Gå til innhold

Noen erfarne møbeloppussere her :)? Og andre med formeninger om fargevalg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg holder på å pusse ned en gammel kommode, for så å male den opp igjen, skifte knotter osv.

Nå har jeg i utgangspunktet sett for meg pusse ned, grunne og male. Men så kom jeg på at det går jo an å tapetsere også? Male skroget f.eks og tapetsere skuffene? Har også to skap jeg skal male i samme slengen. Ca 150cm høye, med skapdører og skuffer på begge. Har også et skathold(?) som jeg tenkte å male opp også. Alt i samme farger/ nyanser.

Har ikke lyst på hvitt. Men det bør være lyst. Grånyanse kanskje?

Er det vanskelig med tapet på møbler, frarådes? Anbefales?

MÅ den gamle malingen være helt bort, altså må jeg pusse helt inn til treet? Skal jeg sparkle og flikke, eller la gamle sår være en del av sjarmen, eller skal jeg satse på å sparkle og pusse opp perfekt...?

Anonymous poster hash: 44963...dd0
Skrevet

Hei. Jeg er ikke møbeltapetserer, men har litt erfaring. Nei, du trenger ikke å pusse bort all malingen. Men få en ru overflate ved å pusse over det, så vaske det med et middel som tar fett for deretter å grunne.

Jeg liker at møblene har litt farge. Farge er jo også «in». Å tapetsere er en fin idé synes jeg. Da er fargen avhengig av tapeten du finner og liker. Når du bruker tapet kan du lakke over med klarlakk for å øke holdbarheten.

Søk på furniture makeover på google og se på bilder, der er det mange fine ideer. Anbefaler også å se på pinterest.com og finne inspirasjon.

Lykke til!

Anonymous poster hash: df4e0...4e8
Skrevet

Å, tusen takk :blomst:  har pusset ganske godt den som er malt! Har brukt pussemaskin med ganske grovt papir, men lurer på om det kanskje er litt glatt enda. Må se litt på det. Må også gå over i krinklene og krokene. Noe som tar fett... Kan jeg bruke zalo da?

Det er jo tøft med farger, du har rett i det, men det spørs om jeg tør være så spenstig hehe :sjarmor: Må lete etter insiprasjon og fremgangsmåter, så jeg ser om det er noe jeg faktisk kan få til pent...

Men bør jeg pusse vekk og sparkle vekk sprekker og små sår i kommoden? Den er nokså gammel... Vil det kunne være endel av sjarmen, eller blir det bare dumt  når jeg bruker tid på å pusse den opp?

Skrevet

Jeg ville brukt salmiakkvann eller grovrent for å ta vekk fett. Det trenger ikke å være så veldig ru overflate, det skal jo bli fint etter at det er malt igjen og. Veldig rue overflater vises gjerne igjennom malingen. Grunningen er også der for at malingen skal få heftgrunnlag og det er poenget med pussingen også.

Om du skal ta vekk sprekker er jeg usikker på. Hvilket uttrykk vil du ha? Om du lar de være så ser man at det er gammelt og man får neste litt shabby chic-følelse. Fjerner du dem vil møbelet se ganske nytt ut, kommer jo an på stilen også. Jeg liker møbler i retro 50/60talls stil. Da er det gjerne ikke så mange hakk, men det er ofte ringmerker og skjolder. Det har jeg fjernet slik at møbelet ser nytt og pent ut. Men hvis det er gamle møbler med bruksslitasje synes jeg det er litt fint å se det..

Anonymous poster hash: df4e0...4e8
Skrevet

Hvis flatene er malte så trenger de stort sett en god vask og en grei mattsliping. Mattsliping er rett og slett å slipe lett men grundig over hele flaten slit at malingen ikke lenger er blank. Når du bruker grovt papir vil du lage dype riper i malingen som lett vil syntes etter maling så vær forsiktig med det, eventuelt avslutt med et finere sandpapir.

Det beste er å vaske først, så slipe og derretter tørke av slipestøvet grundig med støvklut. Hvis du vasker etter slipingen kan du risikere at fettet blir dyttet inn i overflaten og er vanskeligere å få bort.

