Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #2 Skrevet 19. juni 2015 De sier vel at kreft ligger til visse familier, de vet ikke helt hvor arvelig det er, men tendensen er at i noen familier er det mer kreft enn i andre familier. Det er vel bare brystkreft og livmorhalskreft de vet at er direkte arvelig pga et gen som øker sjansen betraktelig. Anonymous poster hash: 9adc7...4d3
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #3 Skrevet 19. juni 2015 Vet ikke helt hva forskningen sier, men at enkelte familier er mer utsatt enn andre er det iallefall ingen tvil om! Kan ta min egen; håper for Guds skyld at ungene våre arver MIN families helse!! I min familie har det aldri vært alvorlig sykdom og de har dødd gamle av såkalt naturlige årsaker! I min manns familie: store deler har astma, bronkitt og psoriasis. Også en del alkoholikere ("velfungerende", men dog..) Mannens mormor døde av lungekreft, farmor døde av diabetes og hjertet, farfar døde av prostatakreft, far døde av magekreft og bror døde av magekreft. Mor overlevende av brystkreft, onkel overlevende av testikkelkreft. Stefar (ikke blodslektning da, men) overlevende av prostatakreft. Morfar er nyretransplantert. Fremtiden er faktisk litt skummel..... Anonymous poster hash: 1c45a...15a
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #4 Skrevet 19. juni 2015 Nei. Hypokondri er det. Anonymous poster hash: e9e6d...6d9
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #5 Skrevet 19. juni 2015 Nei. Hypokondri er det. Anonymous poster hash: e9e6d...6d9 Du får gå å få den behandlet da Anonymous poster hash: 192f0...0ee
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #6 Skrevet 19. juni 2015 Det er IKKE bare brystkreft som er arvelig. Det er mange genfeil som øker risiko for kreft. Jeg har ikke oversikten, men vet om genfeil som gir en økt risiko for ulike typer kreft der i blant hjernesvulst. Er det noe spesielt du er bekymret for med tanke på arvelighet og kreft, gå til fastlege og diskuter mulig henvisning til genetisk avdeling (finnes i Oslo, Bergen og Tromsø ihvertfall). Anonymous poster hash: 45202...771
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #7 Skrevet 19. juni 2015 Jo enkelte hjernesvulstyper kan være arvelig. Anonymous poster hash: 120dc...d74
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #8 Skrevet 19. juni 2015 Jeg har tremenninger (søstre) som begge døde av hjernekreft når de var i 40-årene. Det var forskjellige krefttyper og legene mente at de gjenlevende søsknene hadde ikke noe større sjans for å utvikle hjernekreft. Tanten til deres far (og min far) døde også av hjernesvulst når hun var 6-7 år. Så jeg vet ikke helt.. Anonymous poster hash: 58ca3...4f9
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #9 Skrevet 19. juni 2015 Det kan være arvelig ja. Moren til stebarna mine døde av komplikasjoner forbundet med hjernesvulst som var en ren genetisk feil. Barna hennes kan arve dette og føre dette videre til fremtidige barn. De har alle blitt tilbudt en gentest for å sjekke om de er i faresonen. Dette er veldig sjeldent. Anonymous poster hash: 3c224...754
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2015 #10 Skrevet 19. juni 2015 Bor en familie under en høyspentlinje eller nær en stor trafo så er denne familien mer eksponert ,det trenger ikke være arvelig. Anonymous poster hash: 04708...f40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå