enmannshunder og desverre avlet til dårlig gemytt...

Lykke til!

Anonymous poster hash: 71867...e0d

Skrevet

Oi, takk for svar alle sammen! Masse gode tips her altså! :) Jeg har lest mye om whippet, og har også fått inntrykk av at den kunne passet, men ser det er litt ulike meninger om det. Ser mange foreslår både puddel og cocker spaniel, kunne en blanding vært noe? Jeg vet det er litt uenigheter om slike blandinger også, derfor jeg spør. :) Jeg har forresten prøvd diverse rasevelgere, men får opp så sinnsykt mange raser jeg aldri har hørt om. Vil helst velge noe ut ifra ærlige erfaringer, alle raser har jo positive egenskaper og føler det er det som blir trukket frem i rasebeskrivelser.

Vi hadde Shetland Sheepdog før, og den passet veldig fint i min beskrivelse, men den hadde epilepsi. Har forstått at det et ganske utbredt i rasen.

Hjelp! Dette er utrolig vanskelig! :P

Blandingsraser er fint det men du ender gjerne opp med det dårlige fra to raser. Bare se på finn og div omplasseringshjem, mye designerhunder/blandinger...
Skrevet

Ta kontakt med en oppdretter ang whippet hvis du har tenkt på rasen selv også. Det er jo gjeldene båndtvang, så nabohøner tror jeg kan gå fritt 😉Men, det stemmer jo at whippet KAN være kattefiendlige, men "noe" finner vi vel med de fleste raser. Lykke til med valget ☺

Anonymous poster hash: b5751...6b1

Skrevet

Sier det igjen. Anbefaler deg å lese om dansk svensk gårdshund. Alle jeg kjenner som har den rasen er utrolig fornøyd. Ingen som har angret seg.

Anonymous poster hash: 33855...741

Skrevet

Sier det igjen. Anbefaler deg å lese om dansk svensk gårdshund. Alle jeg kjenner som har den rasen er utrolig fornøyd. Ingen som har angret seg.

Anonymous poster hash: 33855...741

Takk for anbefaling! Jeg har ikke noen erfaring med den type hund, men ut ifra hva jeg leser høres det veldig bra ut. Jeg må innrømme at jeg ikke umiddelbart faller for dem utseendemessig, men det er jo heller ikke det som er det viktigste. Eneste som trekker ned er at det virker som de ikke kan være noe særlig alene hjemme?

Skrevet

Toller! De er fantastiske ❤️🐺

Anonymous poster hash: 8ef1d...81f

Skrevet

- en barnefamilie

- middels aktive (liker sofakos, men kan godt gå en mil også)

- relativt liten plass (blokk) men gode turmuligheter i nærheten.

- har hatt hund tidligere, men ikke veldig erfarne i lydighetstrening (forrige var veldig rolig og ingen problemer med).

- positive til kurs og dressur, og vil gjerne utvikle hunden til servicehund etterhvert.

- liker best mellomstore hunder

Hvilken ville det vært?

Det kommer litt an på hva du mener med at hunden skal være middels aktiv, hvor mye tid du vil bruke på den og hvordan du legger opp hundeholdet.

Jeg har hatt store, aktive hunder tidligere (flatcoated retriever), og på en vanlig hverdag tok hovedturen + lydighetstrening ca 1,5 timer. I helger og på treningsdager brukte jeg ca 2-3 timer. Men da jobbet ikke hundene hele tiden, men måtte vente på tur og se på når andre hunder jobbet. En flat blir ikke sliten og fullt stimulert av en times tur, den kan gå i timesvis. Men tur kombinert med mental trening gir fornøyde og slitne hunder.

Nå har jeg cavalier, en rase som er middels aktiv. Jeg bruker like mye tid på turer med Cavalieren, men har lagt opp løpet litt annerledes. Driver bl.a ikke aktivt med spor og lydighetstrening lengre, bare litt innimellom. Men jeg mener likevel at minimum 1 times hovedtur hver dag bør alle hunder ha, uansett størrelse og aktivitetsnivå. Og når jeg ser på tidsbruk på hunden utenom tur, går det mye mer tid til pelsstell på Cavalieren enn det gjorde på flat'en. En blanding mellom f.eks cocker og puddel vil garantert gi en overraskelsespels, enkelte er omtrent umulig å holde flokefrie.

Det jeg vil fram til er at alle hunderaser kan gå en mil uten problemer. Men dersom du vil drive med litt trening, vil bruke den til servicehund osv er det endel kvaliteter du bør se på. At rasen er førerorientert og lettrent, at den er glad i folk og ikke reservert overfor fremmede (litt kjedelig med en reservert servicehund), og at den ikke er avlet fram til å jobbe endel på egenhånd, som f. eks settere og diverse hihunder er. Liten radius og førerfokus er veldig praktiske kvaliteter, og du får en god del av treningen "gratis" ved å velge en rase som har disse.

Retrievere høres ut som de kan passe godt for dere. Også mellompuddel. Om en spaniel er det dere ønsker, ville jeg sett på field spaniel.

Anonymous poster hash: 049b3...69b

Skrevet

Mops, helt herlige krabater med et fantastisk lynne. Vår løper gjerne en hel dag ute (vi har mulighet til å ha hunden helt fri rett utenfor huset), men også ligge å sove en hel dag om det f.eks er dårlig vær uten å bli rastløs. Aldri opplevd noen form for aggresjon til tross for litt voldsomme barn. Elsker den rasen!:)

Skrevet

Yorkshire terrier 😊 trenger ikke masse trim hver dag, men når vi først går tur er det full fart. Å den røyter heller ikke 😊 vi har 3 barn og det er ingen problem. Føler den er enkel å dressere, vi har ikke hatt noen problem. Den blir heller ikke så stor så trenger ikke masse plass. Min er 4,5 kg ca. Men har hørt de kan bli fra 1,2 til 7 kg 😊

Anonymous poster hash: abc2c...c88

Skrevet

- en barnefamilie

- middels aktive (liker sofakos, men kan godt gå en mil også)

- relativt liten plass (blokk) men gode turmuligheter i nærheten.

- har hatt hund tidligere, men ikke veldig erfarne i lydighetstrening (forrige var veldig rolig og ingen problemer med).

- positive til kurs og dressur, og vil gjerne utvikle hunden til servicehund etterhvert.

- liker best mellomstore hunder

Hvilken ville det vært?

Det kommer litt an på hva du mener med at hunden skal være middels aktiv, hvor mye tid du vil bruke på den og hvordan du legger opp hundeholdet.

Jeg har hatt store, aktive hunder tidligere (flatcoated retriever), og på en vanlig hverdag tok hovedturen + lydighetstrening ca 1,5 timer. I helger og på treningsdager brukte jeg ca 2-3 timer. Men da jobbet ikke hundene hele tiden, men måtte vente på tur og se på når andre hunder jobbet. En flat blir ikke sliten og fullt stimulert av en times tur, den kan gå i timesvis. Men tur kombinert med mental trening gir fornøyde og slitne hunder.

Nå har jeg cavalier, en rase som er middels aktiv. Jeg bruker like mye tid på turer med Cavalieren, men har lagt opp løpet litt annerledes. Driver bl.a ikke aktivt med spor og lydighetstrening lengre, bare litt innimellom. Men jeg mener likevel at minimum 1 times hovedtur hver dag bør alle hunder ha, uansett størrelse og aktivitetsnivå. Og når jeg ser på tidsbruk på hunden utenom tur, går det mye mer tid til pelsstell på Cavalieren enn det gjorde på flat'en. En blanding mellom f.eks cocker og puddel vil garantert gi en overraskelsespels, enkelte er omtrent umulig å holde flokefrie.

Det jeg vil fram til er at alle hunderaser kan gå en mil uten problemer. Men dersom du vil drive med litt trening, vil bruke den til servicehund osv er det endel kvaliteter du bør se på. At rasen er førerorientert og lettrent, at den er glad i folk og ikke reservert overfor fremmede (litt kjedelig med en reservert servicehund), og at den ikke er avlet fram til å jobbe endel på egenhånd, som f. eks settere og diverse hihunder er. Liten radius og førerfokus er veldig praktiske kvaliteter, og du får en god del av treningen "gratis" ved å velge en rase som har disse.

Retrievere høres ut som de kan passe godt for dere. Også mellompuddel. Om en spaniel er det dere ønsker, ville jeg sett på field spaniel.

Anonymous poster hash: 049b3...69b

Tusen takk for veldig flott svar! Jeg kan jo utdype litt mer. Når jeg tenker middels aktiv er jeg vel på jakt etter en hund som gjerne liker å kose, og er rolig inne, men som likevel orker å være med på turer i skog og mark. Den kan gjerne være leken og energisk, men også klare å slappe av.

Jeg synes lydighetstrening, sporing osv. er kjempespennende, så hunden skal nok få mye mental trening. Tanken er at den kanskje skal kunne fungere som diabeteshund etterhvert, og vi kommer isåfall til å delta på en del kurs. En hund som er lærevillig, liker å jobbe og som knytter seg til føreren er derfor viktig, som du sier.

Utseendemessig er jeg veldig glad i spisshunder. Jeg liker veldig godt utseendet på spitzene, svensk lapphund, collie/Shetland sheepdog osv., men vet ikke om det finnes noen som innehar "hele pakken".

Skrevet

Staffordshire bull terrier. En fantastisk rase. :)

Anonymous poster hash: 63bb3...b18

Skrevet

Hjelp! Dette er utrolig vanskelig! :PAnonymous poster hash: c6beb...c16

Blanding mellom de to rasene er fantastisk! Samme er "oppdretteren" på Hønefoss. De blander disse rasene i Setesdal også. I skrivende stund er mine to cockapoo'er ute å ser på barna som har vannkrig. Fantastiske hunder!

Anonymous poster hash: c5f48...6c9

Skrevet

Hjelp! Dette er utrolig vanskelig! :PAnonymous poster hash: c6beb...c16

Blanding mellom de to rasene er fantastisk! Samme er "oppdretteren" på Hønefoss. De blander disse rasene i Setesdal også. I skrivende stund er mine to cockapoo'er ute å ser på barna som har vannkrig. Fantastiske hunder!

Anonymous poster hash: c5f48...6c9

Nei oppdretteren på Hønefoss er ikke bra😡 Ja toller er en fantastisk rase OM man er veldig aktiv. Tror dere burde lese hi igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...