Salmiakk løser fett men fjerner det ikke. Det er enormt  viktig å skylle i flere omganger og heller vaske en ekstra gang om du bruker salmiakk. Du må også la det tørke helt før du begynner med malingen så du slipper luktreaksjon mellom salmiakk og maling. Det beste er å bruke en vask som er laget for å vaske før maling. Har du kanskje Krystall Soda (IKKE kaustisk soda). Krystallsoda har blitt kalt malersoda i mange år nettopp fordi den er super før maling :-)

Det er vanskelig å si hvor mye reparasjonsarbeid du trenger å legge i kommoden uten å se bilder. Hvis du vil ha en helt slett og nyoppusset look ville jeg gått over med en tre/snekker/snickerisparkel. Den tørker relativt raskt og er enkel å påføre med f.eks en Japansparkel. Slip det glatt og fint der du har sparklet og tørk godt med støv igjen, så du ikke får nupper og klumper i malingen. Hvis sprekkene er små og sjarmerende kan du gjøre som hun over sier og la de være igjen. Det er helt lov at gamle møbler ser ut som at de har levd litt men det kommer veldig an på hva du er ute etter.

Det som skal males kan i utgangspunktet nå bare males. Skru av beslag og knotter om du kan det, da får du en strøken finish. Dersom du vil tapetsere skuffefrontene så er det fint mulig også. Beste fremgangsmåte da blir å grunne frontene med en heftgrunning (grunn gjerne skroget også hvis du har sparklet for å få jevn dekk). La grunningen tørke skikkelig og tapetser frontene med vanlig tapetlim og tapet.

En ting som kan vøre greit å tenke på er at skuffer tas mye på. Dersom tapeten tillater det ville jeg lakkert frontene med en vannbasert gulvlakk/møbellakk. Du kan velge mellom flere glansgrader, litt avhengig av hvor du drar. Du må gjerne lakkere hele møbelet med vannbasert lakk, da vil du få en kommode som holder seg strålende i maaange år! De oljebaserte lakkene vil gulne over tid så jeg ville ikke brukt det, selv om du får en annen utflyt på produktet. Vannbasert er også lett å bruke. :-)

Når det gjelder fargevalg så er jo det en personlig preferanse! Selv syntes jeg det er lekkert med varmgrå til gråpasteller. Nøytrale grå passer hvis du har mye sort og hvitt og andre nøytrale farger i huset. Har du eikeparkett og varme vegger vil en nøytral grå se blå ut. Det er masse lekre gråpasteller, kanskje oppdager du en mintgrå eller grågrønn som du blir helt forelsket i? Aldri si aldri! Knalle farger er også på vei inn nå. Kikk litt på Pinterest og få deg litt inspirasjon! :)

https://www.pinterest.com/search/pins/?q=painted%20dresser%20wallpaper&term_meta[]=painted|typed&term_meta[]=dresser|typed&term_meta[]=wallpaper|typed&remove_refine=gray|typed

https://www.pinterest.com/search/pins/?q=painted%20dresser%20grey

Skrevet

Så snille dere er, som bruker så mye tid på å forklare en amatør som meg :blomst:

Jeg har notert meg alle tips og gleder meg til å komme i gang. Må bare ut og handle litt først. Har dummet meg ut litt da, i og med at jeg bare heiv meg rett på pussinga uten å vaske først.

Kommoden er kjempegammel, sikkert 60-70 år. Den er grovsnekret, samtidig som den er forseggjort, det vil si at skuffene er ikke spesielt pene inni, men føttene og beslagene er fine. Den har en lang sprekke på siden, som sikkert følger en skjøt i treverket. Mulig at jeg prøver å fikse den sprekken og prøver å gjøre den fin og skinnende :briller:

Men den ene skuffehåndtaket er ødelagt, noen tips om hvor jeg kan søke og kanskje finne et som likner? Eller så vurderer jeg bare å bytte ut  alle  håndtakene og sette i nye knotter.

Skrevet

Har ikke pusset med så grovt at det er blitt striper, den kjennes veldig glatt ut når jeg tar på den  :Nikke:  Frister veldig det med tapet. MEN dersom det mislykkes, går det an å male over da?

Skrevet

Høres ut som tørt treverk som har sprukket opp ja, er bare å sparkle, slipe og male ^_^ Bare vær litt ekstra grundig med vasken så går det nok bra, går sikkert helt fint!

