Gå til innhold

23/5 omsorg for egne barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to barn og har vært i perm 8 mnd med hver av dem, hvor mye telles det? Den eldste er 6 år. Har de seks fagene. Skal høre med skolen om vitnemål i morgen, men hvis ikke kunne jeg søke med 23/5 sa høgskolen. Har også vært lærling to år, tatt påbygbing et år etter læretid og jobbet mye som vikar siden 2010! Men ikke 100% på fulltid..

Anonymous poster hash: 12667...94f

Fortsetter under...

Skrevet

Da jeg kom inn på høyskole gjennom 23/5-regelen ble omsorg for egne barn regnet som arbeid.

Anonymous poster hash: 71b72...156
Skrevet

Men er det ikke slik at man får maks et års uttelling med omsorg for barn? Det sa min søster i tlf idag. Glemte å spørre rådgiveren i tlf..

Skrevet

Men er det ikke slik at man får maks et års uttelling med omsorg for barn? Det sa min søster i tlf idag. Glemte å spørre rådgiveren i tlf..

Det kan ikke ha vært tilfellet for min del. Jeg hadde to og et halvt års arbeidserfaring og ingen skolegang siden videregående.

Skrevet

Ok :-) så hvis jeg da sender ved bostedsadresse for meg og barna samt dokumenterer all jobb er det kanskje nok? Læretid skal jo også utgjøre noe..tror det er 3 år.

Annonse

Skrevet

Har jobbet mye innenfor helse og der er jo maks jobbuke på 35,5 timer også.

Skrevet

På 23/5 kan omsorg for egne barn kan telle alle fem årene, så du oppfyller 23/5-kravet med glans, Hi :)

Anonymous poster hash: 4c296...f58
Skrevet

Og det holder da at barnet har bodd med meg i 5 år?:-) trodde ikke det ga maks uttelling. Takk for svar forøvrig.

Skrevet

Hvilken dokumenter må man sende inn på at man har egne barn da?

Anonymous poster hash: 14078...68a

Skrevet

Og det holder da at barnet har bodd med meg i 5 år?:-) trodde ikke det ga maks uttelling. Takk for svar forøvrig.

Det holder ikke at du har bodd sammen med barnet, du må ha hatt omsorg for barnet som hovedbeskjeftigelse. Jeg måtte være hjemme med min yngste til han var 2,5 år (fikk ikke barnehageplass), og det telte for min del.

Skrevet

Men hva må man sende inn av dokumenter?

Annonse

Skrevet

Men hva må man sende inn av dokumenter?

Det husker jeg ikke, det er en del år siden. Husker at jeg sendte inn fødselsattest, men ikke noe mer. Tror jeg også sendte med dokumentasjon på at jeg hadde fått ett års permisjon fra studiene (hadde fått studieplass fra barnet var litt over året, men det skar seg helt med barnepass).

Skrevet

"Omsorgsarbeid for barn må dokumenteres med bostedsbevis fra folkeregistret for søkeren og barna."

Hentet fra "Boka vår", som er saksbehandlerboka til Samordna opptak. Jeg har jobbet med opptak til høyere utdanning i to år. Det holder at du har bodd sammen med barnet. Siden eldstemann er 6 år så trenger du strengt tatt bare å sende bostedsattest (samme som bostedsbevis) som viser at du har bodd sammen med det barnet hele den tiden, pluss dokumentasjon på at du har de seks fagene. 

Skrevet

"Omsorgsarbeid for barn må dokumenteres med bostedsbevis fra folkeregistret for søkeren og barna."

Hentet fra "Boka vår", som er saksbehandlerboka til Samordna opptak. Jeg har jobbet med opptak til høyere utdanning i to år. Det holder at du har bodd sammen med barnet. Siden eldstemann er 6 år så trenger du strengt tatt bare å sende bostedsattest (samme som bostedsbevis) som viser at du har bodd sammen med det barnet hele den tiden, pluss dokumentasjon på at du har de seks fagene.

Takk for svar! Dokumentasjon på alle fag er sendt inn allerede. Ringer skolen i morgen i tilfelle. Da skal jeg også dra på ligningskontoret.

Skrevet

Bare hyggelig. Håper alt ordner seg for deg! Om du får vitnemål, men ser at snittet ditt blir høyere om du bare regner med karakterene i de seks fagene, så send med bostedsattesten uansett. Da kan de 23/5-beregne søknaden din - de skal da bruke det snittet som er med fordelaktig for deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...