Gå til innhold

Lapraskopi og fjerning av follikler

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når man opererer bort noe fra eggstokkene, er det fare for at man skader eggstokken, og/eller fjerner vev som kunne produsert egg/follikler. Det er enkelte studier som viser at man ikke har økt sjanse for å bli gravid hvis man fjerner endo fra eggstokkene, pga man gjerne fjerner vev som ville produsert egg.

Hvordan det er med å fjerne follikler vet jeg ikke, men man kan finne diverse studier hvis  man googler. Jeg ville sjekket om man faktisk har økt sjanse for å bli gravid etterpå, hvis ikke er det jo ikke noen vits (med mindre man har andre symptomer og plager da).

Endret av Pobie

Jeg ser hva du skriver, Pobie, og 'fornuften' er tilbøyelig til å være enig. Men rart at jeg fikk informasjons om at når endometriosen var fjernet skulle alt bli bedre...? Jeg vet ikke hvorfor endometriose gjør at man kan ha mindre sjanse til å bli gravid i utgangspunktet. Men logikken sier jo at om man da fjerner det, så skal ting bli bedre. Klart, om noe blir skadet i prosessen, er man kanskje like langt... Jeg velger å tro at det skal være mulig å lage et barn med den kroppen her, hehe... Er frisk og rask ellers!

Anonymous poster hash: f00f3...85e

Hvis du sjekker studiene er det litt usikkert om sjansen øker eller ikke. Noen studier sier man har økt sjanse for å bli gravid, andre rapporterer at det ikke utgjorde noen forskjell.

Endo er ikke kun det som vokser på eggstokkene, men forårsaker også andre ting, som f eks en betennelsesreaksjon i bekkenet og gjerne lavere kvalitet på eggene. Og jeg har blitt fortalt at det er ikke alltid at fjerning av endo forbedrer eggkvaliteten.

Men det er jo mange som blir gravide med endo, så det er ingenting som tilsier at det er umulig, bare at det er litt vanskeligere.

Regelmessig mosjon og sunt kosthold vil også hjelpe mot endo.

Krysser fingrene for deg :)

Da vi skulle ha sjette forsøk var vi på samtale privat før oppstart. Da tror jeg han sa at det kunne være en god mulighet for å forbedre eggkvaliteten å ta vekk noen follikler. (Mine egg slet med å bli befruktet og dele seg). Hvis jeg ikke husker feil så skulle de folliklene som var igjen kunne modne eggene på en bedre måte. Det var også snakk om en p-pille kur, men jeg ble gravid på første forsøk der, så endte opp med et annerledes medisinopplegg bare.

Anonymous poster hash: c6a66...f73

• 2 måneder senere...

Annonse

Da var det gjort, fikk beskjed jeg har tette eggledere og hadde litt endometriose. Det var ikke kjekke nyheter. De kunne viss ikke gjøre noe eller gjorde ikke noe med de tette egglederne, men det andre brant de vekk.

Går det ikke an å fikse tette eggledere?

Ble anbefalt ta en hysteroskopi for å sjekke livmor. Det vil jeg nok ta for å sjekke hvorfor ikke eggene fester seg.

Alt for å få det til nå før siste forsøk.

Da vi skulle ha sjette forsøk var vi på samtale privat før oppstart. Da tror jeg han sa at det kunne være en god mulighet for å forbedre eggkvaliteten å ta vekk noen follikler. (Mine egg slet med å bli befruktet og dele seg). Hvis jeg ikke husker feil så skulle de folliklene som var igjen kunne modne eggene på en bedre måte. Det var også snakk om en p-pille kur, men jeg ble gravid på første forsøk der, så endte opp med et annerledes medisinopplegg bare.

Anonymous poster hash: c6a66...f73

Det var samme info vi fikk.Håper det vil hjelpe til slutt. 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...