MammantilNurket Skrevet 17. juni 2015 #26 Skrevet 17. juni 2015 Jeg ville ha flyttet til en av småbyene på nordvestkysten av Tyskland. Tyskland er rent, ryddig og velorganisert. Klimaet på kysten er behagelig, litt forblåst og Nordsjøen er nærmeste nabo. Menneskene er hyggelige og jeg har stor tro på den tyske skolesystemet
sug lut Skrevet 17. juni 2015 #27 Skrevet 17. juni 2015 Det kommer jo an på så mye - hvor store barn, hvor får du jobb, hva slags liv vil du ha (det er store deler av Norge jeg heller ikke hadde giddet bo med barn), hvor lenge blir du borte.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #28 Skrevet 17. juni 2015 Jeg kunne tenkt meg og bo i Spania. Men ikke snakk om da og dra til et "norsk område" og at barna skulle gå på "norsk skole": Det hadde blitt en større by med internasjonal skole og vi skulle bodd i et spansk område. Og bo i Alicanteområde eller GC og "norsk skole",- nei, da bor vi heller i Norge og drar på chartertur. Og "bo i utlandet", - for og lære noe av det,- så må man jobbe, bo og leve med samme utgangspunkt som landets innbyggere,- mener jeg.. Ikke gå rundt som privilegerte nordmenn med forholdsvis god råd, holde seg sammen med andre nordmenn,- og la de eneste "innfødte" barna bli kjent med være barna til vaskehjelpen eller vaktmesteren..... (for og sette det på spissen...) Man bør derfor lete seg til et land der en eller begge kan finne seg jobb,- for og tjene og bo som en "innfødt"... Og komme inn i et lokalt miljø.....Så språk man kan og utdanning har alt og si for hvor man kan dra.. Kanskje ikke forenelig med hvor man vil aller helst dra? Anonymous poster hash: cb9e2...f9b
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #29 Skrevet 17. juni 2015 Det kommer jo an på så mye - hvor store barn, hvor får du jobb, hva slags liv vil du ha (det er store deler av Norge jeg heller ikke hadde giddet bo med barn), hvor lenge blir du borte. Vi har lyst å flytte for godt! Ta ferier til norge for å besøke venner! Vi har ingen familie igjen,alle er døde,så vi har ingen tilknytning igjenne her! Anonymous poster hash: f6e43...364
sug lut Skrevet 17. juni 2015 #30 Skrevet 17. juni 2015 Det kommer jo an på så mye - hvor store barn, hvor får du jobb, hva slags liv vil du ha (det er store deler av Norge jeg heller ikke hadde giddet bo med barn), hvor lenge blir du borte. Vi har lyst å flytte for godt! Ta ferier til norge for å besøke venner! Vi har ingen familie igjen,alle er døde,så vi har ingen tilknytning igjenne her! Anonymous poster hash: f6e43...364 Ok. Det er ikke umiddelbart enkelt å bo i et fremmed land helt uten nettverk, så dere bør i alle fall snakke språket - hvilke språkområder er aktuelle? Hva er dere kvalifisert til av jobber?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #31 Skrevet 17. juni 2015 Danmark for der har jeg bodd og trivdes utrolig godt 😊 hvis ikke muligens Spania, Australia eller USA hvor min bror bor 😊 Anonymous poster hash: b5e61...0f3
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #33 Skrevet 17. juni 2015 Har bodd i California og der er det supert. Men det er ting med USA jeg ikke liker så tror ikke jeg vil flytte dit. Jeg leter også etter en plass med bedre klima, klima er et must for meg! California har verdens beste klima Kanskje Spania men har ikke vært der engang. Ungene mine snakker engelsk også så vi må ikke ha Norsk skole, bare de har internasjonal skole så går det fint. Jeg vil ikke bo i Norge lengre det er helt sikkert. Anonymous poster hash: 80c64...44e
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #34 Skrevet 17. juni 2015 Hva jobber dere som? Hvis dere tenker på å flytte utenlands ville jeg prøvd å gjøre det mens jeg var knyttet til et norsk firma. Arbeidslivet er gjerne helt annerledes i andre land (andre arbeidstider, lengre arbeidstider, kortere ferier, dårligere lønn, dårligere velferdsgoder), og norske firma har gjerne bedre betingelser. Skulle dere ha jobbet begge to, eller bare en av dere? Hvilken livsstil ser dere for dere? Hvilket språk? Jeg ville ha flyttet til et engelskspråklig land, men vær obs på at arbeidsmarkedet ikke akkurat er fantastisk i en del land for tiden. Hvis jeg skulle flyttet til utlandet for å jobbe ville jeg valgt Australia, New Zealand, Canada, Irland eller Skottland Anonymous poster hash: ea5b5...e4c
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #35 Skrevet 17. juni 2015 Det er jo ikke et annet land, men jeg kunne svært gjerne ha bodd ett år på Svalbard. Studert arktisk biologi på universitetet. Men det blir nok med drømmen. Anonymous poster hash: 67ad7...a25
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #36 Skrevet 17. juni 2015 Det er SÅ mange steder jeg kunne tenke meg å bo!! Gruelig mange!! Men har en haug med unger, så det får bli med drømmen... *sukk* Vet ikke hvordan det skulle finansieres heller så.. Bodde i USA et år i min ungdom, så har iallefall prøvd litt... Ene datteren min flytter til California i august, for ett år på highschool.. *misunnelig* Anonymous poster hash: 9e7b7...034
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #37 Skrevet 17. juni 2015 Nederland.....elsker landet og folket...og klimaet. Anonymous poster hash: 493cb...785
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #38 Skrevet 17. juni 2015 Japan, Island, England, USA, Australia. Anonymous poster hash: b1152...0d3
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #39 Skrevet 17. juni 2015 Tyskland eller Croatia Anonymous poster hash: c12f6...15a
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #40 Skrevet 17. juni 2015 Håpløst å velge. Kunne tenkt meg både Italia, Frankrike, Danmark, Tyskland, Usa, og Portugal sånn umiddelbart. Jeg snakker engelsk, fransk, tysk og dansk i tillegg til norsk og mannen snakker flytende engelsk, portugisisk, italiensk og spansk i tillegg til norsk så sånn sett er mange dører åpne. Vi bor allerede langt fra familiene våre, men tror nok vi blir boende i Norge til ungene er i tenårene iallefall. Begge har utdannelser som er lette å bruke i utlandet, men med tanke på hvor bortskjemte vi er i Norge ang. arbeidstider og lønn så hadde det blitt veldig mye jobbing om vi flyttet. Det måtte isåfall vært om vi hadde videreutdannet oss og fått jobber litt høyere i systemet, gjerne i ett internasjonalt firma med gode avtaler. Men vi kommer helt klart til å flytte utenlands en vakker dag, det norske klimaet er ikke noe for meg Anonymous poster hash: e19c0...94c
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #41 Skrevet 17. juni 2015 Hvertfall ikke England, med mindre dere har solide utdannelser som gjør at det ikke blir noe stress å finne seg jobb. Vi flyttet derfra pga mye, dårlige skoler, håpløst velferdssystem osv. Fint å reise på ferie dit da. Anonymous poster hash: cccb2...b1e
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #42 Skrevet 17. juni 2015 Ville flytta til England eller USA USA? Er halvt amerikansk, vokst delvis opp der og det er absolutt IKKE stedet å dra. Hadde ikke flyttet dit og ihvertfall ikke med barn. Europa, Canada, Australia men glem USA det er ikke verdt tanken engang... Anonymous poster hash: b3493...abe
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #43 Skrevet 17. juni 2015 Jeg flyttet til Spania i fjord. Med 2 barn som skal på skolen til høsten. Bgh likte de ikke så ble barnevakt etter 5 mnd. Men de gleder seg til skolen og å lærere. Vi har valgt spansk skole da vi skal bli her! Dessuten føler jeg ikke at vi passer inn med merke vesker og vin i lunsjen. Det er inntrykket jeg sitter med av flere foreldre. Vi ønsker spanske venner og norske bekjente. Jeg jobber selv for et skandinavisk firma og snakker norsk hele dagen. Er rett og slett ditt lei mitt eget språk når klokka er 5! Da vil jeg gjerne ha min dose med eksotisk innspill! Jeg handler der spanjolene handler, og lager mat som dem. Ja jeg er norsk men flytte for en grunn. Det er ikke for sol og varme bare. Men for miljøforandring! For helsa, for å lærere språk og kultur. Det finnes barn i alle land! Og barna lærere fort. Ja det blir 3-4 tøffe innkjørings mnd men det er det verdt. Anonymous poster hash: a2f12...322