Hvis du prøver med tapet og det ikke funker så ville jeg ikke malt oppå. Fjern tapeten med lunkent vann og en saftig klut og skrap det av. Når restene har tørket kan du vaske litt og slipe bort de siste restene før du maler i stedet. Hvis du bare maler på tapeten vil det syntes veldig godt at du "bare har malt" over tapeten. Du kan også risikere at den slipper opp litt i kantene og det ser forferdelig ut med maling på :-(

Håper du deler bilder jeg for dette hørtes veldig spennende ut! Ikke gi deg, du kan få det til :D Ingenting er som å lage sitt eget "trophy" til å ha i hus!'

Er jaggu ikke helt sikker på hvor du kan få tak i gamle beslag eller liknende. Kommer helt an på hva slags design det er for mange f.eks MAXBO butikker har ganske stort utvalg på beslag, de kan også bestille til deg via Habo (produsenten). De har en STOR katalog! Du kan jo ta bilde av beslaget og ta med i butikk for å se? Eller enda bedre, ta et av dem med deg til butikken!

Vet ikke hvor du holder til men det er et par butikker i Oslo som har mye krimskrams men akkurat nå har jeg HELT glemt den jeg skulle anbefale. Hvis du ikke er i Oslo er jo ikke det så farlig, hvis ikke kan jeg skrive hvor det er etterpå, må spørre samboer for det er blankt i dag :legrine:

Du kan alltids ta en titt på denne siden her i mens :)http://www.byggogbevar.no/pusse-opp-gammelt-hus/forhandlere.aspx

Og bare hyggelig! Maling/Teknisk/kjemisk er mitt felt og jeg har vært sykemeldt så lenge! Er bare gøy å få brukt meg litt hehe! Dessuten er jo oppussing innmari gøy! Lenge leve skapergleden og mestringsfølelsen!

Skrevet

Må spørre litt til da:-)

Oljemaling eller vannbasert?

Får se om jeg kan komme i gang med maling til helga. Må vurdere tapetprosjekt, men kanskje bruke 2 farger... Skal stikke innom en fargehandel.

Gleder meg:-)

Skrevet

Selv bruker jeg vannbasert. Den eneste gode oljemalingen på markedet nå er Gjøco sin, Lady Classic har en ny resept (noen år nå) men har absolutt ikke den samme utflyten. Vanntynnet oljemaling kan være litt vanskeligere å håndtere men gulner mindre, lukter mindre og tørkeresten raskere. Flyten er riktignok ikke det samme men bruker du rett teknikk og utstyr skal det gå fint ^_^ Jeg tåler ikke white spirit så må bruke vann men har jo blitt vant til det. Litt mellomsliping og små reparasjoner i blant men blir glatt det også :-)

Malia selger Gjøco vet jeg. Ellers har de fleste Jotun. Har hørt bra om Nordsjø og Beckers men aldri brukt. Sverger stort sett til Gjøco og andre Gjøcoproduserte undermerker! :-) Lykke til! :-D hvis du går for tapet, ha med eg en prøve i butikk til å sjekke farvene :-)

Skrevet

Selv bruker jeg vannbasert. Den eneste gode oljemalingen på markedet nå er Gjøco sin, Lady Classic har en ny resept (noen år nå) men har absolutt ikke den samme utflyten. Vanntynnet oljemaling kan være litt vanskeligere å håndtere men gulner mindre, lukter mindre og tørkeresten raskere. Flyten er riktignok ikke det samme men bruker du rett teknikk og utstyr skal det gå fint ^_^ Jeg tåler ikke white spirit så må bruke vann men har jo blitt vant til det. Litt mellomsliping og små reparasjoner i blant men blir glatt det også :-)

Malia selger Gjøco vet jeg. Ellers har de fleste Jotun. Har hørt bra om Nordsjø og Beckers men aldri brukt. Sverger stort sett til Gjøco og andre Gjøcoproduserte undermerker! :-) Lykke til! :-D hvis du går for tapet, ha med eg en prøve i butikk til å sjekke farvene :-)

Tusen takk, skal forsøke å komme i gang over helga, må på handel. Har notert meg en handleliste, så må tilføye dette :)

Skrevet

Nå? Hvordan går det? :D

Skrevet

Så artig at du spør:-)! Jeg har pussetnedog grunnetkommonden og skapet. Skal sparkle kommoden i dag eller i morgen, og male i dagene fremover:) Jeg drister meg ikke på tapet, men maler med to farger. Men sannsynligvis det kjedeligste der også. En varm gråfarge på utsiden og en nydelig lilla-isch farge inni skuffene, og hyllene i skapet.

Gruer litt, for jegerredd det blir stygge striper der jeg må bruke pensel... Er ikke så veldig flink med sånt arbeid. Men jeg skal bruke tiden:-)

Skrevet

Tør ikke sjonglere med to farger på utsiden.derfor et kompromiss:):)

Skrevet

Bruk tiden og slipepapir om det er krise. Det går nok bra! Gode pensler har jo alt å si om det blir penselstriper da. De røde fra Jordan er gode men de sorte er fantastiske. Stiwex har også gode pensler :-)

Og farge i skuffer og skap er fantastisk! Man blir jo glad av å åpne de! Syntes det hørtes veldig bra ut jeg ^_^

Skrevet

Det hender jo det blir litt striper med en gang men gi det heller tid til å flyte ut og ikke pell på det, da blir det ofte verre. Der samme gjelder om du får dråper. Det blir gjerne dråper hvis malingen blir lagt på litt ujevnt, gjerne inntil kanter og sånn. Prøv å legg tynne strøk og la heller malingen tørke før du sliper og drar på litt mer maling :)

Skrevet

Tusen takk for så mange gode råd! Blir rent glad av å lese dette jeg :blomst:

Snille PersilleBlomst.

Resultatet:

1 kommode ble malt, grå farge på utsiden, den ble jeg veldig fornøyd med. Dessverre ble fargen på innsiden helt feil. Den så annerledes ut enn den ble. En skikkelig grell lillafarge, i mine øyne, men den kler gråfargen og heldigvis er det på innsiden.

Andre kommoden ble jeg nesten ferdig med, så ble den stående ute i garasjen, muligens med porten åpen og masse solskinn på, så når jeg skulle vise den til pappa, var det blitt bobler oppå. Så den må jeg slipe ned og grunne og male på nytt.

For øvrig ble den veldig fin, og jeg greide å unngå de verste stripene og ingen dråper.

Sånn i mine øyne ble de veldig fine, også når jeg blir ferdig med den som må slipes ned. Skal etterhvert gyve meg på to skap til. Må bare samle litt mer mot først :Nikke:

Tusen takk for råd og at dere har brukt tid på å svare meg så utfyllende, nok en gang :blomst:  :blomst:  :blomst:

Skrevet

Åh, så gøy! ^_^ Det høres ut som at du har hatt det litt gøymed prosjektene også? Leit å høre at du fikk gassbobler på den andre.. Sliping og eventuelt litt sparkling løser jo det da. :-)

Det er ikke alltid så lett å finne riktig "farge", fargene ser gjerne fine ut når du ser de små men vokser veldig når du får malt de opp og blir mye mer intense enn man så for seg! Bra det er inni skuffene da ;) Og hvis du ikke skulle bli vant til det så er det jo overmalbart :legrine: Maledilla er noe av det artigste jeg vet selv! ^_^ Fort gjort å endre inntrykk, redde gamle møbler og få følelsen av at man har gjort noe bra :D

Bare gøy å få svare, jobber i byggvarehus men er sykemeldt. Godt å føle at jeg er litt på jobb, elsker jobben min!

Skrevet

Det har vært veldig kjekt :Nikke: . Nå venter jeg på oppholdsvær så jeg kan ut og slipe,torsdag er foreløpig plan. Ja, heldigvis overmalbart, og vurderer å gjøre det på den som må slipes ned  :eeeh:

Mannen min hadde liten tro på at jeg kom i gang og fikk malt, og han var også i tvil om det kom til å bli pent... Han ble positivt overrasket, så ja, det frister til gjentakelse  :danse:

• 2 måneder senere...
Skrevet

Her var det mang gode tips :)

Anonymous poster hash: 400ab...b5f

Skrevet

Tråden burde jo nesten bare holdes i live for flere spørsmål :legrine:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...