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #44 Skrevet 17. juni 2015 Hvorfor ikkje USA? Noe spesielt dær? Anonymous poster hash: f6e43...364
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #45 Skrevet 17. juni 2015 Nederland. Anonymous poster hash: 523f7...58e
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #46 Skrevet 17. juni 2015 Australia! Vi er her nå, men dessverre bare for en begrenset periode, såpass kort at vi ikke skriver inn barna på skole, men underviser hjemme. Men Australia er herlig - hyggelige folk, fint vær, alt er på engelsk, godt velferdssystem, gode skoler, trygt. Kunne lett flyttet hit for godt hvis det hadde latt seg gjøre jobbmessig + at det er fryktelig langt unna familie, dessverre. For meg er i alle fall Australia og New Zealand på toppen av lista. Kunne vurdert USA også, men de har dårligere velferdssystem. Anonymous poster hash: 294d4...1cd Har bodd i Australia og kunne ikke tenkt og bodd der med barn. Det er mye rasisme der, ganske mye vold. Jeg bodde i Sydney da. Det er utrolig fint der for all del. Men kjenner jo da mange der nede og ikke veldig bra velferdssystem eller skoler som mange mener. Men kommer jo selvsagt på hvor. Lønninger er relativt dårlige mtp hvor mye det koster osv. New Zealand er mye bedre da. Helt fantastisk der. For min del kunne jeg tenke meg til Belgia eller Tyskland tror jeg. Anonymous poster hash: ac6f0...14e
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #47 Skrevet 17. juni 2015 Da kunne jeg kanskje tenkt meg Canada, Tyskland eller Spania Anonymous poster hash: d03cd...bd0
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #48 Skrevet 17. juni 2015 Dere som skriver England, har dere tenkt å være hjemmeværende mødre? Barnehage koster ca 10 000 pr mnd. I et land hvor inntekten er ca halv av den norske. Det høres forlokkende ut å bare dra, men man bør virkelig vite hva man reiser til. Og om man får jobb. Resten av Europa er under regresjon, noe som også blir tydeligere her i Norge. Vil du få jobb når du drar? Kan du språket godt nok? Du trenger mer enn videregående engelsk for å kunne inneha en jobb i et engelsktalende land, nordmenns tanker om at vi snakker flytende engelsk er bare vås. Anonymous poster hash: 47c78...a52
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #49 Skrevet 17. juni 2015 Har tidligere bodd i England og senere i Latin-Amerika. Kunne tenke meg å bo i Costa Rica, Cuba eller Dominica med barn, og har også vurdert Island, England, Skottland, Tyskland og Frankrike. Det blir ikke noe med det aller første, men mine svigerforeldre er danske, og de er i ferd med å bli gamle. Så det kan hende vi blir nødt til å flytte dit på et tidspunkt. Hvis de blir skrøpelige kommer de til å trenge sønnen sin nærmere enn han er nå. Anonymous poster hash: ee8d8...840
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2015 #50 Skrevet 17. juni 2015 Dere som skriver England, har dere tenkt å være hjemmeværende mødre? Barnehage koster ca 10 000 pr mnd. I et land hvor inntekten er ca halv av den norske. Det høres forlokkende ut å bare dra, men man bør virkelig vite hva man reiser til. Og om man får jobb. Resten av Europa er under regresjon, noe som også blir tydeligere her i Norge. Vil du få jobb når du drar? Kan du språket godt nok? Du trenger mer enn videregående engelsk for å kunne inneha en jobb i et engelsktalende land, nordmenns tanker om at vi snakker flytende engelsk er bare vås. Anonymous poster hash: 47c78...a52 Man sender ungene på skolen fra 4,5 til 5 års alder, det er gratis, det er heldagsskole og det serveres mat på skolen. Språket er jo en greie uansett hvor man vil dra, regner ikke med at de som ønsker seg Tyskland eller Spania snakker flytende tysk eller spansk allerede? Anonymous poster hash: ee8d8...840
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå